Marko Tolvanen

A380 Rovaniemelle?

21 viestiä aiheessa

Kuulin juuri äsken Radiosta (Nova) että A380:n talvitestejä voidaan lentää Rovaniemellä. Kuulema joitakin muitakin vaihtoehtoisia paikkoja olisi.

Olisipa todella hienoa mainosta jos näin kävisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti kertoi samaa. Kuulemma ilmailulaitos yrittää saada testit Rovaniemelle. Lehden mukaan muita vaihtoehtoja olisi Kanadalainen tukikohta ja Siperia. Mutta riittäisikö Rovaniemen rata A380:lle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Kauppalehti kertoi samaa. Kuulemma ilmailulaitos yrittää saada testit Rovaniemelle. Lehden mukaan muita vaihtoehtoja olisi Kanadalainen tukikohta ja Siperia. Mutta riittäisikö Rovaniemen rata A380:lle?

 

Samassa lehtijutussa lukee, että kiitotie on riittävän pitkä. Lisäksi mainitaan, että ilmavoimien tukikohtana siellä on täydellinen lennonjohtopalvelu sekä myös hyvät sosiaaliset puitteet isolle testiryhmälle. Idea näyttävästä ja kansainvälistä julkisuutta saavasta lentosarjasta oli alunperin keväällä liikenneonnettomuudessa menehtyneen Ilmailulaitoksen pääjohtajan Mikko Talvitien. Talvitestipaikkana Rovaniemi on siis ideaalinen, koska helmikuun pakkaset antavat testeille tarpeeksi ankarat puitteet. Testisarja saattaisi kestää viikkoja. (Kauppalehti)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Inttiaikana aamulenkillä klo 6 aika usein Helsingin-aamukone nousi ilmaan suoraan meidän yli Rollon kentältä. Olishan se aika upeeta, jos tulevat alokkaat karistaisit unet silmistään A380:n moottoreiden jylinässä!!! :P

 

P.S. Toi Mikko J Köykän allekirjoitus ei pidä paikkaansa omalla kohdallani. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi ilmeisesti lukea päivittäinen lehtensä tarkemmin :-[. Jostain varmaan vaan jäänyt harhainformaatiota että EFHK olisi ainoa suomalainen kenttä, josta laajarunkokoneet voivat toimia ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Talvitestipaikkana Rovaniemi on siis ideaalinen, koska helmikuun pakkaset antavat testeille tarpeeksi ankarat puitteet. Testisarja saattaisi kestää viikkoja. (Kauppalehti)

 

En tiedä millaiset olot testeissä pitää olla, mutta Rovaniemellä saattaa helmikuussakin olla varsin lämmintä. Teen kylmimmän ajan vaelluksia lapissa ja niillekin sattuu joskus päiviä, jolloin on lämpöasteita. Sikäli Pohjois-Amerikka olisi varmempi valinta, että siellä olisi varmasti kylmä.

 

http://www.world66.com/northamerica/canada/nunavut/iqaluit/lib/climate

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä millaiset olot testeissä pitää olla, mutta Rovaniemellä saattaa helmikuussakin olla varsin lämmintä. Teen kylmimmän ajan vaelluksia lapissa ja niillekin sattuu joskus päiviä, jolloin on lämpöasteita. Sikäli Pohjois-Amerikka olisi varmempi valinta, että siellä olisi varmasti kylmä.

 

http://www.world66.com/northamerica/canada/nunavut/iqaluit/lib/climate

 

 

Sen verran pitää vetää kyllä kotiinpäin nyt, että toivotaan kasvihuoneilmiön hellittävän hetkeksi, että saadaan Rovaniemelle kunnon pakkaset ens talveksi. ;D

 

Rovaniemen baana on kolmisen kilometriä pitkä muuten.

 

http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/ad/efro/road.pdf

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se olisi mukavaa jos A380 saataisiin tänne suomeen testeihin. Mutta haaveet haaveina. Jos A380 tulisi suomeen testeihin niin kuinka moni foorumilainen olisi kentän reunalla kuvaamassa mursua/ryhävalasta?

 

Minä olisin.

 

Edit: Pakko sanoa. Mun viestien määrä on sitten tämän viestin jälkeen 380. Sopivasti osui tähän aiheeseen tämä viestimäärä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä millaiset olot testeissä pitää olla, mutta Rovaniemellä saattaa helmikuussakin olla varsin lämmintä. Teen kylmimmän ajan vaelluksia lapissa ja niillekin sattuu joskus päiviä, jolloin on lämpöasteita.

 

Helmikuussa ei varmasti ole päivääkään lämpöasteiden puolella, paitsi saunassa. ;) Sopivasti tuo olisi kun muutan viimeistään tammikuussa Rovaniemelle ja asepalveluksenkin suoritan kentän vieressä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helmikuussa ei varmasti ole päivääkään lämpöasteiden puolella

 

Monesti olen keskitalvella suksien pohjasta irrotellut lunta, manannut takkuista luistoa ja taivaalta tippuvaa räntää, joten en tuota usko. Lämpötilan vaihtelut toki voivat olla rajuja ja nopeita. Aamulla voi olla nollassa ja illalla räiskyä kolmen kympin pakkanen.

 

Mutta haluaako Airbus edes jatkuvia kovia pakkasia vai vaihtelevia olosuhteita?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P.S. Toi Mikko J Köykän allekirjoitus ei pidä paikkaansa omalla kohdallani. ;D

Ai kun mä ajattelin että kerrankin asiaa allekirjoituksissa...

 

Nimim. LapItR:n YLÄpuolella alokasaikana muutaman viikon viettänyt... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos A380 tulisi suomeen testeihin niin kuinka moni foorumilainen olisi kentän reunalla kuvaamassa mursua/ryhävalasta?

 

Minä olisin.

Minä! \o/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

P.S. Toi Mikko J Köykän allekirjoitus ei pidä paikkaansa omalla kohdallani. ;D

Hää! Sehän on totta! Eräs IT-kaveri yritti värvätä minua sillä lauseella, kun kuuli, että ilmavoimiin tekisi mieli, muttei näkö riitä.

 

Ja asiaan. Olisihan se mahtavaa, myös taloudellisesti A380:siä testattaisiin Suomessa, sitten voisi toivoa sen visiittiä Vantaalle, niin etelänkin ihmiset näkisivät sen. Pahaa vaan pelkään, että Kanada korjaa potin (Siperia nyt tuskin realistinen vaihtoehto on, vaikka sää olisikin sopiva)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi ilmeisesti lukea päivittäinen lehtensä tarkemmin :-[. Jostain varmaan vaan jäänyt harhainformaatiota että EFHK olisi ainoa suomalainen kenttä, josta laajarunkokoneet voivat toimia ???

Jos finski lentää talvella monestikkin monelle erille Lapin kentälle MD11:lla niin eiköhän onnista. Ja itseasiassa ei tuo kiitotien pituus ole A380:n kanssa ongelma jos ei isoilla painoilla lähdetä, Suomesta löytyisi varmasti useampiakin kenttiä jotka sen puolesta kelpaisivat. Kiitotien ja rullausteiden kantavuus sen sijaan on asia erikseen, se rajoittaa operointikelpoisten kenttien määrää aika hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta googlasin tietoja tuosta Iqaluitin kentästä.

 

Näyttää olevan jonkinlainen kv. lentojen varakenttä, kiitotietä 2621 m, eli pituuden puolesta riittäisi A380:lle, mutta entäs leveys ja parkkitilat? Niistä ei heti tietoja löytynyt.

 

Navilaitepuolella löytyy VOR, DME, ILS sekä 17:lle että 35:lle, ja sellainenkin kuin VOT, josta piti erikseen tarkistaa mikä se on. Osaa VOT-asemista voi kuulemma käyttää myös ilmasta käsin suunnistukseen. Kyseessä on laite, joka lähettää jotain testisignaalia, jolla määritellään VORrin tarkkuutta...

 

Tuli mieleen, että A380:nen spoilereita tekevä Patria varmaan haluaisi testilentoja Suomeen, mutta kun laskutelineet kootaan ja testataan Oakvillessä, Ontariossa jne, ei siinä spoilerit paljon paina...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NettiKalevassa oli tosi mielenkiintoista:

Airbus ehkä Lapin pakkasiin

 

Maailman suurimman matkustajakoneen Airbus A380:n talvitestit saatetaan lentää Rovaniemellä. Ilmailulaitos on ehdottanut Airbus A380:n rakentajalle EADS:lle (European Aeronautic Defence and Space Company) Rovaniemeä pakkastestipaikaksi.

 

Idean mahdollisesti Lapissa lennettävästä pakkastestisarjasta esitti keväällä liikenneonnettomuudessa menehtynyt Ilmailulaitoksen pääjohtaja Mikko Talvitie.

 

"Asia ei ole toistaiseksi edistynyt. Olemme tietenkin pyrkineet tekemään sille jotakin, mutta vastapuolella oleva suuri organisaatio harkitsee asioita itsenäisesti", Ilmailulaitoksen pääjohtajan sijainen Martti Huomo kertoo.

 

Ensimmäiset Airbus A380 -koneet on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden loppupuolella. Huomo sanoo, että pakkastestit on tehtävä ensi talven aikana.

 

"Meillä ei kuitenkaan ole konkreettista kuvaa, kuinka paljon testejä tarvitaan. Testilentojen määrän ja lentopaikan tietää konetta rakentava yhtiö."

 

Huomo toppuuttelee vetämästä Ilmailulaitoksen ehdotuksesta liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ilmailulaitos on vain kertonut jättikoneen rakentajalle Rovaniemestä paikkana, joka on sopiva talvitestejä varten ja jossa Airbus A380 pystyy operoimaan.

 

Rovaniemellä kaikki valmiudet

 

Mikäli EADS valitsee Rovaniemen testipaikaksi, Rovaniemellä on kaikki valmiudet testilentoja varten.

 

"He voivat tulla Rovaniemelle hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Heidän täytyy vain sopia normaalista lentosuunnitelmasta Rovaniemellä. Sitä me emme tiedä, minkälaista huoltoa he siellä tarvitsevat. Siitä heidän täytyy sopia hiukan aikaisemmin", Huomo kertoo.

 

Rovaniemi tarjoaa hyvät sosiaaliset puitteet isolle testiryhmälle. Kiitotie on riittävän pitkä, ja kentällä on täydellinen lennonjohtopalvelu. Tammi-helmikuussa myös sää on riittävän ankara. Rovaniemen ohella mahdollisina testipaikkoina on vilauteltu kanadalaista lentotukikohtaa ja Venäjän Siperiaa.

 

Eurooppalaisten ylpeys Airbus A380 esiteltiin julkisuudelle tammikuun 18. päivänä 2005. Sen ensilento tehtiin huhtikuun lopulla Toulousessa Ranskassa. Jättikone houkutteli jokin aika sitten ennätysyleisön Pariisin ilmailunäyttelyyn, jossa superjumbo esiteltiin ensimmäisen kerran suurelle yleisölle.

 

Airbus A380 on kaksikerroksinen koko pituudeltaan. Kolmen matkustajaluokan (first, business ja economy) kokoonpanolla jättikone kantaa noin 550 matkustajaa, mutta pelkillä economy-luokan istuimilla koneeseen mahtuu yli 800 matkustajaa. Osa lentoyhtiöistä on suunnitellut jopa alle 500 paikan järjestelmää, jolloin virkistystiloille jää lisää tilaa.

 

Airbusien rungonosat on valmistettu eri puolilla Eurooppaa sijaitsevissa tehtaissa, mistä ne on kuljetettu Toulousen ja Hampurin läheisyydessä sijaitseviin lopputuotantoyksiköihin. Suomalainen Patria Aerostructures Oy rakentaa A380:n siipiin lentojarrujen kaltaiset spoilerit.

 

Jättikoneita on tilattu noin 150 kappaletta. Ensimmäisenä jättijumbon ottaa käyttöön Singapore Airlines vuoden 2006 lopulla. Airbus 380:n listahinta on noin 281 miljoonaa dollaria.

 

Kari Alaluusua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On EFRO ollut ennenkin pakkastestipaikkana eri protoille. Ainakin A 300, Mercure, ATP, ATR ja Mirage on nähty. Hämärässä muistissa olisi, että myös Concorden testipaikaksi olisi ollut ehdolla EFRO. Se meni kuitenkin muualle.

Myös ratapihalla on ollut Pendolino ja Sr 2 pakkastestissä (loppukevennys).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös ratapihalla on ollut Pendolino ja Sr 2 pakkastestissä (loppukevennys).

 

Varsinaisesta aiheesta poiketen alkoi mietityttämään miten pendolino on pystynyt sähkökäyttöisenä kulkemaan Rovaniemelle/Rovaniemellä, kun rata ei ole ollut sähköistetty..? Eli taidat puhua potaskaa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaisesta aiheesta poiketen alkoi mietityttämään miten pendolino on pystynyt sähkökäyttöisenä kulkemaan Rovaniemelle/Rovaniemellä, kun rata ei ole ollut sähköistetty..? Eli taidat puhua potaskaa. ::)

 

Miksei, on sitä Helsingissäkin testailtu jo uutta kaksikerroksista paikallisjunaa vaikkei siinä ole edes ajomoottoreita! Dieselveturit on keksitty.. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaisesta aiheesta poiketen alkoi mietityttämään miten pendolino on pystynyt sähkökäyttöisenä kulkemaan Rovaniemelle/Rovaniemellä, kun rata ei ole ollut sähköistetty..? Eli taidat puhua potaskaa. ::)

 

Hinattiin rovaniemelle:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään