Guest fly_boy

Helikopterilla VATSIMiin/IVAOon

7 viestiä aiheessa

kiinnostaisi tuo heko lento verkossa, verkolla ei kai ole väliä, mutta nuo radiojutskat on vähän epäselviä. tiedän kyllä kuinka lentokoneella menisin, mutta kun se ei kiinnosta.. heko pitäs saada taivaalle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR ei se paljoa eroa. Rullauksen sijaan ilmarullataan, lentoonlähtöön ja laskuun käytetää HEKOa eikä kiitotietä. Samalla lailla lennetään laskukierros yms.

 

Eli tässä jonkunlainen esimerkki:

 

I/A: Torni, OH-HEH, tiedotus echo, pyydetään ilmarullausta

TWR: OH-HEH, ilmarullaa HEKO1:een, QNH 1013, jätä lähialue NOKKAn kautta VFR.

I/A: ilmarullataan HEKO1:een, QNH 1013, jätetään lähialue NOKKAn kautta VFR, OH-HEH.

 

I/A: OH-HEH, HEKO1:llä ja valmis lentoonlähtöön.

TWR: OH-HEH, Tuuli 120 astetta 5 solmua HEKO1 selvä lentoonlähtöön

I/A, Selvä lentoonlähtöön HEKO1, OH-HEH

 

I/A, OH-HEH, Nokka ulos, morjens

TWR, OH-HEH, Selvä, moro.

 

--

 

I/A, OH-HEH, Kivenlahdessa arvio NOKKA sisään aikaan 33.

TWR, OH-HEH, Liity myötätuuleen kiitotie 18 NOKKAn kautta, VFR. QNH 1013.

I/A, Liitytään myötätuuleen kiitotie 18 NOKAN kautta VFR, OH-HEH

 

I/A, OH-HEH, Myötätuuli kiitotie 18

TWR, Tuuli 120 astetta 5 solmua, HEKO1 selvä laskuun, ilmoita maassa.

I/A, Selvä laskuun HEKO1, OH-HEH

 

I/A, OH-HEH, maassa.

TWR, OH-HEH, Ilmarullaa asematasolle

I/A, Ilmarullataan asematasolle, OH-HEH, moro

 

 

Helikopterille on hieman erilainen kierros, Malimme sen laskukierroksen voit katsoa tuosta: http://www.finavia.fi/ais/aipcharts/ad/efhf/hfldg.pdf

 

Edit: Korjailtu kun kyselin tarkennuksia Tuomakselta, kiitoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites jos menee kopterilla kentälle jossa ei ole helikopterille paikkaa? Kiitoradallekko lasku? Ja minne parkkiin?

 

(Sori, tyhmä kysymys, mutta mikäs se taajuus olikaan johon ilmoitettiin kaikki tiedotukset jos ei ole johtoa kentällä? [Lähinnä tuo Seinäjoki mielessä uuden EC-120:n kanssa])

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites jos menee kopterilla kentälle jossa ei ole helikopterille paikkaa? Kiitoradallekko lasku? Ja minne parkkiin?

 

(Sori, tyhmä kysymys, mutta mikäs se taajuus olikaan johon ilmoitettiin kaikki tiedotukset jos ei ole johtoa kentällä? [Lähinnä tuo Seinäjoki mielessä uuden EC-120:n kanssa])

 

Joensuussa yleensä kopterit saa lentoonlähtöluvan platalta. Myös näin se on verkossa mahdollista reilusti kysymällä. Möhömaha Super-puma kyllä täälläkin on aina rullautettu kiitotielle, mitä olen nähnyt.  ;D Myös suoraan platalle laskua käytetään useimmiten. Tämäkin hoituu kysymällä johtajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuohon joku limitti, että suuremmat kopterit pitää pistää radalle ja pienemmät voi päräyttää platalta ilmaan? Ainakin siinä pyörteessä on aikamoinen ero. .... en noista yhtään tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin ainakin, että millään mi-8:lla ei ehdottomasti saa päräyttää platalle, koska "huju" on niin kamala. Kokemusta tuostakin on, kun kaverin kanssa työharhoittelussa Utissa mentiin platan reunaan penkeille istumaan, niin kauaa ei siinä enää pysytty, kun kys. kopteri kävi täysillä kierroksilla siinä parin metrin päässä.

 

Sille Utin hekoplatalle kyllä kyseinen kone teki laskuja ja haki sotilaita, mutta ei muualle. Laskut mi-8:lla vedetään kiitoteille ja sielttä sitten rullaillaan platalle.

 

Hughesit aina lähti omilta ständeiltään, ilmarullasi Hekolle, lähti lentoon ja samalla tavalla takaisin Hekon kautta.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään