Olli Talso

Oletko sählännyt onlinessa?

95 viestiä aiheessa

Minä olen. tänään olin finskin dösällä lennolla EFHK-EFTU. heti nousun jälkeen aloin tunkemaan AP:hen 10000 jalkaa ja en huomannut kun yhtäkkiä alkoi nostaa hirveästi... sakkasi sitten huomasin että 400 jalkaa vilisi nopeasti ohi ja olin pusikossa jo ennen kuin ehdin reagoimaan asiaan. Anssi Malinen oli tuolloin johdossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän sitä on tullu mokailtua, kummallakin puolella tutkaputkea. Ei tule nyt mitään pahempaa tapausta mieleen mutta pienempiä sitäkin enemmän :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vieläkö kehtaa esiintyä virtuaali taivaalla onlinessa?

Ei missään nimessä. ;) ;D

 

Itsellänikin on tullut sössimisiä. LVDllä olin lähössä EFHKlta, kiitotie 22L, yöllä, ja hieman rotaten jälkeen meni tehot oikean puoleisesta motista. Nokka oli 20 asteen nousussa, vasemmassa motissa tehot täysillä, oikeassa ei ollenkaan tehoja (sammunut). Tämä tapahtui jossain 1500ft. Tuo motin sammuminen tuli täysin yllätyksenä, koska vielä nousukiidossa ja rotatessa toimi täysin normaalisti. Olin unohtanut failuren päälle(Ennen lentoa kokeilin hätätilanteita).

 

Toinen kerta oli myös Level-Dn kanssa, tosin tästä on aikaa. Lennonjohtajana oli muistaakseni Sami Puro. Olin nousemassa EFTPltä, kun renkaat eivät nousseet sisään. Lensin holdia ja yritin saada renkaita ylös mutta huonoin tuloksin; kävin läpi hydrauliikat, sähköt, ym. mitkä saattaisi vaikuttaa renkaiden toimivuuteen. Kone oli alle maksimilaskeutumispainon joten olin juuri ajatuksissa pyytää vektoreita takaisin EFTPlle kun muistin ottaa yhteyden maahan huoltohenkilöille. Heidän avusteksella saatiin telineet toimimaan ja matka Amsterdamiin sai jatkua. Vikana oli Alternate Gear Extend, jota en tietenkään huomannu tarkistaa kun FOn paneelissa sijaitsee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen. tänään olin finskin dösällä lennolla EFHK-EFTU. heti nousun jälkeen aloin tunkemaan AP:hen 10000 jalkaa ja en huomannut kun yhtäkkiä alkoi nostaa hirveästi... ja sitten sakkasi sitten huomasin että 400 jalkaa vilisi nopeasti ohi ja olin pusikossa jo ennen kuin ehdin reagoimaan asiaan. Anssi Mallinen oli tuolloin johdossa. vieläkö kehtaa esiintyä virtuaali taivaalla onlinessa?

 

Toki kehtaat  ;)

Virheistähän sitä oppii, nyt ei enää tarvitse sählätä toiste..! Tämä online touhuhan on jatkuvaa harjoittelua, joten tässä varsinkin tosiaan virheistä oppii, ja niitä alkuvaiheessa voi tulla aika paljonkin.

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman muuta, kaikille sattuu, enemmän tai vähemmän. Muistan ekoja lentoja kun lensin mädärillä vatsimissa joskus aikojen alussa. Lento oli efhk- eftu ja nousussa jostain kumman syystä motit sammui. Korkeutta oli tuolloin 3000 jalkaa, ja huomasin että vasen motti kadotti nopeasti kierrokset jonka jälkeen oikeakin kadotti kierroksia. Sain motit käyntiin nopeasti ja jossain 800 jalassa sain jälleen nousukulmaa. Ilmoitin kyllä lennonjohdolle ongelmista, mutta motit kun lähti käyntiin niin turkkuseen asti mentiin. Eli sattuuhan noita. Ja taisi olla samainen lento kun kone laskussa vajosi maan alle.. Joten meni vähän fiilikset. Mutta kyllä ne sitten saatiin palautettua. Ei muutakun lisää harjoitusta, sillä se menee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voivoivoi, kyllä sitä on tullut itsekin tyrittyä melkoisesti. Ihan alkuaikoina tuli rysäytettyä Helsinki-Vantaalla pari kertaa tonttiin, ILS:in käyttö ei ollut kunnolla hallussa ynm. Tekemällä oppii, olen huomannut noin kuukauden mittaisella IVAO-urallani, enemmän lentelyä = enemmän kokemusta ja taitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä olen. Viime lento oli suhteellinen katastrofi. Ensiksi laitoin tangetin Z-kirjaimeen, koska en muistanut, mikä se viime näppäin oli, enkä jaksanut alkaa selvittämään, kun ne näkyi siinä jenkkinäppiksen mukaan. No lentoonlähdössä tuli ensimmäinen ongelma, kun kone ei tahtonut nousta. Syykin selvisi myöhemmin: Automaattiohjaus oli päällä ja def. koneissa kun pääkytkin on päällä, niin samalla menee Wing level-moodi päälle...

 

Lopulta kun pääsin ilmaan, nin kaikki meni hyvin, kunnes päästiin Vihdille. Helsinki APP puhui englantia, mistä ei ollut Vatsimissä kokemusta erityisemmin, joten                        pieniä väärinymmärryksiä tuli suuntien takaisinluvussa ja ilmeisesti en huomannut selvitystä 2000 jalkaan, eli ILS:ään tultiin jossain 4000 jalassa. Sitten ilmoittelin, että ollaan ILS:ssä, ja sitten lähestyminen sanoi jotain, mistä en saannut selvää, ja toisti sen moneen kertaan. Siinä vaiheessa, kun EFHK:n torni lähetti privaviestin, että otas yhteyttä, niin hiffasin, että tornille vaihtoahan se siellä on kokoajan sanonut. (En tietenkään odottanut mitään tälläistä, koska viimeksi kun tarkastin, niin tornia ei ollut paikalla)

 

Matkaa kiitotielle oli sen verran vähän, että laskulupaa en olis ehtinyt saada, päätin lähteä ulos verkosta, koska lento oli ollut jo sen verran katastrofaalinen, että ei se siitä olis paremmaksi muuttunut.

 

Pyydän kaikilta anteeksi sähläystäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän takia oikeassakin elämässä harjoitellaan ensin yksinkertaisemmalla koneella, jotta opitaan se peruslentäminen ja radiofraseologia ja yleiset toimintaperiaatteet, suunnistus ja ilmatilan rajat ym aivan oleelliset taidot.

 

En nyt tahdo tässä alkaa moralisoimaan ketään, mutta tätä "isolla jetillä vatsimiin ja lentäen miten sattuu" -trendiä ei kyllä kaipaisi lisää. On muita lennonjohtajia ja lentäjiä kohtaan kohteliaampaa vähän miettiä asioita. Tämä ei tarkoita sitä, että virheitä ei saisi tehdä, kaikkihan me joskus aloittelemme, ja aina tulee uutta opittavaa milloin missäkin. Itsekin nyt lennonjohtamista harjoittelevana en todellakaan aina ole tilanteen tasalla.

 

Mutta sopivan avoin asenne ja halu oppia on tärkeää. Kannattaa lukea tämä ja miettiä, onko yrittämässä latvasta puuhun. Ilmailussa on ihan hurjan paljon mielenkiintoista opittavaa ja se kannattaa opetella "oikeassa järjestyksessä".

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaa kiitotielle oli sen verran vähän, että laskulupaa en olis ehtinyt saada, päätin lähteä ulos verkosta, koska lento oli ollut jo sen verran katastrofaalinen, että ei se siitä olis paremmaksi muuttunut.

 

Tässä pätee ihan sama kuin oikeassakin elämässä: JOS asiat eivät mene putkeen ja tuntuu ettei ymmärrä ym, kannattaa sille lennonjohtajalle puhua se asia ihan suomeksi - oleellisintahan on se että molemmat tietävät mistä on kysymys ja mitä pitää tehdä, ei se että yritetään esittää coolia ja peitellä virheitä. Disconnectaus on sinänsä ihan turhaa koska kyllä tuollaisesta selviää sanomalla "OHABC missed approach" tai suomeksi "meni päin mäntyä, tehdään ylösveto". Torni silloin heittää sut tutkalle joka vektoroi uudelleen lähestymiseen.

 

Tätä käy ihan oikeastikin. Ja tässä on taas ERITTÄIN hyvä esimerkki siitä miksi se harjoittelu ihan tosissaan kannattaa tehdä jollain hitaammalla koneella. Myös oikeassa ilmailussa on erittäin vaarallista jäädä pilottina "koneesta jälkeen". Nopea kone usein vaatii enemmän kapasiteettia mitä alussa pysyy itse perässä ja tulee erittäin inhottava tunne kun tajuaa että ei ehdi ennakoida mitään vaan kaikki huomio menee täsmälleen sen nykyhetken asioiden hoitoon.

 

Ilmailussa olisi erittäin tärkeää se, että on aina tilanteen tasalla ja pystyy ennakoimaan jo tuleviin asioihin jo hyvissä ajoin.

 

Siksi, tervetuloa harjoittelemaan verkkolentoa Cessnalla tai jollain muulla pienkoneella esim. Malmille. Se on se parempi tapa opetella.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös oikeassa ilmailussa on erittäin vaarallista jäädä pilottina "koneesta jälkeen". Nopea kone usein vaatii enemmän kapasiteettia mitä alussa pysyy itse perässä ja tulee erittäin inhottava tunne kun tajuaa että ei ehdi ennakoida mitään vaan kaikki huomio menee täsmälleen sen nykyhetken asioiden hoitoon.

 

Ilmailussa olisi erittäin tärkeää se, että on aina tilanteen tasalla ja pystyy ennakoimaan jo tuleviin asioihin jo hyvissä ajoin.

 

Tuo koneesta jälkeen jääminen tapahtui itselleni YHDEN kerran, ja se johti ylösvetoon. Yksinkertaisesti en itse kerinnyt suorittamaan kaikkia laskuun vaadittavia töitä. Tämän takia IRL koneessa on väh. kaksi lentäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuupa mieleen oma ensilentoni SATCO:n serverillä ja kuinka foxtrot india november van tuu trii tjsp. :P kuuli aivan selvästi jonkinlaisen nousuluvan, jonka jälkeen kehtasivat vielä painaa "kick"-nappulaa tornista. Meinasi mennä pupu pöksyyn, mutta onneksi verkkopilotin ura ei tyssännyt heti alkumetreille.

Sillon nolotti, enää ei... :-[

 

-Jone-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Kyllä on tullut sählättyä verkossa. Varsinkin noissa lähestymisissä tahtoo aina välillä tulla jotakin vekslaamista... Yhden kerran ei kone meinannut millään osua suunnitellulle rastille. Onneksi olin silloin yksin kyseisessä ilmatilassa...  :D

 

 

Junnu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

10 min sitten koneeni (B757) syoksyi maahan pari minuuttia ennen EFRO:a. Koko miehistö ja kaikki matkustajat kuolivat. Autopilotti hajosi raekuurossa EFHK:lla. Lennonjohto syyttää lentäjää.  :thmbdn:

 

En pidä tuota sähläilyksi, koska kaikki asetukset olivat realistisella ja tein kaikkeni pelastaakseen koneen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lennonjohto syyttää lentäjää.  :thmbdn:
Kukas sinua siellä syytti? Tuo ei mene ihan lennonjohtajan käytösnormiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö siis...

 

Minä en syytä ketään, kysyn vain, että miksi jatkoit lentoa aina Rovaniemelle asti, jos autopilotti hajosi (?) Helsingissä?

 

Toistetaan: Minä en syytä ketään edes epäsuorasti, kysyn vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö siis...

 

Minä en syytä ketään, kysyn vain, että miksi jatkoit lentoa aina Rovaniemelle asti, jos autopilotti hajosi (?) Helsingissä?

 

Toistetaan: Minä en syytä ketään edes epäsuorasti, kysyn vaan.

Niko siellä Rovaniemellä oli, et sinä ketään syytä. En tiennyt että se hajosi. X-Planen hieno B757 ei halua ilmoittaa sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niko Pursiainen taisi olla EFRO Towerissa tänään. Ivaesta näin kun olin lentämässä Kuopioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei hei hei, mitäs ihmeen syyttelyä tämä on? Ei tälläistä kuulu foorumilla hoidella :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä pesen käteni asiasta, en syytä ketään, kunhan mainitsin nimen. Asianomaiset hoitakoon asian keskenään, mitä me muut siihen puuttumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei hei hei, mitäs ihmeen syyttelyä tämä on? Ei tälläistä kuulu foorumilla hoidella :o

 

Siinä kysyttiin ihan asiallisesti että kuka oli tuo lennonjohtaja? Toki alunperinkin olisi ollut ehkä järkevää jättää edes pieninkin vihje mainitsematta, mutta kun homma kuitenkin pääsi pisteeseen asti jossa mainittiin Niko P.

 

Tämän jälkeen on hyvä selvitellä ihan yleisesti loppuun asti kun kuitenkin tältä foorumilta löytyy Niko Palokangas, Niko Pirttiniemi ja Niko Pursiainen. On ihan luonnollista että syyttömät tahtovat puhtaan maineen tämän asian osalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, meni vähän yli. Ei ollut alunperin tarkoitus mainita nimiä. Lopetetaan tämä tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös konetta pitäisi osaa lentää myös manuaalilla? ::)

Nojoo... Lopetaas tämä syyttely, sekä sivullisten että sivuttomien ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään