Aki Kettunen

IVAO Finland aloittanut toiminnan

56 viestiä aiheessa

Onko näillä harrastelijamäärillä kannattavaa ruveta KILPAILEMAAN? Kaikkea sitä kuuleekin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni muuten ihmetyttää paljon tuo IVAO:n 18v ikäraja monessa suhteessa. Esim. Tero ei ilmeisesti saanut titteliä tuon takia? Luin paria IVAO:n juttua eilen illalla ja monessa tuli se 18v ikäraja vastaan.

Tonin viestiin viitaten, jos kilpailemaan ruvettaisi, niin tulos olisi se, että huomenna olisi isot kyltit tien vieressä mainostamassa VATSIM:ia/IVAO:ta ja verkkoonliittyjille maksettaisiin.

Villelle vielä: Itse olen lentänyt monta kertaa VATSIM:ssa hävittäjillä ja myös muodostelmassa. (Ja myös lennonjohdon silmän alla) Että tiedoksi vaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseäni muuten ihmetyttää paljon tuo IVAO:n 18v ikäraja monessa suhteessa. Esim. Tero ei ilmeisesti saanut titteliä tuon takia? Luin paria IVAO:n juttua eilen illalla ja monessa tuli se 18v ikäraja vastaan.

Ihmetyttää? Ei oikeastaan minua.. Itse asiassa alle 18-vuotias VOI saada "tittelin", jos on yli 16-vuotias ja DIR ottaa vastuun nuoremman tekemisistä. DIR/ADIR ei voi olla alle 18v. Kyllähän tuon osaston hyväksi voi tehdä paljonkin, vaikka ei titteliä olisikaan. Ei sillä, että sitä kaipaisinkaan suuremmin. (luonnollisesti henkilöstöllä on pääsy staff-toimintoihin, joten tittelin kera voi tehdä enemmän.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko näillä harrastelijamäärillä kannattavaa ruveta KILPAILEMAAN? Kaikkea sitä kuuleekin...

Toni, eiköhän tuo asenteesi ala nyt riittää tässä ketjussa.

Jos olet noin hardcore-vatsimittaja, että kaikki Ivaolaiset ja muut harhauskoiset voisivat sinun mielestä mennä jonnekin syvälle (tai mitä vaan  ;) ), niin sitä on sinun turha tässä ketjussa alkaa muille julistaa.

Kuten jo tuolla toisaalla sanoin, tämä on ollut aivan odotettavissa, että nämä "tosimiehet" alkavat heittää ties mistä lokaa niskaan ja keksiä kaikenlaisia omia tarinoitaan. Tuo Ivao-osasto on vasta juuri avattu ja heti ovat innokkaimmat pistämässä koko putiikin nurin, vain koska sen nimi ei ole Vatsim. Hauskaa..

Mutta näin palstan valvojan ominaisuudessa - nyt tuo meno olisi syytä rauhoittua. Koskee siis kaikkia tasapuolisesti. Tässä ketjussa kun ei kovin montaa otsikkoon liittyvää viestiä näytä olevan.... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt Sami ymmärrä väärin. Mulle kävis vaikka heti, että verkot yhdistettäisiin ja nimeksi tulisi IVAO. Ei sillä ole mitään väliä. Ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että miksi pitää "väkisin" hajaannuttaa muutenkin pientä porukkaa kahteen verkkoon? Jos tilanne olisi toinen, eli IVAO:ssa olisi enemmän jengiä/kauan aikaa toiminut organisaatio Suomessa, niin en kyllä ymmärtäisi sellaista toimintaa, että VATSIM:iin perustettaisiin oma "VACC" ja samalla jaettaisiin pieni porukka jälleen kahtia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt Sami ymmärrä väärin. Mulle kävis vaikka heti, että verkot yhdistettäisiin ja nimeksi tulisi IVAO. Ei sillä ole mitään väliä. Ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että miksi pitää "väkisin" hajaannuttaa muutenkin pientä porukkaa kahteen verkkoon? Jos tilanne olisi toinen, eli IVAO:ssa olisi enemmän jengiä/kauan aikaa toiminut organisaatio Suomessa, niin en kyllä ymmärtäisi sellaista toimintaa, että VATSIM:iin perustettaisiin oma "VACC" ja samalla jaettaisiin pieni porukka jälleen kahtia.

Kävisi mullekin. Heti myös. Mutta tuo ei vaan taida tapahtua, kun isot herrat ei tykkää. Tai jotain.

Kukaan ei ole väkisin hajauttamassa ketään minnekään. Jos katsot esim. muita Pohjoismaita, niin niissä kaikissa, Norjaa lukuunottamatta, on sekä Ivao että Vatsim -osastot. Ja en ainakaan ole kuullut tai nähnyt, että toisen verkon olemassaolo olisi jotenkin toisessa lentelyä vähentänyt.

Mitenhän jos esimerkiksi Suomessa olisi ollut Ivao-osasto jo viimeiset 4 vuotta vaikkapa, ja Vatsim-osasto myös? Tuskin kukaan samalla tavalla asiasta valittaisi, vai olenko väärässä? Kun perimmäinen tarkoitus ei tosiaankaan ole Vatsim-miesten dissaaminen (  :P ) tai heidän jäseniensä "varastaminen"...

Sitä vain tässä ääneen ihmettelen, että heti alkaa tämä ainainen kinastelu kun sanat Ivao ja Vatsim mainitaan samassa lauseessa. Parempi olisi jos jokainen keskittyy siihen mistä itse tykkää ja eikä yritä kommentoida muiden tekemisiä jos ei niistä tiedä. Ja kuten jo sanoin, niin tuon Ivaon osalta etenkin, se toiminta on sen verran alkuvaiheessa, että ei liene mitään järkeä hihitellä sille että "ihan tyhjät taivaathan siellä on, hittoako sinne meet lentään, tuu tännevaan" ......

Eli lyhyesti .... Antaa Ivaolaisten yrittää. Ja miettikää vähän mitä kommenttia laitatte.

Terveisin ... Sami,

Joka on kyllä Ivao-FI henk.kunnan jäsen, mutta joka myös aikoo lennonjohtaa Vatsimissakin tulevaisuudessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys vaan kaikille, minäkin voisin taas pitkän hiljaiselon jälkeen avata sanaisen arkkuni.

Hieno homma ja onnea Ivao Finlandille! Mukavaa, että IVAO alkaa saamaan hieman sinivalkoista väriä. Minusta ainakin saadaan jossain vaiheessa täytettä Suomen IVAO-taivaille, kunhan muut kiireet helpottavat ja ehdin taas aktivoida juuri vanhentuneen tunnukseni.

Itse en oikein ymmärrä tätä vouhotusta lentäjien jakautumisesta eri verkkoihin. Minun mielestäni tämä on vain positiivinen asia, sillä tarjoaahan kaksi verkkoa enemmän tapahtumia kuin yksi. Porukka voi ihan hyvin käyttää IVAO:n verkkoa, kun siellä on jokin mukava tapahtuma ja sitten taas VATSIM:in verkkoa, kun siellä on kiinnostavaa ohjelmaa. Nyt kun Suomella on molemmissa verkoissa omat osastot, joita vieläpä pyörittävät eri hemmot (kaiketi?), niin luultavasti suomalaisia tapahtumia on tulossa lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestänikin tämä ongelma ratkaistaisiin sillä, että kaikki Suomen verkkolentäjät lentäisivät vuorotellen IVAO:ssa ja sitte taas Vatsimissa. Saataisiin kunnolla liikennettä kumpaankin verkkoon ja kaikki olisivat tyytyväisiä.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestänikin tämä ongelma ratkaistaisiin sillä, että kaikki Suomen verkkolentäjät lentäisivät vuorotellen IVAO:ssa ja sitte taas Vatsimissa. Saataisiin kunnolla liikennettä kumpaankin verkkoon ja kaikki olisivat tyytyväisiä.  :)

Niin no, vois sen "verkkojen yhdistymisen" tehdä esim. niin että mahdollisimman monella olisi kelpparit kumpaankin verkkoon, ja sitten yhteistyössä koordinoitaisiin esim. fly-in-päivät niin etteivät satu päällekkäin. Silloinhan meillä olisi "yksi verkko" missä vain käytettävät softat ja tunnukset vaihtuisivat välillä.

Ei se ikinä toimi Isojen Päälliköitten tasolla, mutta esim. skandinaviassa voisi pelata ihan hyvin jos verkossa toimivat *ihmiset* niin haluavat. Viikkoflaikkarit eri päivillä voisi kerätä ihan kivasti väkeä molempiin, kun yleisesti verkkolentotoimintaa on enemmän

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ivao tuntuu paljon helpommalta myös softien suhteen, toki tuokin on muuttunut, mutta yhdessä vaiheessa vaikutti siltä kuin olisi Vatsimia varten pitänyt asennella miljoona eri softaa. Mielestäni tuon homman pitää toimia muutamalla napin painalluksella.

Niin se Vatsimissa nykyään toimiikin, parilla painalluksella ja yhdellä ohjelmalla. Itselläni pyörii FSInn jopa kokonaan eri koneessa kuin FS2004 ja sieltäkin se osaa itse käynnistää FS:n multiplayer-session ja muutenkin niiden keskinäinen kommunikointi (säätilan päivitys, koneiden liikkeet, äänikanavien vaihtuminen radiotaajuutta ruuvaamalla jne.) toimii kotiverkon yli loistavasti. Ääniominaisuus on sisäänrakennettu eli ei tarvita siihenkään eri ohjelmaa (IVAOn clientin kanssa pitää olla Teamspeak).

Vatsimissa olen lentänyt FS98-ajoista asti, joten helpolla en ole verkkoa vaihtamassa. FPI:hin hankin aikoinaan tunnukset Vatsimin "purkkavirityksiin" kyllästyneenä kun SB3:n tulo viipyi ja viipyi, mutta sekuntiakaan en ole siellä loppujen lopuksi lentänyt. Ei päässyt seepra raidoistaan.

Näin ollen en katso IVAO:n tarjoavan minulle mitään parempaa, jonka vuoksi sinne siirtyisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi minua ihmetyttää, että minkä tasoiset testit ovat, jos sinä olet lennonjohtaja IVAO:ssa, nimittäin mitä olen VATSIM:ssa sinua johtanut ja nähnyt niin...

Äläs nyt  ;D Siitä on jo vuoden verran ja oon oppinut älyttömästi sen jälkeen prosuista, fraseologiasta, vor app( :-[), ym. (Kiitokset siitä Johann Muszynskille ja Juha Kettiselle.) Tulisit joskus Ivaoon Helsinki-Vantaalle kun mä ohjaan touverissa ;D..

En oo enään se sama ääliö joka ei oonnistunut lentää defa learilla EFRO-EFOU lentoa vatsimissa ilman ongelmia ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:laugh: Voi mahiton teitä.

Mistä se tuo kilpailu piloteista juttu alkoi, ja titteleistä puhuminen. Eihän Ivao kilpaile VACCin kanssa mistään. Se tarjoaa vain erillaista verkkolentämistä kuten VACC:n tarjoaa. Ja arvon herrat Toni ja Markus. Kun pääsette työelämään kiinni, niin sitten ymmärrätte, että se virtuaali titteli ei sitten merkitse WC paperia enempää. Nimittäin niitä "titteleitä" voi käyttää samaan asiaan, kuin WC paperia  ;) Rauha päällä maan, ja jatketaas taas sitä hyvää elämää mitä olemme tähänasti eläneet. Kiitos.

Editoidaa viälä vähän: Älkää vain työnjohtajaksi ruetko. Teiltä loppuu alaiset tuolla asenteella

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin alussa innostunut IVAO:sta, mutta into lopahti siihen, kun siellä pyörii niin paljon näitä 13v lennonjohtajia joiden puheista ei meinaa saada mitään selvää, niillä on ihme päähänpistoja esim. laittaa laskeutumaan kiitoradalle, jota ei ole edes kyseisellä kentällä jne. On siellä tosin hyviäkin lennojohtajia, mutta liikaa ipanoita liian isoissa saappaissa.

Vatsimin lennonjohtajat ovat olleet poikkeuksetta aina loistavia. Ja he puhuvat selkeästi. Esim. Ruotsin lennonjohtajat ovat loistavaa porukkaa, ymmärtävät näitä vähemmän lentäneitäkin.

Mutta hienoa, että saatiin IVAO:lle oma osasto Suomeen. Ehkä sitä itse kohta innostuisi taas kokeilemaan.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin alussa innostunut IVAO:sta, mutta into lopahti siihen, kun siellä pyörii niin paljon näitä 13v lennonjohtajia joiden puheista ei meinaa saada mitään selvää, niillä on ihme päähänpistoja esim. laittaa laskeutumaan kiitoradalle, jota ei ole edes kyseisellä kentällä jne. On siellä tosin hyviäkin lennojohtajia, mutta liikaa ipanoita liian isoissa saappaissa.

Ei pahalla, mutta kovasti taas mutu haiskahtaa .. kun ei sinulla yhtään lentotuntia koko verkossa näytä edes olevan...  ;)  Ja ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan.

No, anyways. Teretulemast lentämään, oli sitten Vatsim tai Ivao.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei pahalla, mutta kovasti taas mutu haiskahtaa ... Ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan.

Jaa, olisiko mulla joku syy puhua mutua? Lennolla Tukholmasta Stutgartiin tuli tuollainen lennonjohtaja vastaan Saksan päässä.

Ehkä vähän liioittelin tällä "niin paljon" ilmaisulla, mutta kyllä niitä on. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa, olisiko mulla joku syy puhua mutua? Lennolla Tukholmasta Stutgartiin tuli tuollainen lennonjohtaja vastaan Saksan päässä.

Ehkä vähän liioittelin tällä "niin paljon" ilmaisulla, mutta kyllä niitä on. :)

Pysytääs Jani tosiasioissa!

Logi kertoo, että sinulla on lentotunnit Ivaossa 0, niinkuin Sami tuossa edellä mainitsi!

Joten älä viitsi.

Ja muutenkin tämä keskustelu on mennyt taas täysin alaarvoiseksi hyvät herrat!

Tämä ei kait ollut tämän ketjun tarkoitus?

Terv. Antti

Edit. Niin on täällä toki fiksuakin keskustelua  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas, käsitelläänkö mua aloittelijana jos nyt tulisin IVAO:n verkkoon? Kuinka pikaisesti pääsisin johtamaan esimerkiksi EFHK APP:n ruuhkaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas, käsitelläänkö mua aloittelijana jos nyt tulisin IVAO:n verkkoon? Kuinka pikaisesti pääsisin johtamaan esimerkiksi EFHK APP:n ruuhkaa?

Matti

Antamani linkin viimmeinen kappale vastannee kysymykseesi. http://www.ivao.fi/atc/fra/

Terv. Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei vaan!

Tällaisissa tapauksissa aina yhteys alan toiminnankoordinaattoriin, joka sitten päättää mahdollisen koulutuksen tarpeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ainakin olen iloinen IVAO finlandin ilmestymisestä. VATSIMiä en ole koskaan edes kokeillut, mutta IVAOssa on tulut lenneltyä tovi. Kovin on ollut yksinäistä lennellä suomen ilmatilassa IVAOssa, mutta toivottavasti nyt tulee parannusta :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koska osaat kaiken tarvittavan, ei sun tarvii tehä kuin tuon IvAc'n (Ivaon ATC ohjelma) teoriat, 25 tuntia ATCnä muissa positioissa ja sitten pääset APPiin. Eli tuo 25 tuntia tulee siitä että ***(S3) vaatimukset 25h+IvAc

Toki ei kannata unohtaa tätä lausetta:

Tasovaatimuksista voidaan poiketa aiemman lennonjohtokokemuksen perusteella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öhh... CTR+  tasoinen lennonjohtaja  joutuu idlaamaan tornissa 25h ennen ku pääsee ees appiin? Entä aluelennonjohtoon? 50h idlausta apissa vai? Aika loukkaavaa  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etkö sinä todellakaan ole Toni sattunut huomaamaan tuota miljoona kertaa kirjoitettua lausetta eli:

Tasovaatimuksista voidaan poiketa aiemman lennonjohtokokemuksen perusteella.

Uskaltaisin siis väittää, että jos Matti päättäisi tulla Ivaon verkkoon lj:ksi, niin pääsisi helpolla kunhan vain keskustelee siitä tälläisistä asioista vastaavien henkilöiden kanssa. Jotkut testit voi olla ja muutama tunti, mutta siinä se varmaan tai no mistä minä tiedän. Noin kuitenkin veikkaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään