Lasse Nygren

Hienoin bizjet haussa.


12 viestiä aiheessa

Eli ajattelin laittaa pitkästä aikaan tänne pienen äänestyksen...Eli vastailkaapa mikä on teidän mielestänne hienoin bisnes jetti. Kuten näkyy moneen vaihtoehto ruutuun on tungettu useampi kone, jotta vastaus vaihtoehtoja saataisiin enemmän.

 

EDIT: Itse päädyin vastaamaan Cessna 750 (eli Citation X).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tuli todella vaikea. Moni bisnesluokan kone on erittäin kaunis mutta Gulfstream V ja Citation 750 eli äksä nousee muiden yläpuolelle.

 

Tällä kertaa sanon X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gulfstream G-550 on loistava, mutta myös "saiteissön kybä" on äärimmäisen päheä laite...

 

Citation X:n nettisaitti on aika kiva. "LA-NYC noin 3,5 tuntia" -tyyliin kun muut tahkoavat väliä viiteen, kuuteen tuntiin... Golfari Arnold Palmer on vannoutunut X:n käyttäjä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gulfstream G-550 on loistava, mutta myös "saiteissön kybä" on äärimmäisen päheä laite...

 

Citation X:n nettisaitti on aika kiva. "LA-NYC noin 3,5 tuntia" -tyyliin kun muut tahkoavat väliä viiteen, kuuteen tuntiin... Golfari Arnold Palmer on vannoutunut X:n käyttäjä...

 

Oliko se Gulfstream joka lupaili tehdä koneen jolla lennetään Heatrow-JFK 5,5h? Cit X:llä menee nykyisin 6h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Global Express taitaa olla nykyään ykkönen. Äänen sai.

 

Hienoin pisnesjetti missä oon käynyt oli Caribian Cruisesin päällikön Boeing 727 , se pesi kyllä jopa Jordanian kuningas Husseinin Tristarin.

 

- ::) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä menee joku muu eli listasta puuttuu kaksi klassikkoa eli Sabreliner ja JetStar.

 

Lockheed C-140 JetStar on mielestäni se hienoin, sillä kone lensi ensilennon jo 1957 ja sitä voidaan pitää yhtenä ensimmäisistä konetyypeistä (ellei ensimmäisenä) jotka aloittivat biz-jettien läpilyönnin.

 

Tässä esim. kuva: http://www.airliners.net/open.file/852565/M/

 

ja historiaa:

 

The four engined JetStar was initially designed as a private venture but was also selected to fulfil a US Air Force requirement for a multi engined light transport and crew trainer.

 

 

The first JetStar prototype first flew on September 4 1957. Two prototypes were built powered by two Bristol Siddeley Orpheus turbojets, one of these was reengined with four Pratt & Whitney JT12s in 1959 when an agreement to licence assemble the Orpheus in the United States could not be negotiated. The JT12 was selected for production aircraft, and the first of these flew in mid 1960.

 

 

The first civil configured JetStar was delivered in early 1961 and so the JetStar was the first business jet to enter service. Meanwhile the JetStar entered service with the USAF in 1962 as the C140 navaid calibration aircraft and the VC140 VIP transport in late 1961.

 

 

The turbojet powered JetStar remained in production until mid 1973, by which time development of the turbofan powered JetStar II had been announced. The JetStar II differs from the earlier aircraft primarily in its four Garrett (previously AiResearch and now AlliedSignal) TFE731 turbofans with their significantly improved fuel consumption, resulting in substantial improvements in operating costs, range and lower noise levels, while more power allows a higher maximum takeoff weight.

 

 

The first JetStar II flew on August 18 1976, with certification following in December that year. The II remained in production until 1979.

 

 

AiResearch meanwhile had already flown its own TFE731 powered conversion of the JetStar in July 1974. The first production AiResearch 731 JetStar conversion flew in March 1976.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähäsen lisää tietoa omasta valinnastani, Sukhoi-Gulfstream S21:stä:

 

Sehän olisi yliäänibusinessjet, 2 Machia pinnalla 600.

 

Vähäisen kysynnän yms. takia Gulfstream irtautui projektista, mutta Sukhoin omilla sivuilla projekti on vielä olemassa, vaikkakaan tarkkoja tietoja ei löydy, mainitaan vain, että tietoa valmistellaan julkaistavaksi.

 

Sillä siis menisi LHR-JFK-matka samassa ajassa kuin Concordella.

 

http://aviaphoto.h10.ru/s21/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään