Guest Jufernaut

Finnair uusi nettivarausjärjestelmänsä

31 viestiä aiheessa

FINNAIRIN INTERNET-VARAUSPALVELU UUDISTUI

 

 

Kesäkuussa uusittu varauspalvelumme käyttää palvelutoimittajamme Amadeus eTravelin uusinta tekniikkaa. Uudistuksen yhteydessä on kuunneltu myös tarkkaan asiakkaittemme toiveita.

 

Selvin muutos näkyy lennon valinnan yhteydessä. Asiakas saa valita lennot helppolukuisesta taulukosta, josta löytyy useita ajankohta- ja hintavaihtoehtoja. Muuttamalla lähtö- tai paluuaikaa voi suoraan vaikuttaa matkan hintaan

 

Uudistus tekee hinnoittelun entistä läpinäkyvämmäksi. Matkustaja löytää tarjoushinnat aiempaa paremmin ja vaihtoehtojen vertailu helpottuu huomattavasti.

 

Varauksen kaikkiin vaiheisiin on lisätty opasteet, joihin viitataan kysymysmerkillä. Lisäksi esimerkiksi kiitotietöistä tai muista liikenteen muutoksista ja häiriöistä voidaan kertoa asiakkaalle heti kohdevalinnan yhteydessä. Myös luottokorttimaksamisen turvallisuus noudattaa viimeisimpiä alan standardeja.

 

Suuren kysynnän vuoksi myös nuoriso- ja eläkeläishintojen varaaminen on nyt mahdollista suoraan Internet-varauspalvelustamme. Tässä vaiheessa eläkeläishintoja voivat varata 65 vuotta täyttäneet eläkeläiset.

 

Finnairin ensi syksynä kymmenen vuotta täyttävät Internet-sivut ovat Suomen yksi suosituimmista kauppapaikoista. Sieltä varataan miltei miljoona lentoa tämän vuoden aikana.

 

--------------------------

Uusi systeemi tuli käyttöön eilen aamupäivällä.

 

http://www.finnair.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

---klik

Selvin muutos näkyy lennon valinnan yhteydessä. Asiakas saa valita lennot helppolukuisesta taulukosta, josta löytyy useita ajankohta- ja hintavaihtoehtoja. Muuttamalla lähtö- tai paluuaikaa voi suoraan vaikuttaa matkan hintaan

 

Uudistus tekee hinnoittelun entistä läpinäkyvämmäksi. Matkustaja löytää tarjoushinnat aiempaa paremmin ja vaihtoehtojen vertailu helpottuu huomattavasti.

---klik----

 

Markkinoiden paineessa vanhakin näköjään pystyy uudistumaan parempaan suuntaa. Verratessa mm. nk. halpalentoyhtiöiden varausjärjestelmiin, joissa on pitkään nähnyt jo suoraan lentopäivää valitessa myös lennon hinnan, Finnairin aiempi systeemi oli kuin kivikaudelta (ainakin omalla lompakolla maksavan kannalta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ihmekkös se ei toiminutkaan >:( Taitaa olla samat koodarit asialla kuin viimeksi jolloin toimi ainoastaan IE:llä.

 

Missä vaiheessa se lopetti toiminnan? Minä pääsen ainakin matkustajien nimeämiseen asti. (Firefox, FreeBSD)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...mitäs kautta saa tehtyä online check-in toimenpiteen: lippu AF numeroilla mutta lentää AY? Siis kyseessä ihan normaalit paperiläpyskät, ei e-liput (jos se nyt jotenkin asiaan vaikuttaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...mitäs kautta saa tehtyä online check-in toimenpiteen: lippu AF numeroilla mutta lentää AY? Siis kyseessä ihan normaalit paperiläpyskät, ei e-liput (jos se nyt jotenkin asiaan vaikuttaa).

 

Hmmm, miks mulla on semmoinen mielikuva, että online check-in on mahdollista vain e-tiketillä?

 

www.finnair.fi ---> Lähtöselvitys internetissä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duoda...mitäs kautta saa tehtyä online check-in toimenpiteen: lippu AF numeroilla mutta lentää AY? Siis kyseessä ihan normaalit paperiläpyskät, ei e-liput (jos se nyt jotenkin asiaan vaikuttaa).

 

Jos sulla on Air Francen lippu niin teet chekkauksen Air Francella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro.

 

Netti Check innistä...

 

Onko lähtöselvityksen tekemisestä kotona mitään hyötyä? Pitäähän (vai pitääkö) ruumaan menevät laukut kuitenkin viedä lähtöselvitystiskille, että virkailija voi laittaa sen tarran laukun kahvaan ja punnita laukun. Tämä taas tarkoittaa sitä, että jonottaa täytyy - mikään toiminne ei nopeudu? Ymmärsinkö väärin? Vai onko internet lähtöselvityksen tehneille joku oma luukku, jonne laukut viedään?

 

Niin, lento on Finskin reittilento Roomaan.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä on oma 'baggage drop' -tiski tuota varten.

 

Ja nimenomaan "baggage drop" heittomerkeillä varustettuna. Käytännössä se Finskin netti- kännykkä- tai automatticheckin on iso vitsi, jos on ruumatavaraa mukana.  Teet itse ensin tuon sähköisen chekkauksen, ja sitten käytännössä se virkailija siinä "baggage drop" -tiskillä tekee sen toiseen kertaan. Ainoa hyöty tuossa on se että sinne "baggage drop" -tiskille on yleensä vähemmän jonoa kuin normichekkaukseen.

 

SASilla oli ainakin aikanaan toimiva konsepti tuosta baggage dropista, jossa automaatti tulosti sen laukkutagin ja sen sai sitten itse laittaa siihen pakaasiin kiinni. Se baggage drop oli miehittämätön liukuhihnan pää, jonne sitten se tagitetty laukku sujautetiin ja hihna nytkähti liikkeelle. Oli nopeaa ja helppoa.

 

Ilmeisesti kuitenkin kaikienlaisten tagien irtoamisten, automaattien tagitulostustakkuiluiden, pakaasien ylipainon ym. vuoksi SASkin luopui tuosta?  En ole ainakaan vähään aikaan SASin miehittämätöntä pistettä nähnyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nimenomaan "baggage drop" heittomerkeillä varustettuna. Käytännössä se Finskin netti- kännykkä- tai automatticheckin on iso vitsi, jos on ruumatavaraa mukana.  Teet itse ensin tuon sähköisen chekkauksen, ja sitten käytännössä se virkailija siinä "baggage drop" -tiskillä tekee sen toiseen kertaan. Ainoa hyöty tuossa on se että sinne "baggage drop" -tiskille on yleensä vähemmän jonoa kuin normichekkaukseen.

 

SASilla oli ainakin aikanaan toimiva konsepti tuosta baggage dropista, jossa automaatti tulosti sen laukkutagin ja sen sai sitten itse laittaa siihen pakaasiin kiinni. Se baggage drop oli miehittämätön liukuhihnan pää, jonne sitten se tagitetty laukku sujautetiin ja hihna nytkähti liikkeelle. Oli nopeaa ja helppoa.

 

Ilmeisesti kuitenkin kaikienlaisten tagien irtoamisten, automaattien tagitulostustakkuiluiden, pakaasien ylipainon ym. vuoksi SASkin luopui tuosta?  En ole ainakaan vähään aikaan SASin miehittämätöntä pistettä nähnyt...

Eihän tuo netti,-kännykkä,- tai automaatticheck-in ole tosiaan juurikaan nopeampi kuin tavanomainen check-in matkatavaroiden kanssa, mutta niin kuin sanoitkin, että jonoja ei ole niin paljon tuonne baggage droppiin kuin check-in tiskille niin siinä mielessä pääsee vähän nopeammin ja se lieneekin ensisijaisesti tarkoitettu ilman ruumaan meneviä matkatavaroita matkustaville. Onhan siitä hyötyä myös henkilökunnalle: vähentää työkuormaa ja parantaa tarkastusten sujuvuutta ruuhkaisina päivinä. Joillain kotimaanlennoilla (ainakin Golden airin SF340:ssa)  on ollut käytössä semmoinenkin järjestelmä, että käsimatkatavaran on saanut jättää koneeseen noustessa ulkopuolelle, josta kenttätyöntekijä on laittanut baggagen sitten ruumaan ja matkatavaran on saanut takaisin sitten heti koneesta poistumisen jälkeen ovella takaisin lipuketta vastaan, hyvä järjestely, toimii ainakin pienemmissä Saabeissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä oikeestaan tehä chekkiä siinä dropilla, se vaan tulostaa ne tarvittavat laput tavaroihin ;)

 

Ja sen lisäks punnitaan se pakaasi, vilkastaan olalle käsipakaasin muoto ja paino, vaaditaan näkyviin kaikki dokumentit (passi/henkkari, kaukomaille paluulippu tai viisumi) ymym.

Eli käytännössä tehdään full check-in, sillä poikkeuksella että automaatti on jo määritellyt jakkaran koneessa.

 

Thaimaahan mennessä ne virkailijat on tarkkoja siitä että on paluulippu alle 30 vuorokauden sisään, tai sitten viisumi.  Johtunee Thaimaan maahantulosäännöksistä.  Mietin vaan että jos menis vaan pelkällä käsipakaasilla ja checkaa automaatilla, netissä tai tekstarilla, niin silloinhan Finski ei tarkista noita paluu/viisumipapereita missään vaiheessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietin vaan että jos menis vaan pelkällä käsipakaasilla ja checkaa automaatilla, netissä tai tekstarilla, niin silloinhan Finski ei tarkista noita paluu/viisumipapereita missään vaiheessa?

 

Portilla.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ne portilla enää näkee keneltä ne paperit on kysytty chekkauksessa ja keneltä ei?  Vai kerääkö ne jotain tietokantaa jossa on matkustajan tietojen kohdalla joku kärpäsenpaska jollei sitä paluulippua ole kysytty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten varmaan olet huomannut, passi vedetään checkauksessa siitä koneesta läpi. Ja jos sitä ei ole tehty niin se vedetään portilla.

 

Ja muistaaksen kone vielä ilmoittaa jos viisumi pitää tarkistaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä oikeestaan tehä chekkiä siinä dropilla, se vaan tulostaa ne tarvittavat laput tavaroihin ;)

Ainakin Sandefjord Torpin kentällä(TRF/ENTO) automaatti tulosti sen matkatavaraliuskankin tuossa kuukausi sitten kun sitä käytin. Sitten en kyllä tiedä mikä h...tti maksoi siinä dropissa vaikka oli 2-3 tiskiäkin siinä miehitettynä, johon jono jakaantui. Ja kesti ikuisuuden, ei tainnut puoli tuntia riittää runsaan parinkymmenen henkilön läpimenoon. Normaali check-in vieressä näytti olevan nopeampaa, jossain kohtaa meinasin jo mennäkin sinne jonoon. Ainakin siinä tuntui jo kaikilla mielestäni olevan tagit laukuissa, mitä nyt seurasin meininkiä, joten kyllä se oikea jono oli kaikille varmaan. Pitäsköhän ihan pirruuttaan sinne pistää kysely vielä näin jälkikäteen, että mikä oikein maksoi :-[.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Sandefjord Torpin kentällä(TRF/ENTO) automaatti tulosti sen matkatavaraliuskankin tuossa kuukausi sitten kun sitä käytin. Sitten en kyllä tiedä mikä h...tti maksoi siinä dropissa vaikka oli 2-3 tiskiäkin siinä miehitettynä, johon jono jakaantui. Ja kesti ikuisuuden, ei tainnut puoli tuntia riittää runsaan parinkymmenen henkilön läpimenoon. Normaali check-in vieressä näytti olevan nopeampaa, jossain kohtaa meinasin jo mennäkin sinne jonoon. Ainakin siinä tuntui jo kaikilla mielestäni olevan tagit laukuissa, mitä nyt seurasin meininkiä, joten kyllä se oikea jono oli kaikille varmaan. Pitäsköhän ihan pirruuttaan sinne pistää kysely vielä näin jälkikäteen, että mikä oikein maksoi :-[.

Joo, kyllä se on yleinen käytäntö, että automaatti tulostaa matkatavaroihin liimattavan tunnistuslapun. Dropissa katsotaan henkkarit, matkaliput, käsimatkatavarat, mahd.passi ja punnitaan laukku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä se on yleinen käytäntö, että automaatti tulostaa matkatavaroihin liimattavan tunnistuslapun. Dropissa katsotaan henkkarit, matkaliput, käsimatkatavarat, mahd.passi ja punnitaan laukku.

Suomeksi tarkoittaa että jos sulla on ruumatavaraa, turha käyttää automaattia. Voit jonottaa automaatille hiukan ja ihmetellä sen käyttöä, sitten jonotat droppi-tiskille, jossa toiminta kestää saman kuin normaali check-in pisteessä. Suoraan sanoen en paljoa näe järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muilla ollut tänä aamuna haasteita päästä Finnairin varausjärjestelmään?

 

Olen yrittänyt kotisivun ja mobiilisovelluksen kautta päästä katsomaan varauksiani, mutta molemmat tarjoavat vain häiriöilmoitusta tai näyttää vain "sinulla ei ole varauksia". Aina yhtä mukava tunne lukea tuollainen tieto näytöltä, vaikka kyseessä olisi järjestelmähäiriö... Hetken aina miettii, että mitä on tapahtunut.

 

Infoa järjestelmähäiriöstä en löytänyt Finnairin sivuilta ja Facebook-sivuiltaan näytti poistetun vierailijoiden julkaisumahdollisuudet. Miksiköhän näin? Kyllä nykyaikaisten yhtiöiden kuvittelisi elävän vuorovaikutuksesta...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisen puolen vuoden jälkeen on ollut häikkää useinkin. Kerran järjestelmään oli ilmestynyt lista erikoisia vanhoja varauksia, jotka oli tehty Finnairin varausjärjestelmän kautta. Taitaa olla agiili kehitysmalli käytössä, suoraan tuotantoon..

 

Mutta kantsii tsekata sen chatin kautta, se on tehokas (jos ehdit nappaamaan sieltä chattikaverin, ovat aika varattuja)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Infoa järjestelmähäiriöstä en löytänyt Finnairin sivuilta ja Facebook-sivuiltaan näytti poistetun vierailijoiden julkaisumahdollisuudet. Miksiköhän näin? Kyllä nykyaikaisten yhtiöiden kuvittelisi elävän vuorovaikutuksesta...

 

Siellä voidaan kysyä vääriä asioita tai kertoa palvelusta tai asiakaskokemuksesta väärin ja menee kallilla rahalla suunniteltu kiiltokuvailluusio rikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebook-sivuiltaan näytti poistetun vierailijoiden julkaisumahdollisuudet. Miksiköhän näin? Kyllä nykyaikaisten yhtiöiden kuvittelisi elävän vuorovaikutuksesta...

 

Olisikohan syynä asiaankuulumaton ja ilkivaltainen kirjoittelu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään