Aleksi Palojärvi

VATSIM ja lennon tiedotukset Unicomille

5 viestiä aiheessa

Tervehdys. Elikkäs olisi asiaa siitä, että pitäisikö panostaa enemmän tuohon lennon tiedotukseen Unicom taajuudelle(122.80). Minusta ainakin tuntuu, että moni ei välitä/jaksa aina edes rullata sitä taajuutta radioonsa. Jos ei ole jossain johtoa, niin tullaan vain laskuun ja sehän on itsestään selvää, että ei siellä ketään ole alla kun ollaan laskussa. Olen omasta kokemuksesta huomannut, että simulaattorissa toisten koneiden vahtaaminen on yllättävän vaikeaa. Oletetaan, että ylitän Helsingissä kiitotietä 22L ja olen menossa 22R:lle lentoonlähtöä varten, niin siinä täytyy lukea listat ja tarkastaa mittareita ja muita asioita. Sitten vielä kun simulaattori vähän pätkii, on 22L:n tarkastaminen suhteellisen vaivanloista ja aikaa vievää.

Tässä saattaa tulla kiusaus laittaa vain vipua ja rullata ohi vauhdilla. Itsellä on jo pinttynyt päähän, että tarkistetaan, ihan vain senkin vuoksi, ettei tule taas juttua kun Palojärvi mokasi ???.

 

Elikkä omasta mielestä läheskään kaikki ei suoraan sanoen välitä Unicomista. En tietenkään väitä että kaikki tätä tekisivät mutta kyllä niitäkin on jotka eivät viitsi sinne paljoa kirjoitella.

 

Mitäs mieltä muut on?

 

Turvallisia laskuja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä on aina kiva, jos joku viitsii kirjoittaa, että on finaalissa ja vaupauttaa kiitotien "sieltä" ja rullaa "sinne" ym. Niin tietää mitä se kaveri siellä samalla kentällä tekee, nii osaa vähän varoa. Itseltäni kyllä välillä jää unicomiin kirjoittelut, mutta yritän aina ilmoitella muille ja toivon, että muutkin vähän varoittelee ettei lennä niskaan.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saman olen itse huomannut. Muutaman kerran kun olen saapunut EFHK:lle ilman lennonjohtoa, on ollut tilanne jossa sekä lähtevä, että saapuva kone käyttää samaa kiitotietä "samaan aikaan". Nämä pystyttäisiin varmasti välttämään jos annettaisiin tiedotusta jo kun ilma-alus saapuu TMA:lle ja kun ollaan suuntasäteessä tai muulla tavoin lähestymässä kiitotetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä monilla on tuossa parantamisen varaa. Itse olen pyrkinyt ilmoittelemaan ehkä enemmänkin, kuin tarpeellista -> selventää liikennetilannetta muille ja tuo itselle myös "lisää tilaa", eli turhat väistöt, TCAS-ilmoitukset yms. jäävät pois. Muutaman kerran on UNICOMilla sovittu myös pienissä ruuhkatilanteissa järjestyksestä missä mennään laskuun, ja kuka pyörii missäkin / millä nopeuksilla tullaan. Selkeytti hommaa huomattavasti, oma porrastus.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran tosiaan kävi kämmi HKlla, kun eipä lennonjohtoa enää ollutkaan. Itse kyllä kirjoittelin unicomiin, ja kerroin, että olen loppuosalla rwy22L (n. 7nm). Kiitotieltä 04R lähti juuri RevalXXX (en kerro nimiä). Kaverini oli onneksi obsaamassa, ja ilmoitti, että sieltä lähtee minua vastaan atikka nousuun. No onneksi päästiin säikähdyksellä, kun oli tarpeeksi porrastuseroa, kun kohdattiin. Lentäjä tosin myönsi, että ei ollut unicomeilla, vaan luotti TCASiin. No enhän minä siinä ilmeisesti näkynyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään