Guest antchen

Salamanisku lentokoneeseen

41 viestiä aiheessa

Eilen tulin Finnairin Airbus 319:llä Helsingistä Kuopioon. Siinä suunnilleen vähän ennen Varkautta(?) kuului suhteellisen kova pamaus ja näkyi valon välähdys. Tässä vaiheessa ajattelin salaman iskeneen lähistöllä. Kuitenkin joidenkin minuuttien kuluttua kapteeni ilmoitti salaman osuneen koneeseen ja kertoi kaiken toimivan normaalisti.

 

Tämän pohjalta kiinnostaisi tietää pari asiaa:

1) Mistä ohjaaja tietää salaman osuneen koneeseen? Pyörähtävätkö mittarit?

2) Aiheuttaako salamanisku koneeseen erityisiä tarkastustoimenpiteitä?

3) USATodayn nettisivujen kysymys/vastaus-palstalla kerrottiin salamavaurioita torjuttavan materiaalilla (alumiini), sekä eristämällä polttonesteet mahdollisista kipinöistä. Onko muita - mahdollisia vaurioita ehkäiseviä - keinoja käytössä?

 

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

 

T:A

 

Edit:luettavuuden parannusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ainakaan tuon A.net kuvan ottaja myönnä salaman osuneen...?

 

Tolla ei tosiaan ole mitään salamaniskun kanssa tekemistä. Tollaista näkee ATR:ssäkin kun tuulilasin lämmityksessä on vikaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Liikennelentäjien liiton sivuilla kerrotaan, että salamanisku koneeseen ei ole vaarallista, eikä salama aiheuta rakenteellisia vaurioita, vaikka kuuluukin kova pamaus. Ukkoset nähdään koneen säätutkassa ja yleensä pyritään kiertämään ne.

 

http://www.sllpilots.fi/public/faq.jsp

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaman isku koneeseen tuntuu varmasti kovana tärähdyksenä. Vaaraa ei salaman iskusta aiheudu mutta aina tapahtuman jälkeen kone tarkastetaan ja jäljet löytyvät yleensä koneen nokasta tai peräsimistä. Säätutkasta näkee ukkosrintamat ja myös sen mukaan mahdollisesti väistää niitä.

 

Näin osapuin kertoo Finnair

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopiccia, mutta aiheeseen liittyvää: http://www.airliners.net/open.file?id=858785

 

 

Moro!

 

Tuossa kuvassa ei varsinaisesti salama iske koneeseen vaan kyse on ilmiöstä nimeltä St Elmo's fire. Ilmiö johtuu suuresta staattisen sähkön määrästä ilmassa ja aiheuttaa lähinnä häiriöitä radiohin LF, MF, HF ja VHF -alueilla. St Elmossa tuollaiset "sähkönpurkaukset" ovat tyypillisiä nokan, siipien kärkien ja potkurin alueilla. Toisaalta ilmiö liittyy usein ukkosiin ja näin ollen salamanisku koneeseen on mahdollinen.

 

Lauri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salama voi iskeä lentokoneeseen myös talvella, kuten tapahtui joulukuussa 2003:

 

29.12.2003 :: Salama iski Keski-Suomessa lentokoneeseen

Harvinainen luonnonilmiö koettiin Jyväskylän seudulla maanantaina, kun salama iski Aeron Jyväskylästä Helsinkiin matkalla olleeseen lentokoneeseen.

- Aika harvinaistahan salamointi tähän vuodenaikaan on, mutta siinä on näköjään ollut tarpeeksi voimakas säärintama, johon on syntynyt salamointia, totesi päivystävä meteorologi Anssi Vähämäki.

 

- Kuulemani mukaan salama iskee koneeseen ehkä muutaman kerran vuodessa, mutta se, että salama iskee keskellä talvea, on todella harvinaista, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund totesi.

 

Salaman isku ei tuntunut koneessa tärähdystä ja paukahdusta kummempana, eikä se aiheuttanut mitään vaaraa 57 matkustajalle ja lentokoneen 4 hengen miehistölle.

 

 

Salamointia havaittiin samana päivänä myös Multialla, Vantaalla ja Espoossa.

 

 

Lähde: STT / Karjalainen Lisäsi: Jani Poikela

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Seuraava Finskin kone sitten Helsingistä Kuopioon myöhästyi muutaman minuutin koska heidän piti odottaa mekaanikkoa joka meni tarkistamaan koneen tai korjaamaan mahdolliset viat..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Seuraava Finskin kone sitten Helsingistä Kuopioon myöhästyi muutaman minuutin koska heidän piti odottaa mekaanikkoa joka meni tarkistamaan koneen tai korjaamaan mahdolliset viat..

 

Joo, tällainen epäilys minulla olikin. Kuulin, että Kuopion torni toivotti tälle 319:lle lähtiessä "parempaa paluumatkaa".

 

T:A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskaanhan ei mikään aiheuta mitään vaaraa ilmailussa tai ainaskaan Finnairin koneissa ennenkuin oikeasti rysähtää.

 

Kyllä ne koneet kuitenkin aina tarkistetaan salaman iskun jäljiltä ja aika useasti jää "seuraava" lento lentämättä.Tiiä sitten miksi vai turistien turvallisuuden takia mutta jos tutkii esim. vaikka 30 m. korkeata kuusipuuta josta salama on tehnyt tulitikkuja täytyy alkaa mietiä mitä sille lentolaitteelle kaikenlaisine sähköjärjestelmineen oikeasti voipi tapahtua isommassa jännitteessä.

 

Näähän on luonnon , ei ihmiskunnan , voimia.

 

- :) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Tuossa kuvassa ei varsinaisesti salama iske koneeseen vaan kyse on ilmiöstä nimeltä St Elmo's fire. Ilmiö johtuu suuresta staattisen sähkön määrästä ilmassa ja aiheuttaa lähinnä häiriöitä radiohin LF, MF, HF ja VHF -alueilla. St Elmossa tuollaiset "sähkönpurkaukset" ovat tyypillisiä nokan, siipien kärkien ja potkurin alueilla. Toisaalta ilmiö liittyy usein ukkosiin ja näin ollen salamanisku koneeseen on mahdollinen.

 

Lauri

 

Olikohan se Air Finlandin DVD jossa voi seurata tuota staattisen sähkön purkausta tuulilasissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jos tutkii esim. vaikka 30 m. korkeata kuusipuuta josta salama on tehnyt tulitikkuja täytyy alkaa mietiä mitä sille lentolaitteelle kaikenlaisine sähköjärjestelmineen oikeasti voipi tapahtua isommassa jännitteessä.

 

Mutta puu "räjähtää" siksi, että kosteus sen sisällä höyrystyy ja näin ollen valtava paine...

 

Purjelennossa lopetetaan vintturihinaukset välittömästi mikäli radiosta kuullaan ukkosen aiheuttamia häiriöitä tai oletetaan muuten, että salaman isku on mahdollinen. Kun rautalankaa on puolikilometriä lentokentällä pystyssä, niin se on vähän turhan kova ukkosenjohdatin. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Itsellä on parin kerran iskenyt salama koneeseen. Ensimmäisessä tapauksessa ei tapahtunut mitään ihmeellistä koneelle muuta kuin perämiehen penkin alusta jouduttiin vaihtamaan uuteen. Toisessa tapauksessa parkkeerauksen jälkeen mekaanikot kertoivat, että puolet oikean siiven wingletistä olisi poistunut koneesta sen salaman iskun seurauksena. Sitä sitten mentiin ihan kolmeen pekkaan ihmettelemään sinne ulos ja niinhän siinä oli päässyt käymään. En muista nyt kauanko lentokone oli poissa lentopalveluista.

 

JH

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Netistä löytyy statistiikkaa lento-onnettomuuksista. Tällaisen tilaston löysin, jossa onnettomuuden aiheuttajaksi on mainittu salama:

 

Lightning

07/22/1938 Stulpica, Romania LOT

08/31/1940 Lovettsville, Virginia Penn Central AL

01/17/1951 Civitavecchia, Italy Alitalia

06/26/1959 Varese, Italy Trans World AL

08/29/1960 Dakar, Senegal Air France

07/19/1961 Azul, Brazil Aerolineas Argentinas

12/19/1962 Warsaw, Poland LOT

08/12/1963 Lyon, France Air Inter

12/08/1963 Elkton, Maryland Pan American AW

12/24/1971 Puerto Inca, Peru Lineas Aereas Nacionales

05/09/1976 Madrid, Spain Iran Air Force

02/08/1988 Mulheim, Germany NFD

06/22/2000 Shitai, China Wuhan AL

 

http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

 

Ja tuon Mulheimin 8.helmikuuta 1988 tapahtuneen onnettomuuden tutkintaselostus löytyy alla:

 

http://www.bfu-web.de/fuinfo/v98e.pdf

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salaman ja sähkön kulusta yleensä:

Sähkö kulkee aina helpointa reittiä. Salaman "satunnaiselta" näyttävä kulkureitti ilmojen halki johtuu siitä, että ilmakehä ei ole homogeeninen. (Sähkön johtavuudenkaan kannalta)

 

Ilma itsessässään on suhteellisen hyvä eriste. Jotta "sähkö" kulkisi "ilmojen halki" tarvitaan suuri potentiaaliero (jota puhekielessä usein kutsutaan jännitteeksi) Kun pilvien välinen (pilvestä-pilveen salama) tai pilven ja maan välinen (maasta-pilveen tai päinvastoin -salama) potentiaaliero kasvaa riittävän suureksi (tuhansia voltteja) ilman "eristekyky" lakkaa ja potentiaaliero pyrkii tasaantumaan -> Salama

 

Potentiaaliero purkautuu siis helpointa reittiä. Jos tämän reitin varreella on ilmaa parempia johteita, niin niitä "käytetään" kulkureittinä. Salaman kohdatessa lentokoneen, pyrkii se käyttämään sitä kulkureittinä. Salaman "sisääntulo" koneen runkoon on "väkivaltaisempi" ja paikaltaan sattumanvaraisempi kuin "ulostulo". Salaman ulostuloa pyritään ohjaamaan ns. staattisen varauksen purkajilla (Siis ei henkilö... ;D) Näiden kapistusten tarkoitus on luoda mahdollisimman helppo reitti enrgian ulostulolle...

 

Oleellista koneen mahdollisille vaurioille on siis se, että kuinka monta "potentiaalieron tasausta" salama kohtaa sisääntulon ja ulostulon välissä. Ko. "tasauksissa" syntyy valokaari, joka aiheuttaa paikallisia aineen olotilan muutoksia.

 

Salamatarkastuksissa tyypillisiä tarkastuksen kohteita ovat esim. ohjainpintojen laakerointien tarkastukset. (Laakereiden läpi kulkiessaan salama kohtaa useita ilmarakoja joissa tapahtuu "potentiaalieron tasausta") Eli laakerien käyttöikä lyhenee enemmän tai vähemmän...

 

Staattisen varauksen purkajat ovat niitä "tikkuja" siiven ja vakaajien jättöreunoissa. "Onnistuneen" salaman ulostulo-ohjauksen seurauksena em. tikut voivat hävitä taivaan sineen.. ;D (myös tarkastuskohde)

 

Salama harvoin rikkoo elektronisia laitteita koneessa koska laitteet ovat suojattu "potentiaalieron tasauksia" vastaan...Kiusallisimmat hankaluudet, mitä salama saattaa aiheuttaa avioniikalle, liittyvät magneettisen suunnan määritykseen. Tämä johtuu siitä, että salaman sisäänmeno ja ulostulo -kohtien alueella niitit yms. (magnetoituvat) metallirakenteet saattavat magnetoitua ja siten häiritä magneettikompassien ja ns. "flux valven" toimintaa...

 

Jukka

 

PS. Liian teoreettista??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Liian teoreettista??

 

Ihan järkevältähän toi kuulostaa. Kiitokset myös muille keskustelijoille ja vastaajille!

 

T:A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mainittu St. Elmo näyttäisi olevan merimiesten suojeluspyhimys. St. Elmo´s fire, kuulemma harvinainen ilmiö, esiintyi myös laivojen mastoissa ja aiheutti taikauskoa merimiehissä, liittyen myrskyn ja uppoamisen pelkoon.

 

Joskus kauan sitten törmäsin sellaiseen WWII-ilmailusarjakuvalehteen, jossa pommikoneen miehistö pelästyi tätä ilmiötä ja alkoivat luulla, että tältä lennolta he eivät palaa...Lehti oli englanninkielinen, ja siinä kippari sanoi "We got gremlins tonight".

 

Selityskin löytyy, gremlin-pikku-ukot, jotka sabotoivat lentokoneita, keksi Royal Air Force...

 

http://www.toonopedia.com/gremlins.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole fyysikko, mutta entinen Draken-pilotti kertoi viime vuosituhannella tapahtuneesta salamaniskusta koneeseensa. Kaikki sähköinen meni sekaisin ja kone täyshuoltoon. Varsinaisia fyysisiä vaurioita koneen rakenteeseen ei tullut. Olettivat yhden läiskän olleen "salaman iskukohta".

 

Tiiä häntä. (Know the tail) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ko. salama lienee poukkoillut pitkään ympäri koneen rakenteita koska hallittu "ulostulon ohjaus" ei ole toiminut... ;)

 

Ja niinkuin kaikessa ilmailuun liittyvässä: Poikkeuksia löytyy AINA 8)

 

PS. Ja jos tarkkoja ollaan, niin suurin osa koneiden kokemista salamoista on "itseaiheutettuja"...Kone ikäänkuin helpottaa salaman syntyä tulemalla alueelle, joka on jo lähellä "laukeamista" 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Liikennelentäjien liiton sivuilla kerrotaan, että salamanisku koneeseen ei ole vaarallista, eikä salama aiheuta rakenteellisia vaurioita, vaikka kuuluukin kova pamaus. Ukkoset nähdään koneen säätutkassa ja yleensä pyritään kiertämään ne.

 

http://www.sllpilots.fi/public/faq.jsp

 

Jukka

 

Vanha ketju, mutta tuli mieleen, kun surffailin netissä ja löysin australialaisen raportin yhdestä salamaniskusta Alliance Airlines-charteryhtiön Fokker 100-koneeseen Australiassa noin vuosi sitten. Raportti on julkaistu 5.12.2006.

 

Siihen nimittäin tuli reilusti todettuja vaurioita, vaikka kone pääsikin turvallisesti laskuun. 2 hydrauliputkea ja ilmeisesti hydraulijärjestelmän liitoskohta vaurioituivat valokaari-ilmiön seurauksena, ja paineet putosivat ja varoitusvalot alhaisesta hydraulipaineesta syttyivät. Onneksi kone sai telineet ja laipat ulos, ennenkuin paineet menivät. Runkoon tuli 2 selkeää reikää, peräsinjärjestelmän vaijerit saivat sulamisvaurioita ja runkoon sekä muualle, etupäässä koneen alapinnalle, tuli vaurioita 90 (!) eri kohtaan.

 

Tästä voitaisiin mielestäni selvästi vetää johtopäätös, että päinvastoin kuin tuossa faq-osiossa väitetään, salamanisku voi olla varsin vaarallinen.

 

http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2005/AAIR/aair200506780.aspx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Luin äkkiseltään ketjun läpi, mutten huomannut kenenkään mainitsevan Faradayn häkkiä, vaikka lienee useimmille tuttu asia.

 

 

 

 

 

"Salaman esipurkauskanava saattaa käyttää metallista lentokonetta reittinsä osana, ja maasta ryntäävä virta-aalto – salama, jo loiva – menee koneen kautta. Kyseessä ei täten oikeastaan ole isku koneeseen. Esipurkaus-kanavan maahan ulottumiseen kuluu aikaa n. 10 ms. Tässä ajassa lentokone ehtii liikkua vain pari metriä, joten se ei pääse eroon esipurkauskanavasta. 

 

Metallinen lentokone muodostaa Faradayn häkin, joten koneessa olijat ovat turvassa salamalta. Komposiittiosien lisääntyvä käyttö voi kuitenkin huonontaa tilannetta, ellei niissä ole esim. riittävän vahvaa metalliverkkoa.

 

Salama on kuitenkin pudottanut lentokoneita. Salamavirta voi tulo- ja lähtökohdissa tehdä ”hitsausrei´än” metallilevyyn ja esim. sytyttää polttoainesäiliön tai vaurioittaa seinämän sisäpintaan kiinnitettyä ohjauskaapelia tai -johdinta. 

 

Lentokoneen siipi ja runko ja niiden sisäpuolella olevat johtimet muodostavat itse asiassa alumiinivaippaisen ilmakaapelin, jonka yhteen kohtaan iskee salama ja toisessa kohdassa tapahtuu ylilyönti maahan (tai oikeastaan vastakkaisessa järjestyksessä). Salaman tulo- ja lähtöpisteiden sijaitessa toisiinsa nähden epäedullisimmin johtimiin voisi kuvitella syntyvän pahankin ylijännitteen. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salama on kuitenkin pudottanut lentokoneita. Salamavirta voi tulo- ja lähtökohdissa tehdä ”hitsausrei´än” metallilevyyn ja esim. sytyttää polttoainesäiliön tai vaurioittaa seinämän sisäpintaan kiinnitettyä ohjauskaapelia tai -johdinta.

 

Muutaman kerran olen saanut salamaniskun omaan koneeseeni. Jälkiä on löytynyt: taivaan tuuliin kadonnut staattisen varauksen purkaja, palojälkiä ulkopintalevyjen kiinnitysniiteissä, pienen pieniä reikiä ulkopintalevyissä. Koskaan ei ole tullut mitään virheellisiä mittarinäyttöjä tai mitään toimintahäiriöitä.

 

En tunne yhtään tapausta, jossa minkäänlainen onnettomuus olisi johtunut salamaniskusta lentokoneeseen. Kone tarkastetaan aina salamaniskun jälkeen erityisen salamaniskutarkastuslistan mukaan, jonka koneen valmistaja on määrittänyt (liikennekoneissa). Pieniä vaurioita (luettelemani kaltaisia) löytyy usein, ja ne korjataan. Korjauksia ei yleensä tarvitse edes tehdä heti, vaan vaurioiden tyypistä riippuen havaituille vaurioille annetaan kohtuullinen korjausaika (esim. lupa lentää max 50 lentoa ennen korjausta). Se, että seuraava lento menee silloin tällöin salamaniskun vuoksi peruutukseen, johtuu yleensä siitä, ettei tarkastusta ehditä tehdä ajoissa. Kone on kuitenkin tarkastettava asianmukaisesti ennen seuraavaa lentoa.

 

Olen kuullut, että joskus vuosikymmeniä sitten olisi käynyt Suomen Ilmavoimien hävittäjälle niin, että salamanisku olisi onnistunut magnetisoimaan koneen kompassit näyttämään 180 astetta väärää suuntaa, en ole ihan varma, pitääkö paikkansa.

 

Aiemmin tässä ketjussa mainitut salamaniskun aiheuttamat onnettomuudet olivat tyypillisesti 60-luvulta, muutama tuoreempikin oli, mutta ainakaan tuoreimmissa ei näyttänyt olevan ainuttakaan länsimaiselle liikennekoneelle tapahtunutta onnettomuutta. En usko, että sellaista tapausta on oikeasti olemassa, että salamanisku olisi aiheuttanut onnettomuuden lennolla olevalle, nykyaikaiselle liikennelentokoneelle. On aivan turha lietsoa pelkoa sellaisesta aiheesta.

 

Kartsa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

<snip>

 

Aiemmin tässä ketjussa mainitut salamaniskun aiheuttamat onnettomuudet olivat tyypillisesti 60-luvulta, muutama tuoreempikin oli, mutta ainakaan tuoreimmissa ei näyttänyt olevan ainuttakaan länsimaiselle liikennekoneelle tapahtunutta onnettomuutta. En usko, että sellaista tapausta on oikeasti olemassa, että salamanisku olisi aiheuttanut onnettomuuden lennolla olevalle, nykyaikaiselle liikennelentokoneelle. On aivan turha lietsoa pelkoa sellaisesta aiheesta.

 

Kartsa

 

Iranin ilmavoimien 747 tuhoutui Espanjan ilmatilassa salamaninskun vuoksi 9.5.1976:

http://www.airsafe.com/journal/issue3.htm

 

Muitakin loytyy:

http://www.lightningsafety.com/nlsi_lls/avaition_losses.html

 

En talla tarkoita sita, etta pitaisi paniikkilippu nostaa korkealle salamoinnin takia, yleensahan lennettaessa pyritaan valttamaan ukkospilvia, vaikka kyllahan

salama voi iskea myos "kirkkaaltakin" taivaalta. Reality Zone-kanavalta (?) tuli jokin aika sitten "doku", jossa Englannissa purjekone tuli maastoon hajottuaan  ilmassa salamaniskusta "kirkkaalta taivaalta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään