Guest akos

Eurostar EV-97 projekti

223 viestiä aiheessa

Kun kerran taskusta UPL löytyy, niin olishan se kiva simussakin lentää ultralla. Mutta eipä noita laadukkaita ultria simuun oikeen ole tehty, joten tämmöistä pikku projektia tässä on tultu aloiteltua. :) Tarkoituksena siis tehdä mahdollisimman oikean tuntuinen lentomalli ja yksityiskohtainen 2D paneeli, lisäksi ääniä vois kokeilla tehdä. Mistään ulkomalista tai VC:stä en edes tässä vaiheessa haaveile, kun tuo 3D mallinnus ei oikeen ota sujuakseen. Mutta jos joku osaava tuon ulkomallin haluaisi tehdä, niin en pistä vastaankaan, tekstuurit osaisin tehdä itse.

 

Kokemusta on vähän paneelien tekemisestä, mutta aiemmin en ole AIR. filua tai Aircraft.cfg:tä muokannut. Joten aika aloittelija olen. Aiemmat paneeli projektit ovat kariutuneet lähinnä kuvien ja tiedon puutteeseen, mutta tällä kertaa tilanne on toinen. Viikko sitten käytiin ottamassa isän kanssa kunnon pläjäys kuvia Eurostarin ohjaamosta, joten nyt ei voi valittaa ainakaan kuvien puutteesta, lisäksi mittarit ja muut systeemit ovat melko tuttuja. Gauget tulen koodaamaan XML:llä.

 

Tällä hetkellä työstän aluksi paneelin hankalimpia ja monimutkaisimpia mittareita, ja helpommat teen sitten myöhemmin. Nyt kuitenkin tuli lähes ylitse pääsemätön ongelma(ainakin minulle). En nimittäin saa millään yhtä nappia toimimaan, joten jos joku osaisi auttaa, niin olisin erittäin kiitollinen.

 

Eli siis napin tulisi toimia niin, että kun sitä painaa kerran, pitäisi (L:nappi,bool) muuttua 0:sta 1:ksi, ja taas painaessa sen tulisi muuttua 2:ksi jne. 3:n pitäisi sitten muuttua taas paineassa 0:ksi. Hölmö ongelma, mutta ei vaan toimi, vaikka mitä yritän.

 

<Element>

<Position X="12" Y="26" />

<Image Name="nappi.bmp"/>

<Select>

<Value>(L:nappi,bool)</Value>

<Case Value="0">

</Case>

<Case Value="1">

</Case>

<Case Value="2">

</Case>

<Case Value="3">

</Case>

</Select>

</Element>

 

Mitä ihmettä tähän pitää kirjoittaa, olen koittanut vaikka mitä. :-[

 

<Area Left="18" Top="66" Width="7" Height="7">

<Cursor Type="Hand" />

<Click Repeat="Yes">(L:nappi,bool) ################## </Click>

</Area>

 

En tiedä tuleeko tästä koskaan mitään julkaisukelpoista, mutta yritetään kumminkin. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiiren klikkaukselle repeat=no ellet sitten halua että arvo vaihtuu myös nappia alhaalla pidettäessä jatkuvasti:

 

<Click Repeat="No">(L:nappi,enum) 3 == if{0 (>L:nappi,enum) } els{ (L:nappi,enum) 1 + (>L:nappi,enum) }</Click>

 

Oletan että element osion tarkoitus on vaihtaa erilainen bitmappi napille L:nappi -arvon mukaisesti. Ja ilmeisesti se on osa isompaa mittaria koska siinä on myös position määritelty(varmista että position, sizes ja area arvot on kohdallaan):

 

   <Element>

      <Position X="12" Y="26"/>

      <Select>

         <Value>(L:nappi,enum)</Value>

         <Case Value="0">

            <Image Name="nappi_0.bmp" Luminous="Yes" ImageSizes="7,7"/>

         </Case>

         <Case Value="1">

            <Image Name="nappi_1.bmp" Luminous="Yes" ImageSizes="7,7"/>

         </Case>

         <Case Value="2">

            <Image Name="nappi_2.bmp" Luminous="Yes" ImageSizes="7,7"/>

         </Case>

         <Case Value="3">

            <Image Name="nappi_3.bmp" Luminous="Yes" ImageSizes="7,7"/>

         </Case>

      </Select>

   </Element>

 

Jos tuon napin on tarkoitus olla oma pieni gauge eikä bitmappikaan vaihdu arvon mukaan:

 

<Gauge Name="Nappi" Version="1.0">

   <Image Name="nappi.bmp" ImageSizes="20,20,0,0"/>

   <Mouse>

      <Cursor Type="Hand"/>

      <Click Repeat="No">(L:nappi,enum) 3 == if{0 (>L:nappi,enum) } els{ (L:nappi,enum) 1 + (>L:nappi,enum) }</Click>

   </Mouse>

</Gauge>

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, napin bitmapin on tarkoitus pysyä koko ajan samana, joten liitin sen backgroundin bitmappiin, ja heitin koko Elementin tarpeettomana huitsin nevadaan. Nyt nappi toimii huonommin kuin koskaan - ei tapahdu yhtikäs mitään. :P.

 

Vika on jossain Mousen Clickissä:

<Click Repeat="No">(L:nappi,enum) 3 == if{0 (>L:nappi,enum) } els{ (L:nappi,enum) 1 + (>L:nappi,enum) }</Click>

Saitko itse toimimaan näin?

 

Pistetäänpä yksi lisäkysymys: Eli saako XML-Gaugeihin ääniä?

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetäänpä yksi lisäkysymys: Eli saako XML-Gaugeihin ääniä?

 

Ei ilman ulkopuolisen gaugen apua. Tosin itse en ole tuota XML sound gaugea kokeillut. Löytyy Avsim.comista nimellä dsd_xml_sound2.zip.

 

Kuulemma myöskään FSX ei salli äänien liittämistä XML-gaugeihin.  :(

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojoo, pari ääntä olisi kiva ollut saada Gaugeihin, mutta ei ne mitään välttämättömiä ole... Tietenkin tuota XML sound gaugea voisi kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saitko itse toimimaan näin?

 

Ei ole mahdollisuutta testata, mutta viilataan uusi ehdotus:

 

<Click>(L:nappi,enum) 3 == if{ 0 (>L:nappi,enum) } els{ (L:nappi,enum) 1 + (>L:nappi,enum) }</Click>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt on jotain eloa. Minä koitan tuota huomenna ihan itsekin pähkäillä, vaikken yhtään kyllä tiedä, että mitä tuosta pitäis lähteä muuttelemaan. Sen verran outoja merkkejä on. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyt "suomennos"

 

(L:nappi,enum)   =Haetaan L:nappi-variaabelin arvo pinoon. ,bool antaa joko nollan tai ykkösen, enum tai number antaa numeerisen arvon. L:-variaabelin arvo on aina nolla kun simu käynnistyy. L:-variaabelit on kaikkien mittareiden käytettävissä. G:-variaabelit on puolestaan mittarin sisäisiä. L-variaabelia kannattaa käyttää vain silloin kun arvoa tosiaan tarvitaan myös muille mittareille.

 

3 Laitetaan luku 3 pinoon

 

== Verrataan pinon kahta viimeistä arvoa, jos yhtä suuret laitetaan pinoon arvo 1, jos erisuuret laitetaan pinoon arvo 0

 

Jos pinon viimeinen arvo on 1, suoritetaan if{}, jos arvo on nolla suoritetaan els{}

 

if{ 0 (>L:nappi,enum) }  =syötetään arvo 0 L:nappi-variaabelille

 

els{ (L:nappi,enum)  =Haetaan L:nappi-variaabelin arvo pinoon

1  =laitetaan pinoon arvo 1

+  =lasketaan pinon kaksi viimeistä arvoa yhteen ja lisätään tulos pinoon

(>L:nappi,enum)  =syötetään pinon viimeinen arvo L:nappi-variaabelin arvoksi

 

Pari yleistä juttua. XML-koodi ei siedä minkäänlaisia kirjoitusvirheitä. Yleisen tarkistuksen voi tehdä ihan Internet Explorerilla, eli avaa xml-tiedoston niin IE herjaa jos rakenteessa on vikaa. Simu puolestaan on tosi kranttu monille asioille, eli jonkin simun arvon kanssa yksi asia toimii, toisen kanssa puolestaan ei.

 

Suosittelen aloittamaan kaikkein helpoimmista mittareista, niitä tehdessä sisäistää kuitenkin uusia asioita, jotka helpottavat vaikeampien toteuttamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt on jotain eloa. Minä koitan tuota huomenna ihan itsekin pähkäillä, vaikken yhtään kyllä tiedä, että mitä tuosta pitäis lähteä muuttelemaan. Sen verran outoja merkkejä on. :)

 

Jos tuokaan ei vielä toimi niin kuin pitäisi, niin oikeastaan ainoa mitä voisi koittaa on vaihtaa number kaikkiin enum -kohtiin. Ellei sittenkään toimi, niin sitten sinun mittaristossa lienee jotakin muuta vikaa, joka sotkee tuota (sen verran simppeliä koodia tuollainen nappi on, ettei meikäläinen siihen montaa vikaa saa kirjoitettua :-[)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, nyt toimii, ja olisi toiminut tuo ensimmäinen ehdotuksesikin, jos olisin vaan osannut kirjoittaa. ;D Eli kun tuo (L:nappi,enum) ei ollut kuin esimerkki, niin piti vaihtaa se lopullinen tuohon tilalle, jolloin sitten pääsi yksi ylimääräinen merkki livahtamaan mukaan.

 

Ja oudoilla merkeillä tarkoitin noita "&gt", "els{"  "if{" jne.. Tai kyllähän nähnyt noita olen, mutta en vaan osaa käyttää niitä. Siispä kiitoksia kun vähän "suomensit". :)

 

L-variaabelia kannattaa käyttää vain silloin kun arvoa tosiaan tarvitaan myös muille mittareille.
L:-variaabelia käytän ihan selkeyden takia. Eikös noita G:var:ja voi olla vain 1:stä 9:n (?), joten ne eivät edes riittäisi tähän gaugeen.

 

bool antaa joko nollan tai ykkösen, enum tai number antaa numeerisen arvon.

Tämä on varmaankin hyvä tietää...

 

Suosittelen aloittamaan kaikkein helpoimmista mittareista, niitä tehdessä sisäistää kuitenkin uusia asioita, jotka helpottavat vaikeampien toteuttamista.
Nuo helpommat gauget osaan tehdä aika hyvin, joten teen nyt aluksi vähän hankalampia, mitä en ole ikinä ennen koittanut.

 

Pistetään lisää kysymyksiä sitä mukaa, kun ongelmia tulee vastaan.

 

Kiitos nyt vielä kerran avusta, tämä muistetaan. ;)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hae Avsim.comista Arne Bartelsin xmlgau01.zip ellei sinulla jo ole sitä, siinä selitetään noita "outoja merkkejä"...muutenkin moni mysteeri muuttuu järjelliseksi tuon avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, laitetaanpas ensimmäistä kuvaa paneelista näytille :):

[ attachment removed ]

Tyhjää on, vasta muutama Gauge on saatu paikoilleen.

Jatkuu...

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kiitoksia vaan, mutta menee uusiksi koko paneeli, kun en itse yllättäen pidäkään jäljestä :P. Näin käy aina kun jotain teen, joudun tekemään homman kahdesti. Nyt tuossa paneelissa on aivan liian vaalea tausta, oikeasti se on lähes musta. Otettiin uudestaan kuvatkin joka mittarista, mutta tällä kertaa päivällä ulkona, eikä pimessä hallissa salaman kanssa ;D.

 

Kuvia tulee, kunhan on jotain kuvattavaa. :) (toivottavasti pian)

 

Oskari.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tarvitsisi saada vähän alphaa parin mittarin bitmappeihin. Milläköhän ohjelmalla voisi kätevästi onnistua?

Ja kuvia tulossa uudesta paneelista ihan lähitulevaisuudessa. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuinpas laittaamaan alphaa Photoshopilla: 8)

 

[ attachment removed ]

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Tarkoituksena siis tehdä mahdollisimman oikean tuntuinen lentomalli ja yksityiskohtainen 2D paneeli, lisäksi ääniä vois kokeilla tehdä. Mistään ulkomalista tai VC:stä en edes tässä vaiheessa haaveile, kun tuo 3D mallinnus ei oikeen ota sujuakseen. Mutta jos joku osaava tuon ulkomallin haluaisi tehdä, niin en pistä vastaankaan, tekstuurit osaisin tehdä itse. ...

Oma-aloitteisuutta peliin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, 2D Paneeli ja lentomalli ainakin tulee, näillä näkymin myös ulkomalli olisi tulossa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitä Eurostarissa tekee keinohorisontilla? :-)

 

Mitä IFR-varustamattomassa Cessnassa tai vaikka Super Cubissa tekee keinohorisontilla? Niin, tuskinpa siitä koskaan haittaa on. Ei ne CessnaPiper-pilotit ole ainoita, joille "pilveen joutumisen vahinko" on sallittua :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä IFR-varustamattomassa Cessnassa tai vaikka Super Cubissa tekee keinohorisontilla? Niin, tuskinpa siitä koskaan haittaa on. Ei ne CessnaPiper-pilotit ole ainoita, joille "pilveen joutumisen vahinko" on sallittua :P

 

No ei niissäkään niillä mitään tee. Tosin monissa noista se vaan on koska kone on joskus ollut mittarivarustuksessa.

 

Mutta aika harvassa eurostarissa tuollaista on vastaan tullut, ainakaan Malmilla - painoa tulee lisää sinänsä turhasta härvelistä. Mutta ehkä pilotit vaativat moista? :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se oikeastaan aika turha on, mutta kun keinohorisontti oikeastakin koneesta löytyy, niin kyllä minäkin sen paneeliin väsään. :)

 

Mutta nyt yksi kuvatus tämän hetkisestä tilanteesta:

[ attachment removed ]

Suurin osa gaugeista jo paikallaan, tosin niissäkin on vielä vähän viilattavaa. ;)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavan näköstä! Ehkä pohjan bitmappiin kannattaa lisätä sitten vielä vähän heijastuksia ja varjoja (esim. glidesharen alle), elävöittää sitä kummasti. Mutta gauget näyttää hyvältä ja selkeiltä

 

edit: pitäisi muuten itsekkin tehdä cessnaan se aidon näköinen paneelin bitmap, default gaugeilla..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään