Guest MikaelT

IVAO kuvia

8 328 viestiä aiheessa

Juu, todella jännä lento tulikin  ;D

 

Eitinaats...

[ attachment removed / expired ]

 

Sukelletaan pilvien sekaan hieman jännittyneenä Arlandan metarista, joka oli seuraavanlainen: ESSA 281950Z 29009KT 5000 -SN FEW006 BKN008 M03/M04 Q0994

[ attachment removed / expired ]

 

Puuh, kiitotie näkyvissä! Pikku operointivirhe, joita varmaan löytyy miljoonittain, nopeus jäi select moodille joten tultiin 4knotsia liian lujaa... :D Jäi vain harmittamaan kun laskusta tuli kunnon rysäytys, 50...40...10?!?!...Thuuumps!!

[ attachment removed / expired ]

 

Nicon loppukommentit kun pääsi maahan muutamien vaikeuksien jälkeen:

 

"...Jossei sitä rataa kohta ois näkyny nii ylösveto ja suoraan takas Helsinkiin"..."Aattele, mä vedin täyden ILS laskun..." "Nyt on kyllä voittajan fiilis!"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nico: Miksi single AP? Ja miksei ole DH/MDA laitettu? Ja eikös sulla mennyt minimit jo pitkälti ohi, kun olet tuossa 170ft RA? :D

 

Pauli: Mistä olet kaivanut tuon MDA 350? Ja ylösvetokorkeus on rwy 26:lta 1500ft eikä 2000ft :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DAhan ei ole mikään absoluuttinen ylösvetokorkeus. Jos kapteeni niin päättää, voit laskea vaikka kilometrin DAn alle. Siitäpä se nimikin tulee, ratkaisukorkeus.

Epätarkkuuslähestymisessä taasen oleva MDA on korkeus jonka alle ei missään tilanteessa tule laskea jos kiitotiehen tai sen lähestymisvaloihin ei ole saatu näköyhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nico: Miksi single AP? Ja miksei ole DH/MDA laitettu? Ja eikös sulla mennyt minimit jo pitkälti ohi, kun olet tuossa 170ft RA? :D

 

Pauli: Mistä olet kaivanut tuon MDA 350? Ja ylösvetokorkeus on rwy 26:lta 1500ft eikä 2000ft :P

 

Heh  ;D Toi MDA on tosiaan kaivettu jostain mistälie, halusin kokeilla että sanooko se "minimums" kun ollaan tuossa korkeudessa,ei sanonut, enkä kyllä edes tiedä tarkalleen mitä toi MDA tarkoittaa.  Ton 1500ft tiesin, vaikka ette usko, mutta yllätys yllätys unohdinpa sen siihen laittaa ;D.

 

Juu, tää on tällasta pientä säätöö vielä  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DAhan ei ole mikään absoluuttinen ylösvetokorkeus. Jos kapteeni niin päättää, voit laskea vaikka kilometrin DAn alle. Siitäpä se nimikin tulee, ratkaisukorkeus.

Epätarkkuuslähestymisessä taasen oleva MDA on korkeus jonka alle ei missään tilanteessa tule laskea jos kiitotiehen tai sen lähestymisvaloihin ei ole saatu näköyhteyttä.

Ööö... niin, siinä korkeudessa tehdään se päätös, laskeudutaanko vai vedetäänkö ylös? Siitä nimenomaan tuo nimi taitaa tulla? Näin mää olen ainakin saanut ymmärtää, saa toki korjata ;D

 

Ja MDA:n alle ei saa mennä ellei ne kiitotien valot ole näkyvissä.

 

Ja ettei nyt jää epäselväksi niin se MDA = minimum descend altitude, ja DH/A = decision height / altitude.

 

Tässä nyt esimerkkinä Arlandasta tuon 26:n ILS...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kerrohan nyt, Otto, mikä tuossa on esimerkiksi C-luokan koneelle MDA ja DH :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. Kiitos Petri, johan selkeni, luulin että ne pitää jotenkin itte laskea  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. Kiitos Petri, johan selkeni, luulin että ne pitää jotenkin itte laskea  ;D.

Joissakin tapauksissa ne pitääkin itse "laskea", kun tuossa kartassa on vaan OCA/H (estevarakorkeus).... siitä voi tulla vaikka Henxor kertomaan tarkemmin... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nico: Miksi single AP? Ja miksei ole DH/MDA laitettu? Ja eikös sulla mennyt minimit jo pitkälti ohi, kun olet tuossa 170ft RA? :D

 

AP1 pomppasi samantien pois päältä, kun pistin AP2 päälle??

Menetin myös syystä X kaiken datan MCDU sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILSn minimihän tuo on, joten siinä ei ole MDAta. DA taas näyttäisi olevan 490 ja DH 370.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menetin myös syystä X kaiken datan MCDU sta.

 

...Jonka voitte huomata kun vertaatte meidän ND-näkymiä noista kuvista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AY2850 ja LCA-HEL

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cloudbreak 8) ILS rwy 15, Nicon perässä laskuun number 2 8) Mainostetaan nyt sitten tota prkln QUAD SLi:tä... (kellään tietoa miten tuon saa pois näytöstä?) :P Eikun keksin, vahingossa mennyt laittamaan NVIDIAn ohjauspaneeliin ruksin kohtaan "Näytä visuaalinen SLI-merkki"... :-[

[ attachment removed / expired ]

 

sorv sorv...

[ attachment removed / expired ]

 

Niin ja kiitokset Jesselle torniin 8) Ja onnea kelppareista, kuulemma vasta saanut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi jo hieman hirvittämää, että tuleeko se petri sieltä pårseeseen :)

Muutamat harvinaisen hyvä shotit tältä illalta.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Arlanda Dep. Apu bleed  :-[

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Petri vacating :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Niin ja kiitokset Jesselle torniin 8) Ja onnea kelppareista, kuulemma vasta saanut?

 

Kui sä keksit mun lempinimen? :laugh: Joo tosiaan muutama tunti ennen sun tuloas olin kelpparit saanut :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koivisto se vaa jaksaa lentää ja pistää kuvia tänne  ;) ja hyviä kuvia ovatkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kakkakelit jatkuu... Turku

[ attachment removed / expired ]

 

Jepserille torniin kiitoxii  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö... niin, siinä korkeudessa tehdään se päätös, laskeudutaanko vai vedetäänkö ylös? Siitä nimenomaan tuo nimi taitaa tulla? Näin mää olen ainakin saanut ymmärtää, saa toki korjata ;D

 

DA on nimenomaan ratkaisukorkeus eli suomeksi korkeus jossa tehdään päätös jatketaanko alas vai ylös. DA:n alle ei saa mennä kuikuilemaan kiitotietä, mutta ylösvedossa massa ei muuta suuntaansa samantien, joten kone väkisinkin kuopasee alle DA:n ennen kuin variometri saadaan positiiviselle. DA:ta käytetään CAT I -tason lähestymisissä, jotka lennetään painekorkeusmittaria käyttäen (Decision Altitude, korkeus keskimääräisestä merenpinnasta). DH:ta käytetään CAT II/III -tason lähestymisissä, jotka lennetään radiokorkeusmittarilla (Decision Height, korkeus maasta).

 

MDA on minimilaskeutumiskorkeus ja se on ns. hard deck, jonka alle ei ole mitään asiaa ennen visuaalikohtaktia johonkin kiitotien osaan, joka osoittaa varmasti sen kiitotien olevan siellä edessä.

 

Jeppesen julkaisee nykyään VOR- ja RNAV-lähestymiskartat EU OPS 1.430 mukaisina jatkuvan liu'un lähestymisinä (CDFA, constant descent final approach), jolloin ei lähestymisen profiili sisällä porrasrasteja paitsi poikkeustapauksissa (esteet eivät mahdollista jatkuvaa lähestymistä tai liukupolun seuranta ei ole mahdollista DME-etäisyydellä tai majakalla lähestymislinjalla). Tällöin myös lähestymisessä on DA-korkeus MDA:n sijaan, sillä FMS:llä varustetut koneet ajavat lähestymisen yhtä tarkasti kuin ILS:n ja täten ylösvetokohta on aina samassa kohtaa suoraan liukupolulla sen sijaan, että jäätäisiin lentämään vaakalentoa ylösvetopisteeseen saakka mikäli ei mitään näy. Julkaistut DA-korkeudet eivät sisällä mitään lisäyksiä kompensoimaan ylösvedossa tapahtuvaa korkeudenmenetystä vaan se jää operaattorin vastuulle mikäli katsoo tarpeelliseksi.

 

Yksityislentotoiminnassa käytetään edelleen MDA-korkeutta sellaisenaan eli jäädään vaakalentoon MDA-korkeuden saavutettua kunnes päästään laskuun tai ylösvetopiste tulee vastaan. Uudella formaatilla julkaistuissa ei-tarkkuuslähestymiskartoissa DA on sama korkeus kuin entinen MDA, joten mitään päättelyä ja laskutoimituksia ei tarvita.

 

DA/MDA ja miniminäkyvyys täytyy määrittää itse käytettäessä AIP:n karttoja ja tämä tapahtuu esim. kansallisen ilmailumääräyksen OPS M1-5 avulla. Laskelmissa täytyy huomioida käytettävän lähestymisen estevarakorkeus (OCA(H)), käytettävän lähestymisen järjestelmäminimi ja lähestymisvalojen taso. Frank Jeppesen ja Håkan EAG on ne laskenut valmiiksi helpottamaan elämää.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä tämäniltaiselta, SK731 Moskovasta Dirlandaahan.

 

Rysäytystä vaille valmis.

[ attachment removed / expired ]

 

Oli pakko yrittää taistella jotain ediittiä tuohon paneeliin wide-ruudulle, se normaali venynyt malli oli jotain aivan hlvetin kamalaa  ::) Ei tuokaan kaunis ole, mutta defun voittanee.

 

Niin ja hyvät uudet vuodet toki  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jaksoin kattoo oikean lennonnumeronkin, FLE121 Ouluun ;D. Hiukkasen sivusta tullaan, pitäs vielä harjootella tota sivutuulilaskua  :D Kiitoksia Hesan torniin ja Tampereen tutkaan. Löydättekös nyt pojat operointivirheitä tuosta kuvasta? MDA 147, holdauspaikka DEKOT ohjelmoitu tonne ND:lle ja 1700 jalkaa ylösvetokorkeutena  :D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovaa ja korkealla menossa kohti Madeiraa.

[ attachment removed / expired ]

 

Circling visual app RWY05

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä vähän

[ attachment removed / expired ]

 

Kone parkkiin ja päästetään köyhät uudenvuoden viettoon. 8)

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kysyn vaan että mikä into tuossa on että jyystetään tuota palkkia vasten ja sitten sanotaan "kovaa"? Ei ainakaan kovin realistista että ruuvataan se nopeus tappiin. Moni aloittelija tuota tuntuu tekevän. Kuten oliko se nyt Jannella lds 767 ja .86  :P muistan itsekin silloin joskus ku aloitteli tätä harrastusta että aina oli väkisin päästävä kovaa niin että masterit huutaa overspeediä jne... Noh kai se oli siistiä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään