Guest vanhaevinrude

Lentosuunnitelman täyttäminen Ivao:ssa ja Hieman Radioliikenteestä

9 viestiä aiheessa

Olen tutustunut kyseiseen lomakkeeseen Ivaossa, ja jotain jäi epäselväksi, joten kysyn teiltä jotka paremmin tunnette asian. Yhdessä kohdassa kysytään; Training, ja siitä voi valita joko Training tai no Training, niin mitä minun kuuluisi tähän vastata? sana training (harjoitus) on tuttu..mutta mitä tähän kohtaan kuuluisi vastata. Lisäksi tuli mieleeni, että jos lähden lennolle Turusta, niin tietenkin Turun Tornin kanssa pitäisi ensin radioliikenne aloittaa, mutta jos Turun Torni ei ole paikalla, niin sitten otan yhteyttä Tampereen keskukseen, näinkö? kertoisiko joku myös minulle Tampereen keskuksen taajuuden? Mikäli Turun Torni on paikalla, käytän tietenkin turussa taajuutta joka on lentokartoissa määritelty Turun Tornille. Tarkoitukseni olisi lentää Turusta Enontekiöön, ja Sitten Enontekiötä lähestyessäni käytän Enontekiön AFIS taajuutta johon tekstillä ilmoittelen laskeutumisaikeistani yms. Mikäli suomessa ei ole lentoni aikana lainkaan lennonjohtopalvelua, niin kuinka aikaisin ennen Enontekiötä suosittelisitte minua vaihtamaan Enontekiön AFIS taajuudelle? Avusta kiitollisena

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdessä kohdassa kysytään; Training, ja siitä voi valita joko Training tai no Training, niin mitä minun kuuluisi tähän vastata?

 

Jos tarkoitat Ivaon nettisivujen kautta tehtävää lentosuunnitelmaa, niin sehän on ns. prefile-systeemi, eli vain ennakkoilmoitus. Siinä nuo merkinnät eivät ole niin oleellisia.

 

 

Turusta, niin tietenkin Turun Tornin kanssa pitäisi ensin radioliikenne aloittaa, mutta jos Turun Torni ei ole paikalla, niin sitten otan yhteyttä Tampereen keskukseen, näinkö? kertoisiko joku myös minulle Tampereen keskuksen taajuuden?

 

Juu, aina yhteys ensimmäiseen mahdolliseen lennonjohtajaan jo maasta käsin. Mikäli lennonjohtajaa ei ole paikalla ollenkaan, pysytään 122.8 eli unicomin taajudella, johon tehdään aina liikenneilmoitukset omista aikeista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti valitset "training" jos lennät "harjoituslennon", jos et aio harjoitella valitset "no training". Ja jos Turun torni ei ole paikalla otat yhteyttä Tampereen tutkaan jonka taajuus on 121.3 ja callsign (kutsumerkki) Tampere radar, Tampereen tutka, joskus käytetään myös nimeä Tampere center, joka on suomeksi Tampereen keskus.

Jos Enontekiöllä on lennonjohtaja paikalla ilmoittelet hänelle tekstillä tai puheella aikeesi. Jos AFIS-lentopaikalla operointi ei ole tuttua niin suosittelen katsomaan vacc.fi-sivulta tutoriaalin AFIS-operoimisesta. Jos lennonjohtaja ei ole paikalla niin ainakin vatsimissa ilmoitellaan aikeistaan unicomille 122,8.  Niin ja jos siis lennonjohtaja ei ole paikalla niin vaihdat unicomille kun saavut Enontekiön TMA:lle...

 

Sekavasti selitetty, mutta tuli kiire lähteä jotain syömäänkin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aktiiviset lennonjohtajat näkee IvApista, kun olet pääruudussa (ylävasemmalla, LSK1L & LSK2L, näkyy taajuudet) ja klikkaat jompaa kumpaa taajuuden valintanappia oikealla. Oletuksena lista on järjestyksessä lähimmästä lennonjohtajasta kaukaisimpaan. Paina lj:n kohtaa ja radio viritetään oikealle taajuudelle(ainahan tämän tietty voi tehdä paneelistakin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas aihe taas pinnalle. Ivaossa olen nyt pari tuntia pyörinyt ja hieman apua kyselisin, siis jos lennän IFR-lentoa valvomattomassa ilmatilassa ja laskeudun valvotulle kentälle, jolla ei ole lennonjohtoa paikalla, niin missä vaiheessa minun tulisi ilmoittaa asiasta Tampereen alueelle ja miten?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpas aihe taas pinnalle. Ivaossa olen nyt pari tuntia pyörinyt ja hieman apua kyselisin, siis jos lennän IFR-lentoa valvomattomassa ilmatilassa ja laskeudun valvotulle kentälle, jolla ei ole lennonjohtoa paikalla, niin missä vaiheessa minun tulisi ilmoittaa asiasta Tampereen alueelle ja miten?

 

En oikein ymmärrä kysymystäsi, mutta siis jos lennät valvomattomassa ilmatilassa (olet Unicomin taajuudella 122.8 ) ja tulet Tampereen (EFES) alueelle, niin lennonjohtaja laittaa sinulle ilmoituksen koska sinun täytyy ottaa yhteyttä häneen. Efeshän hoitaa koko Etelä-Suomen alueen kenttiä, ellei alempaa kenttäkohtaista lennonjohtoa ole paikalla. Eli siis oletetaan, että olet esimerkiksi menossa Kuopioon, eikä Kuopiossa ole APP tai toweria paikalla, niin siinä tapauksessa Efes hoitaa myös Kuopion lennonjohtopositionin hommat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, juuri tuota tarkoitin, kiitos vastauksesta, kieltämättä hieman huonosti muotoiltu kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis jos tiedossa on että lennonjohtoa on paikalla siihen saa ja tulee ottaa yhteys ihan itse. Eli suositus on että n. 5 minuuttia ennen ao. lennonjohtajan alueelle tulemista jolloin ehdit saada selvityksen valvottuun ilmatilaan. Järjen käyttö on tietysti sallittua että jos tulet vaikka etelästä Viron yli vantaalle niin kannattaa itse aloittaa se liuku; itse olen pitänyt ohjesääntönä että n. FL100 TMA-rajalla on hyvä.

 

Tuo seuraaminenhan on hieman hankalaa eikä siitä myöskään IVAO:n taholta mitään ohjetta tai sääntöä ole. Itse normaalisti tarkistan ennen käynnistystä, rullausta ja lentoonlähtöä onko lennonjohtoa paikalla. Ilmassa sitten epäsäännöllisemmin, yleensä FIR:ien rajalla juuri muutamaa minuuttia etukäteen ja samoin TMA:lle tullessa.

 

Jos olet epävarma onko ao. alue paikallaolevan lennonjohtajan (lähinnä ulkomailla aluelennonjohtajien kohdalla voi tämmönen tilanne olla), voi olla viisaampi ettei mene etukäteen ottamaan yhteyttä, koska se, että kone huutelee jostain kaukaa eikä lennonjohtaja näe konetta tutkalta niin se sekoittaa aika hyvin lennonjohtajaa - varsinkin jos vielä äänenlaatu tai ääntäminen on vähän heikkompi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään