Vesa Halme

Kuvapyyntö - Red Birds (OH-XPA, -XPB, -XEA)

68 viestiä aiheessa

Hyvä ilmailun harrastaja

 

Olen tekemässä historiikkia Seppo Saariosta ja Red Birds -taitolentoryhmästä. Tarkoitukseni on julkaista se soveltuvin osin IPMS Finland -Kansainvälinen Muovimallikerho ry:n lehdessä eli Mallarissa ja Aerobatic Display Teams Special Interest Group of IPMS (UK) -yhdistyksen lehdessä ja Internet-sivuilla. Mikäli materiaalia kertyy tarpeeksi, on tarkoituksenani tehdä aiheesta myös kirja. Kohderyhmänä ovat paitsi ilmailusta ja taitolennosta yleisesti kiinnostuneet, myös ja erityisesti pienoismallien rakentajat.

 

Pääasiallinen tietolähteeni on luonnollisesti Seppo Saario itse mutta kaipaisin Teiltä lisävalaistusta aiheeseen - anekdootteja ym.

 

Erityisesti kaipaan kuitenkin valokuvia ryhmän käyttämistä koneista, mieluiten 1970- ja 1980-luvuilta.

- Maassa olevista koneista minulla on jonkin verran yleiskuvia mutta lisääkin tarvittaisiin, varsinkin koneiden oikealta puolelta.

- Detaljikuvat koneista ovat myös erittäin tervetulleita, onhan tarkoitus palvella myös pienoismallien rakentajia.

- Kuvat lentävistä koneista ovat kuitenkin suurin puutteeni tällä hetkellä. Kaipaan (kansikuvaksi?) kuvaa, jossa kaikki kolme konetta olisivat muodostelmassa nousemassa silmukkaan (vast.), sekä tietysti muitakin muodostelmakuvia. Kuvia yksittäisistä koneista lennossa kaipaan kaikilta puolilta, varsinkin ylä- ja alapuolelta.

 

Red Birdsin käyttämät koneethan olivat:

 

- OH-XPA, Pitts S-1 Special

- OH-XPB, Pitts S-1 Special

- OH-XEA, Christen Eagle II

 

Minulle käyvät sekä väri- että mustavalkoiset kuvat kaikenkokoisina ja -muotoisina. Tietysti valmiiksi mahdollisimman suurella tarkkuudella skannatut kuvat CD:llä ovat parhaita mutta pystyn skannaamaan kuvia itsekin dioista, negatiiveista ja paperikuvista. Palautan kuvat skannattuani ne. Mahdollisesti julkaistuista kuvista ym. materiaalista annan asianmukaisen tunnustuksen.

 

Kiitos avusta.

 

Ilmailuterveisin,

 

Vesa Halme

Karistimentie 1 A 5

00920 Helsinki

p. 050-3510996

email: warthog@vmhalme.pp.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kelpaako vuosi sitten otetut mutta pistän kuitenkin Mikon ottamat kuvat OH-XEA:sta

 

http://www.airliners.net/open.file/667811/L/

http://www.airliners.net/open.file/686852/L/

 

Ei mahda kelvata, koska XEA oli Red Birdsien aikaan vielä originaaleissa Eagle-painteissa...

 

Jotain kuvia olisi isällä kyllä Red Birdseistä diana, lähinnä jossakin Pyhäsalmen näytöksistä 80-luvulla kuvattuna, mutta en pääse niitä valitettavasti skannaamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi pieni anekdootti tulee mieleen:

 

90-luvun alussa olimme Airveteranin DC-3:lla vierailulla Ruotsin Barkarbyn experimental-koneiden fly-inissä. Kolmosta kipparoi silloin Seppo, ja Kari Heikkala, muistaakseni.

 

Barkarbyssä oli mahdollisuus päästä Jak-52:n taitolentokyytiin, jossa Gabbe-niminen ruotsalaispilotti esitti koko ohjelmansa, jossa G-mittari näytti melkein koko ajan noin 8:aa G:tä. Loistava kokemus meikäläiselle, joka oli vääntänyt siihen mennessä vain 4 G:tä taitolentomopoCessnalla.

 

Innoissani menin kertomaan Sepolle, että j-lauta, kahdeksan G:tä, loistava fiilis.

 

Seppo, joka piti omaa taitolentokouluaan, totesi siihen, että hyvä on, ehkä hänen pitää alkaa mainostamaan, että hänen kurssillaan tulee tauluun 9 G:tä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mahda kelvata, koska XEA oli Red Birdsien aikaan vielä originaaleissa Eagle-painteissa...

 

Joo, mulla on sellainen isohko juliste jossa Pitts, Eagle ja Ultimate vetää muodostelmassa meren yläpuolella. Mutta sekään kun ei ole Red Birds aiheinen vaan kyseessä taitaa olla myöhempien aikojen firma/ryhmä Skyline. Siihen aikaan koneissa alkoi olla kaikenmaailman sponssitarraa ja maalausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan noita ilmailunäytöksiä kierreltyä 70-luvun lopulla ja ihanteenihan oli silloin Saarion Seppo. Joten pistänpä teillekin iloksi muutaman Spittsin kuvan, kun uusia kuvia ei uskalla julkaista. ???

Minun täytyy nyt pahoitella kuvieni heikkoa laatua. Scannasin ne Canonin printteri/scanneri yhdistelmälaitteella paperikuvista, joten kuvista ei saa vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä ilmailuteknillisissä asioissa :P

 

Tässä suunnittelupalaveri Turusen Raimon ja Saarion Sepon välillä Räyskälässä joskus v. -76?

palaveri.jpg

 

Sepon kone , sama paikka

xpamaassa.jpg

 

Ramin kone, sama paikka

xpbmaassa.jpg

 

Yhteiskuva paholaisista rullaamassa ilman lentäjiä = parkissa, sama paikka

parilennolle.jpg

 

XPA maassa, Savonlinnassa v.-77 ?

xpavmaassa.jpg

 

XPA ilmassa, Savonlinnassa v.-77 ?

xpavilmassa.jpg

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa vanhusta ylös. Olen itse nyt samassa tilantessa, kuin Vesa tämän threadin aloitusviestissä... Eli tarvitsisin lisää kuvia Red Birdsien kolmesta koneesta sen aikaisissa värityksissään erääseen projektiin. Lisäksi ehdottomana plussana olisi se sen aikainen Red Birds-logo. Sitä oli saatavilla ainakin tarrana ja mahdollisesti myös kangasmerkkinä. Jos jollakulla sattuisi ko. merkki olemaan, olisin enemmän kuin kiinnostunut saamaan siitä skannauksen, tai jopa mielellään ostamaan ko. merkin/tarran...

 

Yhteyttä voi ottaa (ja toivottavasti kuvia laittaa) osoitteeseen mmniemi_at_dlc.fi

 

Ps. Ei sulla Klasu sattuisi olemaan näitä tämän threadin kuvia isompina versioina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pistetäänpä vielä edelleen samaan ketjuun. Jos löytyy kuvia kahdesta muusta Pitts S-1:stä, eli OH-XPD:stä (tuhoutunut) ja OH-XPE:stä (myyty Ruotsiin), olisin kiinnostunut myös niistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tolla XPA:lla lentelee lentokerhomme puheenjohtaja, häneltä saattaisi löytyä tietoja/kuvia/yms.

laitan pari mutta ovat vuoden takaa.. :D

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tolla XPA:lla lentelee lentokerhomme puheenjohtaja, häneltä saattaisi löytyä tietoja/kuvia/yms.

laitan pari mutta ovat vuoden takaa.. :D

 

Ai että on komeita! Missä olet kuvannut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Jämiltä kuvattu, en muista mistä kuvat vastaan putkahtivat, mutta tosiaankin onnistuneita ovat munkin mielestä..kiitokset kuvaajalle :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Jämiltä kuvattu, en muista mistä kuvat vastaan putkahtivat, mutta tosiaankin onnistuneita ovat munkin mielestä..kiitokset kuvaajalle :thmbup:

 

Joo, kovin näyttäisi Jämiltä juu. Ja kovin näyttäisi harvinaisen tutuilta muutenkin nuo kuvat. Olisinkohan nähnyt ne joskus aiemminkin... Hmmm, etten olisi nähnyt jopa silloin, kun itse nuo kuvasin!

 

Mistä päästäänkin mielenkiintoiseen pointtiin, että mitenkäs nuo ovat nyt tässä threadissa, vaikka minulta ei ole kukaan kysynyt lupaa niiden käyttöön? Nuo kuvathan ovat siis olleet täällä forumilla näytillä kesällä, kun ne tänne pistin. Mutta vaikka ne ovatkin olleet netissä näytillä, ei ne silti ole julkista omaisuutta, jota voi sitten levitellä niinkuin Jokinen eväitään... Että tämä näin niinkuin jatkoa ajatellen vinkkinä, ihan kaikille...

 

Jos ja kun tallentelette kuvia netistä, merkatkaa kuvien ottajan nimi muistiin kuvien yhteyteen. Silloin voitte esim. tämän kaltaisten kuvapyyntöjen tjsp. yhteydessä joko kysyä kuvien ottajalta, että onko OK jos pistät kuvat sinne ja sinne, tai vielä mieluummin pyytää kuvien ottajaa pistämään kuvat itse sinne ja sinne. Ja jos et ole varma, kuka kuvat on ottanut, älä levitä niitä mihinkään. Ei edes yksityisesti kenenkään tietämättä, koska ennemmin tai myöhemmin näistä jää kiinni...

 

EDIT: Totisesti toivon, että näitä kuvia ei ole levitelty muualla, kuin nyt tässä threadissa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Ei sulla Klasu sattuisi olemaan näitä tämän threadin kuvia isompina versioina?

Pistin sinulle, Mikko, privaa, tosin ilman otsikkoa.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistin sinulle, Mikko, privaa, tosin ilman otsikkoa.  :laugh:

 

Jeps, huomasin. Yritin sulle just soittaa kiittääkseni. Kuvat olivat enemmän, kuin miljoona jänistä poikineen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tekee Seppo lentoonlähdön jälkeen kun kääntää koneen selälleen?

 

Tarkistaa öljynpaineen!

 

Heikki

 

Hessu, uskon että Seppo katsoi ensin, "missä maa" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kovin näyttäisi Jämiltä juu. Ja kovin näyttäisi harvinaisen tutuilta muutenkin nuo kuvat. Olisinkohan nähnyt ne joskus aiemminkin... Hmmm, etten olisi nähnyt jopa silloin, kun itse nuo kuvasin!

 

Tällaisilla paskoilla tempauksilla tuppaa olemaan sellainen vaikutus että ei enään uskalla laittaa kunnon kuvia esille.

 

Herrat Hintikka ja Maliniemi lähdössä kuvaamaan noita edellä näytettyjä jämin a2a kuvia.

 

[ attachment removed ]

 

Edit: Laitetaan pari OH-XPA:t

 

Hyvinkäällä 21.5.06

[ attachment removed ]

 

Jämillä viime kesänä. Mukavaa ohjelmaa olut tuopposen ääressä istuville  8)

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutamia diaskannauksia Helsinki Airshowsta (EFHK). Olikohan joskus -77? Muistan, että samassa näytöksessä esiintyi Frecce Tricolori. Viimeinen kuva on tosin Malmilta ja myöhemmin.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:-[ Nöyrin anteeksipyyntö ja pahoittelut Mikko, että laitoin kuvaamasi kuvat tänne, empä ajatellut asiaa pitemmälle kun joku koneista kuvia kyseli vaan ajattelin jeesaavani hyvässä asiassa. Tästä otetaan ainakin tällä suunnalla opiksi ja täst eteenpäin tarvii laittaa muistiin kuka kuvat on aikanaan kuvannut. Toivottavasti pahoittelut kelpaavat ja kuvaamastasi hienoista kuvista olisi apua kyseisessä asiassa. T.Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:-[ Nöyrin anteeksipyyntö ja pahoittelut Mikko, että laitoin kuvaamasi kuvat tänne, empä ajatellut asiaa pitemmälle kun joku koneista kuvia kyseli vaan ajattelin jeesaavani hyvässä asiassa. Tästä otetaan ainakin tällä suunnalla opiksi ja täst eteenpäin tarvii laittaa muistiin kuka kuvat on aikanaan kuvannut. Toivottavasti pahoittelut kelpaavat ja kuvaamastasi hienoista kuvista olisi apua kyseisessä asiassa.

 

Joo, nou hätä :) Eihän tässä käynyt kuinkaan. Anteeksipyyntö hyväksytty...

 

Ja sen "nootin" niistä kuvaajan tietojen muistiin merkkaamisesta laitoin siksi, että siitä voi kaikki ottaa muistutusta. Tämä ei nykyisessä nettimaailmassa ollut ensimmäinen, eikä takuulla viimeinenkään kerta, kun kuvia "käytetään väärin" (vaikka tällä kertaa ei mitään pahempaa tapahtunutkaan). Mutta tietty jokainen meistä kuvaajista sen myös ymmärtää, kun kuviaan nettiin pistää :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma etenee. Ystävällismielisten pitkänlinjan kuvaajien avustuksella olen muutamia kuvia saanut, joilla olen "projektini" saanut jo mukavalle mallille. Mutta pari aukkokohtaa olisi vielä. Siispä kysymys:

 

Muistaako kukaan vanhemmasta käyttäjäkaartista, mikä mahtaisi olla tuo OH-XPB:n nokkaa koristava tarra? Onko se kenties vain joku koristetarra, vai kenties jonkun firman sponsoritarra? Jos on firman logo tjsp, olisin kiinnostunut tietämään, minkä firman... Nyt aivonystyrät koetukselle. Kuka muistaa, millä puljulla olisi mahdollisesti ollut jotain tuon suuntaista? :)

 

[ attachment removed ]

 

Kuva on kroppi Ritarannan Juhan vanhasta kuvasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulee tosi suttua. Parilennot on kuvattu ihan perusopiskalla (50mm) ja siksi koneet alkuperäisissä 10-kuvissa näkyvät selvästi mutta ovat kaukana. Ne on kuvattu Kymissä joskus 70-80-luvun vaihteen tienoilla, niinkuin -XPB:n maakuvakin. Erään kerran, ehkä ensimmäiseen Kymin näytökseen, Seppo Saario tuli yksin ja tunnusti heti maassa koneesta pois hypättyään, ettei meinannut löytää kenttää kun ei ollut käynyt pitkään aikaan. Hän kertoi kyllä 500-tonnisen kartan olleen käsillä, mutta ei hän nähnyt siitä mitään kun Pittsin ohjaamossa ei karttaa saanut riittävän kauas ja lukulasit olivat jääneet pussiin pään taakse.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja tässä Matti Sorsa Selänpäässä 22.5.1983

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaan nyt heti Juha Ritarille ja historiankirjoitustakin varten, ettei siellä OH-XPC:n ohjaamossa 22.5.83 Selänpäässä ole suinkaan Matti Sorsa vaan allekirjoittanut. Tarkistin juuri lentopäiväkirjastanikin, että vein ja toin Papa Charlien Selänpäähän 22.5.83 Malmilta ja lensin siellä kaksi näytöslentoa samana päivänä. Taisivat olla ensimmäiset näytöslentoni, jotain sellaista Sportsman-luokkaa, mutta jostakinhan sitä oli alettava. Saarion Seppo keksi vielä, että kuulutetaankin se aloittelijan ohjelmaksi. Sitäpaitsi punainen lippis on selvästi minun!

 

Osmo Jalovaara

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään