Jukka Juvankoski

Dokkari concorden onnettomuudesta...

11 viestiä aiheessa

... esitettiin muutama päivä sitten discoveryllä ja oli totisesti erittäin

mielenkiintoinen, voisinpa jopa sanoa että "paljastava". Dokumentin mukaan

tuossa surullisessa onnettomuudessa tehtiin monia asioita pahasti väärin,

tässä muutama mitä muistan:

- koneeseen tankattiin 1,2 tonnia liikaa polttonestettä

-koneeseen lastattiin juuri ennen lähtöä ylimääräistä tavaraa ruumaan 0.6

tonnin edestä yli sallitun.

-kapteeni teki päätöksen lähteä lentoon kiitoradalta jossa tuuli oli

myötäinen tuntuvasti vaikka lennonjohto suositti toista kiitorataa

-Kiitoradan alku oli erittäin huonossa kunnossa, jonka mukaan

asiantuntijoiden ja vieressä olevien pelastusautojen henkilökunnan

näköhavaintojen mukaan johtui yhden renkaan puhkeaminen, jonka johdosta

siiven alla oleva bensatankkiin tuli reikä ja rikkoutuneen laskutelineestä

tuli kipinä mikä sytytti palamaan kerosiinin. Asiantuntijoiden mukaan rengas

räjähti juuri huonosta kiitoradasta, eikä siitä kuuluisasta rautapätkästä,

joka on virallisessa raportissa. Virallisessa raportissa poistettiin

näköhavaintoja ja myös rata päälystettiin uudestaan nopeasti siitä huonosta

kohdasta.

-kun rengas räjähti alkumetreillä nousukiitoa ryhtyi concorde liukumaan

hieman vasemmalle ja jopa pois kiitoradalta.

-risteävällä kiitoradalla odotti B747 että pääsisi yli, mutta oli hiuskarvan

(6metriä jäi väliä) varassa että ei concorde ajautunut 747 päälle

nousukiidossaan.

 

-liian isosta kokonaispainosta ja myötätuuleen suoritettavasta

lentoonlähdöstä johtui se että kone piti "vetää" ylös liian aikaisin noin

15knotsia ennen normaalia nousunopeutta muuten kone olisi törmännyt

747:kaan, tämän selvensi mustasta laatikosta löytyvä perämiehen huuto "varo"

, kun 747 näytti tulevan päälle.

 

-kun kone oli noussut oli mittarimies huomannut että vasen moottori on

tulessa ja samalla hän oli kertonut asiasta päälikölle ja samalla lauseella

kertoi että oli ottanut pois vasemman suihkumoottorin. Tätä ei olisi pitänyt

tehdä ilman kapteenin lupaa omin päin ja näin oten tässä vaiheessa moottori

otettiin pois päältä kun concorde oli 37knotsia alle normaalin

lentonopeuden.

 

-Noh tämän jälkeenhän kapteenilla oli toivoton työ yrittää tuoda kone ehjänä

alas. Mustassa laatikossa oli ohjaamossa oleva keskustelu jossa mittarimies

kokoajan "huusi" "katso nopeus". Yhdessä kohtaa kapteeni kysyi "onko vasen

moottori sammutettu?", johon mittarimies vastasi että tyyliin "sammutettu

on".

 

-Hieman tämän jälkeen concorde ei pysynyt enään lentokuntoisena vaan

kallistui taakse ja vasemmalle ja iskeytyi maahan.

 

Loppuraporttissa oli salailtu ja poistettu monia asioita ja kaikesta huomasi

että lentoyhtiö halusi turvata maineensa. Tutkijat ihmettelivät kaikkea

salamyhkäisyyttä.

 

Dokumentti oli erittäin mielenkiintoinen. Kannattaa katsoa... se varmaankin

tulee Discoveryllä uusintana moneen kertaan.

 

 

 

--

- Jukka Juvankoski -

www.juvankoski.com

--------------------------------------------------------------------------

VALOKUVIANI: http://www.juvankoski.com/valokuviani/

---------------------------------------------------------------------------

VIIKON KUVA:

http://www.poweredparaglider.com/

---------------------------------------------------------------------------

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, onhan lähes poikkeuksetonta, että onnettomuudet ovat useiden eri tapahtumien summa. Jos kyseessä olisi ollut pelkkä renkaan puhkeaminen ja polttoainesäiliön repeäminen, olisi kone päässyt varmaan laskuun Le Bourget'lle, tai vaikka takaisin De Gaullelle. Kone oli ylipainoinen, mutta kakun kruunasi se, että lentäjät sammuttivat ilmeisesti kummatkin vasemmanpuoleiset moottorit, kun ainoastaan yksi oli tulessa.

 

Yksi yleisimmistä Concordelle sattuneista havereista on muuten renkaan puhkeaminen. Joutuihan Concorden rengas kestämään tavallista suurempia nousunopeuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, voisi kyllä olla Lemminkäisiltä. Näyttäisi tuusulantie menevän siellä taustalla.

 

Tuisku

 

P.S. Kun tarkemmin katsoo niin on kyllä liian liian suuri kone muuhun kuvaan nähden...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, voisi kyllä olla Lemminkäisiltä. Näyttäisi tuusulantie menevän siellä taustalla.

 

Tuisku

 

Sieltä varmasti onkin, mutta tuskin tulevat noin matalalta niillä kohdilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sieltä varmasti onkin, mutta tuskin tulevat noin matalalta niillä kohdilla

 

Juu, eiväthän ne ihan nuin matalalta, mutta ei paljon korkeammaltakaan... ;)

 

Tuisku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolta löytyy Concorden menneitä onnettomuuksia:

http://www.concordesst.com/accident/past.html

 

Ainakin 6 renkaan puhkeamistapausta. Paljon verrattuna koneiden käyttömääriin...

 

HEHEH, minäpä en :-[

Heh, johtuisiko minun hämmentävistä ajo-ohjeista? ;D

 

Ja noista kuvista.. Tämäkään ei taida olla ihan aito? ;D

http://www.juvankoski.com/valokuvat/ilmailukuvat/1/images/helsinki_vantaa_mova.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään