Guest Jasper

Finnaviation... ??

15 viestiä aiheessa

Itseltäni löytyy vanha pöytälentokone (ei varmaan oikea termi), joka on sellaisen lentoyhtiön, kuin Finnaviation - tai ainakin siivessä on sen logo ja silleen... Ja siis kiinnostaa tietää, että onko ko. lentoyhtiö vielä olemassa, milloin lopetettu, oliko joku Finnairin brandi, tai jotain. Siis kaikki tieto kiinnostaa. (uudella käyttäjällä on paljon kysyttävää. ;))

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnaviation oli 70-luvun lopulla perustettu Finnairin tytäryhtiö. Alunperin FA lensi Cessnoilla, myöhemmin Embraer Bandeiranteilla ja sittemmin Saab 340-koneilla (kuten kuvassa). 90-luvulla Finnair (ilmeisesti) ulkoisti Finnaviationin Saabiliikenteen ruotsalaiselle Golden Airille, ja muutama kone meni muistaakseni Ruotsiin Flying Enterprisesille.

 

En ole ihan varma miten FA:n loru sitten loppui, mutta muistakseni se johtui Finnairin Saabiliikenteen ulkoistamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnaviation oli Finnairin tytäryhtiö, joka fuusioitui Finnairiin. Sitä en tiedä, milloin kyseinen yhtiö toimintansa aloitti (olisiko ollut 60-, 70-luvulla?), mutta tuo fuusioitumisvuosi taisi olla 1999. Kone, joka tuossa kuvassasi näkyy on Saab 340.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnaviation oli tosi kaunis je mielyttävä Airlines!

 

Olen itse silloin lentänyt Helsingistä-Joensuuhun

 

On vahinko että se hävis taivasta!

 

Yritin Kuva lähetä siitä,mutta ei onnistu!

Aikaisemmin mä osasin.mitä mä teen viärin?

 

Apua!!!

 

Terveiset Zürichistä

 

Chris

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain lehdessä luki taannoin, että tuo Finnaviationin peräsimen maalauskuvio oli aikoinaan saanut paljon kansainvälistä tunnustusta. Tiedä sitten mitä tunnustusta kun en muista edes yhtään mistä tämän joskus luin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Finnaviation oli aikanaan (70-luvun lopulla, ainakin Ilmailu-lehtien mainosten mukaan) ilmailun monialayritys. Eli lentokoulutusta, koneiden vuokrausta, materiaalien myyntiä, huoltopalvelua ja lentotaksitoimintaa. Matkustajaliikenne säännöllisillä reiteillä alkoi ilmeisesti hieman myöhemmin, juuri Bandeirante-koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta pyrstön Poro tunnuksesta sen verran että Finnaviationilla oli aina joulun aikoihin tapana maalata sen poron kuono punaiseksi niinkuin petterillä:) Finnair osti Finnaviationin ja vähän aikaa se taisi lentääkki Finnairin omistuksessa, mutta FAn väreissä, kunnes Golden Air rupesi lentämään noita vuoroja kun Finnair luopui Saabeista ja myöh. koko potkuri kalustosta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan noin ulkomuistista: 70- ja 80-lukujen vaihteessa fuusioitiin Nordair ja Wihuri Oy Finnwings (ent Lentohuolto), josta tuli Finnaviation. Nordairin kalustona tuolloin oli Falcon 20 OH-FFA ja Finnwingsillä oli epälukuinen määrä jos jonkinmoisia lentokoneita. Osa oli 400-sarjan Cessnoja, joita operoivat Kuljetusliike P. Lumiahon lukuun, kuljettaen pankkipostia yms pikkupakettia ainakin Joensuuhun, Jyväskylään, Kuopioon, Ouluun, Kemiin, Rovaniemelle ja Vaasaan. Lumiahon koneet ja työt siirtyivät tuossa vaiheessa Finnwingsin entisen toimitusjohtajan Matti Siimeksen perustamalle Siimes Aviationille. Finnaviation aloitti matkustajaliikenteen ensin Bandeiranteilla, sittemmin korvasi ne Saab 340:llä. Sivussa jatkettiin jonkun aikaa liikelentoja Falconilla sekä Cessna 425:llä (OH-CIK) ja 441:llä (OH-CIE), joilla lennettiin mm Rautaruukille säännöllisesti Hki - Oulu väliä. Falconilla aloitettiin myös DHL:n pikkupakettilennot Brysseliin, myöhemmin muistaakseni lennettiin Postille EMS:n vastavia lentoja.

Aikaa myöten kaikki Finnwingsin peruna tulleet rönsyt, kuten lentokoneiden myynti ja huolto sekä koulutus Malmilla lopetettiin, samoin pikkuhiljaa liikelennot ja Falcon myytiin Euroflitelle. Vain Saabit jäivät, pääosin säännölliseen reittiliikenteeseen. Ymmärtääkseni FA oli alusta asti täysin Finnairin omistama tytäryhtiö siihen saakka kun se fuusioitiin emoyhtiöönsä.

Ehkäpä joku FA:lla töissä ollut tai muuten asiaa paremmin tunteva voi kertoa jämptimmin...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnaviation oli tosi kaunis je mielyttävä Airlines!

 

Olen itse silloin lentänyt Helsingistä-Joensuuhun

 

On vahinko että se hävis taivasta!

 

Yritin Kuva lähetä siitä,mutta ei onnistu!

Aikaisemmin mä osasin.mitä mä teen viärin?

 

Apua!!!

 

Terveiset Zürichistä

 

Chris

 

..juu kyllä itse muistan vielä elävästi Finnaviationin Saab 340 lennot Helsingistä Joensuuhun joskus 90-luvulla. Oli se aika jyrräämistä mutta aina kiva emo messissä :D

 

Iltakone Joensuuhun lensi yhteen aikaan Lappeenrannan kautta ja lento kesti 1½ tuntia. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosi hyvä sivu. Tuolla on aika mielenkiintosia noi jutut. karmat siitä!

Haa! Lekentaarinen Antero Maapallo! Antsu oli pilotti, jota lennonjohtajapiireissä yhä muistellaan eräästä piirteestään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haa! Lekentaarinen Antero Maapallo! Antsu oli pilotti, jota lennonjohtajapiireissä yhä muistellaan eräästä piirteestään.

 

Kerro loppuun asti kun jo aloitit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerro loppuun asti kun jo aloitit.

Duoda duoda... Antsu (tai Maapallo, kuten tavattiin sanoa) on epäilemättä yhä tunnetuin lentäjä lennonjohtajapiireissä. Tämä liittyi hänen tapaansa aina ja kaikissa tilanteissa pyytää oikaisua haluamalleen fixille, oli kyse vaikka kuinka pienestä oikaisusta. Esimerkkinä FAV391 lähestyy Pirkkaa (PIR) matkallaan Vaasaan ja pyytää selvitystä suoraan sinne (VAS). Tuore lennonjohtaja parina ensimmäisenä kertana yleensä ihmetteli asiaa ja totesi, että tämä ei voi olla totta: kone oikaisee korkeintaan 1 mailin ja voittaa ehkä ajassa 15 sekuntia.

 

Antsu on ihan oikeassa perusteluissaan; jos tätä tapahtuu joka lennolla vuoden aikana, niin kyllä säästöä syntyy. Mutta varjopuolena muinoin (vuoteen 1996 asti) oli menetelmälennonjohtajalle kiusallinen asia. Samalla hetkellä kun antaa tällaisen oikaisun, hän luopuu mahdollisuudesta tehdä Pirkkalasta (ja jopa Seinäjoelta) lähtevälle koneelle menetelmäporrastus. Tämä siitä syystä, että menetelmäporrastus olisi pitänyt tehdä Vaasan VOR:n radiaaleihin perustuen ja näillä etäisyyksillä ja laitteen toleransseilla kyseessä olisi ollut mahdoton tehtävä.

 

Toinen yhä kiusallinen asia oli, että tämän jälkeen piti tehdä koordinaatio muiden mahdollisten ATS-yksiköiden kanssa (näin toimitaan yhä): kone ei tulekaan reitin keskilinjaa, vaan jotakin muuta. Menettely herätti hämmästystä ja myös suuttumusta ja jotkut lennonjohtajat alkoivat suosimaan "proceed via FPL-route" -vastausta myös muiden kuskien kohdalla.

 

Ärsytyskynnys oli havaittu myös ohjaamoissa. Jotkut perämiehet kieltäytyivät kyselemästä suoria toimiessaan Antsun piloting piloteina, koska menettely hävetti. Antsu sitten kysyi asian itse.

 

Nykyiset pilotit taitavat luottaa nykyisin siihen, että kyllä se oikaisu tulee, jos siihen on aihetta ja saavutettu hyöty on suhteessa tehtyyn työhön. Tunnoton oikoilija voi nykyisessä tutkaympäristössäkin saattaa itsensä pahemmanlaatuiseen liemeen mikäli ei käytä järkeä oikomisissa.

 

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Antsun ammattitaito olisi ollut huono. Päinvastoin, kyse oli ammatimiehestä, joka osasi muutoin suhdetoiminnan erinomaisesti, mutta jäi tapansa ansiosta kaikkien mieleen - hyvässä tai pahassa. Tottahan sitä pitää yhtiönsä etua ajaa aina. Nykyisten janimarkopettereiden kohdalla ei samanlaisia persoonallisuuksia enää tapaa ja ehkä joku voi jopa ikävöidä Antsua sen takia. Ja mihin ihmeeseen on kadonnut blyyböödin Roger Ramjet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään