Guest Grangou

Koneiden lähtö/tulo tiedot @ efhk & Ilmailuskannerit

43 viestiä aiheessa

Esimerkiksi EFHK:n kartoista siellä ylhäällä muistaakseni löytyy eri positioitten taajuudet.

 

mistäs löytykään kartat? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitoksia kaikista neuvoista vaan.

Hassu taajuus toi, olikohan 121.650. Se joku kenttä taajuus vaa. Tänään puhuivat suomeksi siitä kun koneen moottorista tuli savua kuin nuotiosta, oli kuulemma menossa vielä koekäyttöön. Ja linnuista yksi päivä. Tyyliin: tossa on pari valkoista lintua yankee foxtrot kulmassa. toinen vastaa: linnut tunnistettu, taitavat olla lokkeja :D . ensimmäinen vastaa: Menen hätistelemään. Toinen: kuittaan.

 

Hassu kanava, onkos kellään tietoa että mikäs toi on virallisesti toi kanava.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kiitoksia kaikista neuvoista vaan.

Hassu taajuus toi, olikohan 121.650. Se joku kenttä taajuus vaa. Tänään puhuivat suomeksi siitä kun koneen moottorista tuli savua kuin nuotiosta, oli kuulemma menossa vielä koekäyttöön. Ja linnuista yksi päivä. Tyyliin: tossa on pari valkoista lintua yankee foxtrot kulmassa. toinen vastaa: linnut tunnistettu, taitavat olla lokkeja :D . ensimmäinen vastaa: Menen hätistelemään. Toinen: kuittaan.

 

Hassu kanava, onkos kellään tietoa että mikäs toi on virallisesti toi kanava.

 

 

Taitaa olla Follow me-auton käyttämä taajuus.

http://taajuus.toimis.to/lisatiedot.php?id=3436&toiminta=nayta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla tuo toimi...

 

Follow me-auto on yksinkertaisesti asematasolla liikkuva auto, jossa on yleensä vilkkuvat valot ja iso kyltti taaksepäin tekstillä "Follow me", ja se siis ajaa rullavien/parkkeeraavien koneiden edellä näyttäen ajolinjan ja putken tai ulkoparkkipaikan, johon koneen tulee pysähtyä.

 

Ulkomaan kentällä Riga Internationalilla oli C-172:ni edessä kulkeva follow me-auto, joka opasti parkkipaikalle.

 

Itsestään selvää on, että siitä palvelusta laskutettiin :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä minulla tuo toimi...

 

Follow me-auto on yksinkertaisesti asematasolla liikkuva auto, jossa on yleensä vilkkuvat valot ja iso kyltti taaksepäin tekstillä "Follow me", ja se siis ajaa rullavien/parkkeeraavien koneiden edellä näyttäen ajolinjan ja putken tai ulkoparkkipaikan, johon koneen tulee pysähtyä.

 

Ulkomaan kentällä Riga Internationalilla oli C-172:ni edessä kulkeva follow me-auto, joka opasti parkkipaikalle.

 

Itsestään selvää on, että siitä palvelusta laskutettiin :-\

 

Eikö ne kysyny, että haluutko mitään Follow me:tä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuota Riga Int´liä tarkoitat, niin eivät todellakaan kysyneet, vaan palvelu oli pakollista ja siitä joutui maksamaan. Taisi olla puutetta valuutasta.

 

Pietarissa olisivat laskeutumis-ja parkki- ja follow me- yms. palvelut maksaneet pari tuhatta mummon markkaa, joten sinne ei kovinkaan moni pikkukoneella lentänyt, vaikka periaatteessa olisi ollut mahdollista. Sielläpäin osataan rokottaa vieläkin, kuten jo 90-luvun puolella jolloin vielä aktiivisesti lensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuota Riga Int´liä tarkoitat, niin eivät todellakaan kysyneet, vaan palvelu oli pakollista ja siitä joutui maksamaan. Taisi olla puutetta valuutasta.

 

Pietarissa olisivat laskeutumis-ja parkki- ja follow me- yms. palvelut maksaneet pari tuhatta mummon markkaa, joten sinne ei kovinkaan moni pikkukoneella lentänyt, vaikka periaatteessa olisi ollut mahdollista. Sielläpäin osataan rokottaa vieläkin, kuten jo 90-luvun puolella jolloin vielä aktiivisesti lensin.

Siis pari tuhatta markkaa makso Follow-me auton opastus? Jos niin niin tekevät kyllä hyvin voittoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä täytyy vielä vähän tarkentaa näemmä.

 

Riika-nimisessä kaupungissa se follow me-auto oli kiitotien päässä valmiina odottamassa maksavaa ulkomaan asiakasta, ja kun se kerran oli siellä, niin ei sitä voinut poiskaan käskeä. Riiassa ei kuitenkaan maksanut niin paljon kuin Pietarissa OLISI maksanut. Tarkkaa summaa en edes tiedä, koska koko maksupaketti perittiin yhtenä könttäsummana ennen poislähtöä. Yhteensä muutama SATA markkaa, eli ei suinkaan 2000 markkaa.

 

JOS olisin Pietariin lentänyt C-172:lla VFR:ssä, niin ainoa reitti sinne olisi ollut Tallinnan kautta yhtä väylää itäänpäin. Heti Venäjän puolelta olisivat alkaneet reitti- ja navigaatiomaksut, sitten laskeutumismaksut, follow me-auton maksut, pysäköintimaksut, jonkin sortin handling-maksut, mahdollisesti tullimaksut ja paluumatkan reitti- ja navigaatiomaksut.

 

Yksi C-172-pilotti 90-luvun alussa teki tuon edestakaisen Malmi-Pietarin matkan ja laskeskeli, että laskeutumislupanumeropyyntöineen päivineen siitä tuli yhteensä ylimääräisiä kuluja tuo noin 2000 markkaa. Kun tämä tuli Malmin porukalle selväksi, Pietariin tehdyt hupilennot vähenivät kummasti.

 

Taksilentoja Pietariin Azteceilla ja Navajoilla toki tehtiin silloin tällöin, koska silloin asiakas maksoi viulut. Kyseiset konetyypit ja niillä tehtävät idän taksikeikat ovat tällä vuosikymmenellä kummasti vähentyneet Suomessa, koska juuri mikään firma ei enää sellaisilla operoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisiköhän tähän väliin kertoa että Follow Me palvelu sisältyy laskeutumismaksuun ja ikäänkuin kuuluu kaikille ,vaikka pyytämällä,ketkä sitä vieraalla kentällä tuntevat tarvitsevansa.

 

Itänaapurin käytöstavathan tunnetaan mutta yleensä länsimaissa kuten alussa kirjoitin.

 

- th -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitoratojen numerot perustuvat luonnollisesti kompassisuuntiin. Jos kiitotie on kaakosta luoteeseen kulkeva, sillä on esim. numerot 15 ja 33 jotka vastaavat sopivasti pyöristettynä oikeita kompassisuuntia (000-360) ilman tuota kolmatta numeroa. Numero määräytyy aina sen mukaan mihin kompassisuuntaan lentokoneen nokan pitää osoittaa laskun tai nousun aikana: kaakkoon tässä tapauksessa kiitorata 15 ja luoteeseen 33. Left=vasen kahdesta samansuuntaisesta, Right=oikea.

 

Tulipa viimeisillä reissuilla lähdettyä sellaiseltakin tieltä kun 20C ja lasku oli 02C:lle ;)

Paikankin joku varmaan tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa viimeisillä reissuilla lähdettyä sellaiseltakin tieltä kun 20C ja lasku oli 02C:lle ;)

Paikankin joku varmaan tietää...

 

Singaporessa ainakin entinen 02R/20L on nykyään 02C/20C.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, Changilla Singaporessa on 20/02C.

Se kolmas kiitotie löytyy vähän kauempaa metsän takaa eikä ole kansainvälisen kentän käytössä vaan sotilashommissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään