Guest MikaelT

IVAO kuvia

8 328 viestiä aiheessa

Jos oli kokonaan visuaali (niinkuin kuvateksti antoi ymmärtää) niin silloin mielellään ne minimit poissa. :)

Ehh, kannattaa varmaan katsoa sitä kuvaa, mielestäni se antaa ymmärtää kyllä, että ensin on ollut tarkoitus ajaa ILS-lähestyminen (V/L-moodi ja ilssi viritettynä PFD:llä)

Lisäksi joku perustelu sille, että miksi mielellään minimit pois olisi kiva  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi joku perustelu sille, että miksi mielellään minimit pois olisi kiva  :)

Ei tarvitse kuunnella niitä huutoja. Ja jos on kerta ILS ajettu, niin silloin ovat minimit aivan väärät. (BARO 350, eikä RA 200 :P)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse kuunnella niitä huutoja. Ja jos on kerta ILS ajettu, niin silloin ovat minimit aivan väärät. (BARO 350, eikä RA 200 :P)

Aika jännä syy ottaa pois vaan sen takia, että "ei tartte kuunnella huutoja"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse kuunnella niitä huutoja. Ja jos on kerta ILS ajettu, niin silloin ovat minimit aivan väärät. (BARO 350, eikä RA 200 :P)

 

Voi Santeri  ;D

 

ORM1B ILS 04L oli ihan alunperin joka vaihtui sitten vektoreiksi visuaaliin 04R. Oli siis jonkin asteinen hoppu tuossa vielä kun visuaali aloitettiin jostain tuolta ennen HK711:stä. Ei siis järjestelmän minimihuudot pyörineet ihan #1:nä mielessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi Santeri  ;D

 

ORM1B ILS 04L oli ihan alunperin joka vaihtui sitten vektoreiksi visuaaliin 04R. Oli siis jonkin asteinen hoppu tuossa vielä kun visuaali aloitettiin jostain tuolta ennen HK711:stä. Ei siis järjestelmän minimihuudot pyörineet ihan #1:nä mielessä.

 

Varmaan tulee kiire kun noin monta mese-ikkunaa samaan aikaan auki! :) Varmaankin yleisesti simulentäjiä auttaisi, jos oikeanlaiset "flow:t" olisi selkäytimessä, niin ne nappulat kääntyisi pikkaisen vikkelämmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tulee kiire kun noin monta mese-ikkunaa samaan aikaan auki! :) Varmaankin yleisesti simulentäjiä auttaisi, jos oikeanlaiset "flow:t" olisi selkäytimessä, niin ne nappulat kääntyisi pikkaisen vikkelämmin.

 

Niitä mese ikkunoita voi lukea sitä mukaa kun kerkeää, ne liitty nappuloitten painamiseen mitenkään  :). Mutta oli hoppu niinkuin sanoin, kun ensin oli ORM1B HK807 DCT:llä ja sitten vaihtui vektoreiksi visuaaliin eri baanalle. Lähinnä korkeuden pudotuksen suhteen tuli kiire.

 

"Flow:t"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin flow:lla meinasin (enpä tiedä mikä on virallinen termi, toi jostain yhteydestä jäänyt päähän) ihan menetelmien mukaista ohjaamotyöskentelyä. Eli jos seuraat ammattilentäjiä, niin aika vikkelään löytyy esim. yläpaneelista oikea järjestys käydä järjestelmät läpi (ei kuitenkaan hutiloiden) ja väännellä nupit oikeaan asentoon. Taas perus simulentäjä etsii ensin oikean paneelin hiirellä tai näppäinyhdistelmällä auki ja rupeaa sitten arpomaan, että mikäs olikaan oikea järjestys tässä lennon vaiheessa.

 

Tyyppikurssi, ääretön määrä toistoja ja rutiini tietysti opettaa tähän. Ja joissakin häiriötilanteissa tämä nopea lähes "selkärangasta" lähtevä reagointi on jopa tarpeellinen. Mutta jälleen, laitappa simulentäjältä motti pimeeksi niin ensimmäinen reaktio on sormi suussa! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eli se oli flow! :) Tätä nimenomaan meinasin, mutta tosiaan simupiloteilta tämä tietotaito yleensä puuttuu (harvemmin käydään tyyppikursseja) ja siksi toiminta on reippaasti hitaampaa kuin oikeasti.

 

p.s. Jännää, että kuvan mukaan tuo katto vedetään alhaalta ylös. Itse olen aina lähtenyt päinvastaiseen suuntaan. Varmasti konetyyppi- ja yhtiökohtaisia eroja jonninverran, mutta eipä aina ole simupilotille tätä materiaaliakaan saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eli se oli flow! :) Tätä nimenomaan meinasin, mutta tosiaan simupiloteilta tämä tietotaito yleensä puuttuu (harvemmin käydään tyyppikursseja) ja siksi toiminta on reippaasti hitaampaa kuin oikeasti.

 

p.s. Jännää, että kuvan mukaan tuo katto vedetään alhaalta ylös. Itse olen aina lähtenyt päinvastaiseen suuntaan. Varmasti konetyyppi- ja yhtiökohtaisia eroja jonninverran, mutta eipä aina ole simupilotille tätä materiaaliakaan saatavilla.

 

Tjåå joo.

 

Hyrr mitä yleistystä tuossa edellisessä viestissäsi viiminen lause. Kyllä moni osaa moottorihäiriö tilanteissa toimia niinkuin kuuluukin.

 

Onhan tuo ohjaamotyöskentely tälläisessä perus kotisimussa hitaampaa eniwei kun pitää esim. yläpaneeliin päästäkseen mennä hiirellä/näppäinyhdistelmällä ensin sinne ja sitten vielä hiirellä/näppäinyhdistelmällä painella niitä namiskoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjåå joo.

 

Hyrr mitä yleistystä tuossa edellisessä viestissäsi viiminen lause. Kyllä moni osaa moottorihäiriö tilanteissa toimia niinkuin kuuluukin.

 

No, nythän on hyvä paikka todistaa se! SVIL:n simuviikonloppu taitaapi olla parin viikon päästä. Sinne vaan simulla kokeilemaan ja näyttämään miten se homma sujuu jos ihan random vikoja tulee koneeseen. Luonnollisesti pilotti saa valita koneensa itse, mutta veikkaan että ei moni lähde ottamaan haastetta vastaan.. ihme ja kumma, täällä foorumilla kyllä osataan! (Minussa on vähän sellaista kilpailuhenkeä, haastetta peliin! :) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, nythän on hyvä paikka todistaa se! SVIL:n simuviikonloppu taitaapi olla parin viikon päästä. Sinne vaan simulla kokeilemaan ja näyttämään miten se homma sujuu jos ihan random vikoja tulee koneeseen. Luonnollisesti pilotti saa valita koneensa itse, mutta veikkaan että ei moni lähde ottamaan haastetta vastaan.. ihme ja kumma, täällä foorumilla kyllä osataan! (Minussa on vähän sellaista kilpailuhenkeä, haastetta peliin! :) )

Viikon päästä on simuviikonloppu! :) Tervetuloa kokeilemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molo

 

-FPL-CNO4684-IS

-B737/M-SDIJPRWXY/S

-LEMG1250Z

-N0450F380 VIBAS UM192 BLN UN865 VTB UN867 DGO UN858 VADOM UN874 VEKIN UN873 ADUTO/N0450F390 UN873 SPY UZ704 TOR

-ENGM0330 ENTO

-EET/LECM0013 LFFF0100 EBUR0200 EHAA0205 EKDK0235 ENOR0252 REG/LNTUL OPR/CNO COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1 DAT/V RMK/TCAS DOF/090416 RVR/200

 

Portilla 46, tulolennon miehistö poistuu koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaati kohden kiitotietä 13 josta lähdettiin VIBAS1H:lla.

[ attachment removed / expired ]

 

T/O.

[ attachment removed / expired ]

 

V2+20=155kts jota tässä LVL CHG ajaa, kunnes 2500AGL läpi josta VNAV:n voimin lähdettiin kiihdyttämään kohti 250kts, joka oli maximi nopeus lentopinnalle 120 asti.

[ attachment removed / expired ]

 

CTR tankkiin jätettiin 500KG jottei räjähdettäisi pitkin etelä-Ranskaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Vihreä katkoviiva kuvaa itselaskettua TODia (Top Of Descent), jossa siis jätimme lentopinnan 390.

[ attachment removed / expired ]

 

TOR5M tuloreitillä ja TOMRA transitiolla tavoitteena ILS kiitotielle 19L.

[ attachment removed / expired ]

 

Suuntasäteessä 19L ja juuri lähdetään liukupolulle. Kartan ohjeistuksen mukaan pidettiin nopeutta 160kts kunnes 4DME GME:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

4DME ohitettiin ja lähdettiin hidastamaan lähestymisnopeuteen (VAP) 128kts ja lopuksi VREF:n (laskeutmisnopeuteen) 123kts. Käsiohjauksella jatkettiin 4DME:stä eteenpäin, jonka nyt huomaa jo liukupolusta  :-[.

[ attachment removed / expired ]

 

Loppukevennys.

[ attachment removed / expired ]

 

Saavuimme at the end portille 46 (josta muuten myös lähdettiin LEMG:ltä  :laugh:) 5 minuuttia myöhässä tiukasta aikataulusta ja kerosiiniä kulutettiin 9020KG.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nousit (+10kts) myötätuuleen? :D Ja mikset hyvämies käytä fullscreeniä... tai ainakin rajaisi noita ala/yläpalkkeja pois kuvista ;D Fullscreenissä ainakin mulla paljon parempi FPS:kin kuin window-modessa... saattaapi myös kuva parantua fullscreenissä 8)

 

 

ja ATS:ssä REG/LNTUL vaikka koneessa on CN-RRA? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nousit (+10kts) myötätuuleen? :D Ja mikset hyvämies käytä fullscreeniä... tai ainakin rajaisi noita ala/yläpalkkeja pois kuvista ;D Fullscreenissä ainakin mulla paljon parempi FPS:kin kuin window-modessa... saattaapi myös kuva parantua fullscreenissä 8)

 

 

ja ATS:ssä REG/LNTUL vaikka koneessa on CN-RRA? ;D

 

METAR näytti 000/00kt ja voihan 2000ft:ssä olevat tuulet olla jo ihan eri asia kuin maassa vallitsevat. Window mode sen takia kun ei täällä mutsilla ole tulostinta niin pitää pdf:stä kahtoa karttoja ja muutenkin kätevämpää esim. mesettää window modessa.

 

Öö, eihän sitä aina samalla yksilöllä lennetä? Arvon sen koneen shillain häx tekniikalla tollasesta Niemisen tekemästä häx fleet listasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuossa on kummallista?

Tietääkseni tarkoitus olis nousta vastatuuleen? Ellei siitä myötätuuleen nousemisesta ole jotain järkevää hyötyä... vai? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siihen tietysti on hyvä aina pyrkiä mutta kylläpä se niin tahtoo olla vähänkin pienemmissä mestoissa, että lähdetään kohden reittiä/lyhyin rullausmatka ja säästeään aikaa. 10 solmun myötätuuli kun ei kovin monen koneen maksimeja ylitä.

Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh :laugh:

 

EDIT: Mutta joo, jos se METARi kerta näytti 000/00 niin...

 

Mä ainakin ite tarkistan aina lähtiessä sieltä ADIRS:n "näytöstä" sen tuulen, saa ainakin oikean lukeman.... Kun ne sääohjelmat tuppaa välillä antamaan eri lukemia mitä METARit näyttää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no eikös tuo ole nimenomaan järkevää hyötyä, jos sillä myötätuuleen nousemisella säästää aikaa ja/tai menovettä. Tuossakin Jeromen reitti näytti kuitenkin menevän melkein 180 astetta päinvastaiseen suuntaan että sikäli... ja itseasiassa jos pilkkua viilataan niin Malagassa paikalta 46 on pidempi matka rullata radan 13 päätyyn, mistä tässä tapauksessa noustiin, kuin radan 31 päätyyn... heh :laugh:

 

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.

 

Ja Henrille suosittelen optikolle käyntiä ja joku toinenkin putte pilotti täältä saattaa suositella samaa  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin tasaväkiset lähtöreitit molemmilta radoilta matkan puolesta. 31:lle olisi ollut tosiaan lyhyempi rullausmatka, mutta lähtöreitti taas mutkikkaampi, nopeusrajoituksia käännöksien vuoksi ja kun 13:lta sattui olemaan muutakin lähtevää liikennettä niinkuin kuvista näkyy. Kysymyksiä saa Petri esittää, mutta ei ihan sherlokiksi tarvitse ryhtyä, kyllä mä sen SID:n sentään osaan jo itse valita.

Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin 8) Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

 

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, sittenhän se meni varmaan kuten pitikin 8) Paljonkos putella muuten on tuo tailwind limit nousussa? Oiskohan ollu 15kts?

 

Ja vähän ihmettelen tuota kun sanoit että koneet vaihtuu jne, että ATS:ssä voi olla väärä reg, vaikka onhan ne muutkin tiedot ihan aktuaalia? ;D

 

ATS:ssä nimenomaan on se oikea REG, ei sillä oo mitään väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee tai että lukeeko ylipäätään yhtään mitään.

 

Nyt en ulkomuistista muista että mikä se maximi myötäuulikomponentti oli ja kun oon toisella koneella niin ei oo edes mitään mistä tähän hätään luntata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15kn on maksimi myötätuulikomponentti putelle laskussa ja nousussa. Nousulla meinataan varmastikin noin 3000' AGL asti, et kai sinä Petri katso reittejäkään niin ettei koneen maksimi myötätuulikomponentti ylity?  :P

 

SASlla ei ole käytössä nuo TCASin rangeringit. Itse ajan 25* flapseilla tuommoisissa 160kn-rajoitustilanteissa, niin ei tarvitse hipoa laippojen maksiminopeuksia ja säästyy melussa ja keromäärissäkin kun ei tarvitse ujeltaa motit punaisina. Myös 30-asteen laippoja kannattaa käyttää, aina kun tilanne niin sallii, 40 asteisilla tulee usein paha groundi-efekti flaressa ja ovat muutenkin vain erikoislyhyille baanoille, ja muutenkin lähinnä vain kasisatasilla. Noomuutta, pikkuseikkoja kaikki, kyllähä sie jo tuon klaaraat  ;)

 

Petri, menepäs sinä vaikka rauhoittumaan bussin pariin lentämään vastatuuleen pitkin lyhintä rullausreittiä, niih ollaan kaikki hyvillä mielin  ;D Nyt nukkumaan ->

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15kn on maksimi myötätuulikomponentti putelle laskussa ja nousussa. Nousulla meinataan varmastikin noin 3000' AGL asti, et kai sinä Petri katso reittejäkään niin ettei koneen maksimi myötätuulikomponentti ylity?  :P

 

Petri, menepäs sinä vaikka rauhoittumaan bussin pariin lentämään vastatuuleen pitkin lyhintä rullausreittiä, niih ollaan kaikki hyvillä mielin  ;D Nyt nukkumaan ->

Oikein muistin :D En tietenkään, cruisessa sais olla vaikka 200kts myötäistä ;D Ja bussilla on jo sorvattu ihan tarpeeksi... vielä pitäs puolet lisää sorvata että pääsis kunnon koneeseen.... ;D

 

ATS:ssä nimenomaan on se oikea REG, ei sillä oo mitään väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee tai että lukeeko ylipäätään yhtään mitään.

Tuota en kyllä mitenkään snaijaa... ??? Luulis että nimenomaan sillä on väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee... ja silloinhan sama pitäs lukea myös muualla? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota en kyllä mitenkään snaijaa... ??? Luulis että nimenomaan sillä on väliä mitä siellä koneen kyljessä lukee... ja silloinhan sama pitäs lukea myös muualla? :laugh:

 

Ei. Koska silloin lennettäisiin aina samalla koneella eli RRA:lla. Eihän sitä IRLkään lennetä aina jollain tietyllä konetyypillä. Jotain tiettyä reittiä ehkäpä saatetaan lentää jollain tietyllä tyypillä (tuskin), mutta eri reiteillä ei ainakaan osu aina se sama yksilö, siksi siis arvon sen siitä Ottopoin häx listasta.

 

Muutenkin kun se koneesi näkyy verkossa muille MTL koneena eikä sinä mikä sulla itelläs on alla, niin sun teorias ei puhu puolesta ees siitä näkökulmasta.

 

Joko Petri hoksaa jujun  :laugh:?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eihän tuolla FP:n REG/ merkinnällä ole oikeastaan mitään käytännön merkitystä virtuaalimailmassa. Mutta sen vielä lisätäkseni että suurimmassa osassa SAS:n 73G:ssä ei edes ole noita winglettejä, niin lähinnä sen takia arvon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eihän tuolla FP:n REG/ merkinnällä ole oikeastaan mitään käytännön merkitystä virtuaalimailmassa.

 

Niinkuin ei milläkään muullakaan mitä remarks-kohdassa lukee. EET:n perään kovin huudetaan, mutta lähteekö kukaan LJ tarkistamaan T/O-aikaa (jota ei taida edes mistään järkevästi näkyä) ja lisäämään siihen oman alueensa EET.tä, vai kattooko vaan tutkalta, notta sieltä se nyt tulee. :)

RVR, noh.. ainoa ehkä hyödyllinen, mutta lähinnä pilotin pitää itse tietää koneensa sekä kelpuutuksensa.

Ei siinä, onhan tuo aina "pro:n" merkki kun osaa plaanisähkeitä kirjoittaa. :)

 

Ei vieläkään moni innostunut "käsiala ja toiminta häiriötilanteessa" -kilpailusta!? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin ei milläkään muullakaan mitä remarks-kohdassa lukee. EET:n perään kovin huudetaan, mutta lähteekö kukaan LJ tarkistamaan T/O-aikaa (jota ei taida edes mistään järkevästi näkyä) ja lisäämään siihen oman alueensa EET.tä, vai kattooko vaan tutkalta, notta sieltä se nyt tulee. :)

RVR, noh.. ainoa ehkä hyödyllinen, mutta lähinnä pilotin pitää itse tietää koneensa sekä kelpuutuksensa.

Ei siinä, onhan tuo aina "pro:n" merkki kun osaa plaanisähkeitä kirjoittaa. :)

 

Ei nyt taas ihan noin pyöristetysti.. EET ajat astuvat olennaisempaan osaan sitten kun on ruuhkaa (jossain RLE:ssä esim) niin voi etukäteen miettiä porrastuksia ym. RMK/TCAS on varsin olennainen myös (noudatetaan ensisijaisesti sen antamia väistösääntöjä). Jos equitmenteissa J (Data Link) niin se DAT/  täytyy olla merkattuna tonne. COM/AGCS merkinnällä (Air-Ground Communications Safety) en nää mitään hyötyä kylläkään LJlle näin virtuaalisesti, mutta IRL kun sitä pidetään niin miksi ei laittaa simussa missä pyritään sitä IRL mallintamaan. NAV/RNVD1E2A1 taas kertoo RNAV SID/STAR ja RNAV Direct kelpoisuudesta. RVR nyt on hyödyllinen lennonjohtajalle vain huonossa kelissä jossa esim. RVR rajoittaa kiitoteiden käyttöä, niin lennonjohtaja voi miettiä koneelle mahdollista kiitotietä sen perusteella, joka taas saattaa vaikuttaa porrastuksiin ymym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään