Tero Knuth

Finncommille uusia lentokoneita

211 viestiä aiheessa

Kuukausi takaperin, kun tuon 42-500:n heitin ilmoille tuolla toisessa FinnCommia koskevassa threadissa, kukaan ei tainnut ottaa sitä tosissaan :P

 

Heh. En nyt haluaisi himmentää häikäisevän päättelykykysi loistetta mutta Finncomm Airlinesin edustajat ovat kertoneet jo talvella, että tulevan konetyypin valinta tehdään tyyppien Saab 2000 ja ATR 42-500 väliltä... ;) 8)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. En nyt haluaisi himmentää häikäisevän päättelykykysi loistetta mutta Finncomm Airlinesin edustajat ovat kertoneet jo talvella, että tulevan konetyypin valinta tehdään tyyppien Saab 2000 ja ATR 42-500 väliltä... ;) 8)

 

/Harri

 

Niin, enpä minä tuohon päättelykykyä tarvinnutkaan. Hyviä korvia vain ;)

 

Sitä vain ei ollut kukaan täällä tainnut ottaa esille, eikä nytkään kukaan kommentoinut mitenkään, kun silloin kuukausi takaperin asiasta vinkkasin. Vai tiesikö jo kaikki muut sen siinä vaiheessa :-X :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, enpä minä tuohon päättelykykyä tarvinnutkaan. Hyviä korvia vain ;)

 

Sitä vain ei ollut kukaan täällä tainnut ottaa esille, eikä nytkään kukaan kommentoinut mitenkään, kun silloin kuukausi takaperin asiasta vinkkasin. Vai tiesikö jo kaikki muut sen siinä vaiheessa :-X :-[

 

Uskoisitko jos väittäisin, että on myös muunlaista tietoa kuin fsnordic-tietoa? ;D;)

 

/Harri

 

PS. Eikä nyt sitten ollut mitenkään tarkoitus pilkata tahi moittia kelpo keskustelufoorumia. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisitko jos väittäisin, että on myös muunlaista tietoa kuin fsnordic-tietoa? ;D;)

 

Minähän uskon mitä vaan ;D Kuten tuli jo ilmi, ei tuokaan tieto tullut täältä, vaikka yleensä täältä monesta asiasta ensimmäisenä tuleekin luettua :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FC:n nettisivut ovat myös uudistuneet etusivultaan: http://www.finncomm.fi/

 

Lehdistötiedotteesta poimittua:

Uudet ATR:t korvaavat Saabit kotimaan liikenteessä

 

Uudet ATR 42-500 -koneet tulevat korvaamaan nykyiset, Golden Airin operoimat Saabit kotimaan liikenteessä. Finncomm Airlines on tuottanut Golden Airin Suomen toiminnot vuodesta 1998 alkaen. Matkustajamäärät ovat lisääntyneet vuosi vuodelta, viime vuonna matkustajia oli yli 310 000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FC:n nettisivut ovat myös uudistuneet etusivultaan: http://www.finncomm.fi/

 

Lehdistötiedotteesta poimittua:

Uudet ATR:t korvaavat Saabit kotimaan liikenteessä

 

Uudet ATR 42-500 -koneet tulevat korvaamaan nykyiset, Golden Airin operoimat Saabit kotimaan liikenteessä. Finncomm Airlines on tuottanut Golden Airin Suomen toiminnot vuodesta 1998 alkaen. Matkustajamäärät ovat lisääntyneet vuosi vuodelta, viime vuonna matkustajia oli yli 310 000.

 

Miksihän ne sitten lopettavat Varkauden liikenteen? Varkauden kaupunki ei vissiin enää sponssaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi epäilykseni alussa mutta Suomen ilmailupiireissä sitä vaan on aina tottunut jonkinlaiseen "peliin".

 

Homma näyttää oikealta ja toivotamme uudet kuusilapaiset ympäristöystävällisemmät vähemmän lentomeluiset ATR:t tervetulleiksi Suomen taivaaseen.

 

PS joke : Kun nykyisten ATR:ien kaikki lentomelu johdetaan jo sinne matkustamoon lähes täysin niin tarkoittaako uudistus sitä että parin lavan myötä sinne siirtyy vielä lisää melua ?? heh.

 

Se on ihan upeeta että Finnair on löytänyt uuden "partnerin" joka pienellä organisaatiolla operoi Finnairille "kannattamattomia" reittejä joiden kannattamattomuus ei johdu kuitenkaan kenestäkään muusta kuin Finnairista.

 

Lyckkyä till..

 

- NiiN se on se pyhä leHmä -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteen mukaan ilmeisesti tuo kahdeksan koneen optio voi toteutua joko ATR42:n tai ATR 72:n 500-versiona.....?

 

Mukava nähdä että näissä koneissa on moderninnäköiset 6-lapaiset potkurit. Tuleepi Finnair/Aerolle hieman paineita.... ::)

 

 

Never heard of E170??? ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Never heard of E170??? ;D ;D

Heh. Odotan mielenkiinnolla Empun tuloa.

Mutta lyhytreitit. Katselin a.netistä että ATR42-500 on peräti 65 km/h nopeampi kuin aiemmat versiot, ja Aeron ATR72:eenkin on nopeusero 40 km/h luokkaa. On siinä ainakin markkinointimielessä eroa.

Toinen asia sitten alkaako Finncomm joillakin reiteillä suoraan kilpailuun Finnair/Aeron kanssa. Mikä on tilanne nykyään vai onko reitit jaettu sulassa sovussa eri yhtiöille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on tilanne nykyään vai onko reitit jaettu sulassa sovussa eri yhtiöille.

 

Finnair myy käytännössä kaikki Finncommin liput, joten eiköhän tuo aika sulassa sovussa toimi. Reittejä ei ole taidettu jakaa, mutta kovin samanaikaisesti ei taida lentoja samalle reitille lähteä.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Odotan mielenkiinnolla Empun tuloa.

Mutta lyhytreitit. Katselin a.netistä että ATR42-500 on peräti 65 km/h nopeampi kuin aiemmat versiot, ja Aeron ATR72:eenkin on nopeusero 40 km/h luokkaa. On siinä ainakin markkinointimielessä eroa.

Toinen asia sitten alkaako Finncomm joillakin reiteillä suoraan kilpailuun Finnair/Aeron kanssa. Mikä on tilanne nykyään vai onko reitit jaettu sulassa sovussa eri yhtiöille.

 

 

Eiköhän reitit sovussa jaeta kuten tähänkin asti, lyhytreititkin on jaettu jo nyt ihan matkustajamäärän mukaan. Kyllä MD80kin silloin tällöin lentää niin Tallinnaan kuin Turkuun/Tampereelle jos tarvis on. Ja osa esim Tampereen lennoista on nyt kesäksi annettu FC/Goldenille. Ja niiden ATR72 korvaamisen varallehan Finnairilla on ne 8 E170 optiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun Kauppalehdessä juttua Finncommista

ja firman tj:n haastattelu.

 

Sattuuko kellään olemaan lehteä pöydällä

kun netistä ei näe kuin vähäsen otsikkoa ;)

(loppu maksullista)

 

Firmalla kai on yhteensä 8 henkilöomistajaa

mutta Pakarin perhe kai omistaa suurimman

osan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuko kellään olemaan lehteä pöydällä

kun netistä ei näe kuin vähäsen otsikkoa ;)

 

Jutussa kerrotaan:

 

-Finnairin kanssa ei kannata kilpailla Suomessa

-Annetaan ymmärtää, että firma ostaa ATR:t itse

-Finncommin TJ ollut aikoinaan perustamassa Air Botniaa (nyk. Blue1)

-Faktoja Finncommista: lentää 25% kotimaanliikenteen lennoista, 10 % EFHK:n lennoista, 127 työntekijää, tulos ennen veroja 1,2 M€

-Pakari omistaa alle viidenneksen, loput pohjalaisilla liikemiehillä

-5v kuluttua tavoitteena enemmän ulkomaankohteita, ehkä kotimaisiakin ja parisataa työntekijää

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan Finncomm:in pisnes paremmalla pohjalla kun ei lähdetty mitään CRJ/EMB135 jettejä hankkimaan, jotka sitten olisivat kalliinpia operoida.

 

edit: siis näillä kotimaan reiteillä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Golden Airin lennot muuten sitten "loppuvat" ensi kuussa, kun reittinumerot vaihtuvat jo FinnCommin vastaaviin. Eli DC => FC. Koneina varmasti vielä Saabeja silti käytetään, koska 1. ATR tulee FC:n tiedotteen mukaan marraskuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan Finncomm:in pisnes paremmalla pohjalla kun ei lähdetty mitään CRJ/EMB135 jettejä hankkimaan, jotka sitten olisivat kalliinpia operoida.

 

Joskus kuulee juttuja/huhuja, kun pitää korvat auki. Kolmas Emppu olisi tulossa vissiin jossakin vaiheessa ens vuotta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairilla ollut aikanaan ongelmia Suomen ilmastossa ATR-42:ten kanssa, jonka vuoksi yhtiö luopui koneista melko nopeasti ja korvasi 42:set 72:lla? Kaippa tuo 42-500 on sitten paranneltu versio kaikin puolin, kun sellaisia kerran uskaltavat tänne pohjolan ankaraan talveen hankkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairilla ollut aikanaan ongelmia Suomen ilmastossa ATR-42:ten kanssa, jonka vuoksi yhtiö luopui koneista melko nopeasti ja korvasi 42:set 72:lla? Kaippa tuo 42-500 on sitten paranneltu versio kaikin puolin, kun sellaisia kerran uskaltavat tänne pohjolan ankaraan talveen hankkia.

 

Niin no ne varmaan ne alkuperäisten 42:ien ongelmakohdat oli sitten korjattu 72-sarjan koneisiin, joihin Finnair sitten myös siirtyi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairilla ollut aikanaan ongelmia Suomen ilmastossa ATR-42:ten kanssa, jonka vuoksi yhtiö luopui koneista melko nopeasti ja korvasi 42:set 72:lla?

 

Sedät töissä ovat kertoneet että -42:n matkustamon lämmitys oli alunperin järjestetty siten että katonreunaan puhallettiin lämmintä ilmaa. Talvella lämpötila pysyi lattialla niin alhaalla ettei lumi sulanut. Tästä oli huomautettu jo ennen koneen toimituksia, mutta vastaukset olivat olleet tyyliä 'meillä on ollut tohtoreita tätä suunnittelemassa'. Järjestelmää kai korjattiin sittemmin. Uskoisin kuitekin että -42 vaihdettiin -72:een sen takia että ne olivat vaan liian pieniä.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä ATR-42:lla että 72:lla on ollut tunnettuja ongelmia jäätävien olojen kanssa. Tosin onnettomuuksista on aikaa yli 10 vuotta.

 

Kun katsoo vuoden 1994 ATR-72-onnettomuuden (American Eagle) selostuksen kohtaa "Probable cause", siellä on NTSB:n arvioinnissa onnettomuuden syistä mm. viranomaisten ja valmistajan virheet numeroitu yhdestä viiteen:

 

1) Ranskan ilmailuviranomainen (DGAC) ei valvonut ATR-ohjelmaa eikä pitänyt huolta siitä, että koneet olisivat lentokelpoisia jäätävissä olosuhteissa

 

2) DGAC ei antanut FAA:lle lentokelpoisuusinformaatiota aikaisemmista ATR-incidenteistä ja onnettomuuksista jäätävissä oloissa

 

3) FAA ei huolehtinut riittävästi siitä, että olisi tiedotettu jäätävän sateen vaikutuksesta koneiden lento-ominaisuuksiin

 

4) FAA ei valvonut ATR-42/72-koneiden lentokelpoisuutta jäätävissä olosuhteissa

 

5) Valmistaja ATR ei regoinut jatkuviin ATR42-koneiden icing/roll upset-tapauksiin, mitkä olisivat edellyttäneet muutoksia lentokäsikirjoihin ja koulutusohjelmiin lennettäessä ko. tyypillä jäätävissä.

 

Oletettavasti asiaan on tullut parannusta. Arvostelu ainakin oli ankaraa.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19941031-1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jäätymiseen liittyvien ongelmien takia ATR:iin ja koulutukseen tehtiin muutoksia. Siiven etureunassa olevat de-ice boot:it kattavat nykyisin isomman alueen etureunasta. Siivessä on jäätymisen tunnistava sensori. Jos siihen kertyy jäätä niin ohjaamossa alkaa vilkkua ICING merkkivalo äänimerkin kera. Lisäksi kapteenin ikkunan ulkoreunassa on ICE EVIDENCE PROBE josta silmämääräisesti havaitsee jäätymisen. Operoinnissa on muutettu mm. laskusiivekkeiden käyttöä lennon eri vaiheissa (jäätävät olosuhteet). Tyyppi-kurssilla on aika paljon opetusta jäätävissä olosuhteissa operointiin, mm. erillinen opetusvideo ja kirjanen.

 

 

Leo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskoisin kuitekin että -42 vaihdettiin -72:een sen takia että ne olivat vaan liian pieniä.

 

Joo, siis nimenomaan 42-500 ja 72-500 ovat uudistettuja malleja, joissa mm. se jäätymisenestojärjestelmäkin on paranneltu, kuten tässä onkin jo todettu.

 

Golden Airin lennot muuten sitten "loppuvat" ensi kuussa, kun reittinumerot vaihtuvat jo FinnCommin vastaaviin. Eli DC => FC. Koneina varmasti vielä Saabeja silti käytetään, koska 1. ATR tulee FC:n tiedotteen mukaan marraskuussa.

 

Mistä ihmeestä nuo lentoyhtiöiden koodit oikein tulevat, jos Golden Air on DC??

 

- Ville -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mistä ihmeestä nuo lentoyhtiöiden koodit oikein tulevat, jos Golden Air on DC??

 

 

No, esim. GA oli jo Garudan tunnus ja esim. GO on GoFly Ltd, UK.

 

Eli, sopivia vapaita koodeja ei ihan helposti löydy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, siis nimenomaan 42-500 ja 72-500 ovat uudistettuja malleja, joissa mm. se jäätymisenestojärjestelmäkin on paranneltu, kuten tässä onkin jo todettu.

 

Kyllä se jäänpoistojärjestelmä on modifioitu vanhoihinkin ATR:iin. Finnairin/Karairin 72:ssa oli jo alunperinkin enemmän kumeja kuin muilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään