Jouni Laukkanen

Kyssäri suomalaisista siviilirekistereistä

22 viestiä aiheessa

Sunnuntaiaamu ai ole ihan parasta aikaa kuvattomien kyssäreiden aloittamiseen, mutta...

 

Suomi on pitkään ollut "järjestyksen maa" rekisteritunnusten suhteen. Samanlaisia maita ovat olleet muinoin mm. Iso-Britannia, jossa loppujen lopuksi ryhdyttiin käyttämään Out-of-Sequence-rekisteritunnuksia. Saksassa taitaa edelleenkin ensimmäinen kirjain kertoa ilma-alusluokan, lähinnä maksimilentoonlähtömassan mukaan luokiteltuna. Ruotsissa annetaan yhä koneille seuraava vapaana oleva tunnus, lähinnä liike/liikennesuihkarit ja helikopterit omat omassa osiossaan.

 

Vaan Suomen erikoisuus on ollut rekisteritunnusten ryhmittäminen konetunnusten mukaan. Mitäs kaikkia näitä on ollutkaan? Homman helpottamiseksi(?) otetaan muutama yleisryhmä pois. Näitä ovat:

L: Aeron/Finnairin liikennekoneet

B: Beechcraftit

C: Cessnat

P: Piperit

H: helikopterit

 

Huomatkaa, että kysymyksen asettelu on sellainen, että se sallii pilkunviilauksen.

 

Kolme eniten keksinyttä saavat mitattavissa olevaa virtuaalikunniaa. Kustakin ryhmästä saa kunnian osakseen sen ensimmäisenä tietänyt, joten peesaamisesta ei saa pisteitä; jättäkää ne suosiolla pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

0-9: Purtsikat

A: Air Finlandin koneet

D: Ivalon Lentopalvelun C185 :D

E: FinnCommin koneet

F: Airfixin Falconit

K: Aeron/Finnairin Atraimet

M: Maulet

S: Blue1:n koneet / Socatat

U: Ultrat

W: JetFliten Falconit

X: Experimentalit

 

 

Edit: Jouni, katso privaviestisi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

W = Wassmerit. ??? WAA->

V = Rajavartiolaitoksen vermeet: _V_ ???

 

Ah, muuten niin selväsanainen Jouni sai loihdittua kysymyksen, jota en tainnut sittenkään ymmärtää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys oli vähän ovela, mutta yritetään:

 

OH-AC...= Rockwell Commander

OH-AK...= Lake Buccaneer

OH-AU...= Auster

OH-AY...= American Aviation tai Grumman American Yankee

OH-BG...= Beagle B.121 Pup

OH-BN...= Britten-Norman Islander

OH-EB...= Embraer

OH-EL...= De Havilland D.H.82 Tiger Moth

OH-ER...= Ercoupe

OH-FC...= Fairchild 24W

OH-FM...= Fouga CM-170 Magister

OH-GA...= PZL Gawron

OH-JA... = BaE Jetstream

OH-KZ...= S.A.I KZ VII "Leivo"

OH-MA...= Maule

OH-MI...= Mitsubishi MU-2B

OH-MF...= MFI-9 Junior

OH-MO...= Mooney M20

OH-RA... = Robin H.R.200

OH-SC...= Socata M.S.Rallye

OH-SD...= Socata M.S.Rallye

OH-SE...= Socata M.S.Rallye

OH-SF... = Saab Safir

OH-SM...= Letov S.218 Smolik

OH-SZ...= Focke Wulf Fw-44J Stieglitz

OH-TB...= Socata TB-9 Tampico

OH-TZ...= Zlin Trener

OH-VI... = VL Viima II

OH-VX...= Valmet L-90 TP Redigo

OH-YH...= PIK-15 Hinu

OH-YM...= PIK-11 Tumppu

 

Tässä nyt joitakin.

 

Jukka

 

edit: ja tunnuksen kolmas kirjain menee sitten aakkosten mukaan A, B, C...jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo tavallisimmat ole tuossa, joten listataan poikkeuksia/henkilökohtaisia rekisteritunnuksia, ehkä jokin aikaisemmin mainitsematon konetyyppi myös mukana:

 

AW=Cessnoja

BJ=Bellanca

CP=Pipereita

EW=Extra

HC=Chipmunk

HK=HK-1, HK-2

 

OH-ARI

OH-TOM

OH-YES

OH-TJS (Jan Segerstam)

OH-PST (Seppo & Tiina)

OH-CUB Piper

OH-DAK Cessna

OH-ESM (Espoon Moottorilentäjät)

OH-IPJ Lear

OH-JTM Piper

OH-JUS Maule

OH-KJJ TBM700

OH-KLS Cessna

OH-KNE Mitsu

OH-KOG DHC-6

OH-KST Piper

OH-KYC Piper

OH-KZE KZ-VII

OH-MXN Lake

OH-NAD Cessna

OH-NBB Cessna

OH-NBE Piper

OH-NEU Cessna

OH-ONE Piper

OH-PAX Cessna

OH-MRS Piper

OH-PPI Cessna

OH-PPR Falcon

OH-SIS Cessna

OH-SLK Twin Otter(Suomen Laskuvarjokerho)

OH-SPA Speed Canard

OH-SPP Cessna

OH-SUN Cessna

OH-TOW hinu

OH-TUG hinu

OH-UDZ Cessna

OH-USI Cessna

OH-UTI Commander

OH-VFR Cessna

OH-VKW Cessna

OH-WBA Mitsu

 

Osa näistä on kyllä jo poistunut rekisteristä, mutta siinä siis muutamia poikkeuksia säännöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän nuo tavallisimmat ole tuossa, joten listataan poikkeuksia/henkilökohtaisia rekisteritunnuksia, ehkä jokin aikaisemmin mainitsematon konetyyppi myös mukana:

...

OH-VKW Cessna

...

Osa näistä on kyllä jo poistunut rekisteristä, mutta siinä siis muutamia poikkeuksia säännöistä.

 

Tuo ei ole varsinainen poikkeus, koska muuten olisi poikettu säännöstä OH-VKx :)

 

Koneen omistajilla kun on varsin suorat yhteydet Veljekset Karhumäen historiaan.

Ja konetta ostaessakin on käytetty osamaksuna OH-VKT:tä

(lähde Ismo Tervosen uusi kirja: Karair 1957-1980, sivu 226)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ei ole varsinainen poikkeus, koska muuten olisi poikettu säännöstä OH-VKx :)

 

Koneen omistajilla kun on varsin suorat yhteydet Veljekset Karhumäen historiaan.

Ja konetta ostaessakin on käytetty osamaksuna OH-VKT:tä

(lähde Ismo Tervosen uusi kirja: Karair 1957-1980, sivu 226)

 

Kun kerran Kar-Airin koneiden tunnukset alkavat VK-lla, eli Veljekset Karhumäki, niin onko Finnairín/Aeron L-alku peräisin yhtiön ensimmäisen johtajan Bruno Lucanderin sukunimestä vai tuleeko se sanasta liikennekone?

 

Jukka

 

edit: jos mennään "esihistorialliselle" ajalle, niin löytyi hienoja tunnuksia purjekoneista: ;)

IL-JOENSUU 1, IL-JYVÄSKYLÄ 1, IL-KOTKA 3

OH-JÄMI 1, 2, 3, 4, 5, OH-HELSINKI 5, 6

OH-KAUHAVA 2, OH-LAPPEENRANTA 2, OH-OULU 2

OH-KEMI 2, OH-RAUMA2, OH-ROVANIEMI 2, OH-SORTAVALA 2, OH-SEINÄJOKI, OH-TURKU 2,5,6,7,

OH-KOUVOLA 2

OH-KUOPIO 2, 4

OH-VAASA 3, OH-VIIPURI 2, 4, 5

OH-LAHTI 2

 

Eli kaupunkien ja paikkojen nimiä. Muutettiin myöhemmin jatkosodan jälkeen kirjaimiksi ja edelleen numeroiksi 1972.

 

Vaasassa oli Grunau Baby IIa purjekone, rakennettu 1936 ja se oli alkujaan OH-ANSSIN JUKKA. Siitä tuli myöhemmin OH-VAASA 3 ja sitten OH-BAI. Sitten se särjettiin v.1957 laskussa, siipi osui maassa multakasaan ja se siitä. Pilotti sai niskakipuja ja lopetti kuulemma lentotouhut siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun kerran Kar-Airin koneiden tunnukset alkavat VK-lla, eli Veljekset Karhumäki, niin onko Finnairín/Aeron L-alku peräisin yhtiön ensimmäisen johtajan Bruno Lucanderin sukunimestä vai tuleeko se sanasta liikennekone?

 

Jukka

 

Tuosta Lucanderista se L-kirjain tulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F: Airfixin Falconit

W: JetFliten Falconit

 

Saako nyt aloittaa sen välimerkin ahdistelun =)

 

Eli Fixin luvilla toimivat Falcon 2000-sarjalaiset ovat uusimpia tuossa F-sarjassa. Ensimmäinen F-alkuinen oli: OH-FCA, Fairchild 24R-46A 19.5.1950

 

Sitten niitä Falconeita

OH-FFA Falcon 20 21.7.70

OH-FFW -71

OH-FFV -72

OH-FFB Falcon 10A -74

OH-FFJ -75

OH-FPC -96

 

Ja ei tokikaan pidä unohtaa Tuulioita, jotka olivat aikaisemmin F-alkusia, OH-FIA nykyään 367X

 

Jetfliten W-alkusista sen verran viilausta että Challengerit OH-WIH ja OH-WIC taisi olla ennen Falconeita WINniä, WIFfiä ja WIPPiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-UDZ Cessna

 

Mistähän ihmeestä tuokin tunnus on peräisin? Utti Drop Zone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän ihmeestä tuokin tunnus on peräisin? Utti Drop Zone?

 

En kyllä tiedä, mutta koneen käyttötarkoituksen tietäen voisi tuo veikkaus kuulostaa varsin uskottavalta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-TOW hinu

OH-TUG hinu

 

Upea oli Ilkan lista, mutta jos sallitaan pikku pilkunfiilaus, niin korjataan että yllä mainittujen koneiden tyyppinimi on PIK-23 Suhinu, jotka ovat komposiittirakenteisia nokkapyöräkoneita, kun taas PIK-15 Hinut ovat puurakenteisia kannuspyöräkoneita. Ja fiilaus päättyy...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni olen kuullut, että kun Utin laskuvarjokerho vaihtoi kalustoa muutama vuosi sitten oli ULK (edellinen hyppykone) vielä suomen rekisterissä kun UDZ rekisteröitiin, jolloin piti keksiä uusi tunnus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni olen kuullut, että kun Utin laskuvarjokerho vaihtoi kalustoa muutama vuosi sitten oli ULK (edellinen hyppykone) vielä suomen rekisterissä kun UDZ rekisteröitiin, jolloin piti keksiä uusi tunnus.

 

Melkein oikein. Utin Laskuvarjokerhon entinen kone C-206 OH-ULK (nyk. G-BXRO) ei enää Delta-Zulua (ent. D-EXWG) rekisteröitäessä ollut Suomen ilma-alusrekisterissä, mutta ILL ei halunnut antaa samaa rekisteritunnusta toiselle koneelle vain pari kuukautta sen jälkeen, kun edellinen oli poistettu rekisteristä.

 

Kun sitten piti keksiä uusi rekisteritunnus, niin varteenotettavia vaihtoehtoja oli kaksi: UDZ (aivan oikein - Utti Drop Zone) tai DZU. Ensimmäiseen päädyttiin siksi, että Zulu-Uniform tuntui Delta-Zulua kömpelömmältä radioliikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sitten piti keksiä uusi rekisteritunnus, niin varteenotettavia vaihtoehtoja oli kaksi: UDZ (aivan oikein - Utti Drop Zone) tai DZU. Ensimmäiseen päädyttiin siksi, että Zulu-Uniform tuntui Delta-Zulua kömpelömmältä radioliikenteessä.

 

Tervetuloa foorumille! Mahdatko olla ULK:n jäseniä?

 

Tässähän löytyikin kesäksi ristisanoja hauskempi visa, kun ryhtyy arvailemaan mitä sanat eri koneiden rekisteritunnusten takana mahtavat ollakaan.

 

Kävin lauantaina Utissa kuvaamassa mm. tämän mainitun UDZ:n ja muitakin koneita.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille! Mahdatko olla ULK:n jäseniä?

 

Tässähän löytyikin kesäksi ristisanoja hauskempi visa, kun ryhtyy arvailemaan mitä sanat eri koneiden rekisteritunnusten takana mahtavat ollakaan.

 

Kävin lauantaina Utissa kuvaamassa mm. tämän mainitun UDZ:n ja muitakin koneita.

 

 

Kiitokset, kyllähän minä ULK:n jäsen satun olemaan. Huomasin tuolla kuvapuolella Utti-threadin, mutten viitsinyt käydä vastailemaan Soloy 207:n ulkonäköä käsitelleisiin kommentteihin (Soloyssä on vähän samanlaista piilevää kauneutta kuin Pilatus Porterissakin ;D)

 

Ettei ihan off-topiciksi mene, niin kerrotaanpa vielä hyppykoneiden tunnuksista sen verran, että 80-luvun loppupuolella suomalaiset laskuvarjokerhot hankkivat ulkomailta kolme konetta ja rekisteröivät ne kunkin kerhon lyhenteelle (SLK, ULK ja JLK). Hyppykisoissa tai -leireillä saattoi sitten käydä niin, että samalla kentällä operoi vähintään kaksi Lima-Kiloa (taisipa jossain tapahtumassa olla kaikki kolmekin). Vaikka radiokutsuissa käytettiinkin silloin kaikkia kolmea kirjainta, onnistui lennonjohto aina silloin tällöin sekoittamaan koneet keskenään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita "valikoituja" tunnuksia oli mm. Väinö Bremerin koneet, joista oli juttua aiemmin täällä.

 

OH-ABB (Junkers Junior) ja OH-ABC (Saab Safir).

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään