Sami Virkkula

Kopteriturma ruotsissa

51 viestiä aiheessa

Onneksi ei tullut uhreja.

 

Useita loukkaantui lievästi helikopteriturmassa Ruotsissa

 

Viisi ihmistä loukkaantui lievästi helikopterionnettomuudessa Salassa Ruotsissa tiistaina. Helikopterissa oli kaikkiaan kuusi ihmistä.

 

Matkustajien joukossa oli 100-vuotias mies, joka oli yhdessä lastensa, lastenlastensa ja lastenlastenlastensa kanssa matkalla Tukholman saaristoon syntymäpäiväänsä juhlimaan.

 

Loukkaantuneet jäivät Västeråsin sairaalaan tarkkailtaviksi. Sairaalan mukaan yksi loukkaantuneista oli kymmenvuotias poika.

 

STT, TT

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas on taas! Onneksi henkilövahingot jäivät noin vähäisiksi.

 

Mielenkiintoista olisi tietää mitä tuossa oikein on taustalla. Näyttää siltä tuo onnettomuus, että siinä on enemmän yritystä kuin lentotaitoa. Kummallisen kapeasta väylästä yritetään päästä liikkeelle. Tuuliko tuota kopteria painaa noin kovasti sivuun?

 

Vai onko satavuotias Svensson pantu puikkoihin? :P

 

Missä viipyy Ilveksen kommentit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä viipyy Ilveksen kommentit?

Heheh...Yleensä ei ole ollut tapana kauheasti spekuloida (varsinkaan julkisilla foorumeilla) onnettomuuksilla, joiden yksityiskohtia en tunne. Antaa onnettomuustutkijoiden tehdä työnsä, kyllä syyt aikanaan selviävät. Videosta voi tietty päätellä aika paljonkin....helpottaa varmaan tutkintaa aika ratkaisevasti ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heheh...Yleensä ei ole ollut tapana kauheasti spekuloida (varsinkaan julkisilla foorumeilla) onnettomuuksilla, joiden yksityiskohtia en tunne.

 

Tuo on ihan hieno periaate, mutta mielellään kuulisimme "videokommentaattorin" lausunnon mitä tuossa näyttää tapahtuvan ja mikä pilotilla menee pieleen.

 

Dagens Nyheterin uutisista olin ymmärtävinäni, että roottori osui puihin ja siitä kaputti. Mutta onko tuossa tehot hukassa, ylikuormausta vai mikä mahtaa olla pielessä, kun tuo nousu onnistuu noin vaivalloisen näköisesti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylipäänsä minkä tyyppinen tuo kopteri on? Aftonbladetin mukaan se oli Liettuan rekisterissä, mutta kaikki mukanaolleet olivat ruotsalaisia.

 

Papparainen sai muuten elämänsä toisen kopterikyydin heti perään, kun ambulanssikopteri vei hänet Uppsalaan sairaalaan. Luunmurtumia on, mutta tila vakaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ollut kummaa säätämistä, kun ei oltu samantien vedetty korkealle, vaan koitetaan matalalla vedellä eteenpäin kapeata väylää pitkin....

Mitähän pilotti oikein tuumas tehdä sen väylän päädyssä, törmätä puihin / autoihin / taloon?

Ei taida se pilotti enään lennellä, mikäli edes omasi lentolupaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuohan on aivan selvästi lentotaidottomuutta, tai sitten joku paha ylikuormaus yms. tilanne. Eihän se nyt saisi tuolla tavalla madella minne sattuu, oli kuinka kapea väylä hyvänsä.

 

Pilotin piikkiin, sanon mä!

 

Tero

 

edit: tänk gaad ei vetänyt sinne korkealle samantien, tuolla menolla olisi sitten varmaan ollut 5 kuollutta lopputuloksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paha kuitenkaan pistää vielä täysin pilotin piikkiín, kun ei ole mitään faktaa. Miten helppo tuollaista kopteria on pelkillä ihmisillä ylikuormata niin pahasti, että se ei tuon korkeammalle nouse? Vai voisiko olla, että siellä tuli kuin tulikin joku teknikaali, eikä startissa saatukaan täysiä tehoja irti tai jotain vastaavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SVT:n sivuilla arvelee pilotti että onnettomuus on voinut johtua ylipainosta ja siitä että läpimällä säällä ilma menettää nostovoimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paha kuitenkaan pistää vielä täysin pilotin piikkiín, kun ei ole mitään faktaa. Miten helppo tuollaista kopteria on pelkillä ihmisillä ylikuormata niin pahasti, että se ei tuon korkeammalle nouse? Vai voisiko olla, että siellä tuli kuin tulikin joku teknikaali, eikä startissa saatukaan täysiä tehoja irti tai jotain vastaavaa?

 

Mutta minkä takia sitten lähteä liikkeelle kapeata väylää pitkin, kuin laskeutua ja sanoa, ettei lennosta tule mitään?

Tommosella säätämisellä olisin pistänyt laitteen maahan ja sanonut että tää laite ei kulje mihkään, sorry.

Viimeistään ennen sitä tietä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä näyttää olevan kåpterissa painot kohdillaan tai turbiinit täydessä tanassa kun noin vaappuupi. Aivan älytön kuski. Eikun räppänä maihin ja myllyt kupeeks ja tilaamaan pikkubussia paikalle.... Ettei vain olisi ollut taas yksi näitä "kyllähän tämä tästä nousee vaikka siltä ei tunnu" -starwarskuskeja >:(

 

Vispilä-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Samin kanssa samaa mieltä. Juuri sen vuoksi, että jos jo alusta lähtien meno on tommosta, niin olisi pitänyt ottaa kone alas ja jättää siihen. Katoinkin tossa kun se lähestyy tuota sivuaitaa, että vieläkö vaan homma jatkuu...

 

Toki syynä voi olla joku teknikaali, who knows...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika vaikea mennä esittämään muuta kuin otaksumia, mutta:

- ihan alussa kopteri näyttää selkeästi ilmarullaavaan, eikä ajautuvan sivuitse, luullakseni päästäkseen kiihdyttämään kopteria eteenpäin.

- jotkut kopterit, kuten pikkurobbari eivät pysty nousemaan leijunnassa maavaikutuksen yläpuolelle, vaan niillä täytyy olla myös ilmanopeutta (eteenpäin). Tiedä sitten miten on Mi-2:n laita.

- eräissä suomalaisissa kaputeissa on turbiinikoptereiltakin hävinnyt ohjaintehot. Tapahtumaan mekaniikkaa en oikein ymmärtänyt kybällä, mutta muistelen tuuliolosuhteilla (suunnalla) olevan vaikutusta asiaan.

- se mikä jää ihmetyttämään juuri ennen kopterin kaatumista, on se, että näyttää siltä kuin pyrstöpuomi olisi tiltannut alas. Jos näin on, onko se katkennut itsestään vai ehkä pääroottosin iskusta. Jos jälkimmäisestä, niin mistäs se on taas aiheutunut.

 

Joka tapauksessa erittäin kapealta tuo noususektori näytti.

 

Edit: Katsokaapa muuten vasemmalle etuviistoon: katuvalaisimesta häviää äkkiä valaisinosa ja sen jälkeen pyrstöpuomi näyttää putoavan katkenneena maahan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääseekö tuon nyt jollain tavalla tuosta tallentamaan omaan koneeseen?

 

Juu pääsee. Eli linkin päällä paina hiiren oikeaa nappia ja tallenna kohde levylle....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- jotkut kopterit, kuten pikkurobbari eivät pysty nousemaan leijunnassa maavaikutuksen yläpuolelle, vaan niillä täytyy olla myös ilmanopeutta (eteenpäin). Tiedä sitten miten on Mi-2:n laita.

-

 

Siis kertokaahan nyt mitä toi maavaikutus oikeen meinaa ???. On siitä kyllä ollu aiemminkin puhetta, mutten viel tajua, että miten se voi vaikuttaa esim. tohon pystysuoraan nousuun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- jotkut kopterit, kuten pikkurobbari eivät pysty nousemaan leijunnassa maavaikutuksen yläpuolelle, vaan niillä täytyy olla myös ilmanopeutta (eteenpäin). Tiedä sitten miten on Mi-2:n laita.

Kyllä se Robbarikin pystyyn nousee kunhan olosuhteet on "kohdallaan". Käytettävä ja toisaalta käytettävissä oleva lentoonlähtö profiili riippuu niiiiin monesta asiasta, painosta, lämpötilasta, tuulesta ja sen suunnasta ymsyms. Tämä kommentti nyt vaan sen vuoksi, että jos joku sattuu näkemään Robbarin esim. huoltsikan pihassa niin ei sitten ihmettele että "miten se tosta muka ylös pääsee." Yleisesti ongelmia nousuprofiilin kanssa tulee useimmilla koneilla lähellä MTOW:ia, poislukien uuden sukupolven (monimoottori)koneet, joissa "tehoylijäämä" on toista luokkaa mm. siksi, että niillä on useassa toiminnassa pystyttävä nk. category A-operointiin.

- eräissä suomalaisissa kaputeissa on turbiinikoptereiltakin hävinnyt ohjaintehot.

Juu no sillä voimalaitteella ei kyllä sinänsä ole ollut mitään tekemistä niiden kaputtien kanssa, kyse on puhtaasti aerodynaamisista ongelmista. Oli sitten mäntä-, turbiini- tai vaikka rakettimoottorinen kone, ongelma ei muutu miksikään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu pääsee. Eli linkin päällä paina hiiren oikeaa nappia ja tallenna kohde levylle....

 

Kokeilitko itse? Ei ainakaan minun IE 6.0.2900.2180 tallenna muuta kun tuon player.html:n ja videosta ei näy vielä vilahdustakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko itse? Ei ainakaan minun IE 6.0.2900.2180 tallenna muuta kun tuon player.html:n ja videosta ei näy vielä vilahdustakaan.

 

Kokeilitko sivun vasemmasta reunasta kohdasta "Länkar till externa mediafiler", eli http://svt.se/content/1/c6/40/98/01/helikopter2.asx tai http://svt.se/content/1/c6/40/98/01/helikopter2.ram?

 

EDIT: Jostakin syystä minulla tuo asx tallentuu vain 1 kB kokoisena :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heheh...Yleensä ei ole ollut tapana kauheasti spekuloida (varsinkaan julkisilla foorumeilla) onnettomuuksilla, joiden yksityiskohtia en tunne

 

Hei toi puhe ei kuulu tälle foorumille... ;) Täällä tietäjät tietää aina kaiken jo ennen ku viranomainenkaan on ehtiny tutkimuksia aloittaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään