Esa Sairio

Miten järkevästi tiedostot uuteen tietokoneeseen?

9 viestiä aiheessa

Jos tulevaisuudessa saisi vaihdettua tietokoneen tehokkaimpaan mahdolliseen, niin miten olisi järkevää toimia nykyisessä koneessa olevien tiedostojen ja ohjelmien kanssa, lähinnä liittyen FS 2004:een?

1. Kannattaaako ensin asentaa FS 2004 kokonaan uudelleen alkuperäisiltä CD:ltä uuden koneen kiintolevylle ja asentaa siihen Microsoftin patsi ja NoCD- käynnistys saman tien?

2. Entäs sitten FS:n lisäosat? FS 2004:n tiedostokoko on nyt 13,7 Gt eli on paljon lisäosia asennettuna. Pitääkö jokainen lisäosa asentaa uudelleen erikseen uuteen tietokoneeseen? Esim PAI:n AI-liikenteessä on kova homma.

3. Minulla on suurin osa lisäosista myös varatiedostona, jonka koko on noin 8 Gt. Onko mahdollista ja järkevää, että siirrän nykyisen koneeni kiintolevyn uuteen koneeseen 2. kiintolevyksi ja asennan nuo 8 Gt:n lisäosat sitten tältä 2. kiintolevyltä uuden koneen kiintolevyllä olevaan FS:ään (yksi kerrallaan, mutta olisi nopeaa kun ei tarvitse imuroida niitä uudelleen netistä)?

4. Autoinstallerilla asennetut lisäosat kait pitää asentaa suoraan uudelleen autoinstallereillaan?

5. Sitten jotkut hyvät mutta asennukseltaan vaativat lisäosat kuten MD 11 lienee syytä imuroida kokonaan uudelleen (samalla uusin versio) ja asentaa tällaiset yksi kerrallaan?

Oletuksena on että uudessa koneessa on valmiina yksi suuri ja nopea kiintolevy sekä Win XP Home FIN käyttöjärjestelmä. Prosessoriksi ottaisin Intelin P4 3,6 MHz, 800 MHz:n väylä emolevyyn, Dual Channel muisteille (ainakin 2 x 512), PCI-väylä ja siihen näytönohjaimeksi esim. GeForce 6600 GT 256 Mb PCIe.

Kommentteja?

Pyörisikö FS jo täydellisesti maksimi asetuksin, alkuperäisin pilvin ja EFHK asennettuna?

yES

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos uudessa koneessa on uusi kovalevy, ja haluat vain kopioida ns.tärkeät tiedostot omalta koneelta uudelle, niin silloin kaikki ohjelmat pitää asentaa käytännössä uudelleen. Mutta dokumenttien, tallennettujen pelitilanteiden yms kopiointi käy helpoiten niin että laitat suoraan vanhan kovalevyn uuteen koneeseen kiinni ja kopioit tiedostot kovalevyltä toiselle tällä tavalla. Hyvin yksinkertainen juttu - kotelo auki, vanhaan levyyn kaksi johtoa kiinni, ja kone käyntiin jolloin vanhan leyvn asemien pitäisi tulla näkyviin.

Simun osalta ehkä tekisin asennuksen puhtaalta pöydältä lisäosien kannalta. Saa turhat pois, ja uusimmat versiot asennettavista. Aikaahan siihen tosin menee......

Ja näytönohjainhan tuohon simun pyörimiseen eniten vaikuttaa, ellei muu kone nyt ole pahasti alitehoinen. Taitaa tuo 6600 olla tämän hetken lähes huippua vähintään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esa, pahoin pelkään että jos odotat FS:n pyörivän markkinoilla olevilla koneilla "täydellisesti", tulet pettymään ;) Mitä nyt noita alan foorumeita on seurannut niin fps-ongelmia saa jokainen aikaiseksi jos lisäosia asentaa, oli sitten kone kallein ja nopein mahdollinen tai ei. Tehokkaalla koneella niitä on vain vähemmän.

Itsellänikin on uusi kone työn alla mutta en missään nimessä oleta sen pyörivän täydellisesti. Pilvet, monimutkainen scenery ja lisäosakone vetävät koneen kuin koneen kyykkyyn. Valitettavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos nykyinen FS toimii hyvin, niin voit asentaa uuteen koneeseen ensin FS:n, 9.1-patchin ja rekisteriin vaikuttavat lisäosat, kuten Active Sky. Kun asennat ne samaan polkuun kuin vanhassa, voit tämän jälkeen kopioida koko FS:n vanhasta levystä uuden päälle. Silloin kaikki tulee kerralla ennalleen.

Kyllä minä jo edellisellä kokoonpanollani pystyin pitämään kaikki täysillä Seattlessa ukkosmyrskyllä. Mutta raskas lisäosakone tai -kenttä tietysti kyykyttää minkä vaan masiinan. Tuota 3.6 GHz prosessoria, malli 560, ei kannata vielä ottaa. 550 (3.4 GHz) on paljon halvempi ja tehoero on äärimmäisen pieni. Muuten asiallinen kokoonpano.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pyörisikö FS jo täydellisesti maksimi asetuksin, alkuperäisin pilvin ja EFHK asennettuna?

Se ei koskaan tule pyörimään täydellisesti! Kun alle saa paremman raudan, sitä tulee asennettua lisää kaikenlaista kivaa kunnes kohta on jälleen tilanne se että täytyy tyytyä kompromisseihin. Paljon enemmän toki irti tehokkaalla koneella saa, mutta aina se raja jossain tulee vastaan. ;)

Ilman lisäosia mainitsemasi kokoonpano on erinomainen, ja se pyörittää toki useita lisäosiakin hyvin, mutta kun se nälkä kasvaa syödessä. Meshiä, kenttää ja AI:ta kehiin, yhtäkkiä se 40 fps on pudotettava 30 fps:ään. Kymmenen muuta kivaa lisäosaa lisää ja päädytään jo 20 fps:ään. Vielä muutama ja ollaan kohta siellä 15 tuntumassa. Näin se vaan menee, maailmasta ei niin tehokasta PC:tä löydy että sillä FS pyörisi maksimiasetuksin jos kaiken kivan asentaa.

Toisaalta jos FS pyörii hyvin niin siitä melkein voi päätellä ettei minkään muiden ohjelmien kanssa ole ongelmia nopeuden suhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos koneesta löytyy DVD-R asema niin itse olen havainnut DVD:lle tallentamisen olevan erittäin kätevä keino. Tuohon yli 4 gigaan mahtuu kaikki tärkeät tiedostot. Olen itse tehnyt yhden DVD:n koneen formatoinnin varalle, josta löytyvät kaikki tiedostot, jotka haluan säilyttää ja asennus sujuu nopeasti näin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu miten määrittelet "täydellisesti". Veikkaanpa että ei pyörisi. Itse ostin juuri uuden koneen, (Radeon X800 XL, AMD 64 3500+, 1024Mt DDR 400MHz (Dual Channelissa)). Ainoa asetus missä on tingitty, on maaobjektien varjojen piirto. Se kun söi isommilla kentillä 6-8 framea. Kaikki muut on väännetty tappiin. Framet ovat:

- Lentopinnalla 25-50fps

- Nousussa riippuen pilvien määrästä 15-50fps, simun pilvet kun tuppaa olemaan aika raskaat.

- Default kentillä 20-70fps

- EFHK 1.0 12-25fps, Pilvet ja AI-liikenne tuppaavat tiputtamaan.

Toisin sanoen siis hyvin vaihtelevasti :D Taidepausseja ei esiinny, joten pelaaminen sujuu sujuvasti, vaikka fps:t välillä tippuvat reippaastikkin alle 20.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos koneesta löytyy DVD-R asema niin itse olen havainnut DVD:lle tallentamisen olevan erittäin kätevä keino. Tuohon yli 4 gigaan mahtuu kaikki tärkeät tiedostot. Olen itse tehnyt yhden DVD:n koneen formatoinnin varalle, josta löytyvät kaikki tiedostot, jotka haluan säilyttää ja asennus sujuu nopeasti näin.

Milläs ohjelmalla tuo esimerkiksi onnistuisi oman koneen Nero ei sitä näköjään pysty tekemään..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sinulla on Plotava DVD asema Nero kyllä pitaisi hoita hommat kodin. Noh Nero 6.3 ainakin ;D (omalla konella)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään