Guest henkka92

VATSIM-lentelyä!

31 viestiä aiheessa

Terve!

Voisko joku kertoa mitä asioita on tärkeintä opiskella ennen kuin aloittaa VATSIM-lentelyn.

Itse luulin jo kaiken osaavani, mutta näinhän siinä kävi:

Lensin lennon (LDS-767) EFHK-EDDM. Kaikki sujui hyvin, lukuunottamatta pieniä ongelmia alussa. Sitten kun alkoi lähestyminen kohti Munichin kenttää niin kaikki meni päin mäntyä!!!  >:(  Autopilotti alkoi reistailemaan jo heti lähestymisen alussa (kyllä pojilla oli hohottamista). Tottuneeseen tapaani aloin lentää STAR:ia, mutta kaikki meni sekaisin kun oli liikaa korkeutta ja melkoisesti liikennettä ympärillä. Lopulta suurinpiirtein koko lentokentän lentoliikenne joutui takiani ympyröitä ilmassa kaartelemaan (nauru loppui lyhyeen).

Mitä tästä opimme? = Kannattaa harjoitella samoja asioita useita kertoja ennen kuin lähtee itsevarmana ( ;D ) lentämään VATSIM:issa. Kannattaa tietenkin myös lentää pienemmille lentokentille ennen kuin valloittaa isot.  ;)

Happy flights!!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos hallitset lentokoneesi ja radio fraseologian, niin sen pitäisi riittää aika pitkälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos hallitset lentokoneesi ja radio fraseologian, niin sen pitäisi riittää aika pitkälle.

+ymmärrät mitä kartoissa kerrotaan..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

+ymmärrät mitä kartoissa kerrotaan..

Niinno nykyään mut on laitettu monesti Visuaalina, joten pääs unohtuun :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentelet Suomessa paljon lyhyitä lentoja Vatsimissa ja kyllä se siitä lähtee menemään.. niinkuin olen itse tehny noin kuukauden ajan. Muuten on mennyt aika hyvin, mutta eilen tossa Monster flaikkarissa kyllä kaikki meni pieleen  :-\. Lensin perinteiseen tapaan HK:lta Kuopioon ja puheissa tuli sekoiltua. Kaiken huipuu oli, kun EFES ctr selvitti mut pinnalle 100 nii autopilotti vaa jatko laskuaan  :-[ sitten kun piti aloittaa ils lähestyminen niin kone ei laskenu enää ollenkaan ja jouduin lähestymään uudestaan  ;D. Ei muuta vaaku jatkat lentelyy Vatsimissa, nii aina oppii lisää  ::).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan lentokoneen käsittely (myös se autopilotti) kannattaa olla hanskassa. Lennonjohtajan pyytäessä jotain on sitten vähän myöhäistä alkaa ihmettelemään, että miten joku homma toimii koneessa.

Samaten jollain LDS:ää yksinkertaisemmalla voisi varmaan aloittaa?  Vaikka ihan Cessna sitten ja sillä laskukierrokseen Malmille tai muuta vastaavaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa pitkäjänteisyys olla se avainsana. Päätin suorittaa kaikki FS:n lentokoulun tehtävät, vaikka se niin turhauttavaa joskus voi ollakkin. Sitten offlinessa paljon harjoittelulentoja, niin eiköhän se siitä lähde.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monster flaikkarissa kyllä kaikki meni pieleen  :-\. Lensin perinteiseen tapaan HK:lta Kuopioon ja puheissa tuli sekoiltua. Kaiken huipuu oli, kun EFES ctr selvitti mut pinnalle 100 nii autopilotti vaa jatko laskuaan  :-[ sitten kun piti aloittaa ils lähestyminen niin kone ei laskenu enää ollenkaan ja jouduin lähestymään uudestaan  ;D. Ei muuta vaaku jatkat lentelyy Vatsimissa, nii aina oppii lisää  ::).

Onkos tuttu keskustelu? ( :D )

BLF260: Nyt on jotain teknillisiä ongelmia, kun kone ei suostu laskeutuu millää.

EFES_CTR: Koita nyt tehdä jotain

BLF260: Koitan uuestaa.. tää autopilotti on pahemman kerran sekasin.

Sitten toinen "hauska" tilanne monster fly-innistä:

Fin002: Efes, tarvitaan laskeutumisselvitys turun kentälle.

EFES_CTR: Fin002, selvä laskuun 33

Fin002: Selvä laskuun 33

Hetken päästä...

Fin002: Efes, turussa ei ole kenttää 33

EFES_CTR: Hä?

Fin002 voi kertoa lopputarinan. ;)

Omalta osalta flaikkari meni persuksilleen. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun olin 80nm päässä Oulusta, niin EFES ilmoitti, että olen omillani. Siinä vaiheessa olin vähän pihalla ja vaihdoin Unicomille. Juuri, kun olin sorvaamassa laskukierrosta kiitotielle 12, niin rovaniemen tutka ottaa privaatisti yhteyttä: "Please, contact me" ja juuri, kun olen vaihtamassa taajuutta, niin koko kone leipoo kiinni ja lento oli ohi.

Vähän ihmetytti se ettei Tampere käskenyt minua Rovaniemen taajuudelle, vaan pisti minut "omilleni".  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän ihmetytti se ettei Tampere käskenyt minua Rovaniemen taajuudelle, vaan pisti minut "omilleni".  ???

Jos EFES:llä oli kiire, taikka Rovaniemi ei ollut paikalla kun luovutti sinut. EFES ei minua edes luovuttanut, vaan Lordilta tuli viesti "Please contact me on 124.200"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites vatsimissä, onko mahdollisuus saada selvitys opastettuun ils lähestymiseen? Vaikka on ruuhkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites vatsimissä, onko mahdollisuus saada selvitys opastettuun ils lähestymiseen? Vaikka on ruuhkaa.

Kyl ainaki EFHK - Fully aikoihin sunnuntaisin, liikenteen ollessa parhaimmillaan on saanu.

Edit: Yleensä opastetaan säteelle ja lopuksi kuitataan, sekä aktivoidaan ILS:ä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Opastettu ILS?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Opastettu ILS?

Tätä hain. Njoo muotoilu ei minulta ehkä paras ollut kysymykselle  :-[

Yleensä opastetaan säteelle ja lopuksi kuitataan, sekä aktivoidaan ILS:ä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Eli vektorit? Saa aina APP-kentällä, jos haluaa. Erityisesti ruuhka-aikaan, koska transitiot ovat silloin hankalia lennonjohdon kannalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, siis tavallisestihan lennonjohtaja vektoroi, niin, että saat säteestä kiinni jossain vaiheessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä juu Jani tuo keskustelu on tuttu ja haluan kyllä nuo unohtaa  :-[.  Ja Samille, että tuo Avro on simussa mulle melkein kaikista tutuin kone ja ei ole kyllä ennen sekoillu ollenkaan. Sinä iltana meni kyllä kaikki pieleen ja musta tulikii EFES:ille oikee maanvaiva  :P. Sovitaan niin, että monsterit oli kirronnu sen mun Avron autopilotin ennen laskuu  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa pyytää lennonjohtajalta jotain suoraa selvitystä esim. VOR, koska jos mahdollisesti lennät ATS-reittejä niin ilman autopilottia se on vaikeahkoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa pyytää lennonjohtajalta jotain suoraa selvitystä esim. VOR, koska jos mahdollisesti lennät ATS-reittejä niin ilman autopilottia se on vaikeahkoa.

Kyllähän reittejä voi pääosin ajella ihan VOR + DME -vehkeillä. Ei se vaikeaa ole, mutta opittavaa tosin. Onko noi LDS:t oikeesti sen takia niin suosittuja että niitä käytettäessä ei tarvitse osata suunnistaa "käsin"?

Mä pitäisin vatsimissa IFR-lennolle melkein miniminä sen, että osaa lentää tuommoisia VOR/DME star/sid -juttuja käsin, ei ne oikeasti nyt ole edes mitään vaikeita. Ja sitä että osataan pitää selvitetyt korkeudet ja suunnat. RNAV-kuvioihin sitten toki tarvitaan automatiikkaa, mutta esim. noille maakuntakentillehän ei semmoisia ole, vaan mennään ihan DME-arc:illa tai radiaaleja pitkin. Eikö sen nyt pitäisi olla osa homman huvia ja ideaa että noita juttuja opetellaan myös itse, eikä vaan "googlata" niitä FMC:n sisuksista käyttöön..?

Tuossahan on reittisuunnistuksen kannalta ongelmallista se, että tuossa ilmailulaitoksen enroute-kartassa ei ole reittien suuntia - ne usein toki menevät suoraan vorrilta toiselle (toki tästä saattaa olla hiukan apua suunnnittelussa). Mutta jos haluaa harjoitella käsin autopilotin hdg-moodilla tms lentämistä, voi toki sitten vain suunnitella reitin niin että käyttää vain ats-reittejä jotka ovat kahden vorrin välissä, ne on ainakin sitten helppo lentää ilman navigointitietokonetta.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

perskuta rallaa.. vihdoinkin kun on ollut aikaa vatsimi lentoon niin simu vaan kaatuilee... 3 kertaa peräkkäin.. 2 lentoa onnistuin lentämään.. tämänpäiväinen larnacaan ja rovaniemelle, toinen päätyi rullaukseen, toinen nousuun kohti matkapintaa.. Parempia päiviä odotellessa.. Kiitoksia kuitenkin tyyskälle ja keskisaaren rikulle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

perskuta rallaa.. vihdoinkin kun on ollut aikaa vatsimi lentoon niin simu vaan kaatuilee... 3 kertaa peräkkäin.. 2 lentoa onnistuin lentämään.. tämänpäiväinen larnacaan ja rovaniemelle, toinen päätyi rullaukseen, toinen nousuun kohti matkapintaa.. Parempia päiviä odotellessa.. Kiitoksia kuitenkin tyyskälle ja keskisaaren rikulle :)

Mullakin kaatuili se ennenku pääsi edes ilmaan... katoppa tänne jos auttais..  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mullakin kaatuili se ennenku pääsi edes ilmaan... katoppa tänne jos auttais..  8)

Joo selailin sittemmin foorumia, ja löysin tuon, ja on toiminut siitä asti. Olisihan se pitänyt kommentoida tänne. Mutta kiitoksia kuitenkin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo haluan ottaa kantaa tuohon lentokoneen käsittelyyn ja Tuomaksen painottamaan radionavigoinnin hallitsemiseen nimenomaan manuaalilla. Se on mielestäni ehdoton minimi jota tulee osata. Samaa sanotaan VACC Tutooriaaleissa ja VATSIM "Pilottikoulussa".

Itse tyydyn lentelemään manuaalilla VOR-NDB-DME -navigointia, käyttäen SIDejä STAReja ja ILSiä, joita on tosi helppoa ja antoisaa lentää manuaalilla, kuten Tuomas sanoi.

Anyways - mitä tulee itse VATSIMiin, niin olen oman kotikokkariprojektin yhteydessä innostunut VATSIM hommista. Kunhan saan kokkarin valmiiksi on edessä lentelyn opiskelu tulevalla DreamFleetin Baronilla ja uusilla ohjaimilla. Omaa lentokokemusta offlinessä on kertynyt jo viitisen vuotta ja mainitut radionavigointiin liittyvät proseduurit alkavat ovat pikkuhiljaa sellaisella perusasteella 

???.

Kun nyt sitten olen saanut opeteltua uuden koneen ja kokkarin jujut offlinen puolella saatan uskaltautua VATSIMin puolelle lähikuukausina, ja vaikka lentelyä on tullut tehtyä, silti on sellanen "pelko persauksissa" että osaakohan kaikki jutut.

Kysymyksiä on hommasta vaikka kuinka paljon, mutta tässä on vielä 1-2kk ennen aktivoitumista onlineen, joten omavarainen vastausten löytäminen tässä vaiheessa on tarkoituksena. Tulen sitten ensimmäisen online ryskäilyn jälkeen tänne parkumaan, että mikä meni vikaan ku... :'(  ;D

Näitä päiviä odotellessa.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään