Guest MikaelT

IVAO kuvia

8 328 viestiä aiheessa

Kumma juttu, mutta kaikillahan on omat menot. Jos Saksassa jollain on aikaa väsätä ja ei ole muuta elämää kun tietokone, niin se ei tarkoita, että Suomessa olisi samoin.

Kyse on siitä että 10 henkilöä jotka käyttävät päivittäin 10 minuuttia tapahtuman suunnitteluun saavat enemmän aikaan kuin yksi henkilö joka käyttää sen 10 minuuttia.

 

Ei yhden ihmisen tarvitse kaikkea tehdä!

 

EDIT: Mikko ehti ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma juttu mutta jos siihen nyt 5 henkilöä tarttuu niin eipä siinä kauaa nokka tuhise per henkilö että alkaa olemaan hommat kondiksessa, jos järjestäjien lisäksi vaan saadaan porukkaa messiin, lähinnä tarkoitan nyt johtoa. Elikkä tapahtuman järjestäjien ei tarvitsisi olla kuin järjestäjä ja tapahtuman aikana ehkä jopa käydä heittämässä itse pieni lenkki virtuaalitaivaalla. Se on Patrick kumma juttu kun saa aina sen pari tuntia viikossa vapaaksi jotain varten, jos vain haluaa...

 

Nii no en tiedä millaisella kokoonpanolla Suomen divarissa näitä suunnitellaan. Toki jos useampi henkilö niitä suunnittelee ja siihen käyttää aikaa, niin onhan se aivan selvä, että se sujuu nopeammin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otan nyt tapahtumakoordinaattorin silmistä kantaa tähän keskusteluun.

 

 

IVAO Finlandia on enemmän ja vähemmän pyöritetty samalla porukalla useita vuosia. Koko IVAO Finlandin historiasta voi helposti todeta saman ilmiön - henkilökuntaan löytyy aina innokkaita nuoria tulijoita (Jesperi, ym.), jotka erittäin nopeasti leipääntyvät - luultavasti siksi, että homma ei olekaan niin parrasvaloissa paistattelua, kun luulisi - ja näin poistuu. Tilalle jää asiansa erittäin hyvin osaava ydinjoukko, joka koostuu pääosin perheettömistä opiskelijoista. Kun tällä ydinjoukolla painetaan menemään ilmaiseksi useita vuosia - uhrataan omasta vapaa-ajasta useita tunteja (jotka voisi käyttää siihen itse lentämiseen tai lennonjohtamiseen) - on ymmärrettävää, että ennemmin tai myöhemmin tulee vaihe, kun asian hoitamiseen ei vaan löydä enää aikaa. Tämä yleensä johtuu siitä, että henkilöt lähtevät jatko-opiskelemaan tai työelämään.

IVAO Finland on tällä hetkellä kyseisen aallon huipulla - osaamista olisi rutkasti, mutta aika ja varsinkin motivaatio ovat kortilla.

 

Mikä tulee Suomelan ja muiden huuteluun "10 henkilön tarttumisesta" - niin ajatus on täysin absurdi. Ymmärrän, että se voi olla teille hankala ja vaikea asia sisäistää, mutta tuollaisia ihmismääriä ei tapahtuman järjestämiseen vain yksinkertaisesti löydy ainakaan niin, että hommaa voitaisiin täysin hallita ja sitä voitaisi suunnitella etänä samanaikaisesti koko porukan kanssa.

 

IVAO Finland on useaan otteeseen hakenut henkilökuntaa erinäisiin avustaviin tehtäviin, mutta hakemuksien määrä on lähes aina jäänyt laskettavaksi yhden käden peukaloilla.

 

Kun osastonjohtajamme Niko ilmoitti irroittavansa kahleensa tähän divisioonaan, pyyti hän halukkaita jatkajia ottamaan yhteyttä häneen. Toivoisin, että tämän ketjun intoilijat voisivat niin tehdä. Tästä voidaan parhaimmillaan aloittaa uusi ja kukoistava sykli IVAO Finlandin elämässä useaksi vuodeksi - kunnes taas huomaatte ennemmin tai myöhemmin olevanne tilanteessa, jossa minä ja Niko nyt olemme.

 

Lisätietoja positioihin hakeutumisesta:

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,108202.msg1460948.html#msg1460948

 

On ymmärrettävää, että lennonjohtokoulutus on aiheuttanut närää erinäisten käyttäjien keskuudessa. IVAO Finland on kuitenkin koko historiansa aikana pitänyt todella kovaa laatukriteeriä yllä kouluttaessaan lennonjohtajia - joka näkyy suoraan ulkomaisilta lentäjiltä tulevasta palautteesta tapahtumien yhteydessä. Suomen divisioonaa pidetään kärkiluokassa antamassaan lennonjohtopalvelussa. Tämän ilmiön voi itsekin todeta lentämällä esimerkiksi etelä-Euroopan valtioissa. Niko ja muutama muu on tehnyt vapaa-ajallaan aivan mielettömän suuren työn kouluttaessaan Suomeen uusia lennonjohtajia. Miko totesi puolen vuoden koulutuksen olevan liian pitkä - näin varmasti on, mutta Niko teki työtään vapaa-ajallaan, jolloin siitä ei saa kärsiä hänen siviilielämänsä millään tavalla. Toivoisin, että myös te uudet harrastajat ymmärtäisitte sen, ettekä avaisi täällä päätänne tuohon tapaan, vaan olisitte kiitollisia siitä, mitä teille on tarjottu ilmaiseksi. Voidaankin varmasti tätä kautta miettiä, miksi hänen motivaationsa kouluttaa uusia lennonjohtajia lopahti jo ennen eropäätöstä.

 

Toivon hartaasti, että koulutustasosta pidetään meidän lähtömmekin jälkeen tiukasti kiinni, eikä otteesta aleta lipsumaan. Mistä sitten löydämme Nikon tasoisen kouluttajan hänen tilalleen lienee päivänselvä mysteeri - enkä ainakaan itse saa aktiivisista jäsenistä mieleen yhtäkään.

 

Kiitos, ja oikein hyvää jatkoa harrastajille ja mahdolliselle tulevalle henkilökunnalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnän asettaneeni odotukseni hieman korkeammalle, kuin mitä staffissa työskenteleminen sitten lopulta oli. Kuitenkin, toimin tuolloin apulaisjäsenkoordinaattorina, jolle nyt asiaa uudestaan katsoessani en näe silloin olleen tarvetta. Liikaa ihmisiä siinä oli tekemässä hommaa... Vai olisiko sitten itse pitänyt olla aktiivisempi, jotta olisi saanut hommaa? Todennäköisesti kumpaakin. Parrasvaloissa paistattelu tosin ei kyllä ollut yksi tavoitteistani ::)

 

Komppaan Aleksia, mitä lennonjohtoon tulee. IVAOn foorumeita selatessani  en voinut olla huomaamatta, kuinka paljon hyvää palautetta Suomen divari sai lennonjohdon toiminnasta jouluflaikkarissa tänä vuonna. Olkoonkin, että koulutus on pitkä, mutta tämä olisi yksi kova "kilpailuvaltti" kotimaassa. En ole itseni lisäksi törmännyt Suomessa oikeasti luokattomiin lennonjohtajiin kertaakaan; Keski- ja Etelä-Euroopassa ei riitä sormet eikä varpaat laskemiseen. Ja sitten on tämä Aasia... Koulutustilanteet nyt ovat sitten asia erikseen, mutta eikös silloin nimenomaan saa ja kuulu hapuilla.

 

Tosiaan, suur kiitos Nikolle, jonka lennonjohtajaopissa olen itsekin ollut! Ja kaikille muillekin kouluttajille, jotka nykyisin ovat IVAO Finlandin henkilökunnasta jo hävinneet. Ei vaan oikein se oppi ole tähän kalloon mennyt... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, tullu tämän syksyn aikana huomattua että 4 hengen tiimi voi hoitaa homman siististi kotiin etänä. Se vaan vaatii sitä että ne ketkä sitä tekevät tottelevat mitä projektin päällikkö sanoo eivätkä ala sooloilemaan. MUtta jos ei halua, niin ei sille voi mitään....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, tullu tämän syksyn aikana huomattua että 4 hengen tiimi voi hoitaa homman siististi kotiin etänä. Se vaan vaatii sitä että ne ketkä sitä tekevät tottelevat mitä projektin päällikkö sanoo eivätkä ala sooloilemaan. MUtta jos ei halua, niin ei sille voi mitään....

 

Höpön pöpön. Voi olla että yksittäisiä tapauksia on, mutta kaksi järjestäjää eventtiin on jo aivan tarpeeksi. Pitää koordinoida toisen EC:n kanssa kaikesta mitä on ja tullaan tekemään, missä ja milloin, miten ja miksi ja sitten esim. Airbridgeissä pitää olla yhteydessä eri divisiooniin siitä, ovatko he kiinnostuneita liittymäään(Saksan e-dep on muuten hitaimmasta päästä, jos ollenkaan, vastaamaan näihin viesteihin ym. sellaisiin). Työtä riittää ja se ei todellakaan ole läheskään aina ruusuilla tanssimista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekin olisi jo tapahtuma sinänsä kun kotimaassa lennetään, olipa verkko mikä tahansa. Nykyään tuntuu että tapahtuman järjestäjät ovat lennonjohtajina ja muu aktiivisuus lentojen osalta on lähes nolla Nyt tarvittaisiin markkinointia nuorisolle jotta lentäjien määrää saisi kasvatettua. Verkosta riippumatta.

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan lisää lusikkaa keittoon...

 

Kuten edellä on useaan otteeseen mainittu, on työ henkilökunnassa ollut vapaa-aika toimintaa. Se, minkä verran jokainen pystyy uhraamaan omasta ajasta on jokaisen oma päätös, mutta osalla sattuu menemään opiskelu ja työnteko jo lähtökohtaisesti päällekäin. Kuten täältä poimin joskus ajatuksen, jonka mukaan "entinen nuoriso on kasvanut harrastuksen ohi", pitänee pitkälti paikkaansa, eikä sen paikkaa ole pystytty täyttämään. Divisioonan toiminta lähti ehkä väärille raiteille, kun toiminta alkoi hiipumaan. Nyt Suomeen tarvittaisiin porukaa niin johtamaan, kuin lentämään. Se, millä keinolla, jää nähtäväksi.

 

Kun puhutaan henkilökunnassa toimimisesta, pitää miettiä, että pitääksemme tason hyvällä tasolla, vaatii se tietotaitoa. Tottakai, tehtävässä kuin tehtävässä tulee paneutua asiaan, mutta aineistojen päivittäminen ei ole mitään nopeaa toimintaa. Se vaatii useita henkilöitä paneutumaan asiaan, eikä jatkuvaa muutosten kirjoa aina pystytä täyttämään. Toiminta vaatii mielestäni myös niitä, joilla on polttava halu olla mukana kehittämässä toimintaa, mutta eivät kuulukaan täytäntöönpanevaan henkilökuntaan. Se, kuinka saadaan pidettyä ensiluokkainen taso Suomen osalta, pohjautuu pitkälti materiaalin tasoon. Näin ollen, tulee miettiä millä kaavalla mahdollisesti tulevaisuudessa toimintaa lähetään kehittämään. Varmasti halukkuutta löytynee, ja samalla myös osaamista. Vaihtoehdoksi jää viisaiden päiden yhteen liittäminen.

 

Suurin osa nykyisestä materiaalista pohjautuu Nikon uskommattomaan toimintaan vuosien saatossa. Ilman häntä ja muuta IVAO Finlandin henkilökuntaan vuosien saatossa, Suomen divisioona ei vastaisi nykyisiä kriteerejä. Haluan omasta puolestani kiittää kaikkia syvästi, ja ymmärrän varsin hyvin tilanteen, kun täytyy pitää paussi toiminnasta. Kuten jo mainittua, divisioonalle on annettu mahdollisuus jatkaa tulevaisuudessa.

 

Nyt tarvitaan tekijöitä, joten osoittakaa ihmeessä kiinnostusta divisionan puolesta jos koette sen tarpeelliseksi. Itse ainakin toivoisin, että tulevaisuudessa saataisiin laaja divisioonan toiminta jälleen kukoistamaan. Suomen takapajulatilannetta selittää pitkälti vähäinen simulaattoripiiri, verrattaessa esimerkiksi Saksan vastaavaan. On täysin eri mittasuhteet, kun tapahtumaa suunnitellaan heidän divisioonassa kuin Suomessa. Mitä tulee esimerkiksi kielivaatimuksiin, niin täytyy muistaa, että Suomessa on oikeus käyttää virallisena kielenä joko suomea tai englantia, mikä asettaa rajoitteet ulkomaalaisten lennonjohtajien osalta. Samalla saamme pidettyä tason yhä korkeana, mutta olen samaa mieltä siinä, että uusia kouluttajia tarvitaan, ensin vain uusia koulutettavia!

 

Arvostellessa toimintaa tulee ottaa siis mieleen monia asioita, eikä tämä matalasuhdanne Suomen divisioonan toiminnassa ole aivan yksiselitteistä. Toimintaan kuuluu ylä- ja alamäkiä, kuten talouteen tai avioliittoon. Arvostelu on hyvästä, se kuuluu toiminnan luonteeseen ja ilman sitä ei tästä nyt keskusteltaisikaan. Rakentavalla palautteella hommaa saadaan eteenpäin. Nyt on huono hetki puhua divisioonan kuolemisesta. Ainoastaan yhdessä voidaan tehdä uutta. Ei yksin, eikä kahdestaan, vaan koko divisioonan kanssa, yhdessä. On aivan erinomaisen hienoa, kun jäsenistön keskuudesta löytyy ideoita, omia tapahtumia ja parannusehdotuksia; ne tulee vaan ottaa käyttöön laajemmin. Uskon myös, että divisioona on mukana yhteishengessä ja auttamassa kun apua tarvitaan, olkaa vaan yhteydessä. Nyt kysymys kuuluu, missä merkeissä ensi vuonna lähdetään rakentamaan uutta.

 

Minulle voi esittää ainakin konkreettisia ajatuksia toiminnan kehittämisestä.

 

Ville

FI-FOC

 

Ilmeisesti oli nurin koko sivusto jonkin aikaa, muilla samaa ongelmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sitä kuviin välillä...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Loppumatkaksi saimme mukavan pilvikaton

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minulta kysytään, niin tämäkin, krhm.. keskustelu, voitaisiin käydä jossakin muualla, kuin täällä "Ivao kuvia" osiossa.

Lisäksi tänne voisi joku tehdä uuden threadin "Ivao kehitysideat" jossa kuka tahansa IVAO:n käyttäjä voisi jakaa kehitysideansa. Yksi tälläinen voisi olla, että syy miksi minäkään en ole verkossa lentänyt on radio frasiologian vaikeus ja hyvien ohjeiden puuttuminen. Eli joitakin tälläisia opetustapahtumia (näitähän taitaa jo jonkin verran olla, mutta lisää ja monipuolisempia) (ymmärtääkseni fsx:n default koneilla onnistuu yhä kahden hengen lennot samassa koneessa verkossa, jolloinka opettaminen onnistuisi parhaiten?). Uskoisin tämän olevan yksi pullonkaula miksi porukka ei uskalla tulla kun pelkäävät tulevansa heti leimatuiksi kun jokin menee pieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa IVAO Finlandin sivuilta löytyy hyvät fraselogiaopetukst jos vain osaa hakea. Ja uskon, että mokaileva aloittelija ei leimaudu. On itselläkin ihan mukavia virheitä tehtynä (ilman lupaa laskuun Rovaniemelle).  :-[ Päin vastoin, johtajat ovat olleet valmiita opastamaan ja ymmärtäneet virheet. Siittä iso kiitos. Voin siis yhtyä erittäin pienellä kokemuksella tuohon "maailman parhaat johtajat verkossa" toteamukseen. Iso kiitos heille.  :thmbup:

 

Mutta takaisin varsinaiseen aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minulta kysytään, niin tämäkin, krhm.. keskustelu, voitaisiin käydä jossakin muualla, kuin täällä "Ivao kuvia" osiossa.

Lisäksi tänne voisi joku tehdä uuden threadin "Ivao kehitysideat" jossa kuka tahansa IVAO:n käyttäjä voisi jakaa kehitysideansa. Yksi tälläinen voisi olla, että syy miksi minäkään en ole verkossa lentänyt on radio frasiologian vaikeus ja hyvien ohjeiden puuttuminen. Eli joitakin tälläisia opetustapahtumia (näitähän taitaa jo jonkin verran olla, mutta lisää ja monipuolisempia) (ymmärtääkseni fsx:n default koneilla onnistuu yhä kahden hengen lennot samassa koneessa verkossa, jolloinka opettaminen onnistuisi parhaiten?). Uskoisin tämän olevan yksi pullonkaula miksi porukka ei uskalla tulla kun pelkäävät tulevansa heti leimatuiksi kun jokin menee pieleen.

Jaahas. Fraseologian tarkoituksena lienee toisaalta puhua lyhyesti ja yhtäältä puhua oikeista asioista oikraan aikaan. Ei kannata jumittaa päätään siitä miten pitäisi artikuloida vaan mitä sanoo. Suosittelen ATC-live kuuntelua esim virtuaaliverkoissa, samalla lukien kirjallisuutta siitä mikä on tärkeää kommunikoida missäkin vaiheessa.

Äsken pidetyssä Vatsimin Santa-flaikkarissa oikein havahduin sitä tekemisen määrää mikä oli niin itsellä kuin kanssa piloteilla eli lentää jakommunikoida oikeita asioita , kuka useamman holdin kautta kuka suoraan laskuun ,kuten minulla oli kunnia tehdä. Eli noissa geimeissä toisaalta pitää jo vähän hanskata myös tuota puhumista..

Mutta että pelottaa tulla verkkoon??

Kuunteles tämä ja mieti uusiksi  ;)

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta että pelottaa tulla verkkoon??

Kuunteles tämä ja mieti uusiksi  ;)

jari

 

Hah! Kiitokset päivän,vai pitäisikö sanoa yön nauruista. Eipä siinä kai sitten kuin heti koululta päästyä ivaoon.  :laugh:

 

Ja mitä tulee fraselogian oppimateriaalin löytämiseen, niin vastasin yv:llä jo Patrick:lle (laittaisin copy-pastella, mutta ei tallentanutkaan viestiä minkä lähetin)

 

Pääpointtina oli se että ensimmäisillää lennolla olisi hyvä olla joku kokeneempi kaveri matkassa joka opastaa mitä tehdä missäkin kohdassa, mitä kuitata takaisin ja mitenkä. Se olisi hyvä jos joku kertoisi kuinka toimia missäkin tilanteessa, jonka jälkeen on huomattavasti helpompi tarkistaa "mitenkäs tämä juttu nyt menikään" oppaasta, kun onjo jollakin tavalla tiedossa mitä pitää tehdä. Se että jos tukeutuu pelkästään oppaaseen ja tuon ivaon oppaan kohdalla esimerkkeihin, niin virheitä todennäköisemmin tapahtuu. Ja se jos koko ajan joutuu pyytelemään anteeksi että nyt meni pieleen, niin A) alentaa itseluottamusta B) alkaa pelkäämään leimautumista ja saattaa jättää homman sikseen. Nimimerkillä kokemusta kummastakin.

 

Kun tässä on käyty keskustelua ivaon tapahtumista ja aktiivisuuden vähenemisestä, niin ehdotin josko tästä tekisi tapahtuman, esim. "efhk-eftp radio fraaseologian perusteet" tms.

 

Esa kiittää, kumartaa ja pahoittelee kirjoitusvirheitä. Ja pyytäisi että keskustelua voitaisiin jatkaa muualla kuin "ivao kuvia" topic:ssa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO Finlandilla oli joskus aikanaan lentäjäkoulutus, mutta lakkasi olemasta, kun tekevä porukka loppui kesken... Nykyisin tosiaan nämä ihmiset, joilla on tuo uskomaton tietotaito, ovat siirtyneet simumaailmasta eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyrkki silmään -sääntö olisi, että kannattaa aloitella siitä kesnapiipperöinnistä Malmin huudeilla ja sitten siirtyä hiljalleen IFR-toimintaan ja isommille lentokentille. Ekana lentona on hammaslääkärien suosittelemaa lentää se tylsän kuuloinen laskukierros Malmilla. Paljon helpompaa kun lentäminen itsessään ei ole niin ylitsevuotavan vaikeaa jolloin voi suunnata energiaansa enemmän radion kanssa keskusteluun  :D Pikku kertaus lentäjän käsityökirjaa aiheesta ja ilmoitusta lennonjohtopyyntö-ketjuun niin eiköhän joku kärsi lähteä istumaan torniin ekalle legille :)

 

EDIT Voin myöskin kertoa, ettei ainakaan tietääkseni keskivertoaloittelijalla ole tarvetta pelätä leimautuvansa miksikään silmätikuksi. Jos ja vain jos lukuisista kehotuksista ja varteenotettavista, niin henkilön ja muidenkin hyödyksi, kerrotuista neuvoista aloittelijakaveri ei useimmiten vain viitsi ottaa vaaria, niin vaarana on leimautua niin lennonjohtajien kuin kanssalentäjien simukokemuksen pilaavaksi spedeksi jota kukaan ei mielellään halua nähdä pelleilemässä verkon puolella. Mutta merkityksettömät fraseologiavirheet tai aivan normaali aloittelijan epävarmuus ovat kaikille normaali osa kehityskaarta. Vielä plääniin lentäjän käsikirjassakin mainittu RMK/BEGINNER niin lennonjohtajamörrimöykky nousee normaalista makuuasennostaan skarpimmaksi ja alkaakin yhtäkkiä puhumaan normaalilla ihmisäänellä ja -nopeudella sekä selkeän ymmärrettävästi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IVAO Finlandilla oli joskus aikanaan lentäjäkoulutus, mutta lakkasi olemasta, kun tekevä porukka loppui kesken... Nykyisin tosiaan nämä ihmiset, joilla on tuo uskomaton tietotaito, ovat siirtyneet simumaailmasta eteenpäin.

 

Tarkoitin että ihan tavalliset IVAO:n kokeneemmat käyttäjät joita kiinnostaa neuvoa ja opettaa aloittelijoita verkkolentämiseen. Ongelma tuossa että on joku porukka on juurikin se että kun porukalla alkaa kiinnostus ja/tai IRL kiireet painaa päälle, niin jää helposti sitten sikseen... Yksi mahdollinen toteutus tapa olisi täällä foorumilla samaan tapaan kuin kutsutaan lennonjohtoa paikalle, että esim. täällä foorumilla voisi kysyä jotakuta opastamaan ensimmäisillä verkkolennoilla. Kun asia hoidettaisiin näin, niin ei oltaisi riippuvaisia koulutusjaksoista, tms.

 

Ensimmäiset 2-3 voisivat olla Malmin ohjattujalentoja, siitä 3-4 seuraavaa ohjattualentoa jetillä esim. eftp-efhk. Tämän jälkeen voisi ainkin kuvitella onnistuvan tuo ns. "normi" lentäminenkin verkossa.

 

Koneilla ei sinänsä ole muuta väliä, kuin että ohjaajan ja opetettavan tarvitsee/olisi hyvä olla samassa koneessa, jolloinka se taitaa olla väistämättä fsx:n default koneet. Tällähän ei kyseisen session kannalta ole suurtakaan väliä.

 

Kiitokset heille ketkä laittoivat YV:tä ja kaikille muillekkin ketkä ovat rohkaisseet verkkolentämiseen ja ovat antaneet vinkkejä!

 

Esa

 

Ps. kirjoitin tätä viestiä ensin tunnin verran, jonka jälkeen päivitin sivun siitä ajatuksessa että joku olisi jo ehtinyt kirjoittaa kun meni niin kauan kirjoittamisessa. No olihan siellä Otto ehtinyt laittaa kommentin, mutta samalla koko kirjoittamain teksti hävisi. En tiedä unohdinko jotakin alkuperäisestä, mutta tässä nyt jollakin tavalla koottuna muistista se mitä kirjoitin alkuperäiseen viestiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkästä aikaa kuva tällekin osastolle.  B737-700 "KLM170" lähtöä tekemässä (defu-nahkoissa)... mahtui samaan kuvaan.

 

FSV02K EFHK-LEMG :)

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vietiin D-ATUL Canjetille liisaukseen talvikaudeksi

 

Ilmaan Hannoverista ujolla kulmalla ZFM46.1. Tosin löpömäärä vähän lisäsi kokonaismassaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä Keflavikkiin

[ attachment removed / expired ]

 

Tänään aamulla(10z) kiitotieltä yksyks kohti Torontoa

[ attachment removed / expired ]

 

Aamu valkenee myös Hudsonin salmen päällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tyhmän pitkä reititys ETOPS:in puutteen takia :P

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvittava määrä tunteja tuli täyteen ja päästiin eroon bussin paskeesta. Sitä lähdettiin juhlistamaan Pikalomalle Floridaan eli LGW-TPA ja TPA-LGW.

 

Firman mies lähdössä Glasgowiin

[ attachment removed / expired ]

 

Deltan 747 tuli vastaan Jenkkilään päästessä

[ attachment removed / expired ]

 

Illallaksi perille

[ attachment removed / expired ]

 

Ja aamuksi takaisin Lontooseen

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEL - FNC ehkäpä viimeinen B752 lento Madeiralle :'(

 

Laskuun tuli koneita kaksin kappalein ennen meidän vuoroa, joten holding ABUSU

 

Kaksi odotti myös nousuvuoroaan ennen laskuamme...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään