Guest Juhowee

Onko se niin tarkkaa...?

6 viestiä aiheessa

Kuinka tarkkaa tämä lentäminen (verkkossa ja miksei ihan oikeastikin) on? Navigoinnin puolesta pitääkö esim. reittipiste ylittää juuri siitä tietystä kohdassa ja tietyssä korkeudessa, onko olemassa virhemarginaalia (lähinnä VFR)?  Sama laskukierroksella, onko väliä meneekö se juuri sitä viivaa pitkin ja oikeaa korkeutta?

 

Tämä verkkoon meneminen on kyllä iso kynnys, ei tee mieli "jäätyä" sitten kun annetaankin eri lähestyminen mitä on harjoitellut vimmatusti ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ei se nyt niin tarkkaa varsinkaan laskukierroksessa ole. Jos huomenna uskaltautuisit VATSIMiin/IVAOon treenaamaan niin pistä privaa, niin voin toki tulla johtamaan jos ennätän. Lähinnä mielestäni on tärkeämpää että fraseologia on kunnossa!

 

Tervetuloa!

-Anssi  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskukierroksessa nyt ei ole kauheasti väliä, tietysti kannattaa pyrkiä aina noudattamaan esim. kierroskorkeutta ja lähialueen rajoja (vaikka eivät ne nyt niin helposti vastaan tule). Ei sinua ruveta tuomitsemaan, muista laittaa remarkseihin "beginner" tai vastaavaa niin lennonjohtajat auttavat.. Varmasti! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IFR-lennoilla lähestyttäessä olen kuullut, että sellainen n. sadan jalan heitto korkeudessa on "hyväksyttävää". Eipä siinä mitään ongelmaa ole ellei ilmatila ole erittäin ruuhkainen ja porrastukset muutenkin tiukassa.

Sitten taas jos lennetään ATS-reittejä, eli lentoväyliä pitkin IFR:ää (ja miksei VFR:ääkin) virhemarginaalit riippuvat siitä, että millaisia navigointijärjestelmiä koneessa on. Esim. jos koneessa on P-RNAV (precision area navigation)-laitteisto on lentokoneen kyettävä säilyttämään +/- 1nm tai parempi navgaatiotarkkuus. P-RNAV löytynnee ainakin airbuseista, boeingeista ja sun muista jeteistä. On vielä olemassa B-RNAV eli basic area navigation-laitteisto jossa koneen on kyettävä säilyttämään +/- 5nm  navigaatiotarkkuus. Tälläsiä ovat esimerkiksi ATR:ät.

Siitä en tiedä, miten tarkkaa asia on jos lennetään manuaalisesti VOR-majakoita apuna käyttäen. Tuskin siinä tarkkuudessa kenellekään mitään mahdotonta haastetta on.  :)

Jos tuosta puuttuu jotain olennaista tai on muuta korjattavaa niin viisaammat sen sitten tehköön.

Tosiaan jos lennonjohtaja havaitsee lentämisessä jotain ongelmaa hän ystävällisesti neuvoo/huomauttaa asiasta ja häneltä voi aina kysyä asiasta lisäneuvoja.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IFR-lennoilla lähestyttäessä olen kuullut, että sellainen n. sadan jalan heitto korkeudessa on "hyväksyttävää". Eipä siinä mitään ongelmaa ole ellei ilmatila ole erittäin ruuhkainen ja porrastukset muutenkin tiukassa.

Minä olen kuullut(ja FS:n systeemikin käyttää, mikä ei siitä tietenkään tee realistista) että tämä olisi 300 jalkaa. Tosiaan tämän jälkeen alkaa FS:n lennonjohtokin valittamaan..

 

Edit: googletuksella ICAOn dokumentista varmistettu, 300 jalan heitto selvitetystä pinnasta (RVSM-ilmatilassa) on liikaa ja oikeassa elämässä siitä pitää lähettää raportti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. jos koneessa on P-RNAV (precision area navigation)-laitteisto on lentokoneen kyettävä säilyttämään +/- 1nm tai parempi navgaatiotarkkuus.

95% ajasta (eli aina... ihme luku tuo 95%, mistä lie repäisty  :))

 

+/- 5nm  navigaatiotarkkuus. Tälläsiä ovat esimerkiksi ATR:ät.

Myöskin 95 % ajasta. Suomessa liikennöivistä ATR:istä FinnCommin koneet ovat hyväksyttyjä PRNAV-operointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään