Guest katiiii

Kouluttautuminen lentäjäksi.

26 viestiä aiheessa

Hei haaveenani olisi kouluttautua lentäjäksi (tarkemmin ATPL`lläksi), mutta käytännön asiat vielä vähän mietityttävät. Olen vielä aika untuvikko, joten kaikki käytännön neuvot ovat tervetulleita!

 

-Mitkä kaikki lupakirjat pitää suorittaa, jotta pääsisin ATPL`lläksi?

 

-Jos ensin kouluttaudun Commercial pilotiksi, niin miten pääsen siitä jatkamaan ATPL`lläksi?

 

-Onko Suomessa yhtäkään kohtuu hintaista lentäjäkoulua? Kun ei se Ilmailuopistokaan näytä niitä kouluttavan kuin ehkä kerranvuosi kymmenessä. Onkohan kenelläkään kokemusta Salpauslennosta? Sillä kun näyttäisi olevan haut syksyllä, mutta esim. hintoja ei näy missään

 

-Olen myös harkinnut Suomen suppeiden koutusmahdollisuuksien vuoksi opiskelua ulkomailla, mutta missäköhän päin maailmaa on luotettavimmat (myös hinta laadultaan kohtuullisimmat) lentokoulut?

 

-Miten käytännössä se tulee vaikuttamaan suunnitelmiini, jos menen esimerkiksi Uuteen-Seelantiin opiskelemaan? Pitääkö minun suorittaa JAA vielä sitten suomessa ja miten saan käännettyä lupakirjani sitten Suomeenkin käyviksi? Tarkoitukseni on tietenkin hankkia kyseisessä maassa mahdollista lentokokemusta ylimääräinen vuosi valmistumisen jälkeen.

 

-Onko kukaan tällä hetkellä opislemassa lentäjäksi ulkomailla ja jos on, niin missä? Kaikki info opiskelusta/sen vaikeudesta/ym. on tervetulleita! Myös hintataso!

 

Tuossapa oli muutama mieltäni mietityttävä kysymys. Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

-Mitkä kaikki lupakirjat pitää suorittaa, jotta pääsisin ATPL`lläksi?

 

 

No ainakin CPL pitää olla suoritettuna, tarpeeksi lentotunteja (olisiko peräti matkustajakoneen perämiehenä?) ja tietysti jos CPL:än haluaa niin pitänee ensin suorittaa PPL.

 

Jos ensin kouluttaudun Commercial pilotiksi, niin miten pääsen siitä jatkamaan ATPL`lläksi?

 

Muistelisin, että Salpauslennot yms. järjestävät noita ATPL-kursseja.

 

Ja tsekkaappas vielä tämä http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=36650;start=0

 

P.S Tervetuloa foorumille! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan tällä hetkellä opislemassa lentäjäksi ulkomailla ja jos on, niin missä? Kaikki info opiskelusta/sen vaikeudesta/ym. on tervetulleita! Myös hintataso!

 

Terve!

 

Opiskelen tällä hetkellä lentäjäksi Suomessa joten voisin kertoa joitain kokemuksia. Olen opiskellut tällä hetkellä kuukauden verran. Ennen ammattikoulutuksen aloitusta olin jo suorittanut PPL-lupakirjan.

 

Pääsääntöisesti opiskelu kestää Suomessa noin 1,5 - 2 vuotta. Opiskelu tapahtuu käytännössä arkisin mutta joskus saatetaan opiskella myös viikonloppuisin. Päivien pituus vaihtelee varsinkin teoriatuntien osalta parista tunnista kahdeksaan tuntiin päivässä. Lentokaudesta itselläni ei vielä ole kokemusta.

 

Ammattilentäjäkoulutus alkaa PPL-lupakirjasta. Tämän jälkeen kerätään lentotunteja (päällikkötiimaa) ja sen jälkeen suoritetaan joko CPL-lupakirja tai mittarilentokelpuutus. Näiden lisäksi luetaan vielä ATPL-teoriat, suoritetaan ohjaamoyhteistyökoulutus ja lennetään monimoottorikelpuutus. Osa näistä kelpuutuksia/lupakirjoista voidaan opiskella yhdistettynä ja muutenkin kurssin rakenne riippuu lentokoulusta.

 

Käytännössä kurssin jälkeen taskussa on CPL-lupakirja +mittari- ja monimoottorikelpuutus. ATPL-lupakirjan saa kun on lentänyt riittävästi työkseen. Tarkemmat vaatimukset löytyvät ilmailumääräyksistä.

 

Opiskelu on melko vaativaa ja aikaa vievää. Asiaa on paljon. Kova motivaatio auttaa erittäin paljon opiskelussa.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usein kysyttyä tämäkin, haulla varmaan löydät myös jotain. Tosin pääasiathan tuossa tulikin jo vastattua.

 

ATPL:n tosiaan saat vasta kun olet jo ollut pidempään töissä käytännössä, eli kun kokemusta on enemmän (käytännössä ensimmäisen kapteenivakanssin yhteydessä saat ATPL:n). Alkuun lupakirja on CPL/IR-yhdistelmä, mutta ATPL:n teoriat ja kokeet on myös tietysti aikanaan koulussa käyty.

 

Jos ulkomaille aiot kouluun, ja Suomeen kuitenkin haluat töihin, niin kannattaa varmistaa, että saamasi lupakirja on JAA-lupakirja. Muuten joudut käytännössä käymään koko koulutuspaketin uudelleen Suomessa, tosin pienin helpotuksin aiemman kokemuksen perusteella. Eli esim. USA:ssa FAA-lupakirjojen suorittaminen ei varmaan taloudellisesti kannata, koska Suomessa konvertointi sitten on pitkä ja kallis juttu. Tietysti eri asia, jos ulkomailla aikoo olla töissä jne pidempäänkin.

 

Tässä tietoa koulutuksesta NZ:ssa: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=38736

 

(ja katsotkos myös foorumin pikaviestisi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä jos menen ulkomaille kouluun jossa on tuo Jaa, niin tarvitseeko minun lähteä kääntämään lupakirjojani?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Suomessa/Euroopassa aiot lentäjän uraa itsellesi tehdä, niin nimenomaan JAA pitääkin olla. Esim. Jenkeissä käytössä FAA, joka sitten Eurooppalaista uraa aiottaessa pitää JAA:ksi kääntää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli esim. USA:ssa FAA-lupakirjojen suorittaminen ei varmaan taloudellisesti kannata, koska Suomessa konvertointi sitten on pitkä ja kallis juttu.

Kyllä opiskelu Yhdysvalloissa kannattaa taloudellisesti, siis ainakin verrattuna Suomeen pääset paljon halvemmalla, lisäksi saat todella hyvän käytännön kielitaidon. Lisäksi saat lennonopettajana työskennellessäsi kolminkertaiset tiimat, kuin jos olisit käynyt koulut täällä. Ja ihan kokemuksena Usa:n reissu on tosi hieno, näin olen kuullut. Mutta lupakirjojen konvertointi (FAA-JAA) on ihan selvää pässin lihaa, sitä on tehty jo vuosikaudet.

 

Ja se mikä tällä hetkellä laskee koulutuksen hintaa on valuttakurssit, Yhdellä €urolla saat 1.2 taalaa.

 

Toisaalta öljyn hinta nostaa hintoja koko ajan...tämä on ongelma kaikkialla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta lupakirjojen konvertointi (FAA-JAA) on ihan selvää pässin lihaa, sitä on tehty jo vuosikaudet.

 

Enpä nyt pässinlihaksi sanoisi, kun joudut istumaan cpl/ir/atpl-teoriat, käymään niiden teoriakokeet ILL:ssä ja lisäksi lentämään (omasta kokemuksestasi riippuen) 30-75% koululennoista. Plus tietysti monimoottori ja mcc päälle. Tuohon kun kuitenkin tuhraantuu aikaa vähintään vuosi - puolitoista Suomessa. Eikä ihan ilmaista taida olla, eli en usko että halpa lentokoulu ja taalan kurssi tuohon auttaa, koska tuo setti tullee kohtuullisen kalliiksi. ...tietysti jos olet jo USA:ssa ATPL:n ja useamman tuhatta tuntia ehtinyt liikennekoneella lentää (nykypäivänä ei taida onnistua enää, taitaa olla tarpeeksi pilotteja jo omastakin takaa, ja koko ajan vähennetään väkeä), niin silloin konvertointi käynee muistaakseni ihan lennosta, mutta pienemmällä kokemuksella saa tosiaan vain (ainoastaan) hyvitystä noista koululentojen määrästä.

 

Mutta tosiaan, ei siinä konvertoinnissa mitään ongelmia pitäisi olla, sen verran monet ovat sen tehneet (eli siinä mielessä pässinlihaa, juu). Mutta omasta mielestä siinä ei nykypäivänä ole mitään järkeä, koska konvertointi Suomessa vie paljon lisää aikaa ja rahaa (kun saman JAA-hyväksytyn setin voi suorittaa kerralla). Tietysti aivan toinen juttu jos Usa:ssa (tai muualla ulkomailla) pystyy/haluaa töitä tehdä pidemmän aikaa ja Suomeen palaa myöhemmin..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se lentäjäksi pääsy näyttää olevan niin kiven takana ulkomailla opiskelun jälkeen suomessa, niin missä kaikkialla suomessa voi atpl`lläksi kouluttautua? Ja minkälaisin hinnoin? Usa:ssa kun lentäjäksi pääsisi n.28 000eurolla, niin mitä se maksaisi sitten lisää suomessa muuttaa euroopassa käyväksi? Ja onko kenelläkään sitten sitä kokemusta itseltään, tai kaveripiiristä kyseisessä asiassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se lentäjäksi pääsy näyttää olevan niin kiven takana ulkomailla opiskelun jälkeen suomessa, niin missä kaikkialla suomessa voi atpl`lläksi kouluttautua? Ja minkälaisin hinnoin? Usa:ssa kun lentäjäksi pääsisi n.28 000eurolla, niin mitä se maksaisi sitten lisää suomessa muuttaa euroopassa käyväksi? Ja onko kenelläkään sitten sitä kokemusta itseltään, tai kaveripiiristä kyseisessä asiassa?

 

En ole varma ymmärsinkö oikeen mitä ajoit takaa mutta jo kouluttaudut lentäjäksi Suomessa niin sillä lupakirjalla pystyt lentämään eurooppalaisissa lentoyhtiöissä.Suomessa Suomen Ilmailuopistolla maksaa 10000 euroa en sitten tiedä paljon Salpauslennolla vastaava maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se lentäjäksi pääsy näyttää olevan niin kiven takana ulkomailla opiskelun jälkeen suomessa, niin missä kaikkialla suomessa voi atpl`lläksi kouluttautua? Ja minkälaisin hinnoin? Usa:ssa kun lentäjäksi pääsisi n.28 000eurolla, niin mitä se maksaisi sitten lisää suomessa muuttaa euroopassa käyväksi? Ja onko kenelläkään sitten sitä kokemusta itseltään, tai kaveripiiristä kyseisessä asiassa?

 

konverttaus maksaa noin 20k ainakin muutamalla mun kaverilla. Ja kyllä sen ylimääräsen vuoden jaksaisin lukea jos pääsisin sata tuhatta mummoa halvemmalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jälkeen suomessa, niin missä kaikkialla suomessa voi atpl`lläksi kouluttautua? Ja

 

Suomen Ilmailuopisto, Pori. Paljon hakijoita, mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla. Hinta tosiaan sen kymppitonnin kieppeillä (valtio tukee, siksi halvempi hinta).

 

Sitten Malmilla kaksi kaupallista koulua, Salpauslento ja Patria. Opintolinjan hinta lienee jotain 70-80000 euroa. (valtio ei tue...)

 

 

...Kim, onko tuossa 20k eurossa tosiaan mukana kaikki? Eli teoriat, lennot ja myös mcc ja monimoottori?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin siis sitä, että mitä konvertaus maksaa jos sen koulutuksen ulkomailla käy. Mitähän meinaa 20k? Ja tietääkö kukaan monenko vuoden välei ilmailuopisto hakee uusia opiskelijoita, kun sillä ei mieletäni ole muutamaan vuoteen niitä ollut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin siis sitä, että mitä konvertaus maksaa jos sen koulutuksen ulkomailla käy. Mitähän meinaa 20k? Ja tietääkö kukaan monenko vuoden välei ilmailuopisto hakee uusia opiskelijoita, kun sillä ei mieletäni ole muutamaan vuoteen niitä ollut.

 

 

Suomen Ilmailuopiston FAQ suoraan lainattu: Milloin on seuraava haku kurssille?    Haku on yleensä syksyllä ja siitä ilmoitetaan suurimmissa päivälehdissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinasin siis sitä, että mitä konvertaus maksaa jos sen koulutuksen ulkomailla käy. Mitähän meinaa 20k? Ja tietääkö kukaan monenko vuoden välei ilmailuopisto hakee uusia opiskelijoita, kun sillä ei mieletäni ole muutamaan vuoteen niitä ollut.

 

20k tarkoittanee tässä tapauksessa 20 000 euroa. Ilmailuopisto hakee opiskelijoita kulloisenkin lentäjätarpeen mukaan. Nyt kun edellisetkin kurssit ovat jo pidempään odotelleet töitä, ei ole kursseja järjestetty. Mutta nyt ilmeisesti tilanne on hieman avautumassa...? Kertokaa ihmeessä joku, jos asiasta jotain tietää, minä olen kuullut vain huhuja. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä ihan ilmaista taida olla, eli en usko että halpa lentokoulu ja taalan kurssi tuohon auttaa, koska tuo setti tullee kohtuullisen kalliiksi.

 

No ei tietenkään ilmaista, mutta hitosti halvempaa. Ja taalan kurssista, jos 40k euroa on 50k taalaa, niin kyllähän se vaikuttaa.

 

Mutta tosiaan, ei siinä konvertoinnissa mitään ongelmia pitäisi olla, sen verran monet ovat sen tehneet (eli siinä mielessä pässinlihaa, juu). Mutta omasta mielestä siinä ei nykypäivänä ole mitään järkeä, koska konvertointi Suomessa vie paljon lisää aikaa ja rahaa (kun saman JAA-hyväksytyn setin voi suorittaa kerralla)

 

rahasta tässä on kyse. ainakin minun mielestäni. jos haluut maksaa paljon käyt täällä jos vähän käyt ulkomailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäköhän hintaista olisi käydä samat kurssit sitten euroopan muissa maissa? Onko kaikki eu-maat yhtä kalliita, kuin suomen koulut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

konverttaus maksaa noin 20k ainakin muutamalla mun kaverilla. Ja kyllä sen ylimääräsen vuoden jaksaisin lukea jos pääsisin sata tuhatta mummoa halvemmalla ;)

 

Mä mieluummin tekisin vuoden nopeemmin ja ansaitsisin sinä "ylimääräsenä" vuonna 150000 mummoa ;) Asiat voi tehä joko järkevästi tai sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen käsittänyt, että ulkomailta pystyy valmistumaan vuodessa ja suomessa sama kestää 2vuotta. Että eihän siinä tulisi ylimäärisiä vuosia suuntaan eikä toiseen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä mieluummin tekisin vuoden nopeemmin ja ansaitsisin sinä "ylimääräsenä" vuonna 150000 mummoa ;) Asiat voi tehä joko järkevästi tai sitten...

hyva pointti, taa nyt on vahan kaks piippunen miekka ;D mutta edelleen pitaa ajatella rahaa, jos ei sita PF/SL rahaa loydy ja ulkomaiden koulutukseen rahat riittaa, niin..

 

prkl ku on tallanen espanjalainen nappis :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tietääkö kukaan monenko vuoden välei ilmailuopisto hakee uusia opiskelijoita, kun sillä ei mieletäni ole muutamaan vuoteen niitä ollut.

 

Ilmailuopistolla on nyt tänä syksynä hakuaika, ainakin mitä on erästä tällä hetkellä siellä opiskelevaa uskominen (en tunne häntä, mutta kertoi asiasta minulle next step -messuilla).

 

Ja miten mulla on sellainen käsitys, että Ilmailuopisto ottaisi opiskelijoita joka toinen vuosi, ellei sitten ole huutava pula lentäjistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni:

 

1999 - 2000: NAIA:aan kouluttautumaan, 25000$ ja 8kk. FAA CPL/ME/SE/IR + CFII. Tuohon summaan pitää lisätä asumis- ja elämiskustannukset. Asunto 200$-800$ kk tuohon aikaan. Muuten hyvä koulu, jossa paljon skandinaaveja tuohon aikaan. Nykyään paljon norjalaisia, kuulemma.

 

2000 - 2001: Tuore lennonopettaja pakkasi kamansa (ja vaimonsa mukaan) ja lähti keräämään tunteja ja elämänkokemusta. Paikkana KTEB. Palkka oli siinä 20$ tunti ja vuokra kaksiosta 900$ kk. Nuo hinnat kuitenkin normaalitasolla NY:n läheisyydessä. Jos lähtee opettamaan vaikka Arizonaan joutuu maksamaan vähemmän vuokrasta, mutta saa myös vähemmän palkaa. Lentotunteja USA:n reissusta kokkonaisuudessaan kertyi 890h Total. Jotkut keräävät enemmän jotkut vähemmän. Yleisesti ottaen lentotunteja kertyy 1000h molemmin puolin. Suurin osa tästä ajasta tietenkin yksimoottori koneella opettamisesta.

 

2001 - 2003: Työviisumin umpeuduttua (ja loppui ne työt muutenkin vähäksi aikaa KTEB:illä 11.09.2001 jälkeen, joten oli ihan hyvä tulla sieltä syyskuun lopulla pois) Suomeen ja ensimmäiseksi JAR lääkärintarkastukseen, joka eroaa tuosta FAA:sta jonkun verran. Satuin huonoon aikaan takaisin siinä mielessä, että tuo FAA/JAA konverttaus oli vielä vähän lentokouluilta hakusessa. Päädyin NEAR A/S kouluun Norjassa ja pitkien viiveiden jälkeen suoritin JAR ATPL teoriat etäopiskeluna ja kokeet käytiin Norjassa. Tämän jälkeen vielä MCC kurssi ja itse lentokoulutus tähän päälle. Yhteensä koululentoa tuli 10.5 tuntia, joka kyllä tuntui aika vähältä, kun en ollut 2 vuoteen koneeseen koskenut. Tämä lysti maksoi minulle 150000 NOK.

 

Nykyään taidetaan mennä ainakin NAIA:an pääosin NEAR:in kautta.

 

Sinänsä vaikea on lähteä vertailemaan eri koulutusmahdollisuuksien välillä. Ne eroavat hyviltä ja huonoilta puoliltaan toisistaan juuri sen verran, että toinen sopii toiselle paremmin riippuen omista preferensseistä. Aika paljon se kuitenkin tulee maksamaan.

 

 

Viljami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat kokemukseni:

 

1999 - 2003: <klip>

 

Ihan uteliaisuudesta, mitäs tämän jälkeen on tapahtunut? Oletko ollut töissä lentäjänä em. kuvioiden jälkeen?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan uteliaisuudesta, mitäs tämän jälkeen on tapahtunut? Oletko ollut töissä lentäjänä em. kuvioiden jälkeen?

 

-m

 

 

Kun aloitin työnhaun talvella 2003-2004 niin tilanne ei kovin valoisalta näyttänyt. Onneksi sain kuitenkin töitä pienestä liike-/taxilentoyhtiöstä keväällä 2004. Joten ei onneksi hirveän monta kuukautta tarvinnut olla työttömänä.

Tulevaisuuskin näyttää nyt lupaavalta oman urakehityksen kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouluttautumispaikkaa miettiessä kannattaa tutkia mahdollisuuksia eri Euroopan maissa. Esimerkiksi HubAir tarjoaa kurssia 65 000€ tasolla (MCC:n kuulumisesta hintaan en äkkiseltään päässyt selville). Lisäksi Yhdysvalloissa on osassa kouluista mahdollista saada JAA-hyväksyttyä koulutusta, jolloin konversiota JAA-lupakirjaksi ei tarvita. Tällöin ainakin IR-konversio on käytävä lentämässä Euroopassa, mutta tämä taitaa onnistua minimissään 15 lentotunnilla.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään