Olli Talso

Oletko sählännyt onlinessa?

95 viestiä aiheessa

- parin läpärin jälkeen perukselle kääntyvä loppulaskuun tulossa oleva kone. Välitön päätelmä: Tosielämässä joku hoputtaa, että nyt pois koneen äärestä. Eli LJ:llä on houkutus saada kone alas ilman arvaamatonta disconnectia. Tarvitseeko tällaista mutu-fiilistä edes alkaa ottaa huomioon, mutta kivempi olisi, jos lentäjällä on aikaa tehdä viisi laskua, (neljä  läpäriä + loppulasku), joihin aikaa menee n. 20 minuuttia, rullauksineen yhteensä puolisen tuntia, pystyy LJ:kin paremmin arvioimaan ajankäyttöään.

Turhaa mun mielestä lennonjohtajan on tuolla asialla vaivata päätään. Itse esimerkiksi saatan tehdä 1-2 kierrosta, tulla ales säätämään jotain, taas pari kierrosta, taas uusi säätö... Tai sitten itse välillä teen loppulaskun ihan vaan vaihtelun vuoksi.... Tai sit vaan alunperinkin aattelin tulla vaan heittää pari kierrosta. Lentoajanhan sä näät ilma-aluksen lentosuunnitelmasta (sitä en muista kui toi ASRC:ssä toimi) ja siitä voit päätellä monta läpäriä aiotaan tehdää jos suunnitelman mukaan menee, joten tuommoisia "sääntöjä" varmaan turha miettiä.

Ja jos kierroksessa ei oo muita ni siitä voi iha huoleti liittyä ylösvedon jälkeen suoraan myötätuulelle joten se ei kahta minuuttia kauemmin vie. Niin, ja loppupeleissähän tuo on lentäjän "moka", sen tehtävä (VFR:ssä) on huolehtia porrastuksesta edelliseen ja arvoida kauanko edellisellä kestää laskeutua ja vapauttaa kiitotie. Mulle on muistaakseni joku joskus ohjeisti että loppuosalla ei mitään ympyröitä edes teetetä, mutta en nyt oo varma kun tuosta on jo viitisen vuotta aikaa. Nopeella ettimisellä en mitään LJKK:sta löytänyt.

- Aki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman offtopicia, mutta kuultu/nähty on, kuinka n. 7 mailin loppuosalla laitettiin B757 tekemään yksi 360, oli ajautumassa liian lähelle edeltävää konetta... Jotenkin odotin tuossa tapauksessa uusia vektoreita lähestymiseen, mutta ei. Olosuhteet VMC. Tämä siis IRL ja ainutkertainen tilanne itselläni olla todistamassa tätä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turhaa mun mielestä lennonjohtajan on tuolla asialla vaivata päätään. Itse esimerkiksi saatan tehdä 1-2 kierrosta, tulla ales säätämään jotain, taas pari kierrosta, taas uusi säätö... Tai sitten itse välillä teen loppulaskun ihan vaan vaihtelun vuoksi.... Tai sit vaan alunperinkin aattelin tulla vaan heittää pari kierrosta. Lentoajanhan sä näät ilma-aluksen lentosuunnitelmasta (sitä en muista kui toi ASRC:ssä toimi) ja siitä voit päätellä monta läpäriä aiotaan tehdää jos suunnitelman mukaan menee, joten tuommoisia "sääntöjä" varmaan turha miettiä.

Joo, VRC:ssä ainakaan toi ei näy mistään. Liuskaprintteriin meinaan lisätä tuon jossain vaiheessa, vatsim-datassahan se on.

Aina toki voi kysyä koneelta vielä "ilmoitatko vielä lentoajan ja toiminta-ajan" tms.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, VRC:ssä ainakaan toi ei näy mistään. Liuskaprintteriin meinaan lisätä tuon jossain vaiheessa, vatsim-datassahan se on.

Aina toki voi kysyä koneelta vielä "ilmoitatko vielä lentoajan ja toiminta-ajan" tms.

//Tuomas

Mulla on jäänyt pimentoon tuo lentokoneen toiminta-aika. Mistä sen saa tietää? Olen aina laittanut siihen arvion koneen toiminta-ajasta.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiva on kuitenkin kuulla selvällä Suomenkielellä radiossa annettu lentosuunnitelma ("radioplaani"), vaikka VATSIM-plaani olisikin valmiiksi täytetty. Niinkuin Tuomas tuossa edellä totesikin, lennon kesto ja toiminta-aika (miten pitkään polttoainetta riittää) eivät näy VRC:ssä (Virtual Radar Client) lennonjohtajalle.

Esim.

OH-MAS, paikallislento laskukierrokseen, 1 henkilö, lennon kesto 20 minuuttia, toiminta-aika 4 tuntia, päällikkö Asunta, Cessna 172, Tiedotus Echo, qnh 1013. Valmis rullaamaan.

Saahan sen tietysti englanniksikin tietenkin tehdä:

OH-BAS, local flight NOKKA outbound DEGER inbound, two persons on board, flight time 30 minutes, endurance 5 hours, pilot in command N., Baron58, Information Echo, qnh 1013, ready to taxi.

Aika moni virtuaalilennonjohtaja käyttää liuskoja, ja tuossa tulee kaikki mitä liuskalle tulee, eikä tarvitse enempiä kysellä, paitsi jos asiat tulevat ylinopeudella, liian hiljaa tai jos lähetys verkko-ongelmien takia pätkii.

Radioplaani reippaasti ja selkeästi sanottuna tekee suorastaan ammattimaisen vaikutuksen...  

Ainahan suunnitelmat muuttuvat, hyvä niistäkin on informoida. Mutta aina kivempi, jos viitsii sen viisi laskua tehdä, ehtii samaan kierrokseen muitakin lentäjiä mukaan; toki väliin voi ihan hyvin ottaa loppulaskunkin.

Ja jos koneita on kierroksessa kolme tai enemmän, kannattaa varautua ympyrän tekemiseen, ja kuunnella tarkkaan kumpaan suuntaan käsky käy.

Ja Malmilla kannattaa opetella jo valmiiksi ilmoittautumispaikan FAZER sijanti, muilla kentillä VFR-odotuspaikkojen eli holdingien, saapuva mittarilentosäännöillä (IFR) lentävä kone aiheuttaa laskukierrosliikenteelle pieniä viivytyksiä.

Menee jo off-topiciksi.

terv. Miika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Radioplaani reippaasti ja selkeästi sanottuna tekee suorastaan ammattimaisen vaikutuksen... 

Jep. Ja myös muistetaan se että C-luokan ilmatilassa ei voi tehdä radiolla lentosuunnitelmaa maasta, vain kirjallinen käy. D-luokan kentällä radioplaani käy.

Ainahan suunnitelmat muuttuvat, hyvä niistäkin on informoida. Mutta aina kivempi, jos viitsii sen viisi laskua tehdä, ehtii samaan kierrokseen muitakin lentäjiä mukaan; toki väliin voi ihan hyvin ottaa loppulaskunkin.

Tuossa on lentäjällekin se juttu että kun jaksaa muutaman läpärin pidempään jauhaa siinä, usein tulee lisääkin liikennettä ja saadaan aikaan oikein mukava rypäs koneita kerrallaan kentälle. Fiilistä tulee heti lisää.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jep jep. ensimmäinen online lento takana...kuopiosta helsinkiin ja vielä takaisin. alusta loppuun kauheaa säätämistä ja kämmejä :P.

fs9 on mulle aika uusi tuttavuus, hieman enemmän kokemusta x-planesta, eli "tyyppikoulutus" kesken. ;)

kaikesta töppäilystä huolimatta lennon/aluejohto antoi kokoajan ystävällisesti ohjeita ja vinkkejä. (onneksi näin sunnuntai aamuyöllä oli aikaa).kiitosta siitä oikein paljon!

hauskaa oli kaikesta huolimatta vaikka suurinpiirtein kaikki ennaltaopeteltu unohtui ja lennolla tuntui ihan aitoa hikoilua ja naamanpunoitusta.

vähän lisää harjoitusta niin uskaltaa joskus kokeilla oikein päiväsaikaankin kun on muita liikenteessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävipä tylysti tänään.. ;D olin finaalissa malmilla rwy 36 taisin just saada laskeutumisluvan niin kuulokkeista kuuluu "Your link to the server has been terminated"...en tiedä mitä kävikää...nettiyhteys ainaki meni kiini.."sapettaa" :'(

Tais olla Niko.P EFHF Touwerissa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

olin finaalissa malmilla rwy 36 taisin just saada laskeutumisluvan niin kuulokkeista kuuluu "Your link to the server has been terminated"...en tiedä mitä kävikää...nettiyhteys ainaki meni kiini.."sapettaa" :'(

On muuten hiton ärsyttävää tollanen! Kerran mulla kävi samanlailla kun olin lähestymässä Manchesteria ja juuri kääntynyt finaaliin ja luvan laskuun saanut niin simu otti ja kaatui..  >:( ärkyläpärkylä..  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin joku aika sitten lentämässä Porista Helsinkiin, läppärin virtajohto oli löystynyt, eikä kone saanut verkkovirtaa ja toimi akulla. Minä huomasin tämän vasta siinä vaiheessa, kun olin finaalissa Helsinkiin ja kone kytki itsensä valmiustilaan.

Sapetti hieman.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipas mokailtua aika paljon ensimmäistä kertaa IVAO:n taivailla... Eli, kun mikki ei toiminut, niin vedin tekstin kanssa, ja se oli ihan mahdotonta lentää, ainakin minulle....  Anteeksi, että sähläsin niin paljon, mutta Palanderin Jukka oli kuitenkin kärsivällinen Porin Tornissa ja kiitos siitä! :) Uudestaan tullaan, kunhan tästä selvitään.

//OHPPL

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulipas mokailtua aika paljon ensimmäistä kertaa IVAO:n taivailla... Eli, kun mikki ei toiminut, niin vedin tekstin kanssa, ja se oli ihan mahdotonta lentää, ainakin minulle....  Anteeksi, että sähläsin niin paljon, mutta Palanderin Jukka oli kuitenkin kärsivällinen Porin Tornissa ja kiitos siitä! :) Uudestaan tullaan, kunhan tästä selvitään.

//OHPPL

Ei se mitään, teksti on aina vähän sellaista sähläystä, varsinkin laskukierroksessa ja vektoroitaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se mitään, teksti on aina vähän sellaista sähläystä, varsinkin laskukierroksessa ja vektoroitaessa.

Toivottavasti niin.... :-[

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joopa joo  :-\ VFR-lento takana eiliseltä joka meni ihan hyvin. Tänään Malmilta Joensuuhun ensimmäinen IFR-lento IVAO:ssa.. Alkumatkalla radiaalien kanssa oli ongelmia mutta lopulta PVO ja UTT puolessa välissä saatiin radiaalit haltuun ja sit mentiin. Noh, 50NM ennen Joensuuta huomasin, että mikin tangentti ei toimi. Testasin ja testasin mutta ei mitään.. Kone oli pätkinyt (varmaan kuumuudesta johtuen) jo pidempään ja noin 25NM ennen Joensuuta ratkaisujen hetkellä ensin sammu koneen radio ja sen jälkeen sammu koko simu  >:( ******* ku pientä oravaa ku käpy jäätyy. Hirveä työ kaivoon ja olisi lisäksi ollut kaikki edellytykset IFR-neitsyyden korkkaamiselle, mutta ei...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, en nyt tullut kauheasti sählättyä, mutta ensimmäinen IFR lento vatsimissa on tänään enemmän tai vähemmän minun kohdallani totta. Harmillisesti lento päättyi simun kaatumiseen vähän sen jälkeen kun oltiin noustu EFHK:lta. Mutta kiitosta vaan Anssille tutkaan  :thmbup: Ensikerralla sitten paremmalla onnella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, eilen tuli vähän sählättyä, Jukka saa kertoa enemmän. ;D

Tiimaa tuli ~2 tuntia, vaikka lensinkin vain noin 20 min. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, eilen tuli vähän sählättyä, Jukka saa kertoa enemmän. ;D

Tiimaa tuli ~2 tuntia, vaikka lensinkin vain noin 20 min. :laugh:

Sinulla ei suinkaan ollut mitään sähläilyä. Meni paljon paremmin kuin voisi ensikertalaiselta uskoa.  :) Eiku vaan pikaisesti takaisin! Joko tämän illan eventtiin?  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinulla ei suinkaan ollut mitään sähläilyä. Meni paljon paremmin kuin voisi ensikertalaiselta uskoa.  :) Eiku vaan pikaisesti takaisin! Joko tämän illan eventtiin?  ;)

Nojoo, empä taida eventtiin ehtiä, mutta ensi viikonloppuna taas uudestaan.

Ja hyvä fiilis oli. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään