Vesa Halme

Kuvapyyntö - Red Birds (OH-XPA, -XPB, -XEA)

68 viestiä aiheessa

Hienoa kun korjasit ja itse oikeana henkilönä sen vielä teet. Minulla ei ole tuosta lentonäytöksestä tarkempaa muistikuvaa ketkä lensivät milläkin koneella, olin vain näköjään erehdyksessä kirjoittanut ottamani kuvan taakse "Pitts ja Matti Sorsa Selänpää 22.5.1983".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä muutamia diaskannauksia Helsinki Airshowsta (EFHK). Olikohan joskus -77? Muistan, että samassa näytöksessä esiintyi Frecce Tricolori.

Pikku detaljina: Jos oli kuuluisa Helsinki "watershow" 1977 niin oli Red Arrows Gnateilla vieraana, ei Frecce. Itselläni on kans dioja ko. showsta jo ko.koneista.... jossain.....

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis meikäläisen melko varman muistikuvan mukaan Frecce Tricolori esiintyi Vantaalla loppukesästä 1974, jolloin olin kentällä hommissa Finnairin vaatimattomassa lastenosastossa. Kamera oli kyllä mukana, mutta eipä ole tallella sellaisia kuvia, joista olisi tähän hätään apua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edelleen on tuo XPB:n "logon" arvoitus ratkaisematta...

Lisäksi nyt iski toinenkin pikku pulma. Eli pitäisi löytää tuo vanha Transpointin logo jostakin. Itsellä kun ei ole mitään vanhoja TM:iä tai muita vastaavia autolehtiä, joissa voisi olla tuo jossakin vanhassa mainoksessa. Olisiko jollakulla aikaa tsekata myös tuota?

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi nyt iski toinenkin pikku pulma. Eli pitäisi löytää tuo vanha Transpointin logo jostakin.

Kysäiseppä suoraan Transpointin markkinointi/mainososastolta, voivat vaikka auttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäiseppä suoraan Transpointin markkinointi/mainososastolta, voivat vaikka auttaa.

Itseasiassa ei enää tarvitse :)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis meikäläisen melko varman muistikuvan mukaan Frecce Tricolori esiintyi Vantaalla loppukesästä 1974, jolloin olin kentällä hommissa Finnairin vaatimattomassa lastenosastossa. Kamera oli kyllä mukana, mutta eipä ole tallella sellaisia kuvia, joista olisi tähän hätään apua.

Tämä menee off topic, mutta näin varmasti on ollut. Tässä  kuvat kummastakin näytöksestä. Siis Red Arrows ja Frecce Tricolori.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tere, tässä olisi vähän lisämatskua. Valokuvien ottajasta ei ole tietoa, kansiossa ovat olleet reilut parikymmentä vuotta, joten pyydän anteeksi mahdollista [glow=red,2,300]tekijänoikeusrikosta[/glow]. Tarra on skannattu omasta käyttämättömästä yksilöstä...

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä olisi vielä valokuva tarrasta siltä ajalta kun Saario ja Turunen esiintyivät kahdestaan, muistaakseni ennen Red Birds aikakautta.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vain! Ja antaa tulla lisää vain, mikäli löytyy. :)

Sainkin tuosta "kolmoistarrasta" jo aiemmin piirrettyä "puhtaaksi" yhden version...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa ei enää tarvitse :)

[ attachment removed / expired ]

Tuli tossa käytyä Transpointin konttorissa jokunen vuosi sitten, siellä oli OH-SKY julisteita seinällä, toimari muisteli "vanhoja hyviä aikoja"....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko, olet ilmeiserti vektoroinut alkuperäiset bittikartattakuvat. Siistiltä näyttää. Olen itse harrastanut vastaavaa jonkinverran Corel Drawilla. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko, olet ilmeiserti vektoroinut alkuperäiset bittikartattakuvat. Siistiltä näyttää. Olen itse harrastanut vastaavaa jonkinverran Corel Drawilla. 

Juu, kyllä. Itse teen Paint Shop Prolla, kun ei ole Corelia tai vastaavaa, joten olen siinä mielessä vähän hankalassa raossa, että en voi noita muissa ohjelmissa käyttää. PSP kun osaa tallentaa muokattavat vektoridatat vain omassa tiedostomuodossaan. Mutta nykyäänhän Corel omistaa myös PSP:n, joten ehkä Corel Draw:ssa on mahdollisuus aukaista myös PSP:n vektoridataa. Olisi tulevaisuuden kannalta tärkeä juttu :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
PSP kun osaa tallentaa muokattavat vektoridatat vain omassa tiedostomuodossaan. Mutta nykyäänhän Corel omistaa myös PSP:n, joten ehkä Corel Draw:ssa on mahdollisuus aukaista myös PSP:n vektoridataa.

Ikäviä uutisia Mikko..

Mulla on käytössä Corel PSP X ja Corel DRAW X3; eli uusimmat versiot molemmista. En ainakaan pikaisella kokeilulla saanut PSP:n kuvia pysymään vektorimuotoisena DRAW:iin vietäessä. Kokeilin .pspimage ja .eps -muotoja.  :(

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ikäviä uutisia Mikko..

Mulla on käytössä Corel PSP X ja Corel DRAW X3; eli uusimmat versiot molemmista. En ainakaan pikaisella kokeilulla saanut PSP:n kuvia pysymään vektorimuotoisena DRAW:iin vietäessä. Kokeilin .pspimage ja .eps -muotoja.  :(

Just, ei sinällään mikään yllätys. No, toivossa on hyvä elää. Josko joku vaikka tekisi jonkin siirto-pluginin  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa tätä threadia taas ylös. Edelleen on edellä mainittujen koneiden kuville kysyntää, jos sellaisia teidän arkistoista löytyy.

Ja tämä OH-XPB:n logo/merkki on edelleen hämärän peitossa:

Myös nämä pari tarraa on hieman arvailujen varassa (sama kone)...

Ja nyt kun tässä ollaan, niin samaan syssyyn pistetään myös lisäpyyntö, mikä tuli jo tuolla toisessa threadissa Jouni Halmeen toimestakin. Eli jos löytyy kuvia OH-XPE:stä ja OH-XPD:stä, niin niitäkin kuvia otettaisiin kiitollisuudella vastaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarviitkos XPA:sta vielä kuvia? Niitä olisi muutama...

No ei kuvista tietty koskaan haittaa ole. Ja mitä vanhempia, sen parempi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tota  :-[ huomasin, dialippaita plärätessä, että siellä toisaalla esitellyssä Utin v.1975 näytöksessä Esiintyi Seppo Saario tällä:

Mutta kai vielä kerkiää, vaikka tuohon siviliin siellä tuli "tuhlattua" peräti yksi ruutu....

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Myös nämä pari tarraa on hieman arvailujen varassa (sama kone)...

Ohessa yksi kansiosta löytynyt kuva Saarion koneesta 77 tai 78 Kymissä,  merkkaamassasi sinivalkoisessa tarrassa näyttäisi lukevan RISSALA 77, eli lentonäytösmainos, pyöreästä ei näy yksityiskohtia.

Vaalea suorakaiteenmuotoinen tarra voisi olla Formia gliding teamin (tupakan piilomainontaa) mainos, niitä oli joka paikassa tuohon aikaa.

edit. Ko. tarra löytyy jos tarvitset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohessa yksi kansiosta löytynyt kuva Saarion koneesta 77 tai 78 Kymissä,  merkkaamassasi sinivalkoisessa tarrassa näyttäisi lukevan RISSALA 77, eli lentonäytösmainos, pyöreästä ei näy yksityiskohtia.

Vaalea suorakaiteenmuotoinen tarra voisi olla Formia gliding teamin (tupakan piilomainontaa) mainos, niitä oli joka paikassa tuohon aikaa.

edit. Ko. tarra löytyy jos tarvitset.

Loistavaa Markku!! Rissala-77 tarrahan tuo on. Ilmankos se näyttikin niin tutulta, sillä isän lentopäiväkirjan "kansion" kannessa on ko. tarra. En vain osannut yhdistää :)

Myös tuo Formia-tarra kiinnostaisi. Jos pystyisit vaikka skannaamaan, niin olisin kiitollinen! Jos onnistuu, sen voi lähettää täysikokoisena sähköpostiin mmniemi_at_dlc.fi. Myös jos tuosta kuvasta on isompiresoluutioista versiota, ei siitäkään tietenkään haittaa olisi (aina hävettää pyytää noita isoja versioita, mutta lupaan, että ei mene mihinkään eteenpäin)  :-[

EDIT: Toi pyöreä sini-keltainen tarra epäilemättä näyttää jonkun taitolentoryhmän tarralta. Ja värien puolesta voisi luulla, että nimenomaan Blue Angelsin. Ei kenelläkään sattuis olemaan ko. tarraa? Ettei olisi sieltä 70-luvun lopulta (vai milloin se on ollut), kun ryhmä oli käynyt Suomessa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OT, mutta tuohon Formiaan liittyen tämä:

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=5&t=&a=1190

--edit---

Kas, löytyi tällainen (vaikkakaan ei ole otsikon mukainen rekisteritunnukseltaan..), Selänpää on paikka ja ajankohta varmaan 1977 tai 78. Mukaan tuolta tarttui Formia liidokki... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT: Toi pyöreä sini-keltainen tarra epäilemättä näyttää jonkun taitolentoryhmän tarralta. Ja värien puolesta voisi luulla, että nimenomaan Blue Angelsin. Ei kenelläkään sattuis olemaan ko. tarraa? Ettei olisi sieltä 70-luvun lopulta (vai milloin se on ollut), kun ryhmä oli käynyt Suomessa?

Ei tarvinne lähteä niin kauas...  http://www.team60.mil.se/article.php?id=8120

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No näinhän se menee. Tattista vaan tästäkin! Tämäkin on nyt päivänselvä juttu, mutta kun ei vaan osaa yhdistää, niin ei osaa :)

No ei se mullakaan "yhdistynyt" ennen kuin näin tuon Markun kuvan. Ja sen jälkeen se yhdistyi saman tien. Hassua mitä 1/8 kierros tekee logolle...

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään