Guest akos

Eurostar EV-97 projekti

223 viestiä aiheessa

No ei niissäkään niillä mitään tee. Tosin monissa noista se vaan on koska kone on joskus ollut mittarivarustuksessa.

 

Hmmm, montakohan Cessnaa Suomestakin löytyy, jossa ei ole keinohorisonttia? Ei varmaan kovin montaa? Ja uskallan väittää, että noista Suomenkaan Cessnoista ei kyllä iso osa ole koskaan ollut mittarivarustettuna...

 

Siihen en ota kantaa, tekeekö sillä noissa mitään. Mutta en kyllä toistaalta sitä haittatekijääkään keksi (jos ei nyt sitä kilon parin painolisää)....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei niissäkään niillä mitään tee. Tosin monissa noista se vaan on koska kone on joskus ollut mittarivarustuksessa.

 

Mutta aika harvassa eurostarissa tuollaista on vastaan tullut, ainakaan Malmilla - painoa tulee lisää sinänsä turhasta härvelistä. Mutta ehkä pilotit vaativat moista? :)

 

//T

 

Ihan maallikon kysymyksenä. Mitenkäs sellainen tilanne, kun on yölentokelppari?

Eikös siinä tarvi/ole ainakin huomattavaa hyötyä keinohorisontista?

-Samppa-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan maallikon kysymyksenä. Mitenkäs sellainen tilanne, kun on yölentokelppari?

Eikös siinä tarvi/ole ainakin huomattavaa hyötyä keinohorisontista?

-Samppa-

 

Siinä siitä on kyllä kieltämättä apua, varsin vähän enemmän korvessa yö-vfr on kyllä melkoista mittarilentoa jos maastossa ei näy mitään valoja. Eurostarin tapauksessahan tuo taas ei sovi kuvaan, koska ultrakevyillä ei voi yöllä lentää.

 

Mutta joo, onhan se kiva mittari, ja ihmiset ovat tottuneet siihen simulentelyn jäljiltä, varmaan siksi noita noissakin on.

 

Komealta muuten näyttää paneeli ja mittarit!

 

Jos "koulutuskäyttöön" meinaatte simua rakentaa, kannattaa kanssa katsoa www.reality-xp.com ja sieltä FlightLineT -tuote, toimii mittarit paljon pehmeämmin mitä XML-gaugeilla saa tehtyä.

 

Onko muuten FSX:ssä tuohon parannusta?

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä siitä on kyllä kieltämättä apua, varsin vähän enemmän korvessa yö-vfr on kyllä melkoista mittarilentoa jos maastossa ei näy mitään valoja. Eurostarin tapauksessahan tuo taas ei sovi kuvaan, koska ultrakevyillä ei voi yöllä lentää.

 

Onko muuten FSX:ssä tuohon parannusta?

 

//T

 

Vielä asiaa sivuten. Onko nyt niin, ettei ultrilla ylipäätään SAA lentää yöllä?

 

Jos tarkoitit tuolla FSX-kysymykselläsi mittarien toimivuutta VC:ssä, niin mun mielestä ei radikaalia parannusta.

Itselläni on FS 2004:ssa Real airin SF 260 ja sen mittarien sulavuutta FSX ei saavuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä asiaa sivuten. Onko nyt niin, ettei ultrilla ylipäätään SAA lentää yöllä?

 

Jos tarkoitit tuolla FSX-kysymykselläsi mittarien toimivuutta VC:ssä, niin mun mielestä ei radikaalia parannusta.

Itselläni on FS 2004:ssa Real airin SF 260 ja sen mittarien sulavuutta FSX ei saavuta.

 

Taitaapi niistä puuttua mittarilentovarustus kokonaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi niistä puuttua mittarilentovarustus kokonaan..

Niin varmaan suurimmasta osasta:)

Mutta jankutan nyt vielä, että onko se periaatteessa sallittua? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin varmaan suurimmasta osasta:)

Mutta jankutan nyt vielä, että onko se periaatteessa sallittua? ;)

 

No on jos koneella ei saa lentää yölentoa (en tiedä onko joissain harvoissa ultrissa siihen tarvittavat vermeet, lähinnä mittarit ja valot) ja pelkällä Ultran lisenssillä (oiskos UPL) ei saa lentää yölentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrakevyet lentokoneet on hyväksytty vain päivä-vfr-toimintaan. Eli niillä ei saa lentää yöllä. Lentoon auringonlaskun jälkeen tarvitaan purjehdusvalot (eli ne puna-vihreä-valkoiset kuten laivoissakin, simussa "nav lights") - mutta se on muuten sallittua, yön määritelmähän on sitten oma asiansa. Mutta varsinkin kesäaikaan täällä Suomessa kyllä lentoaikaa piisaa vielä auringon laskettuakin.

 

Tosiaan koko ultrakevyiden koneiden ilma-alusluokkaa ei ole hyväksytty kuin päivä-vfr-lentoihin. Ideahan on olla kevyempi, matalampi kynnys ilmailun harrastamiseen. Samasta syystä ultrien paino ja sakkausnopeus on rajoitettu. Varustuksesta tuo tosiaan ei sinänsä ole kiinni.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on FS 2004:ssa Real airin SF 260 ja sen mittarien sulavuutta FSX ei saavuta.

 

Miksi et ole imuroinut päivitystä, millä tulee täysin smoothit 3D-gauget VC:hen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi et ole imuroinut päivitystä, millä tulee täysin smoothit 3D-gauget VC:hen?

 

Onko FSX:ään jo ensimmäinen päivitys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko FSX:ään jo ensimmäinen päivitys?

 

Ei kun RealAirin SF260:een ties kuinka mones päivitys  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kun RealAirin SF260:een ties kuinka mones päivitys  ;)

 

Eikös tuossa ollut kyse siitä että FSX ei saavuta VC:ssä samaa sulavuutta kun RealAirin SF.260 FS2004:n VC:ssä. Niin ainakin käsitin.

 

Vai onko toi SF.260 päivitys FSX:ää varten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa ollut kyse siitä että FSX ei saavuta VC:ssä samaa sulavuutta kun RealAirin SF.260 FS2004:n VC:ssä. Niin ainakin käsitin.

 

Vai onko toi SF.260 päivitys FSX:ää varten?

 

Äh, luinpa sitten taas vähän huolimattomasti. Ja vielä kahteen kertaan :P

 

Eli siis joo, FSX:n VC ei saavuta samaa sulavuutta, kuin RealAirin SF.260 FS2004:ssa. Mutta toisaalta SF.260:n VC:n mittarit saavuttaa kyllä saman sulavuuden FSX:ssä, kuin FS2004:ssakin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, en tarkoittanut VC:n mittareita vaan ihan 2d-paneeleita. VC:llä ei simunrakentamisessa tee paljon mitään, oleellista on 2d-mittarien sulavuus.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "koulutuskäyttöön" meinaatte simua rakentaa, kannattaa kanssa katsoa www.reality-xp.com ja sieltä FlightLineT -tuote, toimii mittarit paljon pehmeämmin mitä XML-gaugeilla saa tehtyä.

On kyllä rakenteilla jonkinlainen simu, mutta lähinnä isoilla koneilla lentelyä varten. Toki aion myös Ultralla sitten aikanaan sillä kokeilla lentää. Ja kyllä mulle tuo XML-gaugejen "sulavuus" riittää. :)

 

Niin ja kiitoksia vaan palautteesta. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä rakenteilla jonkinlainen simu, mutta lähinnä isoilla koneilla lentelyä varten. Toki aion myös Ultralla sitten aikanaan sillä kokeilla lentää. Ja kyllä mulle tuo XML-gaugejen "sulavuus" riittää. :)

 

Niin ja kiitoksia vaan palautteesta. :)

 

Oskari.

 

Koitas hommata avsim:istä "Reality XP 737 EADI" -gauge ja kokeile sitä FS2004:ssä, huomaat eron :) Se on niiden ilmainen demogauge - ja siitä muuten saa ihan kätevän keinohorisontin kotiohjaamoon, jotkut jotka oli viime vuonna Ilmailumuseolla Vantaalla kotiohjaamopäivillä varmaan muistaa sen mun simukonsolin jossa se oli, laitettuna paneelin reikään kohdalleen niin että vain se keinohorisonttiosa näkyi. Toimi tosi hyvin.

 

Mutta joo, riippuu ihan mitä aikoo lentää. Noi RealityXP:n 2D-gauget ja sitten Real Airin ym virtuaalikokkarin 3D-mallissa olevat gauget on ihan toista luokkaa ja mittarilento käsin ohjaten sujuu niillä ihan huomattavasti paremmin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös oikeassa Eurostarissa ole nopeusmittari km/h asteikolla? :)

 

edit: ainakin tälläinen muistikuva on mun mielessäni...

Kaipa niissäkin tietenkin on vaihtoehtoja...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös oikeassa Eurostarissa ole nopeusmittari km/h asteikolla? :)

 

Eiköhän niitä saa muillakin yksiköillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehtaalla on km/h tai solmumittari vaihtoehtoina, lisäksi myös variometrin saa joko ft/min tai m/s.

 

Olen vähän miettinyt sellaista, että tekisi nopeusmittarin myös km/h-asteikolla ja variometrin m/s-asteikolla, että voisi itse valita miten on tottunut. Kuitenkin aika paljon tuntuu olevan noita kilometrimittarilla varustettuja Eurostareja. Ja koska tuota keinohorisonttiakaan ei suurimmasta osasta ultrista löydy, olen ajatellut myös mahdollisuutta ottaa se halutessaan pois paneelista. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti saat tämän projektin ajettua kunnialla loppuun, vaikuttaa sen verran lupaavalta!  :thmbup:

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eipä tässä onneksi yksin olla. Paljon olen saanut apua, joten eiköhän se tästä tule. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koskas olet ajatellut tämän valmistunevan? ei millään malttais odottaa

En osaa sanoa. Voi olla että joudun lähteä sotimaan alkuvuodesta. Jos näin käy, niin ei kerkeä kovin tehokkaasti tuota tekemään, mutta perjantaina ollaan viisaampia kun on kutsunnat(jännittää hirmuisesti :-\). Mutta toivotaan, että saa vielä tämän vuoden aikana julkaistavaksi. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa sanoa. Voi olla että joudun lähteä sotimaan alkuvuodesta. Jos näin käy, niin ei kerkeä kovin tehokkaasti tuota tekemään, mutta perjantaina ollaan viisaampia kun on kutsunnat(jännittää hirmuisesti :-\). Mutta toivotaan, että saa vielä tämän vuoden aikana julkaistavaksi. :)

 

Oskari.

 

off. mihinkäs kutsuttiin? /off.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

off. mihinkäs kutsuttiin? /off.

Juu, kutsunnat tosiaan oli ja meni. Kauhavalle Lentosotakouluun päästiin ja aika oli ensi kesänä, joten ei varmaankaan häiritse projektia. :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään