Guest Mikko J Virtanen

Muutama kysymys VATSIMista

6 viestiä aiheessa

Nyt olisi vihdoin tarkoitus jossain kohtaa lähteä yrittämään verkkolentämisen nautintoja, mutta on aika monta kysymystä jonka vastaus on joko mennyt silmieni ohi VACC.fi:n ohjeissa tai sitten en ole vain huomannut lukea kaikkea.

 

Suunittelen nyt alkuun lentoa esim. SASilla Helsinki-Vantaalta Tukholmaan.

1. Ymmärsin että jokaisella lennonjohtajalla on oma ATIS-viesti. Miten saan nuo ATIS-viestit näkyviin?

2. Ilmoitetaanko lähtökiitorata vasta rullauksen yhteydessä? Voihan sen toki päätellä SIDin perusteella, mutta olisi kätevä jos ATC sen mainitsisi jotta ehtii sitten rauhassa laitella matolootan kuntoon.

3. Kun alan lähestymään Tukholmaa, ilmeisesti ATC kertoo vakiosaapumisreitin ajoissa ja minun ei itse tarvitse sitä laittaa SB:n flightplaniin?

4. Jos ei ole ATC:ta saatavilla Tukholmassa, miten menettelen?

5. Tarvitsenko muita ohjelmia SB:n lisäksi?

 

Varmaan moni kysymyksistä kuulostaa naurettavalta kokeneempien suusta, mutta toivoisin silti että niihin vastataan asiallisesti.  Opin selkeästi helpommin ihan kysymällä kuin lukemalla vain tutoriaaleja ja viimeksi kun kysyin neuvoa muualta niin jäi vähän huono maku suuhun. Jos on liian laiska vastaamaan itse niin kyllähän noihin tutoriaaleihinkin viittaaminen sopii, mielummin kuitenkin otan vastaan tavallisia neuvoja.

Siispä vastauksia ja korjauksia jos olen aivan hakoteillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Vatsimiin!

 

Kiitos kaikista vastauksista sinulle! Täytyy vielä toivoa että saa jotain selvää ATC:n puheista kun kuuntelin ASRC:n avulla lennonjohtoa niin aika muminalta ja sotkulta vaikutti. Eiköhän se siitä sitten selviä itsestään kun pääsen jossain kohtaa kokeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä semmonen juttu, että mistä tiedän kuuluuko holdaus standardiin lähestymiseen vai onko se ainoastaan lennettävä silloin kun muuta liikennettä on liikaa ja ATC pyytää (/missed approach)? Kartoissahan noita holdauksia löytyy paljon mutta en tiedä aina kuuluuko ne lähestymiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä semmonen juttu, että mistä tiedän kuuluuko holdaus standardiin lähestymiseen vai onko se ainoastaan lennettävä silloin kun muuta liikennettä on liikaa ja ATC pyytää (/missed approach)? Kartoissahan noita holdauksia löytyy paljon mutta en tiedä aina kuuluuko ne lähestymiseen.

 

Ei niitä normaaliolosuhteissa lennetä,paitsi tietty juuri mainitsemistasi syistä ja yksi syy myös jos esim STAR:n aloituspisteellä pitää olla korkeutta XXXXX jalkaa ja sinulla on sitä vaikka 5000 jalkaa sallittua enemmän niin sillon holdingissa pudotellaan korkeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikista vastauksista sinulle! Täytyy vielä toivoa että saa jotain selvää ATC:n puheista kun kuuntelin ASRC:n avulla lennonjohtoa niin aika muminalta ja sotkulta vaikutti. Eiköhän se siitä sitten selviä itsestään kun pääsen jossain kohtaa kokeilemaan.

 

Iso osa tuosta varmaan on sitä kun itse taistelin USB-headsetin, vmware-windowsin ja läppärin kanssa. Nyt Toimii kun käytän tavallista headsettia..

 

Noista "racetrackeista" eli "holdeista" ja milloin niitä piti ajella oli vastikään juttua simulaattoriosaston puolella.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään