Ari Viitajylhä

PC:llä käytetty aika

18 viestiä aiheessa

Tiedätkö kuinka kauan lapsesi istuu tietokoneen äärellä.Olen itse yrittänyt rajoittaa lasteni koneella käytettyä aikaa ja tuleehan siitä aina joskus kädenvääntöä.Tällä ohjelmalla pystyy kuitenkin katsomaan koneen aukiolo ajan.

http://www.neuber.com/timeanalyzer/

Edit: Onkohan ohjelmaa jolla pystyisi rajoittamaan käyttäjäkohtaisesti koneella käytetyn ajan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleehan sitä oltua lähes koko valveillaoloaika. Jos ei ole koulua tai muuta tärkeää tekemistä, nousen sängyltä suoraan koneelle ja nousen lähinnä vain käydäkseni vessassa tai hakemassa ruoan koneen ääreen. Valvomisen kannalta omatunto rupeaa kolkuttamaan siinä neljän viiden paikkeilla ja painun sänkyyn ja se rajoittaa hieman koneellaolemista. Tämän kirjoittamisajankohtana olen ollut koneella lähes putkeen noin 14-15 tuntia.

Ja vanhempani tietävät kyllä kuinka kauan olen koneella, paitsi sen suhteen että nukahtavat lähes poikkeuksetta ennen minua joten eivät tiedä miten pitkään valvon.

Edit: Uskallan lyödä vetoa että moni tältä foorumilta on koneella päivässä enemmän kuin minä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähes aina kun olen kotona, olen koneen ääressä. Ja kone kyllä on auki 24/7 vaikken itse olisikaan sitä käyttämässä. Mulla ja porukoilla oli hieman erimielisyyksiä aikoinaan koneella käytetystä ajasta mutta eipä ne ole siitä häiriköineet lähes kymmenen vuoteen ja nyt aika vaikeaa kun en enää asu niiden luona. Minusta tuntuu että jotenkin tietokoneen ääressä olemisesta on tehty joku ihmeen synti...ihan kuin se olisi vain ja ainoastaan totaalisen paha asia. Jos en olisi viettänyt aikaa koneella ja esim. IRCissä niin varmasti olisi moni nykyinen kaveri jäänyt nyt saamatta... Tietokone ei ole pelkästään pelikone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta, jos koneella käytetty aika alkaa hipomaan koko valveillaoloaikaa, niin alkaa se jo olemaan jotain liiallista. Vaikka mikrolla voikin tehdä kaikkea muutakin kuin pelata. Se silti syö aika lahjakkaasti niitä sosiaalisia taitoja. Ja ei, irc ei kehitä niitä samallatavoin kuin suoranainen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa. Samoin kaikki muukin harrastaminen jää pois. Myöskin kaikkinainen liikunta ja ulkoilu.

Ihtellä muksut on sen verta pieniä, että tuo ei ole vielää ongelma. Mutta se voi olla jossain välissä tulevaisuudessa, ja kyllä jotain rajoituksia tulee olemaan ihan takuulla.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta, jos koneella käytetty aika alkaa hipomaan koko valveillaoloaikaa, niin alkaa se jo olemaan jotain liiallista. Vaikka mikrolla voikin tehdä kaikkea muutakin kuin pelata. Se silti syö aika lahjakkaasti niitä sosiaalisia taitoja. Ja ei, irc ei kehitä niitä samallatavoin kuin suoranainen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa. Samoin kaikki muukin harrastaminen jää pois. Myöskin kaikkinainen liikunta ja ulkoilu.

Ihtellä muksut on sen verta pieniä, että tuo ei ole vielää ongelma. Mutta se voi olla jossain välissä tulevaisuudessa, ja kyllä jotain rajoituksia tulee olemaan ihan takuulla.

- J

Aivan.Itselläni 4, 10, 12 ja 18 vuotiaat.Keskimmäiset ovat siinä pahimassa iässä, mutta kun nuorimmainenkin alkaa vinkumaan omaa peliaikaa (katsoo mallia vanhemmista muksuista) niin menne omasta mielestäni liiallisuukksiin, eivät tahdo maltta lähteä ulos liikkumaan.Vanhin kyllä tekee mitä itse haluaa ja asuu jo omassa asunnossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä 5- ja 7-vuotiaat pojat. Talvisin tulee käytyä melko "koviakin" keskusteluja siitä paljonko saavat pelata tietokoneella ja katsoa videoita. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tunti illassa saa luvan riittää pelaamiseen, muun ajan saavat luvan leikkiä muiden lasten kanssa pihalla. Kyllähän pojat tietenkin asiasta nurisee mutta parempi niin kuin että jäävät koukkuun pelaamiseen.

Näin kesäisin ei videot ja tietsikka poikia suuremmin kiinnosta koska ulkona on paljon mukavampaa, itsekin viettää mielellään suurimman osan ajastaan pihalla eli tietokone (televisio mukaanlukien) on näinä päivinä todella harvoin päällä (töissä saa tuijotettua tietokonetta aivan tarpeeksi).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleehan sitä oltua lähes koko valveillaoloaika. Jos ei ole koulua tai muuta tärkeää tekemistä, nousen sängyltä suoraan koneelle ja nousen lähinnä vain käydäkseni vessassa tai hakemassa ruoan koneen ääreen. Valvomisen kannalta omatunto rupeaa kolkuttamaan siinä neljän viiden paikkeilla ja painun sänkyyn ja se rajoittaa hieman koneellaolemista.

Ja vanhempani tietävät kyllä kuinka kauan olen koneella, paitsi sen suhteen että nukahtavat lähes poikkeuksetta ennen minua joten eivät tiedä miten pitkään valvon.

Veit sukat suustani! Paitsi minä en valvo noin myöhään. Kolmeen max. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi polvi kyllä kasvaa näiden pömpeleiden kanssa toisin kuin itse. Näissä on vieläkin vähän uutuuden viehätystä kun hyppäsin PC-junaan vasta 2000-luvun vaihteessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Marcon kanssa TÄYSIN samaa mieltä.Tunti riittää.Nuriseehan ne vähän aikaa mutta ei auta mikään.Kyllä ne unohtaa sen vähän ajan kuluttua.

Edit: Ylös, ulos ja lenk..., eikun leikkimään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin sitä mennään siksakkia. Marco ja Ari koukussa simuiluun, joten säästävät saman kohtalon seuraavalta sukupolvelta. Lapset taas vittuuntuvat kun eivät saa olla koneella, ja antavat seuraavan sukupolven koneilla niin paljon kuin huvittaa... Jne.

Koneen aukiolo ei tosiaankaan ole verrannollinen siihen, kuinka paljon siinä on. Ainakin omassa tapauksessani se lähinnä kertoo, milloin käytin konetta sinä päivänä ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin sitä mennään siksakkia. Marco ja Ari koukussa simuiluun, joten säästävät saman kohtalon seuraavalta sukupolvelta. Lapset taas vittuuntuvat kun eivät saa olla koneella, ja antavat seuraavan sukupolven koneilla niin paljon kuin huvittaa... Jne.

Koukussa? Minulla jo vieroitusoireet kadonneet :) Toivon mukaan lapset jossain vaiheessa ymmärtävät, että heidän parastaan tässä on ajateltu eivätkä siitä sen enemmän vittuunnu. Kyllähän minultakin aikoinaan rajoitettiin pelaamista ja eikä siitä silti jäänyt sellaista ajatusta päälle "että minun lapseni sitten saavat pelata niin paljon kuin sielu sietää". Kummasti sitä alkaa tajuamaan omien vanhempiensa toimia siinä vaiheessa kun tulee omia lapsia.

Koneen aukiolo ei tosiaankaan ole verrannollinen siihen, kuinka paljon siinä on. Ainakin omassa tapauksessani se lähinnä kertoo, milloin käytin konetta sinä päivänä ensimmäisen ja viimeisen kerran.

Meillä taas kone pitää sen luokan meteliä ettei sitä ulvontaa jaksa kuunnella erkkikään, naapuritkin häiriintyy ;) Siksi toosa menee välittömästi kiinni kun käyttö loppuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä on kone auki max. 7 tuntia/päivä ja siitäkin istun vain puolet ruudun ääressä, muuten tulee migreeniä tai silmät pullottaa kuin Michael Monroe:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla kone on auki 24/7 periaatteella ja koneenkin ääressä tulee vietettyä lähes koko päivä, mutta suurimpana syynä tähän on se, että teen myös työni tällä koneella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen koneella maksimissaan 12h, jos en löydä ketään kaveria, kenen kanssa mennä pihalle tai minulla ei ole muuta tekemistä. Menisköhän normaalisti siihen 8-12h väliin. Ja hei Marco ja Ari antaisitte edes 2h siinä ehtii hyvin pelaamaan ja hyvällä onnella normaalisti ei edes jaksa enempää. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin teen työtä koneella (tosin työläppäri, jolla tätäkin kirjoittelen on erikseen), joten aikaa menee päivässä noin 8h töihin ja sitten nollasta muutamaan tuntiin muuta käyttöä, simuilua tms. sen mukaan, mitä ehtii ja jaksaa.

Vaikkei minulla lapsia olekaan, olen samaa mieltä siitä, että lapsille pitää antaa jotain rajoja pelailun suhteen. Aikuisena jokainen saa sitten vapaasti pilata oman terveytensä ja sosiaalisuhteensa istumalla 24h päivässä koneen ääressä jos haluaa.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

8-12h väliin. Ja hei Marco ja Ari antaisitte edes 2h siinä ehtii hyvin pelaamaan ja hyvällä onnella normaalisti ei edes jaksa enempää. :D

Arkisin perhe on rytmitetty siten, että viideltä tullaan kotiin (nuorempi kersa tarhasta haettuna, vanhempi ip-kerhosta) ja sitten puoli yhdeksältä aloitetaan iltatoimet (iltapala, pisu ja pesu) ja yhdeksältä (tai viimeistään puoli kymmeneltä) sitten nukkumaan. Eli tehokasta touhuaikaa kotona arkisin 3,5 tuntia. Jos siitä uhraa pari tuntia pelaamiseen niin ei hyvä. Eri asia sitten kun pojille ikää tulee ja liikkuvat enemmän itsekseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleehan sitä oltua lähes koko valveillaoloaika. Jos ei ole koulua tai muuta tärkeää tekemistä, nousen sängyltä suoraan koneelle ja nousen lähinnä vain käydäkseni vessassa tai hakemassa ruoan koneen ääreen. Valvomisen kannalta omatunto rupeaa kolkuttamaan siinä neljän viiden paikkeilla ja painun sänkyyn ja se rajoittaa hieman koneellaolemista. Tämän kirjoittamisajankohtana olen ollut koneella lähes putkeen noin 14-15 tuntia.

Edit: Uskallan lyödä vetoa että moni tältä foorumilta on koneella päivässä enemmän kuin minä

Sama juttu! Mutta itse en ole kauheesti putkeen koneella ja meen nukkumaan viimeistään siinä klo 24 paikkeilla(normaalisti 22-23). Tosin pari poikkeustakin löytyy per vuosi (esim. EFHK julkaisu) Itte liikun pyörällä about 30km viikossa(ei se liikunta nörteilläkään unohdu... ;D).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Meillä isin simuharrastus takaa sen että muksut ei liikoja koneella vietä aikaa!!Taitaa olla joskus ihan toisinpäin ;D

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään