Antti Asikainen

Rahtilentäjät

11 viestiä aiheessa

Onko sekä henkilö- että rahtiliikennettä harjoittavissa firmoissa rahtilentäjät erikseen vai lentävätkö kaikki lentäjät koneita sekaisin?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomestahan ei sellaisia firmoja löydy, mutta uskoisin että pääasiassa rahtikuskit lentävät vain rahtia ja matkustajapuolen lentäjät matkustajakoneita. Yleensähän rahtiyksikkö on oma yhtiönsä, jonka palveluksessa lentäjät ovat, esim. Lufthansa - Lufthansa Cargo, KLM - KLM Cargo, Singapore Airlines - Singapore Airlines Cargo jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vallitseeko tuossa asetelmassa jonkinlainen hierarkia esimerkiksi palkkauksessa tai työllistymisessä? Onko helpompi päästä ensiksi töihin rahtiliikenteeseen kuin henkilöliikenteeseen?

 

Entä mitä etuja/haittoja suurten koneiden rahtilentäjillä on verrattuna tavanomaisten putkiloiden kuskeihin vai onko mitään?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Entä mitä etuja/haittoja suurten koneiden rahtilentäjillä on verrattuna tavanomaisten putkiloiden kuskeihin vai onko mitään?

 

 

 

Rahti ei valita... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Entä mitä etuja/haittoja suurten koneiden rahtilentäjillä on verrattuna tavanomaisten putkiloiden kuskeihin vai onko mitään?

 

 

 

Varmaankin pidemmät lennot yleensä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei säännöllinen YÖTYÖ haittaa, niin jenkkilän saittien mukaan USA:ssa palkkahaitari rahtilentäjillä on 25000 - 200000 plus dollaria vuodessa.

 

Senioriteetti todennäköisesti menee niin, että viimeksi tullut aloittaa pohjalta, kuten yleensä.

 

Rahtiahan lennetään kaikenkokoisilla koneilla Navajoista An-124:siin...

Jonkin DHL:n, TNT:n tai UPS:n ison koneen kipparina voi tienata hyvinkin, mutta työ on yleensä säännöllistä yötyötä tiukoin aikatauluin, missä on myös omat riskinsä muussakin kuin perhe-elämän ja työn yhteensovittamisessa.

 

Joo, rahti ei valita, mutta se ei myöskään kerro kipparille, että sitä on liikaa tai että se on jätetty sitomatta kunnolla kiinni tai että se on kuormattu koneeseen peräpainoiseksi tai että sen joukossa on häijy pommi :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.Netin palstalla kirjoittelee yksi Singapore Airlinesin palveluksessa oleva jumbokippari, joka kertoi lentävänsä niin rahti- kuin matkustajajumboa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajoittava tekijä on varmastikin se, että hyvin harva lentoyhtiö lentää sekä matkustajia että rahtia samalla konetyypillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajoittava tekijä on varmastikin se, että hyvin harva lentoyhtiö lentää sekä matkustajia että rahtia samalla konetyypillä.

... onhan noita firmoja useampikin joka lentelee esim. B744 sekä pax että cargo versoita!

 

 

Oman kokemuksen mukaan Rahdin loadsheetit ovat huomattavasti tarkempia kuin matkustaja lentojen ja trimmi onkin usemmiten juuri siinä missä pitääkin.

... no tottahan toki! Kaikki rahtikoneeseen menevä rahti kulkee vaa'an kautta kun taas matkustajakoneeseen punnitaan vain rahti! No matkatavara pitäs punnita mutta kyllä se on ihan niin ja näin niitten punnitusten kanssa - ainakin mun kokemuksen perusteella! Ja matkustajiahan nyt ei tietenkään käsimatkatavaroittensa kanssa punnita!

 

Toisaalta aina silloin tällöin kuulee rahtikoneista joiden trimmi on ollu vaarallisen pielessä - pari vuotta sitten tuli Helsinkiin DHL:n kone (oli muistaakseni ABF) Kölnistä niin sanotusti "kylki edellä"! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään