Guest vanhaevinrude

Ensimmäinen lentoni verkossa

8 viestiä aiheessa

Tänään lennän elämäni ensimmäisen lentoni verkossa, (IVAO:ssa). Koneena toimii Finnairin Embraer 170, ja Lentoni lähtee Turusta, ja määränpääni on Enontekiö. Lentoni alkaa kello 1800 (1700 gmt). Enontekiössä olen suunnitellut laskeutuvani ils:n avustuksella, jota olen hyvin usein käyttänyt. Toivottavasti kaikki sujuu suunnitelmieni mukaisesti. Muuten käytänkö radiokielenä vain englantia? vai onko myös suomenkieli sallittua?. Mikäli joku lennonjohtaja lukee myös tämän viestin, niin olisi mukavaa jos ilmoittelisitte että oletteko esim.tampereen keskuksessa paikalla, niin tietäisin vähän jo ennakkoon että onko lentoni aikana lennonjohtoa. Kovin olen harjoitellut yömyöhään koneen toimintaa yms, että katsotaan nyt ja toivotaan parasta.Jännitystä on ilmassa :thmbup: ja myöskin yrittämisen meininkiä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Muuten käytänkö radiokielenä vain englantia? vai onko myös suomenkieli sallittua?

Molemmat käyvät.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Tervetuloa lentämään Ivaoon! Kielenä voit käyttää ihan kumpaa itse haluat. Jos ensimmäistä kertaa olet verkossa ja tuntuu, että englannin proseduurit eivät ole vielä täysin hallussa, suosittelen käyttämään suomea. Sitten kun suomi proseduurit rupeavat sujumaan, niin olisi suotuisaa ruveta käyttämään englantia lähinnä ulkomaalaisten lentäjien takia, jotka myös lentävät aktiivisesti Suomessa. Englannin kielen käyttö ei tietenkään ole pakollista.

Tv. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kielikysymykseen onkin vastattu hyvin, mutta kerron tässä samalla vähän IRL-asiaa. Yleensähän oikeassa elämässä englantia käytetään kansainvälisillä kentillä ja aluelennonjohdossa, yleensä myös pienemmillä kentillä jos jaksolla on ulkomaalainen pilotti.

IVAOssa ei ole niin kauheasti väliä, säännöt eivät ole niin tiukat. On ihan ok puhua suomea esim. EFESin jaksolla - vaikka siellä olisikin ulkomaalainen lentäjä.

Yritän tulla siinä 18-19 maissa EFESiin (tai muuhun positioon, jos joku ehtii ensin) ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään lennän elämäni ensimmäisen lentoni verkossa, (IVAO:ssa).

Kuis meni. Kerro ihmeessä meillekkin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä on Antilla lento kesken. ETA kymmenen minuutin päästä.  :)

:thmbup: peukut pystyyn

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen nyt suoritettu :), kiitän kaikkia lennonjohtajia avusta, ihmiset olivat oikein mukavia, ja pienen radio-ongelman jälkeen, pääsi homma turussa jo käyntiin oikein mukavasti, mukavaa oli, ja tunnelma oikein miellyytävä, minäkni vasta-alkaja viihdyin, samalla homma tuntui oikein asialliselta, nähdään taas näissä merkeissä :) :)

Onneolkko! Oliko tämä sinun aivan ensimmäinen lentosi vai oletko lentänyt esim. cessnoilla laskukierroksia tai vastaavaa jo aiemmin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään