Aki Kettunen

IVAO Finland aloittanut toiminnan

56 viestiä aiheessa

IVAO-verkon Suomen osasto, IVAO Finland on aloittanut toimintansa. IVAO Finlandin toiminnan pohjana on ajatus edistää virtuaalilentämistä Suomen ja koko Pohjoismaisen alueella, sekä kehittää suomalaista lennonjohtopalvelua simulaattorilentäjille. IVAO on tällä hetkellä Euroopan alueella selvästi aktiivisin lentoverkko lento- ja lennonjohtotuntitilastojen perusteella.

Suomen osaston viikottainen fly-in päivä on joka maanantai, yhdessä Ruotsin ja Venäjän kanssa. Lisätietoja ensimmäisestä tapahtumastamme on odotettavissa piakkoin!

Lisätietoja Ivao Finlandista ja Ivao-verkosta saat allaolevista linkeistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Äkkiseltään ajateltuna pitäisin IVAO:ta jollain tavalla VATSIM:in kilpailijana. Siksi kysynkin, miksi IVAO Finland on perustettu? Tällä asiakasmäärällä tuntuu että yksikin kioski olisi riittävästi. Vai ovatko ne edes samoilla apajilla?

En siis missään tapauksessa sano, että asia olisi jotenkin väärin, mutta haluaisin mielenkiinnosta kuulla mitkä ovat ne perustelut, joilla houkuttelette aloittelevaa nettilentäjää (VATSIM:in sijasta) IVAO:n pariin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja myös itse haluaisin kysyä IVAO heeboilta, että miksi ei VATSIM, miksi IVAO...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.......... mutta haluaisin mielenkiinnosta kuulla mitkä ovat ne perustelut, joilla houkuttelette aloittelevaa nettilentäjää (VATSIM:in sijasta) IVAO:n pariin?

IVAO on tällä hetkellä Euroopan alueella selvästi aktiivisin lentoverkko lento- ja lennonjohtotuntitilastojen perusteella.

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,51169.0.html

Ja lopuksi jokainenhan sen itse valitsee.

Miksi ei saisi olla IVAO-Finlandia ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi ei saisi olla IVAO-Finlandia ???

Toki saa, mutta se taas hajottaa entistä enemmän verkkoja --> kumpikin verkko kärsii ja käyttäjät vähenee. Joskus aina tuntuu, että osalla tyypeistä on tittelinhimo, jolloin he hakeutuvat jonnekkin missä pääsevät johonkin "arvostettuun" virkaan.

Itselläni on sellainen periaate tullut, että kunhan jossakin verkossa lentää yli 50% suomalaisista, lennän ja lennonjohdan myös itse siellä. Tällä hetkellä se on kyllä vielä VATSIM, mutta voi olla, että joskus IVAO:ssa voi olla enemmän populaa.

No, onnea nyt täältäkin IVAO Finlandille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnea kyllä minunkin puolesta vaikkakin ei nyt pyörän uudelleen keksimisessä olekkaan mitään järkeä saati ihmeteltävää. Onneksi sentään tarvittaessa on nyt sielläkin edes jonkinlaista Suomiedustusta.

Että näin sitten FPI-Finlandia odotellessa (sitten voi kyllä heittää pyyhkeen jo nurkkaan ja lopettaa toivomisen). Järkeä ihmiset, käyttäkää sitä järkeä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus aina tuntuu, että osalla tyypeistä on tittelinhimo, jolloin he hakeutuvat jonnekkin missä pääsevät johonkin "arvostettuun" virkaan.

Hyvä Markus!

Kirjoitan tämän yksityisenä henkilönä!

Verkkolentäminen tai johtaminen on harrastus ja vieläpä hauska sellainen. Siinä pääsee mukavasti irti tämän päivän

kovasta työtahdista eli rentoutumaan. Jos näin voi sanoa.

Luulisin, että näillä sinun kutsumillasi "tyypeillä" on intressit hankkia näitä "titteleitä" omissa leipätöissään.

Kannattaa muistaa, että tämä toimintahan on täysin vapaaehtoista ja että nämä "tyypit" käyttävät

tähän omaa vapaa aikaansa.

Ja lisäisin vielä tähän loppuun yhden asian IVAO Finland:in jäsenenä.

On sovittu niin, että jos aika ei kyseiseen tehtävään riitä, luovutetaan se "titteli" aktiivisemalle henkilölle.

Terveisin

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei,

Hyvä kysymys, jos verkkoja on useampia useimmiten kilpailua ja näinhän on myös oikeassa elämässäkin. Tarkoituksemme ei ole kilpailla VATSIM:n kanssa vaan haluamme edistää omien nykyisten sekä uusien harrastajien verkkolentämistä.

On totta että IVAO:lla on Suomessa tällä hetkellä vain hieman yli 100 jäsentä joista 30 on merkitty aktiiviseksi. Uskomme jäsenmäärän kasvavan lähitulevaisuudessa huomattavasti, kunhan toiminta saadaan kunnolla käyntiin. Mutta jo pohjoismaiden alueella lento- ja lennonjohtotunnit ovat lähes samoissa (IVAO: 5 723h*, VATSIM: 5 796h*) ja koko Euroopassa IVAO on selvästi edellä (IVAO: 118 123h*, VATSIM: 79 924h*). Maailmanlaajuisesti verkot ovat suunnilleen samankokoiset lento- ja lennonjohtotuntien määrällä mitattuna. Tarjoammekin  siis jäsenimmelle mahdollisuuden lentää lennonjohtopalveluin kotimaassamme tai vaikkapa ruuhkaisempaan Eurooppaan.

Luonnollisesti verkon valinta on jokaisen omien mieltymysten (ja joillain "periaatteiden") mukainen ja syitä on yhtä monta kuin jäseniä molemmilla verkoilla on. Ylipäätään tietysti on hyvä kysymys, miksi on kolme verkkoa. Jokainen toki valitsee verkon itse, mutta vastaamme maailmalla tapahtuvaan verkkolento harrastajien määrän kasvuun, koska uskomme että myös Suomessa harrastajien määrä on kasvussa.

Terveisin,

Aki

* Tunnit laskettu ajanjaksolta 24.4. - 23.5 perustuen verkkojen tarjoamasta online-statistiikasta muodostettuihin tilastotietoihin. Yksi tunti lentämässä- tai lennonjohtamassa vastaa tuntia em. statistiikassa. Statistiikaan ei ole laskettu observer- eikä staff-kutsutunnuksilla kirjautuneita käyttäjiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja myös itse haluaisin kysyä IVAO heeboilta, että miksi ei VATSIM, miksi IVAO...

Kerta kun kysyttiin, niin vastaan itse. Itse lentelen Mil-koneilla lähes ainoastaan ja Vatsimin sivut/Vacc-fi:n sivut antavat kuvan, että tuo olisi periaatteessa mahdotonta jos haluaa realismia tavoitella. Ivao taas antaa hyvinkin positiivisen kuvan mil lentämisen suhteen kun löytyy Special Operations osastot sun muut. Minun luulonihan on kumottu tässä aiemmin jo, mutta en nyt ala verkkoakaan vaihtamaan.

Ivao tuntuu paljon helpommalta myös softien suhteen, toki tuokin on muuttunut, mutta yhdessä vaiheessa vaikutti siltä kuin olisi Vatsimia varten pitänyt asennella miljoona eri softaa. Mielestäni tuon homman pitää toimia muutamalla napin painalluksella.

Suurin syy on kuitenkin varmaan omalla kohdallani se, että eräät henkilöt ovat tietoisesti/tiedostomattomasti tehneet älyttömän haloon tuosta Vatsimista tyyliin "jos teet yhdenkin virheen, niin löydät luodin otsastasi". Realismifriikkejä toki on, mutta hei tekeväthän sitä oikeatkin pilotit taivaalla virheitä ihan yhtä paljon kun autoilijat liikenteessä.

Lopuksi vielä voisi todeta, että mielestäni on ihan tervettä olla vaihtoehtoja. Pysykööt "Vatsim only and forever"-tyypit Vatsimissa ja IVAO tyypit Ivaossa. Tosiasia on kuitenkin se, että meidän pitäisi ottaa mallia niistä ketkä käyvät molemmissa verkoissa. Sehän on jo aiemmin todettu, että ns.kuolleita alueita löytyy yhtä paljon molemmista verkoista, mutta valitettavasti ne sijaitsevat eri paikoissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lopuksi vielä voisi todeta, että mielestäni on ihan tervettä olla vaihtoehtoja. Pysykööt "Vatsim only and forever"-tyypit Vatsimissa ja IVAO tyypit Ivaossa. Tosiasia on kuitenkin se, että meidän pitäisi ottaa mallia niistä ketkä käyvät molemmissa verkoissa. Sehän on jo aiemmin todettu, että ns.kuolleita alueita löytyy yhtä paljon molemmista verkoista, mutta valitettavasti ne sijaitsevat eri paikoissa.
Arvaa, harmittaako VATSIM-konkaria katsella touhua, kun porukka jakautuu tai siirtyy toiseen verkkoon. Ei ole aikaa tai edes kiinnostusta opetella uusia softia ja käytäntöjä, VRC:kin meinasi muodostua kovaksi palaksi. Vielä enemmän intoa laskee se, että IVAO:n staffin jäsen on ollut äärimmäisen töykeä minua kohtaan viestien, ettei minua edes haluta koko verkkoon. No, eipä sitten harrasteta. Olenhan tässä ollut jo hyvän aikaa taka-alalla, vaikka viime aikoina olenkin näkyillyt johtamassa.

Ehkette ihan vielä kuitenkaa saa pitää tunkkejanne, katsotaan kuitenkin ensin mitä tapahtuu..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa että IVAO.FI starttasi :) Kyllä hyvää kannatti odottaa. Toivottavasti saadaan sinne hyvin porukkaa

Koska IVAOssa on ylivoimaisesti enemmän ATCta euroopassa,(niinkuin Akin viestistä huomaa) siksi. Itse ainakin tykkään lennellä ATCn alaisena.

Toki jos jenkeissä lentelystä tykkää, Vatsim on se ainoa ja oikea :)

Toinen on se että olen pitkään suunnitellut että vois alkaa verkossa ATCksi.. Vatsimissa pitää rekata sinne tänne lukea tuo ja tämä ja sitten vielä kun sivut on pirun sekavat(siis ei Vacc.fi, mutta muut sivut). IVAOssa asia oli selkeä.. Olin muutamia päiviä obsaamassa ja opettelemassa ohjelman käyttöä ja yleistä ATC toimintaa, sitten lähetin sähköpostia, sitten mesessä pari keskustelua -> EFTPlle harjoittelemaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva että joku muukin on kokenut tämän. Oma innostukseni Vatsim -verkkoa kohtaan lopahti kun IRC kanavalla sain tietyltä henkilöltä ns. paskaa niskaan.

Samalta henkilöltä on kyllä tullut hauskoja viestejä muutamissa "Vatsim vs. IVAO" kesksteluissa ;D

Tietenkin VATSIM on parempi koska lähes kaikki suomalaiset verkkolentäjät ovat keskittäytyneet sinne.

Hmm.. Aika huono perustelu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No näinhän se. Suoraan sanoen aivan perseestä jakaa suomalaisia lentäjiä kahteen eri verkkoon. Varsinkin kun toisessa on ollut jo kauan toimiva organisaatio ja satoja jäseniä. Mutta muistaakseni en kyllä ole Kettiselle mitään vittuillut, lähinnä auttanut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Aika huono perustelu

Onneks sun perustelut on loistavia... IVAO on parempi kun sinne pääsee helpommin lennonjohtajaX  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneks sun perustelut on loistavia... IVAO on parempi kun sinne pääsee helpommin lennonjohtajaX  ::)

No pää syy miksi mä siirryin IVAOon on kuitenkin se että mä en henk. kohtaisesti tykkää lentää tyhjässä ilmatilassa

Toki ATC homma on varmistanut että kanssa pysyn siellä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensiksikin, toivotan onnea IVAO-Finlandille.

Luulenpa, että harrastajien jakautuminen kahteen verkkoon ei hyödytä ketään, ja johtaa vain tilanteeseen, jossa on kaksi tyhjää virtuaalitaivasta. Itsekin tulen lentelemään siinä verkossa, jossa lentäminen on hauskempaa ja realistisempaa. Olen lennellyt vain Vatsimissa ja joidenkin Vatsim-harrastajien kommentit ovat mielestäni haitanneet verkon imagoa. Toivon kuitenkin, että saadaan jonakin päivänä kaikki Suomen virtuuaali-ilmailijat saman verkon alle, oli sen nimi mikä tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi varmaan ehdotat, että IVAO poistaa kaikkki viittauksensa ja toimintansa Internetiin liittyen, koska kyseisen organisaation tarkoitushan ei ole opettaa tietoverkkojen käyttöä?

Jatkettaisiinko privaatisti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahoitteluni jos olen jotenkin ollut osaamaton. Ilmeisesti en vaan osaa.

Itseasiassa minua kehotettiin tulemaan irkkiin, saamaan neuvoja ja opastusta. Eipä siellä mitään apua saanut, vaan toinen toistaan suurempia professionaaleja siellä poukkoili ja harjoitti elämäntapaansa.

TÄTEN EHDOTANKIN, että VACC Finland poistaa kaikki viittaukset IRC kanavaan opetusmateriaalissaan. Se on aloittelijoille sopimaton ympäristö, koska pitää opetella irkkaamaan, jos aikoo irkata. Tai sitten VACC voisi antaa yleiset ohjeet/valvoa tuota IRC kanavaa, sillä ainakin oma intoni lopahti täysin näiden professionaalien latistaviin kommentteihin.

Mutta vikahan on varmasti minussa. Olen ihminen, joka ei vaan osaa mitään. Pahoitteluni kaikesta vaivasta mitä olen teille aiheuttanut.

Surullisenkatkerin terveisin

Juha Kettinen, offline pilotti

Hetkinen, viimeksi kun sua näin irkissä. Niin porukka kannusti sinua tulemaan online legille, kun et meinannut uskaltaa. Mitähän tämän jälkeen on mahtanut tapahtua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saisinkohan vielä linkit niihin virallisiin irkkauskehoituksiin koskien vaikkapa perustamaani murheenkryynikanavaa #vatsim.fi?

Linkkiä on vaikea antaa, koska sain kehotuksen privalla kun pyysin apua, mutta tässä se on:

Niin, ja toki kannattaa vierailla IRC:ssä... Siellä saa reaaliaikaista apua varmasti. http://www.svil.fi/keskustelu/irc.php Siitä vaan ja kanavalle #vatsim.fi Tervetuloa!

Ja Mats toi kanssa uuden näkökulman asiaan. On hyvinkin mahdollista, että olen ymmärtänyt täysin väärin esim. Tonin sanat. Jos todella tarkoituksesi ei ole ollut v*ttuilla minulle, niin pyydän mitä nöyrimmin anteeksi. Mahdollisesti minä tottumattomana irkkaajana olen tosiaankin itse se syypää tähän incedenttiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, rauhoittukaapa pikkasen. Ensinnäkin, aika iso osa keskustelusta ei liity IVAO Finlandiin. Joten pyydän jatkamaan sitä jossain muualla (Irkkikanavalla tai privassa tai edes toisessa threadissa).

Mikä tulee Matin mainitsemaan tapaukseen niin voisitko ystävällisesti laittaa siitä tiedot meilillä joko Simolle (fi-dir@ivao.aero) tai mulle (fi-adir@ivao.aero] niin selvitetään tuo asia että mistä kyse.

Luonnollisesti tilanne jakaa Suomen online-ilmailijoita, valitettavasti, mutta laajemmalti ajateltuna Aika moni (aktiivinen) euroopasta on IVAO:ssa.

IvAc, eli ATC-clientti IVAOssa on loppupeleissä aika helppo oppia, siinä kun ei tarvitse opetella pahemmin F-näppäimiä kuten ASRC:ssä (ja ymmärtääkseni uudessaki clientissä on - ei pahemmin kokemusta siitä). Ulkoasultaan se ei oo nii kivan näkönen mutta ulkonäkö pettää (ne ylälaidan nappulat lähinnä tekee siitä tökerön ja viimeistelemättömän oloisen.

- Aki

(Viestikirjotettu wap:lla jos outo kirjotusasu...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juha: Näin enempiä ajattelematta: Itse olen saanut sitä paskaa niskaan aloittelija-aikoina paljon, ja vielä enemmän, kun siirryin IRC:n keskustelmaan. Saattoihan tietysti olla, että minä heittelin sitä paskaa niskaan, mutta omasta mielestäni tämä ei ole paskan heittelyä:

<EräsX> unohdin nostaa renkaat alas

<EräsX1> evo.

Tuo edellämainittu kuuluu mielestäni täysin IRC:iin ja muutenkin: Ihan tavallista naljailua. Itse kehoittaisin kestämään nämä naljailut, elleivät ne mene ihan asiattomuuksiin. Tiedän, että muutamalla #vatsim.fi kanavalla olijalla on logeja joissa on kaikki #vatsim.fi keskustelut. Ne voidaan tarkistaa. Ja Toni on naljaillut minullekkin, asiallisesti ja myös sillain, että sen myös kestää + se kuuluu erittäin hyvin asiaan, eikä se haittaa ollenkaan.

Keskustelu näyttää menevän henkilökohtaiselle puolelle, joten...

Jaakko: VATSIM:n Eurotestit rämpii pelkällä yleistiedolla läpi. Lyhyesti: Kirjaudu sisään ja tee koe. Ystävämme Google auttaa monessakin asiassa ja niin myös oma VACC. Myönnän, että Vateudin sivut saattavat olla sekavat, mutta ne ovat täyttä asiaa. Lisäksi minua ihmetyttää, että minkä tasoiset testit ovat, jos sinä olet lennonjohtaja IVAO:ssa, nimittäin mitä olen VATSIM:ssa sinua johtanut ja nähnyt niin...

--

Itse olen jo kauan ihmetellyt, että mikseivät verkot edes yrittäisi yhdistää voimiaan. Näin saataisiin erittäin kattava ja ehkä myös toimivakin verkko. Tätä voisi pitkällä kalibeerilla miettiäkkin...

T: Markus, djmazze @ IRCNet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeinen OT viesti:

Nyt IRC kanavalla asia on selvitetty ja kaikki kääntyi parhain päin. :) Pahoja väärinymmärryksiä jne. Pahoitteluni perättömistä jutuistani... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään