Guest KV

DC-9:n viimeisellä lennolla olleet

28 viestiä aiheessa

Oliko kukaan teistä kävijöistä Finnairin viimeisellä DC-9 lennolla Hesasta Kajaaniin ja takaisin.Löytyykö neitistä enää videopätkää siitä ilmailuhistoriamme suurtapatumasta. Oli mahtava kokemus. Etenkin vaikutuksen teki koneen viimeinen lasku, jonka kiito päättyi paloautojen vesisuihkusta muodostettuun porttiin.Oli hirveä helle. Otettiin take-off Hesassa, ja kippari kertoi, että se oli ensimmäinen ylösotto, joka sai koko matkustamonaplodit. Viressäni istui menomatkalla jenkkipariskusta, joka ihmetteli, kun matkustamon ovi oli auki ja suuri liuta toimittajia televisiosta ja lehdistötstä kuvasi kipparia ja perämiestä. Jenkit kyselivät, miten tämä on mahdoillista, eli eikö kukaan Suomessa tiedä mitä tapahtui New Yorkissa...

Terveisin Kari Kokkolasta.

Kiitos mielenkiinosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni ainakin Liskon Anssi oli tuossa kyydissä. Saattoi olla myös Tuomisen Tero ja Koskisen Harri. Herrat itse voivat vahvistaa läsnäolonsa tai läsnäolemattomuutensa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viressäni istui menomatkalla jenkkipariskusta, joka ihmetteli, kun matkustamon ovi oli auki ja suuri liuta toimittajia televisiosta ja lehdistötstä kuvasi kipparia ja perämiestä.

 

Ja niitten toimittajien siivellä pari kuokkavierastakin ;D

 

Klikatkaa kuvaa jos haluatte nähdä lisää.

Dsc01140.highlight.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisivat DC-yhdistyksestä joskus ostaa yhden yssykän, maalata vanhoihin Finnairin lomaväreihin, ja sitten monen kymmenen vuoden jälkeen suorittaa vastaavia retrohenkisiä museolentoja kuin lentävät kolmosella nyt ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saisivat DC-yhdistyksestä joskus ostaa yhden yssykän, maalata vanhoihin Finnairin lomaväreihin, ja sitten monen kymmenen vuoden jälkeen suorittaa vastaavia retrohenkisiä museolentoja kuin lentävät kolmosella nyt ;D

 

Hommahan toimii niin, että DC-yhdistyksen jäsenenä otat asian esille ja alatte pohtia onko ko. touhu yleensäkään mahdollista (määräykset ym) ja onko mahdollista löytää jostain lahjoittajia tai sponsoreita ym ja löytyykö jostain konetta.. :) Tai sitten DC-yhdistys ei koskaan tuommoista tule tekemään..

 

Pitää muistaa että yhdistyksen puuhamies Herra Joku Toinen kyllä ideoi kaikenlaista mutta harvoin ehtii saada mitään aikaan kiireidensä vuoksi.. ;D

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Vähän käytetty" (vain 46500 tuntia) DC-9-32 olisi myynnissä, vm. 1980, hintapyyntö 1,8 miljoonaa taalaa.

 

Siis about 600 $ per foorumilainen.

 

http://www.aviatorsale.com/aix864/

 

 

Siitä vaan DC-9 kerho pystyyn, jokainen pistää 1000 eur alkupääomaksi niin saadaan komea kalusto alle. ;D.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin hyvät Herrat!

Unohtakaa kasit ja ysit, ne ovat aivan liian uutta rautaa. Mutta tässä olisi ihan oikeasti pelastamisen arvoinen kone:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=483428

 

Kyseessä on entinen Kar-Airin OH-KDB. Kone on viimeinen jäljellä oleva Suomessa käytössä olleista viidestä DC-6 koneesta.

Se tulee lentämään vielä joitakin vuosia palopommarina Kanada/Alaska suunnalla. Kun se poistetaan käytöstä on se lentokuntoinen ja arvo on käytönnössä koneessa kiinni olevien moottoreiden arvo.

Kirjoitan tätä puoli tosissani, jos joku kone kannattaisi hankkia takaisin Suomeen, olisi se tämä!

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isäni sanoi jotain että euroopassa ei saisi lentää DC-8:seilla tai vastaavilla,kun meluavat niin pahasti! Pitääkö paikkansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvii kato puolet vähemmän rahaa sijoittaa. ;)

 

IHANMITÄVAAN------

 

VAIKKA SITTEN PUOLET VÄHEMMÄN....

 

EDELLEENKIN DC-8NUT!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isäni sanoi jotain että euroopassa ei saisi lentää DC-8:seilla tai vastaavilla,kun meluavat niin pahasti! Pitääkö paikkansa?

 

Riippuu varmaankin siitä minkälaiset moottorit koneesta löytyy....

Ja aivan turha kuvitella, että joku toisi Suomeen kasin ja alkaisi lentelemään sillä "DC-yhdistys tyyliin"... ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu varmaankin siitä minkälaiset moottorit koneesta löytyy....

Ja aivan turha kuvitella, että joku toisi Suomeen kasin ja alkaisi lentelemään sillä "DC-yhdistys tyyliin"... ::)

Juha.

 

Joo, niin ne viisaat viimeisellälennolla olleet väittivät, kun esittelivät vastaavan kokoista Airbussia rinnalla.Toinen oneglma, ja kolmas, lienevät kohtuuton polttoaineen kulutus sekä kaluston ikääntymisen myötä kasvavat huolto-ja korjauskulut. Lisäksi onhan Airbussiin verrattuna DC-9 eri aikakaudelta matkustusmukavuudessa ja lentäjien ergometriassa. Eli siinä syitä. Ja vielä yksi selitys on Finnairin keskittyminen tiettyihin valmistajiin, mikä säästää huolto-ja korjausmenoja. Siis herrain kielellä sanottuna synergiaetuja.

Moikkia Kari Kokkolasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään