Olli Talso

Oletko sählännyt onlinessa?

95 viestiä aiheessa

Sen verran alkuperäiseen kysymykseen niin nyt olen ja en ollenkaan mairittelevalla tavalla. Pakko se on tunnustaa.

Opetus:

Älä koskaan lennä 6 oluen jälkeen VATSIMissa, tai muutenkaan esim. IRL. Menee huonosti  :-[ ;D

-tuomo

HEhe. Ei sitä kyllä huomannut, jos viittaat siihen kun mä olin malmin tornissa. Tuli vaan disconnect, mutta muutenhan se meni ihan hyvin. Uusiksi vaan, toki varmaan vähemmän oluita auttaa :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEhe. Ei sitä kyllä huomannut, jos viittaat siihen kun mä olin malmin tornissa. Tuli vaan disconnect, mutta muutenhan se meni ihan hyvin. Uusiksi vaan, toki varmaan vähemmän oluita auttaa :)

//T

HEHHEH...tätä kyseistä perjantaitahan minä hain takaa...valitettavasti :)

No hyvä ettei muuten näkynyt. Piti pistää discoa siinä vaiheessa kun tajusi ettei tästä oikeasti_tule_yhtään_mitään. Kone meni koko ajan 5 sekuntia pilotin edellä. Mutta otetaan varmasti uudelleen paremmin varustautuneena ja vähemmän tankanneena ;).

Olisiko muuten huomenna lauantaina 13.1. päiväaikaan (1300-1500) ATC:ta tarjolla Malmille? Tai miksei muillekkin "korpikentille" missä voisi VFR laskukierroksia vedellä.

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran alkuperäiseen kysymykseen niin nyt olen ja en ollenkaan mairittelevalla tavalla. Pakko se on tunnustaa.

Opetus:

Älä koskaan lennä 6 oluen jälkeen VATSIMissa, tai muutenkaan esim. IRL. Menee huonosti  :-[ ;D

-tuomo

No mitäs kävi?? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No mitäs kävi?? ;D

No hyvä ettei muuten näkynyt. Piti pistää discoa siinä vaiheessa kun tajusi ettei tästä oikeasti_tule_yhtään_mitään. Kone meni koko ajan 5 sekuntia pilotin edellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vähän sellanen tunne, että kierrän noi Aeron atraimet tästä lähin kaukaa....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on vähän sellanen tunne, että kierrän noi Aeron atraimet tästä lähin kaukaa....

Mitä vikaa?  ;) Kauneimpia koneita mitä löytyy, plus mukava lentää. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä vikaa?  ;) Kauneimpia koneita mitä löytyy, plus mukava lentää. ;D

Tuskin koneiden takia välttelee, vaan niiden kippareiden takia.  :P

No joo..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin koneiden takia välttelee, vaan niiden kippareiden takia.  :P

Jep----> ;) Se tuossa olikin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KYLLÄ. Ensimmäinen VATSIM lento takana ja v'''uttaa kauheasti. Mokailin suunnilleen kaiken ;)

1. Alussa ogelmia mikin kanssa. Se ei sinänsä ole mitään sain sen korjattua.

2. Sitten piti aloittaa uudestaan ku polkusimet ei vastannut.

3. Vihdoin sain luvan nousuun, niin käskettiin oikealla kaarrolla jota en ole harjoitellun.

4. Lentoa. Itse lentovaihe meni ihan ok mutta aina tultiin kiitotielle vinossa ja kosketettiin jossain keskivaiheilla.

5. Sitten käskettiin vahvistamaan moodi C transporderiin, enkä tiennyt missä defu cessnassa se tehään kun olin luullut että ilmassa 2000 ja maassa 1200 ja that's it.

6. Ja loppulaskun jälkeen ronskilla kaarrolla ulos kiitotieltä. Meni siinä vähän ruohoa ;)

Seuraavalla kerralla paremmin ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

KYLLÄ. Ensimmäinen VATSIM lento takana ja v'''uttaa kauheasti. Mokailin suunnilleen kaiken ;)

Se meni ihan hyvin. Nimim. samaan aikaan jaksolla OH-SIM:inä lentänyt. Uudestaan vain sekaan!

3. Vihdoin sain luvan nousuun, niin käskettiin oikealla kaarrolla jota en ole harjoitellun.

Jep, Malmilla kiitotiellä 36 on yleensä aina oikeanpuoleinen laskukierros koska kenttä on niin lähellä Vantaan lähialueen rajaa.

5. Sitten käskettiin vahvistamaan moodi C transporderiin, enkä tiennyt missä defu cessnassa se tehään kun olin luullut että ilmassa 2000 ja maassa 1200 ja that's it.

Ei. Koodia ei vaihdella maassa/ilmassa vaan VFR-koodi on aina 2000. Maassa rullatessa transponderi STANDBY-asennossa (Squawkbox 3:n transponderi-ikkunassa, simun omassa Cessnan transponderissa ei ole noita moodeja tehty mun mielestäni)

Kun rullaat kiitotielle lentoonlähtöä varten, laitat transponderin ALT-moodiin (eli moodi "C" tai "mode Charlie" - eli jos lennonjohtaja sanoo "Squawk mode charlie" se tarkoittaa juuri tätä.

Laskun jälkeen kun vapautat kiitotien, aja siitä sulkuviivasta yli (että kiitotie tosiaan on vapaa) ja vaikka pysäytä siihen hetkeksi: Transponderiin STANDBY, Laipat ylös, laskuvalonheitin pois jos oli päällä ja bensapumppu pois jos semmoinen oli päällä. Samoin etulämpö jos lennät kaasutinversiolla ja semmoinen on, simun C172SP on polttoaineen suihkutuksella varustettu joten kaasaria ei ole.

6. Ja loppulaskun jälkeen ronskilla kaarrolla ulos kiitotieltä. Meni siinä vähän ruohoa ;)

Kuulostaa siltä että sulla oli turhan paljon vauhtia. Cessnalla trimmaa se perusosalla noin 70kts ja ota 10 astetta laippaa. Sitten loppuosalla 20-30 astetta laippaa ja nopeus 65kts, kynnyksellä 60kts ja vähennät tehot rauhallisesti tyhjäkäynnille ja nostat nokkaa että lasku tulee päätelineille, nokkapyörä reilusti ilmassa.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen harjoitellut varmaan 4 kuukautta ja nyt kun uskallin niin meni niin ja näin.... Kylle se harjoitellessa meni loistavasti ;) Joo, ei se tähän jää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen harjoitellut varmaan 4 kuukautta ja nyt kun uskallin niin meni niin ja näin.... Kylle se harjoitellessa meni loistavasti ;) Joo, ei se tähän jää.

No se meni oikeasti ihan hyvin. Miten luulet että se oikeilla oppilailla onnistuu ekoilla koululennoilla? ;D

Nyt vaan treenaamaan fraseologiaa ja koneen hallintaa lisää (sopii tehdä vatsimissa, virheitä saa tehdä ja niitä tekee jokainen aina välillä)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taas vaihteeksi lienee syytä muistuttaa minun VATSIM-urani alusta. Ensimmäisellä lennolla, jolla törmäsin lennonjohtoon, ei ollut minkäänlaista käsitystä esimerkiksi ilmailuaakkosista. Kone sentään pysyi hallussa melkein jopa laskeutumisenkin aikana. Muutaman ensimmäisen lennon crashiinpäätymisprosentti taisi olla jotain 25%. Tuli kämmäiltyä tuolloin joskus flaikkareissakin, mutta katsotaanpa nykyhetkeä: VATSIM-tiimaa lennonjohtajana ja lentäjänä yhteensä yli 3500h. Nyt alkaa homma olla jo hanskassa, kiitos keräämäni kokemuksen.

Jostain verkkolentäminen pitää aloittaa, ja silloin yleensä kutsutaan henkilöä aloittelijaksi. Mutta kukaan ei ole seppä syntyessään. Aloittakaa varovaisesti ja kerätkää rohkein mielin kokemusta, siitä se riemu urkenee! Muistakaa myös, että tämähän on vain leikkiä. Ei tarvitse ottaa niin vakavasti jotain epäonnistumista, mieluummin riemuitkaa onnistumisista.

Btw, onko kukaan nähnyt viimeiseen vuoteen sitä mun hanskaa? Alkaa olla taidot nimittäin ruosteessa, kun ei ole simuillut.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten minunkin aika liittyä tähän porukkaan. Lensin tänään ensimmäisen VATSIM lentoni, ja menihän se ihan kohtalaisesti, lukuun ottamatta sitä että unohdin read backin kahteen otteeseen. Ennen lentoa tuli sählättyä mikin kanssa ainakin 30min, ja muuta sähläystä ennen lentoa oli ainakin 1,5h. ::) Ei voi muuta kuin kiittää Malmin tornissa ollutta Tuomas Kuosmasta, jonka apua ilman en olisi ilmaan rohjennut/päässyt. Kiitos Tuomas! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No se meni oikeasti ihan hyvin.

Virtuaalikarmat positiivisesta asenteesta ;) Ties vaikka joskus itsekkin uskaltaisin sekaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virtuaalikarmat positiivisesta asenteesta ;) Ties vaikka joskus itsekkin uskaltaisin sekaan...

Paras uskaltautua. :)

Esimerkiksi tämä signaturessasi esiintyvä Mr. Talso on edistynyt tosi hyvin, VFR-fraseologia on ihan hienosti hallussa ja kuviot sujuu komeasti.  :thmbup:

Ei se mitään mahdotonta ole oppia, hiukan opiskelua (kattokaa www.ivao.fi -> lentäjän käsikirja, siinä on hiton hyvät perusohjeet) - ja sitten jompaan kumpaan verkkoon missä lennonjohtoa sattuu olemaan.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, luinkin jo kotitaloudentunnilla wapilla nämä viestit ;) Tarvii kahlata nuo matskut läpi ja tulla verkkoilemaan, kunhan saan tekniset "ongelmat" jollain tavalla kondikseen siihen mennessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuli tänään kyllä vähän sähläiltyä ensimmäisellä VATSIM-lennollani.1.unohdin laittaa transponderiin 2000 2.jouduin kysymään pauselle laittamista koska olin jostain päähänpistosta laittanut korkeusmittarin metreille ;D 3.tuon korkeussähläyksen jälkeen olin n.500 jalkaa laskukierroksen sallitun rajan yläpuolella.

Suuri kiitos Miika Asunnalle kärsivällisyydestä ja auttavaisuudesta :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuli tänään kyllä vähän sähläiltyä ensimmäisellä VATSIM-lennollani.1.unohdin laittaa transponderiin 2000 2.jouduin kysymään pauselle laittamista koska olin jostain päähänpistosta laittanut korkeusmittarin metreille ;D 3.tuon korkeussähläyksen jälkeen olin n.500 jalkaa laskukierroksen sallitun rajan yläpuolella.

Suuri kiitos Miika Asunnalle kärsivällisyydestä ja auttavaisuudesta :thmbup:

Kyllä se ihan hyvin meni ensimmäiseksi lennoksi :thmbup: Samalla jaksolla oltiin, olin Malmilla vetämässä laskukierroksia.

Terveisin OH-OVT  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se ihan hyvin meni ensimmäiseksi lennoksi :thmbup: Samalla jaksolla oltiin, olin Malmilla vetämässä laskukierroksia.

Terveisin OH-OVT  ;)

Juu olis pitäny jatkaa vielä kierroksia kun tuli porukkaa lisää,mutta laskeuduin sitten samaan aikaan kun sä holdasit. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oli kyllä mukavaa kun oli väkeä  :thmbup: mutta cxrashi meinasi tulla kun LJ pisti vetämään ympyrän vasemmalle kynnyksellä, siipi oli todella lähellä osua puuhun  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oli kyllä mukavaa kun oli väkeä  :thmbup: mutta cxrashi meinasi tulla kun LJ pisti vetämään ympyrän vasemmalle kynnyksellä, siipi oli todella lähellä osua puuhun  :-\

Hmm, kynnyksellä ei kyllä mitään ympyröitä teetellä. Jos moinen tulee (tai muutenkin joku selvitys mitä ei voi noudattaa jostain syystä, siitä pitää sanoa. Englanniksi esim "unable because..." - suomeksi varmaan Ollimaisesti "Ei pysty, ... " ;D

Jos loppuosalla on liian lähellä edellä menevää se on ylösvedon paikka ja nousu takaisin kierroskorkeuteen hiukan kiitotien vasemmalla puolella jottet aja edessä menevän päälle.

Muistakaa että laskukierroksessa lentäjät porrastavat itse itsensä toisten koneiden kanssa, joten kannattaa pitää sitä väliä niin paljon että toinen ehtii pois alta. Ette voi saada laskulupaa ennenkuin edellä laskenut kone on pois kiitotieltä rullaustiellä odotuspaikan suojaviivojen ulkopuolella, tai läpilaskua tehnyt kone on ilmassa pois kiitotien päältä.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko kommentoida tuota "ympyrää kynnyksellä"...

Ensin ajattelin etten kommentoi, mutta kommentoinpa nyt kuitenkin. Ensin saivartelen, kiitotien 36 kynnys on 182 metriä eteenpäin siitä mistä asfaltti alkaa, kynnyksen siirto on merkitty nuolilla. Ja sille nuolille merkitylle alueelle ei saa laskea (ei myöskään IRL, enkä nyt kuitenkaan kerro sitä ultrajuttua minkä tänään kuulin kun siitä voisi joku pahastua).

Ja ei kuulu suoranaisesti tähän mutta odotus K on asematasolla siinä mistä rullaustie 36:lle alkaa, vaikka scenereistä pysäytysviiva puuttuukin.

Eli kynnyksellä en tosiaankaan pyytänyt ympyrää tekemään, vaan mielestäni loppuosan alussa... saako niin edes tehdä? (kaikki google-haut hakusanoilla "ympyrää loppuosalla" johtavat lähinnä onnettomuustutkintaselostuksiin...

Ja toisaalta juuri edellisviikolla eräs OH-SIMia ajanut captain sanoi ympyrän ajattamisistani että "se näyttää hurjemmalta kuin on".

Yhtä kaikki, tuli odottamaton kiperä liikennetilanne:

- parin läpärin jälkeen perukselle kääntyvä loppulaskuun tulossa oleva kone. Välitön päätelmä: Tosielämässä joku hoputtaa, että nyt pois koneen äärestä. Eli LJ:llä on houkutus saada kone alas ilman arvaamatonta disconnectia. Tarvitseeko tällaista mutu-fiilistä edes alkaa ottaa huomioon, mutta kivempi olisi, jos lentäjällä on aikaa tehdä viisi laskua, (neljä  läpäriä + loppulasku), joihin aikaa menee n. 20 minuuttia, rullauksineen yhteensä puolisen tuntia, pystyy LJ:kin paremmin arvioimaan ajankäyttöään.

Eli siinä syy miksi en ensisijaisena ratkaisuna käskenyt OVT:lle ylösvetoa, ja toisaalta tutkaruudun mukaan korkeutta ympyrän tekemiseen piti olla riittävästi.

Ja sitten se varsinainen liikennetilanne:

Edellä ulkomaalainen oli juuri tulossa laskuun. Odotuksessa Kilo oli jo pitkään odottanut kone lähtölupaa, kysyin onko tämä valmis välittömään lentoonlähtöön ja sain myöntävän kuittauksen... (laskevan perässä rullaa odotukseen kiitotielle 36 ja odota). Tämä

Tässä vaiheessa OVT kaartoi perukselle, ja pyysin jatkamaan lähestymistä, ykkönen oli juuri laskeutunut.

Pyysin ulkomaalaista konetta jouduttamaan kiitotien vapauttamista, mutta tämä jatkoi odottamattoman hitaasti kiitotien päähän asti.

Myötätuulessa ollut kone pyörimään,

Loppuosalle ehtinyt OVT pyörimään,

ja ja kiitotiellä odottanut kone lopulta ilmaan, ja OVT laskuun... ja oletin että kaikki meni hyvin, eikä ole hauskaa lueskella jäljestäpäin sähläneensä oikein perusteellisesti.  :-[

Tutkaruutu on erittäin rajoittunut, pitäkää ne silmät auki...

ja ilmoittakaa, että liikenne näkyvissä (tyyliin "jatketaan lähestymistä vuorolla 2, ykkönen näkyvissä, oscar alfa sierra".

Miika

PS! Nastaa oli, kerrankin melkein ruuhka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, tämän keskustelun tarkoitushan ei ole leimata ketään sählääjiksi, siksi ihan hyvä että kommentoit. Säätöä tässä tulee yhdelle jos toisellekin kun opetellaan hommaa :)

Yleensä voisi olla hyvä että siinä vaiheessa kun kone jättää kierroskorkeuden (malmilla sen 600ft) ei enää tehdä mitään erikoisempia ympyröitä ym. Noita tilanteita toki tulee varmaan oikeastikin, joskus kiitotien vapautus kestää tai lasku menee tosi pitkälle kiitotiellä ja se viekin enemmän aikaa mitä kaikki muut tilanteessa odottavat. En sano etteikö ympyrää ole teetetty loppuosalla, mutta tavallaan siinä vaiheessa piloteilla alkaa olla se laskun tekeminen mielessä ja korkeutta vähemmän ja kone laskuasussa jolloin tuollainen "manööveeraus" vaatii aikamoista säätöä. Ehkä ylösveto tosiaan olisi "varmempi" vaihtoehto, mutta kieltämättä näitä "no disconnectaan sitten" -tapauksia kun tulee se harmittaa, ymmärrän hyvin syyt :)

Sitten tietty tässä on se että lentäjä voi aina arvioida selvityksen, jos siitä aiheutuu vaaratilanne, sitä ei pidä noudattaa (mutta siitä pitää välittömästi kertoa lennonjohtajalle!) - ylösveto on aina tuollaisessa tilanteessa mahdollinen myös.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään