Mikko Sokero

TWR: "Tuli soitto. Onko kaikki ok?"

19 viestiä aiheessa

Tänään kävin tankkaamassa G-vitamiineja OH-NEU:lla (C-152 Aerobat) lentotoiminnanjohtaja Horst Weckströmin toimiessa perämiehenä (!).

 

Torni kyseli vajaan tunnin kieputteluyritysteni jälkeen "O-EU, torni". "Kerro, EU". "Joo tota, onko teillä siellä kaikki kunnossa... Tuli just puhelu vaan jossa jotain ihmeteltiin". "Kyllä tässä kaikki on luullaksemme aivan okei, EU". "No, eipä sitten mittään, torni".

 

Onko vastaavia kokemuksia?

 

Uskomattoman hienoa huolenpitoa joltakin yksinäiseltä purjehtijalta mereltä Porvoon ja öljynjalostamon väliseltä alueelta.

 

Kyllä se mun temppulento on hataraa, mutta että maallikotkin huomaavat ja ovat huolissaan... :D

 

Päivän maksimiannos väh. 1 G:tä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tiesin, että lennonjohto huolehtii, jos plaanin kanssa lentää: "Aluelennonjohdosta terve .. oletko sinne perille jo päässyt, kun ei plaanin päätössoittoa ole kuulunut?" (ei koskaan ole käynyt ja taas meinasi kuitenkin unohtua...) ;)

 

....mutta se että jo kansalaiset alkavat pitää meistä huolta on kyllä hienoa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tiesin, että lennonjohto huolehtii, jos plaanin kanssa lentää: "Aluelennonjohdosta terve .. oletko sinne perille jo päässyt, kun ei plaanin päätössoittoa ole kuulunut?" (ei koskaan ole käynyt ja taas meinasi kuitenkin unohtua...) ;)

 

 

Köh, eihän noin saa koskaan sattua... ;):o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei lennetty temppua vaan oltiin tarkastuslennolla laskukierroksessa viime syksynä. Loppulaskun jälkeen kun rullailtiin asematasolle niin torni kyseli jotta havaittiinko mitään poikkeavaa viimeisen kierroksen aikana moottorin äänissä tms. Siihen todettiin että eipähän kyllä havaittu yhtään mitään. Oli kuulemma joku soitellut ja kertonut koneestamme kuuluneen omituisia ääniä ja kehoittanut muun muassa tarkastamaan moottorin kiinnitykset (?) huolellisesti pikimmiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reippaastipa olet vetäissyt, jos Aerobat-Cessnan mittariin tulee 6,5 G:tä!

 

Kokeiltu on, ja jos minkä tahansa liikkeen, minkä sellaisella tehoiltaan rajoitetulla pelillä voi tehdä, tekee siististi, niin taulussa on 3,5 G:tä eikä enempää.

 

Silmukka oikaistu rankalla kädellä?

 

Puhelinsoittoja ei ole tullut, mutta kerran, kun olin varannut ilmatilaa syöksykierteiden harjoittelua varten ja oltiin niitä väännelty, huolestunut torni kutsui ja kysyi, onko hätää. Kävi ilmi, että joku toinen ilmailija oli nähnyt maassa tulta ja nousevaa mustaa savua ja epäili, että olin tullut koneen kanssa tonttiin.

 

No, vähän aikaa kun katselin ympärilleni, niin oli jollain pellolla maajussi polttamassa kokkoa, roskia tms. Eli sen suurempaa hätää ei ollut.

 

Erilaisia meluvalituksia ja häiriintyneiden ihmisten soittoja torniin on kyllä tapahtunut Malmilla useastikin. Yksikin naisihminen väitti, että pikkukoneet seuraavat häntä kun hän menee ostoksille Sestoon. Siis SISÄLLE Sestoon ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, että kun ei ole koskaan tullut semmoista Aerobattia lennettyä, että kuinka mahdottoman paljon sillä oikein saa geetä vetää? Toi 6,5 kuulostaa kyllä muutenkin hiukan urbaanilegendalta... ;)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen, että kun ei ole koskaan tullut semmoista Aerobattia lennettyä, että kuinka mahdottoman paljon sillä oikein saa geetä vetää? Toi 6,5 kuulostaa kyllä muutenkin hiukan urbaanilegendalta... ;)

 

/Harri

 

Kyllä se hetkellisesti voi piikata aika korkeallekin, mutta jatkuva on toinen juttu. Siinä yläpaneelissa ne luvut olivat präntättynä, mutten enää muista. Enemmän jäivät nopeusrajat mieleen.

 

Nyt kun tässä olen saanut lopullisesti paskanpuhujan maineen, niin sanotaan, että "niin se mittari ainaski näytti..." :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Eittämättä rankalla kädellä reippaan kymmenen vuoden tauon jälkeen tuli temppua revittyä... Meneeköhän A-huoltoon koko verme! ::)

 

Mielenkiinnolla seuraamme BF-lennon toimintakulttuuria... Eikös Aerobat-152:n maksimit ole 6g? Niillähän on taustaa, että kyttäävät muiden ilmailijoiden toimintaa aika tarkkaan, niin tarkkaillaan mekin nyt, että toimitaanko tuossa oikein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pläkkärillä riittää töitä ainaskin... :)

 

Penkit menee lattiasta läpi, pintapellit saavat uutta paikkaa siiven yläpinnalle, kehräpyörien korvakkeet veeennyyyvät (varsinkin siivekkeiden)

Noi pikkuCessnat ovat hieman hepposia kun ruvetaan ajamaan jatkuvasti temppua, eräässä "tunnuksia mainitsematta" mopedissa lähes pelkkä tempun vääntäminen näkyi.

 

Mut sehän on työtä rasvarille, ja sehän on hyvä. Kyllä ne ritsat pysyy läjässä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla seuraamme BF-lennon toimintakulttuuria... Eikös Aerobat-152:n maksimit ole 6g? Niillähän on taustaa, että kyttäävät muiden ilmailijoiden toimintaa aika tarkkaan, niin tarkkaillaan mekin nyt, että toimitaanko tuossa oikein...

 

Tää on nyt vissiin sitä airmanshittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on nyt vissiin sitä airmanshittiä.

 

Sitä itteään. Eräs firma (en mainitse nimeä, mutta koittakaapa arvata) on sitä harrastanut sen verta paljon, että ansaitsevat kyllä pientä vastinetta... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä itteään. Eräs firma (en mainitse nimeä, mutta koittakaapa arvata) on sitä harrastanut sen verta paljon, että ansaitsevat kyllä pientä vastinetta... :P

 

Minä vuokraan BF-Lennosta koneita, enkä tiedä mitään, miksi minun pitäisi olla jonkinlainen kärsijä. Kyse lienee yksittäisistä henkilöistä MAHDOLLISESTI, ei kyseisestä osakeyhtiöstä. Jos se, että vuokraan rahalla sieltä koneita, tekee minusta esimerkiksi jonkun kivan paperisodan kohteen, niin siitäpä sitten vain.

 

Kyllä ilmailu on kivaa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kun ne jotka EIVÄT vuokraa sieltä joutuvat sen firman kiusaamiksi. Tai ainakin kerhoissa saa aina välillä kuunnella kaiken maailman ansiolentosyytöksiä sen firman henkilökunnan taholta. Ovat ilmeisesti sitä mieltä, että jos kavereita kuskaillaan, niin se on niiltä (firmalta) pois. Sen jälkeen kun Horst meikäläisestä esim. koitti ansiolentäjää tehdä laitoksen silmissä, on tullut ihan mielenkiinnolla seurattua, että jos kerta pitävät niin tarkkaan silmällä muitten sääntöjen noudattamista, niin noudattavatkohan itse..?

Luulisi, että ansiolentoluvat omaavalla yrityksellä sentäs sen verran olisi aikomusta turvallisuuskulttuuria noudattaa, että kun tietävät koneensa ylittäneen suoritusarvorajat, niin veisivät tarkastukseen...

Etenkin kun tosiaan niin huolissaan ovat tuosta ilmailumääräysten noudattamisesta!!!

Sen verran tosiaan taustatietoa, että ikinä ei nähtävästi voi tietää milloin joku asioista mitään tietämätön kielii laitokselle. Onneksi Laukkasen Jouni (forumilta tuttu) opetti aikoinaan meille määräykset ansiolentotoiminnan osilta tarkkaan ja vihjaisi vielä, että isoveli valvoo... Kiitokset tästä Jounille! se isoveli selvästi valvoo pyöreästä tornistaan ja tuossa jokunen vuosi sitten keksin sen isoveljen yrityksen nimenkin (jonka saatatte arvata...)

Eli helpoimmalla olen huomannut pääsevän, kun en ota mitään maksua, niin ei tosiaan tarvitse olla huolissaan, että menikö aivan täysin OPS T3-1:n mukaan. Kannattaa muidenkin hoksata se...

 

Kimmo

 

ps. Eli siis ei ollu Mikko mitenkään suhun kohistettu tää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli helpoimmalla olen huomannut pääsevän, kun en ota mitään maksua, niin ei tosiaan tarvitse olla huolissaan, että menikö aivan täysin OPS T3-1:n mukaan. Kannattaa muidenkin hoksata se...

ps. Eli siis ei ollu Mikko mitenkään suhun kohistettu tää...

 

Kiitos. Itsekin olen huomannut, että kun maksaa lentonsa aivan itse, niin ei tarvitse pelätä syyllistyvänsä "piiloansiolentoon". Eli samoilla linjoilla ollaan... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä itteään. Eräs firma (en mainitse nimeä, mutta koittakaapa arvata) on sitä harrastanut sen verta paljon, että ansaitsevat kyllä pientä vastinetta... :P

 

Olenpas saanut maistaa samaa "lääkettä".

Kun emme omaa liikennelupia, yrittivät kieltää esittelylennotkin,

Halvattu, mulla on ansiolento- ja koulutusluvat, joten omaan lain mukaisen oikeuden lentää esittelylentoja , mahdollisille uusille oppilailleni. ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenpas saanut maistaa samaa "lääkettä".

Kun emme omaa liikennelupia, yrittivät kieltää esittelylennotkin,

Halvattu, mulla on ansiolento- ja koulutusluvat, joten omaan lain mukaisen oikeuden lentää esittelylentoja , mahdollisille uusille oppilailleni. ???

 

Kaikki tällainen on ikävää kuultavaa, kun nyt pitäisi puhaltaa vain yhteen suuntaan... Malmi säilyy kun se pidetään mahdollisimman aktiivisena kaikilla rintamilla.

 

Onneksi tiedän Jaska, että sinun lippusi pysyy korkealla kaikesta huolimatta! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, on kiva huomata, että joku vielä harrastaa taitolentoa, tuota Suomessa uhanalaista ilmailun muotoa.

 

Kysymys Mikolle, kun en ole OH-NEU:ssa istunut: Eikö sen mittaritaulussa ole sitä G-mittaria, jonka 2 neulaa näyttävät maksimiG:n kumpaankin suuntaan ja kolmas reaaliaikaisen G-määrän, ja joka nollataan lennon lopuksi? Siitähän sen maksimin näkee...

 

Ja jollain koneellahan taitolennon harjoittelu on aloitettava. Toivon, että jatkat harjoitusta niin että taidot karttuvat, G:n sietokyky lisääntyy ja ehkä pääset kokeilemaan jotain muutakin konetyyppiä kuin Sportsman-luokan mopoa, jolla kyllä voi kilpailla, mutta yleensä tulee viimeiseksi...

 

Ja nokalla saisi olla tuplasti moottoritehoa, sellainen polttoaineensyöttöjärjestelmä, jolla selällään lentokin tai hidas vaakakierre olisi mahdollista, ja siivekkeissä saisi olla sen verran pintaa, että roll rate olisi "vähän" nopeampi, kuin myös sivu-ja korkeusperäsimessä...Mopoa joutuu väkisinkiihdyttämään aloitusnopeuksiin, väkisin piiskaamaan ja runnomaan polkimilla, eikä oikein mitään tunnu tapahtuvan ;)

 

Tosin kelpo advanced- tai peräti unlimited-luokan temppukoneeseen ei ihan noin vain pääse käsiksi. Pitäisi päästä osakkaaksi kimppakoneeseen tai ostaa oma...kalliiksi käy. Mutta esim. kyyti Jak-52:ssa oli aikoinaan enemmän kuin hintansa väärti.

 

Siis äläpä lannistu. Tilaisuuksia tulee vielä.

 

Lomcevak, anyone? ;D (katsokaa Googlella, jossette tiedä, mitä tuo tarkoittaa)

 

Toiseen asiaan: Isoveli valvoo, sehän on sen tehtävä? Olipa kerran private pilot, joka laittoi Keltaiseen pörssiin pikkuilmoituksen, jossa etsittiin kyytiläisiä Vesivehmaan suunnalta Tallinnaan jakamaan kustannuksia. No, isoveli sattui huomaamaan senkin ilmoituksen, ja se toiminta tyssäsi siihen.

 

EDIT: typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin, on kiva huomata, että joku vielä harrastaa taitolentoa, tuota Suomessa uhanalaista ilmailun muotoa.

 

Kysymys Mikolle, kun en ole OH-NEU:ssa istunut: Eikö sen mittaritaulussa ole sitä G-mittaria, jonka 2 neulaa näyttävät maksimiG:n kumpaankin suuntaan ja kolmas reaaliaikaisen G-määrän, ja joka nollataan lennon lopuksi? Siitähän sen maksimin näkee...

 

Juu, taidot ovat hieman ruosteessa, kun eivät kertaamaankaan vanhaa patua enää ota... Hawkilla olen muutaman kerran rempaissut ja hieman useammin Vinkalla. Edellä mainitussa oli riittävästi tehoa, vaikkakin HN-kuskit ovat toista mieltä... ;)

 

NEU:n mittari näyttää vallitsevaa G:tä. Todellinen G on tuolla alkuthreadilla mainitsemallani lennolla ollut noin 3,5.

 

Hyvinkään suuntaan olen jossain vaiheessa menossa kursseilemaan jos vain onnistuu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään