Antti Salo

Emergency EFHK:lla?

22 viestiä aiheessa

Koskisen Harri laittoi juuri kentältä viestiä, että kentällä saattaisi olla jonkinlainen poikkeustilanne. Koneita ei nouse, ja saapuvia ohjataan holdingiin, josta laskuun 22R:lle.

 

Onko lisätietoa mitä siellä oikein tapahtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

<anonyymi_irkkaaja> Salo tais huijjata, kyllä noi 15:lle menee :P

<anonyymi_irkkaaja_2> kyl siellä ainaki nyt starttilupia irtoaa koneille

 

Lisäselvyyttä odotellaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tuli toinen viesti, että AY825 (A321 OH-LZB) tuli äsken laskuun 15:lle, ja sanoivat laskun jälkeen, ettei ole nokkapyöräohjausta. Kuulemma oli myös ollut finaalissa päätelineluukut alhaalla, eli hydrauliikkavialta kuulostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä hymistelyä.

Miksi asioista ei voida tiedoittaa niiden oikeilla nimillä.

Siten saavutetaan suuren yleisön luottamus.

Tulee mieleen tuo taannoinen Caravan onnettomuus.

Kaikki olivat kipsissä.

 

Ei onnettomuuksien ja pakkotilanteiden julkisuutta noin hoideta.

Asioista on kerrottava niiden oikeilla nimillä ja heti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On taidettu ottaa bussista tellingit emerg. kahvalla ulos, jos kerran enkelin siivet ovat olleet ulkona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä hymistelyä.

Miksi asioista ei voida tiedoittaa niiden oikeilla nimillä.

Siten saavutetaan suuren yleisön luottamus.

Tulee mieleen tuo taannoinen Caravan onnettomuus.

Kaikki olivat kipsissä.

 

Ei onnettomuuksien ja pakkotilanteiden julkisuutta noin hoideta.

Asioista on kerrottava niiden oikeilla nimillä ja heti.

 

Mietitääs.

Jos tilanne tapauhtui tässä tunti sitten, niin tuskin tuosta vielä on mitään lehdistötiedotetta ehtinyt pitää? Kukaan ei tiedä onko matkustajille koneessa kerrottu että kaikki ei nyt ole aivan normaalisti, joten miksi valittaa täällä asioiden salaamisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tilanne oli tämä:

 

FINNAIR - AY 825

 

 

Operational Flight Information

Airport Hour FLIGHT INFORMATION

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 17:03 LEFT THE GATE

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 17:11 TOOK OFF

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 19:00 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kukaan ei tiedä onko matkustajille koneessa kerrottu että kaikki ei nyt ole aivan normaalisti

 

Eiköhän tuollaisessa tilanteessa, jossa on arsenaali paloautoja vastassa maassa, ole ihan syytäkin koneen matkustajille kertoa tilanteesta etukäteen - jos vain tilanne sen sallii.

 

Mutta tosiaan, jos tilanne on vasta hetki sitten varsinaisesti ohi, ja kesti kokonaisuudessaan parikymmentä minuuttia, niin eipä siinä mitään pressitiedotteita pystytä laatimaan tämmöisellä aikataululla. Varmasti jos tiedottamisen aihetta on, niin huomisista lehdistä voidaan asiasta lukea, tai jos näkevät aihetta, niin firman nettisivuilta jonkun tunnin kuluttua (tosin en tiedä onko tuollaisen tason teknisestä viasta johtuvista paluuista yleensä nettiin erillistä tiedotetta laitettu?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin Katriinantien varrella katselemassa silloin, kun kyseinen kone lähti. Nousu näytti aluksi normaalilta, mutta kun alettiin vetää telineitä sisään niin näytti, etteivät ne nousseet kuin puoleen väliin. Päätelineistä tuli vaalea savuvana, ja telineet laskettiin kokonaan takaisin alas. Tämä oli vaan minun havaintoni kyseisestä tilanteestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tilanne oli tämä:

 

FINNAIR - AY 825

 

 

Operational Flight Information

Airport Hour FLIGHT INFORMATION

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 17:03 LEFT THE GATE

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 17:11 TOOK OFF

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Finland 19:00 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE

 

Tuo oli se tilanne. Frankfurtin vuoro AY825 palasi takaisin ja laskeutui 15:lle noin klo 17.32 (en ole tarkistanut vielä kuinka oikeassa ajassa kamerani kello on). 22R:ltä lähtevä liikenne oli pitkään pysähdyksissä ennen AY825:n laskua ja 15:lle otettiin alas muutama turboproppi. Muut lähestyvät koneet ohjattiin holdingiin.

 

Pari konetta laskeutui AY825:n laskun jälkeen 22R:lle kunnes se saatiin hinatuksi radalta pois. Tuo uusi lähtö Frankfurtiin samalla vuoronumerolla klo 19.00 tapahtui eri koneella.

 

Laitan tähän kohta muutamia kuvia OH-LZB:stä 15:n finaalilta kunhan saan ne purettua muistikortilta. Pullmantur Airin jumbon lähtö nimittäin viivästyi moottoriongelmien takia kaksi ja puoli tuntia, eli palasin kentältä vasta äsken.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten kuvamateriaaliakin tarjolla. Aluksi kolme kuvaa 11 kuvan sarjasta.

 

Jopa minä tajusin, että nyt ei kaikki taida olla ihan kunnossa, kun jotakin poikkeavaa eli päätelineluukut alhaalla näkyy rungon alla.

[ Attachment removed / expired ]

 

Tässä vaiheessa koneen rekisteritunnukseksi paljastui OH-LZB.

[ Attachment removed / expired ]

 

Kuvasarjan viimeinen ruutu croppaamattomana.

[ Attachment removed / expired ]

 

Paikasta, jossa olin ei näkynyt radalle 15 joten jatkotapahtumien suhteen olin täysin radioliikenteen varassa. Neljä minuuttia OH-LZB:n laskun jälkeen radalle 22R laskeutui SAS:n MD-80 LN-ROW ja sen jälkeen vielä Golden Airin OH-FAE. Sitten Finnairin Boeing 757 OH-LBT laskeutui 15:lle klo 17.42, kun OH-LZB oli saatu hinattua pois.

 

Kuulin, että kotimaan terminaalin sillalla oli porukkaa odottamassa Pullmantur Airin jumboa, eli olisiko jollakin sieltä kuvia OH-LZB:n laskusta?

 

Ellen väärin muista, niin tämä on uusi AY825, kameran kello näytti 19.42.

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EZB seisoi yli tunti laskeutumisen jälkeen kaikki luukut levällään

parkissa keskialueella Fly Innin kohdalla. Henkilökunta poistui vasta

silloin koneesta.

OH-EZB:n ja tornin välinen keskustelu muuten käytiin

selkeällä suomenkielellä, satuin kuulemaan osan siitä.

 

Sattuuko kukaan tietämään miksi SN Brusselsin kone seisoi

pitkän aikaa perä tiilikasalle päin ja kun loppujen lopuksi

lähti niin ei meinannut kiitorata riittää nousuun.

Itse olin odottelemassa Jumbon lähtoä 22R:n päässä, senkään lähtö ei tainnut oikein sujua, lähdin pois odottelemasta n. klo22

jos oikein ymmärsin niin sillä oli jotain ongelmia koneiden kanssa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuko kukaan tietämään miksi SN Brusselsin kone seisoi

pitkän aikaa perä tiilikasalle päin ja kun loppujen lopuksi

lähti niin ei meinannut kiitorata riittää nousuun.

 

Kuten tuolla kuvapuolella jo mainitsinkin, niin jotakin ongelmia heillä tuntui olleen. Itsekin ihmettelin todella pitkää lähtökiitoa. Blue1:n Avrot ovat "rotaatiokivien" kohdalla jo korkealla ilmassa. Mitään poikkeavaa ei kuitenkaan SN Brusselsin yhteydenotossa EFHK:n tutkaan lentoonlähdön jälkeen ei kuitenkaan ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko EFHK:lla ollut tänään toisellakin Finnairin koneella ongelmia telineiden kanssa? Tässä Vantaankoskelta otettu kuva MD-82/83(?):sta, joka 22:lta nousun jälkeen kaarsi telineet edelleen ulkona kohti pohjoista. Kuva on otettu klo 14:18. Tästä noin 10 minuutin päästä lähtivät Vantaankosken paloaseman autot sireenit ulvoen Kehälle itään ehkä kohti lentoasemaa. Itse ajattelin tuolloin, että nämä liittyvät toisiinsa, mutta nyt kun yllä oli kuvia telinevikaisesta bussista niin alkoi mietityttää voiko saman tapaisia hälytyksiä sattua kahdesti samana päivänä??

Voisiko MD:n telineiden ulkona pitäminen liittyä johonkin testilentoon tms.?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin, että kotimaan terminaalin sillalla oli porukkaa odottamassa Pullmantur Airin jumboa, eli olisiko jollakin sieltä kuvia OH-LZB:n laskusta?

Minä tulin sillalle juuri kun kone kaarsi pois kiitoradalta. Nokkapyörän piti olla jumiutunut mutta jotenkin bussi kuitenkin kaarsi tähän odotteleen hinajaa:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

konetta oli vastassa pelastuskalustoakin:

[ Attachment removed / expired ]

 

Lopulta kone raahattiin pois:

[ Attachment removed / expired ]

 

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko EFHK:lla ollut tänään toisellakin Finnairin koneella ongelmia telineiden kanssa? Tässä Vantaankoskelta otettu kuva MD-82/83(?):sta, joka 22:lta nousun jälkeen kaarsi telineet edelleen ulkona kohti pohjoista. Kuva on otettu klo 14:18.

 

Olisko Kajaanin kone palannut takaisin lähdön jälkeen?

 

Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tulin sillalle juuri kun kone kaarsi pois kiitoradalta. Nokkapyörän piti olla jumiutunut mutta jotenkin bussi kuitenkin kaarsi tähän odotteleen hinajaa:

 

Eikai sen jumiutunut pitänyt olla. Niillä ei vain ollut nokkapyöräohjausta. Eiköhän tuo käänny pyöräjarruillakin tai antamalla toiseen mottiin lisää kierroksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai sen jumiutunut pitänyt olla. Niillä ei vain ollut nokkapyöräohjausta. Eiköhän tuo käänny pyöräjarruillakin tai antamalla toiseen mottiin lisää kierroksia.

Jep, voi olla näin. Siinä sillalla joku vaan totesi nokkapörän jumiutuneen, tai sitten ymmärsin väärin.

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

konetta oli vastassa pelastuskalustoakin:

[ Attachment removed / expired ]

 

On muuten Ilta-Sanomissa tänään, melkein identtinen kuva tuon kanssa. On otettu hieman kuvauspaikastasi oikeammalta, mutta kuvaajan nimeä ei ole tuossa yhteydessä.

Mukana oli myös "Se on siinä" -ohjelman tekijöitä, jotka kommentoivat kymmenen noin minuutin lentoa lehdessä.

 

IS kirjoittaa MD-80 koneesta, myös kuvatekstin yhteydessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietitääs.

Jos tilanne tapauhtui tässä tunti sitten, niin tuskin tuosta vielä on mitään lehdistötiedotetta ehtinyt pitää? Kukaan ei tiedä onko matkustajille koneessa kerrottu että kaikki ei nyt ole aivan normaalisti, joten miksi valittaa täällä asioiden salaamisesta?

 

On noita "tilanteita" tullut nähdyksi vuosien varrella ihan riittämiin.

Läheltä ja kaukaa.

 

jos ja kun olen ihan paikalla, en ole tarvinnut mitään "lehdistötiedotetta", selvä rehellinen kuvaus riittää.

On noita kavereita mennyt noissa, tapahtumissa. Olis kiva saada heti rehellinen vastaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LZB joutui 22.5. palaamaan takaisin EFHK:lle hydrauliongelman takia. Niinpä laskutelineluukut roikkuivat avoinna.....

 

Siinä roikkuvat kuin roiskeläpät....

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään