Guest genezzi

Siivistä lähtevät vanat?

6 viestiä aiheessa

Koska olen niin tietämätön,niin voisiko joku kertoa,että kuinka ne lentokoneen vanat syntyvät? Tarkoitan siis niitä vanoja,jotka syntyvät laskeutumisen ja nousun aikana siivistä! En oikein löydä sitä oikeaa sanaa,mutta varmaa ymmärrätte,mitä tarkoitan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... kukaan ei ole yrittänyt selittää sitä mitä kysyttiin.

 

Tuo siiven (tai siivekkeen) reunasta irtoava kapea tiivistysvana syntyy käsittääkseni siten, että siiven ylä- ja alapinnalla oleva paine-ero pyrkii tasoittumaan siiven reunan ympäri, jolloin muodostuu voimakas pitkittäinen pyörre (eli kärkipyörre). Pyörre on sitä voimakkaampi mitä suurempi on paine-ero, joka taas riippuu mm. siiven kohtauskulmasta. Pyörteen sisuksissa paine on ympäristöä alempi (vrt. esim. tornado), ja tämä paineen aleneminen aiheuttaa ilman ja siihen sekoittuneen vesihöyryn adiabaattisen jäähtymisen ja siten suhteellisen kosteuden nousemisen 100 %:iin. Ilman pyörimisliike sallii paine- ja lämpötilaeron säilymisen pitkähkön ajan, jolloin nähdään pitkä tiivistysvana, mutta vähitellen vastusvoimat hidastavat pyörimistä, jolloin paine- ja lämpötilaerot tasoittuvat ja vana haihtuu pois.

 

Ilmiö on siis eri kuin moottorien tuottamat jättövanat, jotka syntyvät siten, että moottorin pakokaasujen ja ulkoilman sekoitteen suhteellinen kosteus nousee 100 %:iin, vaikka kumpikaan kaasu ei yksin olisikaan kyllästystilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vortekseiksi (vertekseiksi?) minä niitä ainakin kutsun, vaikkei se taida olla oikea nimitys...

 

EDIT: Muistaakseni verteksi oli tietokonegrafiikassa käytettävä kärkipiste...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään