Guest rainer

Pienkoneella pilvessä

81 viestiä aiheessa

Olen myös itse ollut mukana usein kun konkari VFR-pilotti lentoon lähdön jalkeen nousuvaiheessa menee pilveen. Siinä on mennyt 10s-2min kun kone olisi tullut mäkeen. Tämä on fakta tietoa.

Onneksi olen pelastanut tilanteen painamalla takeoff-reset ;D

Sen sijaan ns simulaattorilentoharrastajat ovat tuoneet koneen hyvin usein onnistuneesti laskuun ;)

HS

Niiden 24 vuoden aikana jolloin olen lentokoneita kuljettanut, on tuon tuostakin vastaan tullut ilmailukirjoja lukenut tai FS:lla lentänyt, erittäin viisas yksilö. Useimmiten usko omaan kykyyn lentää lentokonetta kaikissa olosuhteissa on vankkumaton.

Siperia tosin sitten opettaa.

Microsoftin FS on kyllä hyväksi menetelmiä harjoiteltaessa. Se ei kuitenkaan koskaan (toistan KOSKAAN) korvaa sitä oppimista (poisoppimista) jossa asentotajun eli perstuntuman luomista harhoista opetellaan eroon oikeassa lentokoneessa (tai Full Motion simussa).

On outoa, että vaikka kuinka paljon on lennetty kirjoituspöydän ääressä "mittaria" niin pilvessä ja turbulenssissa (tai ilman turbulenssia) se kioski pyrkii kääntymään aina väärin päin.

Sen jälkeen korjausliikkeet ovat rajuja ja koordinoimattomia ja yleensä tilanne pahenee.

Harjoitus tosioloissa siis vasta tekee mestaajan. mitenkään väheksymättä virtuaalipilotteja. Vanha lennonopettajani tosin tapasi sanoa, että "kun pääsee oikean asian makuun ei korvikkeet enää tunnu miltään". :P

Pienenä vihjeenä muuten: olen huomannut että ne rakentavat lentokenttiä ILS-säteiden loppupäähän. Tähän mennessä jokaisen säteen lopusta on sellainen löytynyt.

PT

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Microsoftin FS on kyllä hyväksi menetelmiä harjoiteltaessa. Se ei kuitenkaan koskaan (toistan KOSKAAN) korvaa sitä oppimista (poisoppimista) jossa asentotajun eli perstuntuman luomista harhoista opetellaan eroon oikeassa lentokoneessa (tai Full Motion simussa).

Juuri tuota me teemme HyIk:n simulla; vanha Blanikin runko ei kovin hyviä motioneita saa aikaan, eikä sillä kyllä opi oikeasti lentämään, mutta esim. navigointia ja radioliikennettä harjoiteltaessa se on erittäin hyvä apu!

Pienenä vihjeenä muuten: olen huomannut että ne rakentavat lentokenttiä ILS-säteiden loppupäähän. Tähän mennessä jokaisen säteen lopusta on sellainen löytynyt.

PT

Mielenkiintoinen huomio, täytyneekin kokeilla joskus vatsimissa, josko väitteesi olisi totta.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harjoitus tosioloissa siis vasta tekee mestaajan. mitenkään väheksymättä virtuaalipilotteja. Vanha lennonopettajani tosin tapasi sanoa, että "kun pääsee oikean asian makuun ei korvikkeet enää tunnu miltään". :P

Ero on kuin käteen vedolla ja... no niin ja asiaan :P

Juu, mahtaa olla hankalaa etsiä se ILS-säteen loppupää, että sinne voi kentän tehdä. Niin ILS-säteitä kun ei ole kovinkaan paljoa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä,

Peter puhuu varmasti asiaa liittyen juuri mittarilennon opetteluun. No doubt.

Mutta. Koskapa tämä on virtuaalilentämistä harrastavien ihmisten pääkokoontumispaikka, ei varmaankaan kannata kovin perusteellisesti heittäytyä simulaattoreita korventamaan ;).

Itse voin sanoa sen verran, että oman lentokokemukseni ja simuloinnin vertaaminen on aivan mielekästä. Simulla pääsee todella kivasti haistelemaan sitä lentämisen fiilistä. Eihän se ole sama kuin oikea, mutta se on jo nykyään todella lähellä. Full flight simulaattorit ovat asia erikseen, ja sellaistakin pari kertaa testanneena voinen todeta, että ilman FS:n tarjoamia harrastus ja harjoittelumahdollisuuksia olisi lopputulos ollut varmaan niillä testikerroilla kohtuullisen murheellinen. Se oli kuitenkin tosiasiassa aika kaukana siitä.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niiden 24 vuoden aikana jolloin olen lentokoneita kuljettanut, on tuon tuostakin vastaan tullut ilmailukirjoja lukenut tai FS:lla lentänyt, erittäin viisas yksilö. Useimmiten usko omaan kykyyn lentää lentokonetta kaikissa olosuhteissa on vankkumaton.

On outoa, että vaikka kuinka paljon on lennetty kirjoituspöydän ääressä "mittaria" niin pilvessä ja turbulenssissa (tai ilman turbulenssia) se kioski pyrkii kääntymään aina väärin päin.

Sen jälkeen korjausliikkeet ovat rajuja ja koordinoimattomia ja yleensä tilanne pahenee.

PT

Täyttä asiaa. Ne simupilotit jotka ovat onnistuneet ovatkin olleet harrastajien "eliittiä". Mutta kyllä yleensäkin simupilotilla on ollut tilanne paremmin hallinnassa. Tämä ilmeisesti johtuu mittarien tulkitsemistaidosta. Kyseessä siis on ollut FFS.

Ainoa mikä lienee totta, että simupilotti ei yritäkkään kuikuilla ulos IMC:ssä vaan keskittyvät mittareihin.

Myös pieni neuvo virtuaalilentäjille:

-koneen ohjaaminen päättyy vasta kun se on pysähtynyt, yhteys VATSIM:iin katkaistaan aikaisintaan asematasolla.

-sitten mikä tärkeintä, oikean koneen ohjaamosta puuttuu nappula jossa lukee T/O-reset ;)

HS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen huomio, täytyneekin kokeilla joskus vatsimissa, josko väitteesi olisi totta.. ;)

Taitaa muuten FS:ssä yhden ILS säteen päästä löytyä lentokentän sijasta lentotukialus... ;D Ja ennenvanhaan ainakin oli Hong Kongissa ILS-säde jota seuraamalla lensi päin sellaista vänskää kukkulaa... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään