Guest markoe

SAR maaleja simulaattoriin

19 viestiä aiheessa

Moi

 

Olen ajatellut käyttää simulaattoria MIK:n SAR lentopelastusaseman miehistön jatkokoulutukseen. Tähän tarkoitukseen tarvitsisin hieman apua. Eli onko mahdollista tehdä simuun joitain etsittäviä kohteita, joita voisin ripotella esim Helsingin lähialueiden metsiin ja saaristoon. Periaatteessa pieni risti maastossa ajaa asian mutta kiva olisi etsiä jotain hieman toden mukaisempia kohteita.

 

Kohteita pitäisi kuitenkin olla mahdollista siirrelllä eri paikkoihin jotta "jännitys" etsinässä säilyy. Pääosassa harjoituksessa on kuitenkin etsintä alueelle suunnistaminen ja tiettyjen etsintä kuvioiden lentäminen ja etsittävän alueen läpi käyminen. Tästäsyystä kohde saa löytyä helpohkosti. 

 

Minimi korkeus etsintälennolla on 600 ft joten siltä korkeudelta yli lennettäessä kohde tulisi ainakin näkyä.

 

Kohteita voisi olla esim.

 

Eksyneiden partiolaisten teltta

Auto

Eksynyt ihminen

Veneitä

Kanootti

kajakki

Metsäpalon alku

Öljyä meressä

Risti/ruksi tms.

 

Eli mitään taiteellista mestariteosta ei haeta vaan joitain 1-3 metrin kokoisia objekteja.

 

Toivotan jo valmiiksi kaikki kiinnostuneet harjoituksiamme seuraamaan. Ne pidetään joidenkin viikkojen kuluttua.

 

Marko Einamo

http://www.mik.fi/

http://www.lentopelastus.fi/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä olisi tietyllä tapaa toteuttamiskelpoinen idea. Tekisi jotain random-objekteja marjastajasta metsäpalon kautta Piippolan vaariin. Sitten joku pieni ohjelman pätkä, joka randomilla heittelisi näitä objekteja (valitaan vaikka listasta, mitä etsitään) esim. jollekin tietylle etukäteen määritellylle alueelle. Sen jälkeen vaan etsimään. Tällöin tulisi haastetta, kun etsittävä ei olisi aina sama ja samassa paikassa... Vai onnistuisikohan tällainen vaikkapa ihan FSX:n tehtävillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen maisema on ollut aina säännöllisesti mielessä minullakin. Tämä ei ole mikään vaikea juttu, pääpiirteiltään, muutama malli saattaa hiukan tuottaa päänvaivaa.

 

Objektien liikuttelu on sekin aika helppo nakki, käytännössä naputellaan vain koordinaaatit, simu vain pitää aina käynnistää siinä välissä uudestaan. Maisema objekteja ei voi siirtää/lisätä/poistaa lennossa.

 

Tässä oma mielipiteeni objekteista tai niiden mallien tekemisestä.

 

Eksyneiden partiolaisten teltta - Pitäisi olla aika helppo.

Auto - Juu, hyvät tekstuurit kun on niin onnistuu suht helposti.

Eksynyt ihminen - Vaikea. Ihmiset ovat vaikeita. Minulla ei muistaakseni ole mitään valmista ukkelin mallia, mutta sellainenkin saattaa löytyä mitä voi käyttää sitten pohjana.

Veneitä - helpohko.

Kanootti - helpohko

kajakki - What's the difference....  ;D jos on kanootti niin eikö se riitä.  :P

Metsäpalon alku - Forest fire efektillä vanha pyromaani polttaa mitä vain.

Öljyä meressä - Perustuu aika lailla tekstuuriin, mutta jos esikuva on, edes jonkinlainen, niin pitäisi olla varsin helppo.

Risti/ruksi tms. - helppo nakki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itekkin on tullut joskus mietittyä moisia ideoita :)

 

Objektien liikuttelu on sekin aika helppo nakki, käytännössä naputellaan vain koordinaaatit, simu vain pitää aina käynnistää siinä välissä uudestaan. Maisema objekteja ei voi siirtää/lisätä/poistaa lennossa.

 

Yksi hyvä (?) tapa voisi olla noiden objektien eri paikkoihin sijoittelu esim. päivämäärän, kellonajan tai minkä tahansa simun muuttujan mukaan niin ei tarvitsisi aina venkslata simun käynnistyksen kanssa. Ja jos noita ei opettelisi väen vängällä ulkoa niin olisi aina vähän "randomilla" eri paikoissa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auto - Juu, hyvät tekstuurit kun on niin onnistuu suht helposti.

Ei liene niin väliä parin sadan metrin korkeudella lennettäessä, että onko auton rekisterikilpi luettavissa, kunhan kohteen tunnistaa autoksi.  ::)

 

Noita etsintätehtäviä on tullut joskus lennettyä kun on sattunut vastaan sivustoilla. Yleensä ne on tehty tyyliin "se ja se kone lähtenyt sieltä ja sieltä määränpäänä se ja se, viimeinen havainto suunnilleen jossain". Erittäin mielenkiintoista puuhaa varsinkin vuoristoisessa maisemassa. Lentokoneenkin kokoinen esine kun ei ole ihan helposti löydettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tosin vaatii FSX Deluxen /url].

 

Pitäisi vaan saada MIK simu päivitettyä enkä tiedä missä vaiheessa siinä hommassa mennään. Saataa olla että ei tänä keväänä päivity.

 

t;marko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Risti/ruksi tms. - helppo nakki.

 

Tekisikö joku joka osaa tollasen ruksin vaikka sellainen karttamiesten valkoisen ruksin. Mallia saa vaikka sveitsin lipusta. Valkoinen olisi hyvä väri. Ihan 2d riittää.Voidaan sitten myöhemmin laajentaa muihin etsintä kohteisiin jos joku viittii niitä tehdä.

 

Kysyisin vielä että onko se niin että ruksit sijoitetaan simuun tyyliin

 

Joku ini.file jossain

 

Luokka SAR objektit:

Ruksi.obj xkoodinaatti1,ykoodinaatti1

Ruksi.obj xkoodinaatti2,ykoodinaatti2

Ruksi.obj xkoodinaatti3,ykoodinaatti3

.....

 

Ja tälläisellä määrityksellä singahtaisi kolme ruksia lähimaastoon

Tällä päästäisiin alkuun koulutuksessa jossa tehtävänä olisi Tehtävän anto ja suunnittelu -> löydä etsintä alue -> haravoi alue .> ilmoita löydetyn kohteen koordinaatti -> löydä takaisin malmille.  :)

 

Marko

 

ps. niinkun huomaatte onvat simu taitoni rajoittuneet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin neulaa etsisi heinäsuovasta....

[ attachment removed ]

 

Sakarat ovat kaksi metriä leveitä ja neljä metriä pitkiä.... ja tämänkin kokoisena todella vaikea löytää. Katoaa myös puiden alle kevyesti tietyistä kulmista. Jos oikeasta kulmasta lähestyy niin löytyy kyllä.

 

Ei liene niin väliä parin sadan metrin korkeudella lennettäessä, että onko auton rekisterikilpi luettavissa, kunhan kohteen tunnistaa autoksi.  ::)

 

Jos lego-autoja haluat niin siittä vaan tekemään. Yhä edelleenkin mallien tekemisessä on pointtina se että ne esittävät esikuvaansa. Jos olet autoja mallintanut niin tiedät että yksinkertainen laatikko-malli auton rungosta näyttää parhaimmalta hyvällä tekstuurilla varustettuna ja tässä tekstuurissa on sitten ne yksityskohdat.

 

Joku ini.file jossain

 

Pala xml koodia joka ajetaan Bglcomp.exen läpi jolloin syntyy bgl simua varten.

 

>	<!-- Rasti 1 -->
<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
	<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />
</SceneryObject>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuin neulaa etsisi heinäsuovasta....

 

 

Sakarat ovat kaksi metriä leveitä ja neljä metriä pitkiä.... ja tämänkin kokoisena todella vaikea löytää. Katoaa myös puiden alle kevyesti tietyistä kulmista. Jos oikeasta kulmasta lähestyy niin löytyy kyllä.

 

Tervetuloa SAR-lentämisen maailmaan :)

 

Toihan menee ihan niinkuin pitääkin! Voit vain kuvitella, miten vaikeaa se kohteen löytäminen voi olla oikeassa elämässä oikealla etsintälennolla. Siinä saa olla tähtärit oikeasti skarppina ja käyttää oikeita tekniikoita, kun yritetään vaikkapa löytää jotain tummaan pukeutunutta jalkansa katkaissutta marjastajaa kuusimetsästä, kun se istuu jonkun kiven juurella, eikä pääse edes liikkumaan, jotta liike paljastaisi... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pala xml koodia joka ajetaan Bglcomp.exen läpi jolloin syntyy bgl simua varten.

 

>	<!-- Rasti 1 -->
<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">
	<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />
</SceneryObject>

 

OK kokeilen MIK simussa . Keskustelin tänään malmilla Jan Karlingin kanssa ja annoit itseni ymärtää että tarvitaan  Gmax.file joka kuvaa ruksia onko näin va voisiko sellaisen jostain saada ? Muuten tuo lat/lon juttu on järkeen käypää. Miten Säädetään se objektin näkyvyys eli ei saisi näkyä yli 600m päästä tms.

 

Harjoitukset malmilla 3.2 Lauantaina tervetuloa seuraamaan millainen viritys saadaan aikaiseksi.

 

t:marko

 

t:marko

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarvitaan model filu, *.mdl ja se tehdään gmaxilla. Tässä on nyt zippi missä on SAR_lib.bgl ja Rasti.bgl sekä source Rasti.bgl tiedostolle (Rasti.xml) jossa voi koordinaatteja vaihtamalla siirtää sitä rastia tai kun kopioi sitä entryä siinä xml filussa niin voi asettaa vaikka tuhat rastia jonnekin. Eli näin:

 

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>

<FSData version="9.0" xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">

 

<!-- Rasti -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

<!-- Rasti 1 -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

<!-- Rasti 2 -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

<!-- Rasti 3-->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

<!-- Rasti 4 -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

</FSData>

 

Laitoin vielä Bglcompin ja sen tarvitseman toisen filun mukaan niin saatte käännettyä xml tiedostosta bgl:n.

 

Simumaisemaan menee siis nuo kaksi bgl tiedostoa, ei muuta.

 

Zipin bgl tiedostossa on rasti Ivalosta tai EFIV kentältä länteen. Käyppäs etsimässä se ensin niin jutellaan sitten uudestaan siitä 600m näkyvyydestä.  ;D

 

www.simnet.is/tatu/FS/Rasti.zip

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Me testailtiin kanssa ja saatiin parit teltat ja ruksit paikalleen. Valkoinen on varmaankin paras väri, kirkkaan punainen löytyi kanssa suht hyvin. Tehtiin tosin niistä kolme metriä kanttiinsa, pitää katsoa käytännössä sopiva koko. Simussa kuitenkin asioiden näkeminen on vaikeampaa koska resoluutio ei ole niin suuri kuin todellisuudessa silmän erottelukyky.

 

Mutta tuo toimii ihan hyvin, kiitos Tatulle myös, ideaalisestihan juuri tuollainen kirjasto ja xml sen lisäksi olisi hyvä että samaa objektia voisi monistella ympäriinsä.

 

FSX:n suhteen MIKin simussa on ihan turha pohtia sitä vielä, koska meillä on FS2004:ssä niin paljon hyviä maisemia jotka jäisivät heti pois käytöstä FSX:llä - samoin esim. se uusi GPS ei toimi FSX:ssä ollenkaan. Eli, eipä hötkyillä vielä - se pyörii tosi hyvin ja näyttää erinomaisen upealta tällä hetkellä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös jossain ollut saatavilla jokin ohjelma, millä pystyy asettelemaan objectit paikoilleen itse simussa?

 

Runway 12: http://www.rwy12.com/

 

En tosin tiedä tuosta mitään sen tarkempaa, koska en ole sitä itse edes kokeillut.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

<!-- Rasti 1 -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

 

<!-- Rasti 2 -->

<SceneryObject lat="68.6285882961992" lon="27.3821638160026" alt="0" pitch="0" bank="0" heading="0" altitudeIsAgl="TRUE" imageComplexity="NORMAL">

<LibraryObject name="F72908F145795D827F9FD5831B692C10" scale="1.0" />

</SceneryObject>

...

 

Pari tyhmää kysymystä, jotka eivät suoraan liity puheena olleeseen asiaan.

 

Pitääkö nuo pitkät koordinaattien desimaalit ja kirjasto-olion nimet (taitaa olla heksaa) naputella käsin tuohon lähdekieliseen tiedostoon vai onko joku ohjelma (editori), jota voi käyttää apuna? Tällainen vanhempi ihminen unohtaisi jo alun siinä vaiheessa, kun viimeisiä merkkejä kirjoittaisi.  ;D

 

En myöskään ymmärrä miksi noilla kaikilla rasteilla tuossa on tasan samat koordinaatit (oletkin ehkä vain kopioinut niitä siihen peräkkäin esimerkin vuoksi?).

 

Kysyy Pekka, jonka omat ohjelmointikokemukset ovat parin vuosikymmenen takaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö nuo pitkät koordinaattien desimaalit ja kirjasto-olion nimet (taitaa olla heksaa) naputella käsin tuohon lähdekieliseen tiedostoon vai onko joku ohjelma (editori), jota voi käyttää apuna? Tällainen vanhempi ihminen unohtaisi jo alun siinä vaiheessa, kun viimeisiä merkkejä kirjoittaisi.  ;D

 

En myöskään ymmärrä miksi noilla kaikilla rasteilla tuossa on tasan samat koordinaatit (oletkin ehkä vain kopioinut niitä siihen peräkkäin esimerkin vuoksi?).

 

Pitää, mutta voi käyttää myös esim. ObPlaceria tuohon touhuun, jolla on helppo slew modessa sijoittaa objekteja:

 

http://www.fsdeveloper.com/forum/local_links.php?catid=3

 

Tuota library kohtaa ei tarvitse muuttaa tuosta XML koodista, ainoastaan koordinaatit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää, mutta voi käyttää myös esim. ObPlaceria tuohon touhuun, jolla on helppo slew modessa sijoittaa objekteja:

 

Ei pidä... naputella käsin tuota objektin ID:tä. Sen tekee MakeMDL siinä vaiheessa kun objekti exportataan gmaxista. Toki sen saa tehdä itsekin jos haluaa, heksaa tosiaan on tuo hirviörivi....

 

Automaagisten kirjasto-objektiohjelmien kanssa kannattaa olla varovainen jottei käy niin että 10 muuta maisemaa käyttää samaa ID:tä, yleensä sitä minkä se ohjelma tarjoaa ensimmäisenä. Tuloksena se että kun pitäisi näkyä oma hirvi niin siihen pamahtaa matkustajasilta, tms.

 

Koordinaatit ovat samat koska tämä oli vain esimerkki. Sehän on selvä että tuon esimerkin kun kompiloi bageliksi niin tuloksena on 5 rastia samassa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Yhä edelleenkin mallien tekemisessä on pointtina se että ne esittävät esikuvaansa. Jos olet autoja mallintanut niin tiedät että yksinkertainen laatikko-malli auton rungosta näyttää parhaimmalta hyvällä tekstuurilla varustettuna ja tässä tekstuurissa on sitten ne yksityskohdat.

Aivan. Lähinnä tarkoitin sitä ettei välttämättä tarvitse olla ihan mallimerkinnän kirjaimet luettavissa tai renkaiden tekstit tai koneen rungon niitit, riittää että kohde on ilmasta tunnistettavissa parinsadan metrin korkeudelta. Loppujen lopuksi aika yksinkertaisia malleja ja tekstuureita on käytetty niissä tehtävissä, joita olen netistä löytänyt.

 

crash.jpg

 

http://forums.simflight.com/viewtopic.php?t=3220&highlight=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään