Jukka Nisula

Lento-onnettomuus Karupissa (Harvard)

15 viestiä aiheessa

Tanskassa Karupin (ei Kastrupin) kentällä on sattunut kahden hengen vaatinut lento-onnettomuus. Kyseessä on vanhempi, kaksipaikkainen malli, joka on ollut harjoittelemassa lentonäytöstä varten. :(

 

edit: North American/Noorduyn Harvard II B

 

Expressen kirjoittaa:

 

Två personer omkom på lördagen i flygolycka i Danmark.

Planet – en äldre, tvåsitsig modell – störtade på Karups flygplats nära Viborg på Jylland. De omkomna var piloten och en passagerare.

På flygplatsen pågick förberedelser för en flyguppvisning med bland annat stuntnummer och fallskärmshopp.

 

Av EXPRESSEN.SE /TT

 

tässä lisää:

http://www.infopaq.dk/forside/forside.asp?artno=162802&fp=0

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi p...le! Just editoin oberleutnant Kaerkisen kahta tuntia männä viikolla CD:lle Duxfordista. Pistin aika paljon matskua juuri Harwardien osuuksista...oli näet äänet ja liikehdintä kohrallaan.

 

Mutta...rauha hänen sielulleen :'(.

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka kuitenkin Karup Jyllannissa, eikä Kastrup Köpiksessä.

 

Jep, meni vähän sekaisin nuo paikannimet, sen verran nopeasti luin nuo jutut. Se Harvard on tanskalaisessa rekisterissä, onko tietoa tunnuksesta?

 

edit: onkohan se tämä? Ainakin on lentokelpoinen-status:

 

http://www.flymuseum.dk/fly/flytekst/Harvard309.php

 

http://www.flymuseum.dk/fly/alle_fly.php

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karupin tämänpäiväisestä lentonäytöksestä on sivut alla:

 

http://www.airshow2005.dk/uk_pages/uk_index.asp

 

Pudonnut Harvard oli harjoittelemassa muodostelmalentoa norjalaisen Harvardin kanssa, kun onnettomuus tapahtui.

 

Kyseessä näyttää olevan tuo Harvard, jota arvelinkin edellä eli "309". Harmin paikka...ja kaksi ilmeisen kokenutta pilottia...

 

http://forsvaret.dk/ftk/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta onnettomuudesta on nyt saatu lisätietoa. Kone on syöksynyt alas loivasta kaarrosta aika pian nousun jälkeen, oltuaan 200-300 metrissä. Nopeus on norjalaisen kollegan mukaan ilmeisesti ollut liian pieni kaarrossa, 180 km/h, ja kone on sakannut tai siihen on tullut tekninen vika. Toisessa lähteessä kerrotaan, että kone on tehnyt 180 asteen kaartoa takaisinpäin pudotessaan. Joka tapauksessa Harvard on mennyt jyrkkään syöksyyn ja tullut maahan niin, että paikalla on puoli metriä syvä kraatteri.

Tässä pari norjalaista juttua aiheesta, olihan toinen harjoitukseen osallistunut kone norjalainen Harvard.

 

edit: T-6/SNJ/Harvardin suora sakkausnopeus on googlen mukaan 65 mph (n.105 km/h), mutta konehan on tunnettu kärkisakkaaja

 

http://www.hangar.no/modules.php?name=News&file=article&sid=702

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/19/435091.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ Attachment removed / expired ]

 

Tämä lienee se norjalainen kone, jonka kanssa esitys oli tarkoitus lentää.

Kyseinen kone ei siis lentänyt näytöksessä. Tää on kuvattu näytöksen jälkeen

koneiden poistuessa kentältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu. Mutta Duxfordia muistellessa ja Lappeenrantaa odotellessa; MAHTAVAT soundit lähtee noista A-6:sta ;).

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu. Mutta Duxfordia muistellessa ja Lappeenrantaa odotellessa; MAHTAVAT soundit lähtee noista A-6:sta ;).

 

T: JJ

Näinhän se on, show must go on. Itse olin Duxfordissa "Legendseissä" sunnuntaina 13.7. 2003, ja lauantaina edellisenä päivänä tuli alas se Fairey Firefly, jossa meni kaksi miestä. Näytös kuitenkin vedettiin molempina päivinä läpi suunnitellusti. T-6 koneita ei silloin lentänyt. Niissä on kova ja repivä ääni, potkurinlavat ylittää äänennopeuden vissiin. Samanlainen ääni oli ollut Brewstereissä aikoinaan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulikos silloin 2003 muuten enemmänkin koneita alas? Muistelisin UK:ssa tippuneen kolme warbirdiä lyhyen ajan sisällä... ::). Yksi taisi olla peräti Mosquito....

 

Wanhoilla koneilla lentämiseen liittyy aina oma riskinsä.... Mutta hyvä, että ainakin osa vielä on ilmassa ;). Mahtaa vaan olla aika kovat vakuutusmaksut....

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulikos silloin 2003 muuten enemmänkin koneita alas? Muistelisin UK:ssa tippuneen kolme warbirdiä lyhyen ajan sisällä... ::). Yksi taisi olla peräti Mosquito....

 

Wanhoilla koneilla lentämiseen liittyy aina oma riskinsä.... Mutta hyvä, että ainakin osa vielä on ilmassa ;). Mahtaa vaan olla aika kovat vakuutusmaksut....

 

T: JJ

 

Joo, noiden onnettomuuksien takia homma menee koko ajan vaikeammaksi mm.Englannissa. Kolmannen osapuolen vakuutusta ei ilmeisesti ole annettu enää "isoille warbirdeille", jonka takia mm. B-17 "Sally B" on maadoitettuna. Se kyllä lensi 2003 vielä. Saas nähdä miten käy. Viimeisimmässä Fly Pastissa on juttua asiasta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannissa putosi kyllä yksi Mosquitokin kesken näytöksen, mutta vuosi taisi olla 1996.

 

Kuva pudonneesta Mossiesta G-ASKH: http://www.airliners.net/open.file/859966/L/

 

Onnettomuustutkintaraporttikin löytyy vielä:

 

http://www.aaib.dft.gov.uk/publications/bulletins/june_1997/de_501355.cfm

 

Mosquitojen ystäville: http://www.mossie.org/

 

jonka mukaan mahdollinen seuraava lentokelpoiseksi restauroitava Mossie olisi kanadalainen CF-HML.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulikos silloin 2003 muuten enemmänkin koneita alas? Muistelisin UK:ssa tippuneen kolme warbirdiä lyhyen ajan sisällä... ::). Yksi taisi olla peräti Mosquito....

 

Wanhoilla koneilla lentämiseen liittyy aina oma riskinsä.... Mutta hyvä, että ainakin osa vielä on ilmassa ;). Mahtaa vaan olla aika kovat vakuutusmaksut....

 

T: JJ

 

Muuten se heinäkuun 2003 näytöksessä lentänyt Blenheim teki vähän ajan päästä pakkolaskun mahalleen pellolle juuri ennen Duxfordin kenttää, toinen moottori sammui kaarrossa bensan puutteesta. Se on kunnostettavana ja ehkä lentää aika pian jo.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään