Guest Juhowee

Radiofraseologian ero

33 viestiä aiheessa

Eli eroaako IVAOssa ja VATSIMissä kätrettävä fraseo mitenkään. Katsoin ohjeita, niin

 

VATSIM for Dumm1es:

OH-ABC: "VFR-lento (Turkuun) Nokan kautta, tiedotus Oscar, QNH 1004, saanko rullausohjeet? Oscar-Bravo-Charlie."

Rullaus: "Oscar-Bravo-Charlie, rullaa odotukseen kiitotie 18, ylitä 09 ja jätä lähialue Nokan kautta VFR."

 

IVAO Finlandin Koulutus Fly-In:

OH-ABC:  Pyydetään rullausta, OBC

Torni: OBC, Rullaa odotukseen kiitotielle 18, yliyä kiitotie 09, QNH 1012, jätä lähialue DEGER:n kautta, VFR

 

Eli toisessa sanotaan itse lähialueen jättäminen, toisessa torni kertoo sen. Lisäksi olisi ikään kuin tuon IVAO:n ohjeessa ei ATIS tiedoituksesta ole tietoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mitenkään eroa. VATSIM:in ohje tuntuu olevan hieman parempi vain. Kyllähän se tiedoitus pitäisi kertoa... Sillä ei sitten pitäisi olla mitään väliä, että kertooko tossa alussa sen, että aikoo lähteä NOKKA kautta Turkuun vaiko jättääkö sen sanomatta. Plaanissahan se näkyy kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se mitenkään eroa. VATSIM:in ohje tuntuu olevan hieman parempi vain. Kyllähän se tiedoitus pitäisi kertoa...

 

Okei, eli eli se lähialueen jättöpiste ilmoitetaan itse vai ilmoittaako sen torni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Ivaon ohje on se mitä yleisemmin kuulee IRL käytettävän. Siis mitä nyt on tullut skannerin kautta kuunneltua, niin tekisin noista kahdesta lauseesta seuraavan yhdistelmän.

 

OH-ABC: Tiedotus Oscar kuunneltu, QNH 1004, pyydetään rullausta, OBC

 

Muistin mukaan tuo on se yleisin mitä kuulee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tarkkaavaisesta huomiosta, lisätty pois jäänyt tiedotus. Sen pois jäänti taisi johtua ihan siitä että usein kun olen lentänyt VATSIM:ssa ja IVAO:ssa niin on vain aluelennonjohto paikalla ja silloinhan sillä ei tiedoitusta voi sanoa koska aluelennojohdolla ei sellaista ole ATIS-viestissään.  :-[

 

Kyllä tuo Ivaon ohje on se mitä yleisemmin kuulee IRL käytettävän. Siis mitä nyt on tullut skannerin kautta kuunneltua, niin tekisin noista kahdesta lauseesta seuraavan yhdistelmän.

 

OH-ABC: Tiedotus Oscar kuunneltu, QNH 1004, pyydetään rullausta, OBC

 

Muistin mukaan tuo on se yleisin mitä kuulee.

 

Joo ainakin vilkkailla kentillä mahdollisimman lyhyttä fraseologiaa kannattaa käyttää, näin tukkii jaksoa mahdollisimman vähän. Tietenkin pitää kaikki tarpeellinen kertoa ja takaisin lukea. :)

 

Sitten on tietysti vielä radioplaani paikallislennoille (eli lentosuunnitelma jätetään radiolla), mutta sehän on jo sitten huomattavasti pidempi kuin VATSIM:n malli. Eli se menisi näin:

 

OH-ABC, Tiedotus Quebec, Paikallislento Nokka ulos, Deger sisään, lentoaika 24 min, toimii 2 tuntia, Cessna 172, 2 henkeä, Päällikkö Kettunen, pyydetään rullausohjeita.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Homman ideahan on seuraava:

 

Tuo mun esimerkkini on siltä ajalta kun olin virkeä lento-oppilas malmilla ja noinhan me tehtiin, varsinkin kun jätetään plaani kokonaan radiolla paikallislennolle mentäessä.

 

Mutta homma perustuu seuraavaan ideaan:

 

  • Malmin lähialue on *valvottua ilmatilaa*
  • Valvotussa ilmatilassa pitää olla aina *selvitys* (clearance) lennonjohdolta
  • Selvitys tuossa esimerkissä on nimenomaan tuo "Jätä lähialue Nokan kautta VFR"
  • Toki sen voi siis sanoa siinä kun lennonjohdolta pyytää rullausohjeita, jos plaaniin laittoi esim. NOKKA-SALPA tms, että "VFR-lento Turkuun Nokan kautta" mutta tosiaan ei se ole väärin jättää sanomattakaan sitä koska se siellä plaanissa on kuitenkin.

 

Oleellista tuossa on se, että ennen lentoonlähtöä sulla *pitää olla* selvitys tehdä jotain siinä valvotussa ilmatilassa (malmin lähialue) jotta voit siinä ilmatilassa lentää. Jos selvitystä ei ole, et saa lähteä liikkeelle, koska silloin olisit valvotussa ilmatilassa ilman selvitystä kun koneen fillarit irtoavat asvaltista.

 

Siksi selvitetään esim. laskukierrokseen "Selvä lähtöön laskukierrokseen" tai "Selvä jättämään lähialue Degerin kautta VFR 1000 jalkaa tai alle" tms. Koskaan ei voi olla valvotussa ilmatilassa ilman selvitystä.

 

Malmilla usein se selvitys lähialueen jättämiseen tulee siinä heti rullausselvityksen yhteydessä, esim Turussa monesti on ainakin itselleni annettu selvitys rullata ensin odotukseen, ja sitten rullauksen aikana tai odotuspaikalla olen saanut selvityksen lähialueelle.

 

Tuohan voi toki olla sitten erilainenkin, riippuen millaisen plaanin teet. Esim. "Oscar Bravo Charlie, lentoonlähdön jälkeen lennä suuntaan 180 ja nouse 4000 jalkaan, kun olet ilmassa, ota yhteys Helsingin tutkaan taajuudella 119.1" tai jotain vastaavaa. Oleellista kuitenkin on, että olet saanut selvityksen tehdä *jotain* valvotussa ilmatilassa, ennenkuin menet sinne. Sama myös laskuun tullessa: "Oscar Bravo Charlie, liity myötätuuleen kiitotie 18 Nokan kautta  VFR 700 jalkaa" - on *selvitys* liittyä NOKKA-ilmoittautumispisteen kautta kiitotien 18 laskukierrokseen myötätuuliosalle. Ilmoittaessasi olevasi myötätuulessa saat jatkoselvityksen joko laskuun, tai mitä liikennetilanne sattuu vaatimaan.

 

Tuliko tämä selväksi, vai pitääkö selvittää vielä lisää?  ;D

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kyllähän se tiedoitus pitäisi kertoa...
Tuohan informoi lennonjohtoa siitä, että onko kuunneltu tiedotus OSCAR vai ei. Jos sitä ei olla kuunneltu, niin sitten ei sanota mitään. Eikös vain?

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan informoi lennonjohtoa siitä, että onko kuunneltu tiedotus OSCAR vai ei. Jos sitä ei olla kuunneltu, niin sitten ei sanota mitään. Eikös vain?

 

Oskari.

 

Juu. Ongelmahan on se ettei sitä voi vatsimissa mitenkään "kuunnella". Ja varsin jos on kotiohjaamo eikä halua käyttää hiirtä, sitä voi sitten joko toisen koneen radiokeskustelusta kuulla mikä on QNH, tai sitten toki ihan yhtä OK on sanoa "Arvio Nokkaan neljä viisi, kerrotko QNH:n" tms. Sehän on siinä atis-viestissä joka tulee tekstinä SB:n ikkunaan. Oikeasti se taas kuuluu radiosta.

 

Ei tuo fraseologia mitään pilkunhalkomista ole, oleellista siinä on se, että tietää mitä sanoo ja ennenkaikkea *miksi*.

 

Kertokaapas miksi se QNH ja tiedotus pitää kertoa lennonjohtajalle?

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan informoi lennonjohtoa siitä, että onko kuunneltu tiedotus OSCAR vai ei. Jos sitä ei olla kuunneltu, niin sitten ei sanota mitään. Eikös vain?

 

Oskari.

 

Totta... Mutta eikös se pitäisi kuitenkin kuunnella?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas miksi se QNH ja tiedotus pitää kertoa lennonjohtajalle?

 

QNH varmaan siksi, että koneelle annetut korkeudet pitävät kutinsa, eikä väärän QNH:n takia lennä liian korkealla/matalalla, vaikka korkeusmittari näyttää sitä mitä lj käskee.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas miksi se QNH ja tiedotus pitää kertoa lennonjohtajalle?

No se tiedotus sanotaan radioon siksi, että lennonjohto tietää, että on kuunneltu uusin ATIS lähetys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. QNH on kaikilla sama jotta kaikkien "tuhat jalkaa" on oikeasti tuhat jalkaa eikä mitä sattuu.

 

Tiedotuksessa on se QNH eli ilmanpaineasetus tosiaan kerrottu, kuten myös mahdolliset muut erityiset ilmoitusasiat ("parachuting activity", "runway two seven, zero niner closed", "taxiway Mike closed", "sunset two two five six local time" jne..) mitä ei ole erikseen NOTAMeissa mainittu.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NO ok, vähän lähti rönsyämään, mutta mitäpä siitä. Itselläni on kuitenkin sellainen ongelma, että ATISta ei näy eikä kuulu (no eihän se siis kuulu ;) )vaikka kuinka viilaan radiota. Senhän pitäisi tulla kun säätää tornin taajuudelle (vai?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ohjelma on kyseessä? Tässä aiheessa kun on puhuttu kummastakin verkosta niin ei oikein osaa sanoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ohjelma on kyseessä? Tässä aiheessa kun on puhuttu kummastakin verkosta niin ei oikein osaa sanoa.

 

Joo siis Skuakkipoksi ja VATSIM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kuitenkin sellainen ongelma, että ATISta ei näy eikä kuulu (no eihän se siis kuulu ;) )vaikka kuinka viilaan radiota. Senhän pitäisi tulla kun säätää tornin taajuudelle (vai?).

Siis enhän minä tiedä miten tuo homma toimii Vatsimissa, mutta eikös sitä ATIS:a pitäisi "kuunnella" ATIS:n omalla taajuudella, eikä tornin. Näin ainakin oikeassa elämässä...

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis enhän minä tiedä miten tuo homma toimii Vatsimissa, mutta eikös sitä ATIS:a pitäisi "kuunnella" ATIS:n omalla taajuudella, eikä tornin. Näin ainakin oikeassa elämässä...

 

Oskari.

 

Juu vatsimissa se ei toimi noin vielä.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös SB:n asetuksista pidä olla ruksi kohdassa "Display controller information when tuning to the active frequency" löytyy RADIO välilehdestä

 

//N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se asetus auta yhtään mitään tähän kuunteluun liittyen. Eikä sitä tietääkseni mitenkään "pidä" pitää päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluat kuunnella(lue nähdä) lennonjohtajan atiksen kun siirryt position taajuudelle, sinulla pitää olla tuo Nikon mainitsema asetus ruksittuna, muuten ei lennonjohtajan määrittämä atis näy("kuulu") kun tulet kyseisen position taajuudelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta kuitenkaan ATIS:ta ei näy, jos ei ole lennonjohtajia paikalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta kuitenkaan ATIS:ta ei näy, jos ei ole lennonjohtajia paikalla?

Ei näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta kuitenkaan ATIS:ta ei näy, jos ei ole lennonjohtajia paikalla?

 

Ei tietenkään, silloin kukaan ei ole sitä ATIS:ta määritellyt. Kun lennonjohtoa ei ole paikalla, käytettävä kiitotie ja menetelmät on sovittava METAR-tietojen pohjalta ja mahdollisen muun liikenteen mukaan unicomilla viestittelemällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vähän testailin tuota ATISta Vatsimissa. Eihän siinä kerrottu muutakuin käytettävät kiitotiet ja tiedoitteen nimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään