Sami Virkkula

Kopteriturma ruotsissa

51 viestiä aiheessa

no jos se lentäjä huomas, että on ylipainoa miksi se ei vetänyt heti alas? vaan piti jääräpäisesti yrittää nousua. :o

huomaa, että on svenssoni ;D

 

Äläs nyt... suomessakin tainnut tässä viimevuosina sattua esim. ultrakevyille tätä ylipainoilla lentoonlähtemistä. Semmoisia sattuu aina silloin tällöin ilmailussa.

Ja jottei taas pelkkiä ultrapilotteja parjattaisi, niin kuuntelinpa tässä eräänä päivänä malmilla kun joku Archer-pilotti piti saarnaa siitä miten PA-28 o kuulemma hyvä ja AIDOSTI nelipaikkainen kone... milläköhän massoilla...?

(jotka ei asiasta tiedä, niin jossei satu oikein kevyitä matkustajia olemaan, niin P28A:ssa joutuu jättämään poltsikkasäiliöt 30kg vajaaksi jos haluaa nelipäällä lähteä, ilman matkatavaroita tietenkin, eli takapaksi tyhjänä myös...)

Eli kyllä sitä ylikuormaamista ilmeisesti tuolla maailmalla sattuu, kun "kokeneet" pilotit osaavat paremmin kuin koneen käsikirja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilitko sivun vasemmasta reunasta kohdasta "Länkar till externa mediafiler", eli http://svt.se/content/1/c6/40/98/01/helikopter2.asx tai http://svt.se/content/1/c6/40/98/01/helikopter2.ram?

 

EDIT: Jostakin syystä minulla tuo asx tallentuu vain 1 kB kokoisena :o

 

joo... .asx on ilmeisesti vaan 'Windows Media Audio/Video playlist' mutta täältä löytyy tuo video, eli oikea nappi ja 'save as'... :)

 

/jonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Robbarikin pystyyn nousee kunhan olosuhteet on "kohdallaan".

 

OK. Kuulin tämän yksityiskohdan kaverilta, joka oli ollut lähdössä metsäaukiolta, muistaakseni yksin - mikä ei antanut kovin vakuuttavaa kuvaa Robbarin tehoylijäämästä, vaikka olosuhteillakin lienee ollut vaikutusta. Tässä sitä vaan toistaa mitä on kuullut, vaikka ei itse tiedä asiasta mitään.

 

Juu no sillä voimalaitteella ei kyllä sinänsä ole ollut mitään tekemistä niiden kaputtien kanssa, kyse on puhtaasti aerodynaamisista ongelmista.

Näinhän se taisi olla. Tarkoitin vain, että kiinteäsiipisillä voi hankalasta paikasta päästä joskus voimakkaalla moottorilla, mikä ei taas kopterilla aina onnistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.Täällä tietäjät tietää ...kuuntelinpa tässä eräänä päivänä malmilla kun joku Archer-pilotti piti saarnaa siitä miten PA-28 o kuulemma hyvä ja AIDOSTI nelipaikkainen kone... milläköhän massoilla...?

(jotka ei asiasta tiedä, niin..............................

 

Niinpä.. , no eikös se Archer (PA28-181) aidosti nelipaikkainen ole jos 4h toiminnalla(n25kg vajaana) saa 4 noin norm.painoista hlöä vielä painojen puolesta laillisesti kyytiin?

Meinaan jos noin niinkuin laskemaan aletaan.

Piper PA28-161 tms / 4 henkilöä onkin asia erikseen.

 

 

t. Toinen Kimmo ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä.. , no eikös se Archer (PA28-181) aidosti nelipaikkainen ole jos 4h toiminnalla(n25kg vajaana) saa 4 noin norm.painoista hlöä vielä painojen puolesta laillisesti kyytiin?

Meinaan jos noin niinkuin laskemaan aletaan.

Piper PA28-161 tms / 4 henkilöä onkin asia erikseen.

 

Joo ja 3 paikkanen (tai 3-tuntinen) jos otetaan matkatavarat mukaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostakaa Cardinal, niin ei tartte noiden painojen kanssa tuolleen pelätä ;D

 

No joo, ei vaan eipä siihenkään neljällä miehellä ja matkatavaroilla voi täysiä tankkeja ottaa. Mutta pitää lentää lyhempiä legejä :P

 

Eikös ne sano, että Piper Dakota (PA-28-236) on yksi niitä harvoja todellakin nelipaikkaisia ahtamattomia yksimoottorikoneita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Edit: Katsokaapa muuten vasemmalle etuviistoon: katuvalaisimesta häviää äkkiä valaisinosa ja sen jälkeen pyrstöpuomi näyttää putoavan katkenneena maahan.

Näin lukulasien läpi katsottuna näyttäisi, että roottori osuu kyseiseen valaisinpylvääseen, kun se näkyy vääntyvän koko pylväs. Ei tuollaista pylvästä pelkällä ilmanpaineella väännellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lukulasien läpi katsottuna näyttäisi, että roottori osuu kyseiseen valaisinpylvääseen, kun se näkyy vääntyvän koko pylväs. Ei tuollaista pylvästä pelkällä ilmanpaineella väännellä.

Jep. Siksi tohdin epäillä roottori hajotessaan hajotti myös takapuomin/osui takapuomiin ja siitä heitti 'omo... siis 'elikopteri volttia etukautta kerien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo... .asx on ilmeisesti vaan 'Windows Media Audio/Video playlist' mutta http://qstream-wm.qbrick.com/00928/nyheter/2005/050621/helikopter3.wmv täältä löytyy tuo video, eli oikea nappi ja 'save as'... :)

 

Juu, tosin ei tuo omalle koneelle tallennu oikean napin menetelmällä. Siihen tarvitaan WM Recorder-ohjelma tai vastaava joka osaa jutella Microsoftin mediaserverin kanssa. Webbiselaimet ei osaa.

 

Tallensin tuon rm-muotoisen pätkän (800 kbps) itselleni Streambox VCR:llä. Jos joku haluaa kopion niin hakemiston osoitteen voi kysyä yksityisesti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin lukulasien läpi katsottuna näyttäisi, että roottori osuu kyseiseen valaisinpylvääseen, kun se näkyy vääntyvän koko pylväs. Ei tuollaista pylvästä pelkällä ilmanpaineella väännellä.

Nimenomaan... kopteri joutui kaputtiin juuri tuosta valopylväästä, eli puut eivät sitä aiheuttaneet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Aamulla SVT5:sä kommentoi kopterin pilotti sekä pari muuta vatkuli kuskia.Vaikka tuo sverige ei ole niitä vahvinpia puolia ymmärsin että erittäin kuuma sää sekä kuorma vaikutti turmaan?

 

Sitä en sitten tiedä että vaikuttaako se kuumuus nostovoimaan suoraan vaan moottorien tehoihin.No lennetäänhän noilla aavikollakin!

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan... kopteri joutui kaputtiin juuri tuosta valopylväästä, eli puut eivät sitä aiheuttaneet.

 

 

 

Näin näytti käyvän, mutta taisi kopteri mennessään vähän karsia sitä oikealla olevaa puutakin.. Aika äkäiseen silpoutui tuo lyhtypylväs, onneksi ei ollut ihmisiä tiellä, kun se maahan iskeytynyt lapa päätti lähteä omille teilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta taisi kopteri mennessään vähän karsia sitä oikealla olevaa puutakin..

 

Jep, kopteri on pirun hyvä noissa harvennustöissä, kyllä siinä helposti tollanen ranteenpaksunen puu katkeaa... eikä tunnu missään ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös joku mikä mahtaa olla tuon lavan vauhti kun se tuosta häippäsee tangentin suuntaan ja kuinka kauas on vaara-aluetta siinä vaiheessa.

Ihan noin mielenkiinnosta kysyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo on tietty tyypistä hiukan riippuvaista toi vauhti samoin sen palasen koosta. Harmi ettei nyt löydy kun kerran olen nähnyt laskelman OH-HAR pääroottorin lavan palasen vauhdista kun se malmin hallin oven läpi oli mennyt

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tuo sverige ei ole niitä vahvinpia puolia ymmärsin että erittäin kuuma sää sekä kuorma vaikutti turmaan?

 

Sitä en sitten tiedä että vaikuttaako se kuumuus nostovoimaan suoraan vaan moottorien tehoihin.No lennetäänhän noilla aavikollakin!

 

En tiedä asiasta mitään, mutta yhdistelmä talonpoikaisjärkeä ja ajat sitten unohdettua (se vähän mikä tuli opittua) insinöörikoulutuksen kypsää/riihikuivaa fysiikkaa kertoisi ainakin sen että kylmä ilma on tiheämpää kuin lämmin, ja tiheämpi taatusti kantaa paremmin.

 

Kiinteäsiipipuolelta muistuu mieleen Kras Airin pitkä Il-76, joka hakiessaan Vaasasta muutaman kymmenen tonnia muuntajia joutui odottamaan tuntikaupalla ilman lämpötilan laskemista parilla asteella, jotta pääsisi sittenkin mittaamaan koko radan.. Tarkkaan olivat tytöt ja pojat Neuvostoliitossa asian laskeneet aikoinaan manuaaleihin...

 

Turbiineissa ei varmaankaan tiheydellä ole maanpinnalla normaaleissa lämpötilavaihtelurajoissa niin suurta merkitystä, mäntämoottoreissa toki...

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehti kertoo asiasta.

Pilotilla ei ollu vaadittavia lupia lentää kyseistä tyyppiä ja koneella oli ainoastaa "kokeiluluontoinen lentokelpoisuus". Lentäjällä ei ollut myöskään lupaa lentää kaupallisia lentoja. Eli eikös pilotti tässä ole syypää? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuo on tietty tyypistä hiukan riippuvaista toi vauhti samoin sen palasen koosta. Harmi ettei nyt löydy kun kerran olen nähnyt laskelman OH-HAR pääroottorin lavan palasen vauhdista kun se malmin hallin oven läpi oli mennyt

 

OT

 

Onneksi? sattui Jouni kolleegansa kanssa olemaan BF:ssä sumpilla kun se lapa tuli halliin ja Ratilaisen Cheyennen siivelle. Olis mahdollisesti tullut jännäkakkaa housuun normaalia enemmän... eikä se niin mieltäylentävää ollut katsella vispilän kaatumistakaan. :(

 

Tommonen Rangerin kokoinen kone sätkii hetken ennenkuin jää lötköttämän, Robbari taas näyttää lötsähtävän kerralla seis. Semmoinen joskus kaatu 09-27:lla Malmilla, tais olla oppilas yksin pujottelemassa radan keskiviivalla kun jalas tökkäs asvalttiin ja kippas siihen koko munankuori.

 

OT ja vanhojen muistelu poikki... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"100-vuotias Zetterlund sai lennon syntymäpäivälahjaksi. Hän ei ollut lentänyt koskaan aiemmin"

 

Kohtalon ivaa.

 

Mutta aika kummallinen tapaus kaiken kaikkiaan, pilotin kannalta lähinnä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisen tiedustelun jälkeen kyse lienee tästä yksilöstä, vaikkakin Ruotsissa taitaa lentää ainakin yksi toinenkin Mi-2 joka on Liettuan rekisterissä:

http://www.nordicrotors.com/insant/ly-hcs.html

Se on se. Ainakin nämä Mi-2:t ovat lennelleet Ruotsissa: LY-HBX, LY-HCS ja LY-HCT. Näistä viimeinen oli tämän kuun alussa lievässä onnettomuudessa toisaalla Ruotsissa, jossa peräroottori osui epävarmassa heiluvassa laskussa puuhun, säilyi muutoin isommitta vahingoitta. Ei ole saman firman kopteri kuitenkaan. Onnettomuusraportteja tulee esille aikanaan osoitteeseen www.havkom.se, tästäkin.

 

Lentäjä oli lukemani perusteella vuokrannut yksityisenä ihmisenä helikopterin erityisesti tuota lahjaksi tarkoitettua syntymäpäivälentoa varten. Eli ansiolentotoimiluvan puuttumisesta ei ilmeisesti päästä syyttämään, kolme olennaista lupaa kuitenkin ainakin puuttui.

 

100-vuotias uhri (ainoa joka loukkaantui vakavasti, mm. useita murtumia jäsenissä ja haavoja kasvoissa) on tehohoidossa ja eilen kerrottiin tilan huonontuneen. Ei saada puhekontaktia. Karmea juttu omaisillekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopteri oli rekisteröity Liettuaan, ja sen omisti Liettuaan rekisteröity yhtiö Aerolib, jonka taas omistaa ruotsalainen taho, ja kopteri ei ole ikinä Liettuassa käynytkään.

 

Olen ennenkin törmännyt siihen, että ruotsalaisia koneita on rekisteröity Liettuaan, mm. Jak-52, jonka kyydissä aikoinaan olin.

 

Jokin taloudellis-tekninen syyhän tuohon täytynee olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin kuvitella, että tuollainen onnettomuus voisi sattua lentäjälle, jolla on "tarve näyttää". :-[ (En siis arvaile tämän onnettomuuden syytä.)

 

Olen ennenkin törmännyt siihen, että ruotsalaisia koneita on rekisteröity Liettuaan, mm. Jak-52, jonka kyydissä aikoinaan olin.

 

Jokin taloudellis-tekninen syyhän tuohon täytynee olla.

Tai sitten Ruotsin säännökset estää tai vaikeuttaa kohtuuttomasti rekisteröimistä. Olipa meillä ilmailukerhossa aikoinaan koneita Neuvostoliittolaisessa rekisterissäkin (CCCP)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä tähän onnettomuuteen liittyen, että ainoana vakavammin loukkaantunut vanhus kuoli eilen onnettomuudessa saamiinsa vammoihin sairaalassa. Erittäin surullista ja ikävin mahdollinen loppu päivälle, jonka piti olla perheelle ikimuistoisen riemukas... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään