Guest pleku

Digijärkkärin kennon puhdistaminen.

20 viestiä aiheessa

Eli kuten otsikkokin kertoo. Onko hyviä vinkkejä minkälaisilla välineillä kannttaa lähteä liikenteeseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse käytän Petteri Sulosen kuvaamaa sivellinmenetelmää:

http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html

Toinen suosittu menetelmä on ns Copperhill metodi, joka perustuu Eclipse-puhdistusaineen ja PecPad-paperien käyttöön. Linkki löytyy tuosta Petterin websivusta. Kokeilin sitäkin, mutta sivellinmenetelmä vaikuttaa turvallisemmalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen puhdistellut ihan muovilätkällä jonka leikkasin kennon levyiseksi. Siihen päälle taitellen ja kumilenkillä kiinni tuommoinen "PecPad" mitä ostin duunireissulta, pari tippaa Eclipseä päälle ja kläämimään sitä lasilevyä mikä on sensorin päällä, missä ne moskat on.

Ja varmaan tavallinen linssinpuhdistuspaperi ja -neste toimii ihan yhtä hyvin.

Jotenkin tuntuu siltä että mikä tahansa missä lukee "sensor"-jotain- maksaa aina 10 kertaa enemmän kuin mitä se maksaisi jos se olisi tehty johonkin muuhun käyttöön kuin kalliiden digitaalijärjestelmäkameroiden herkkien sisuskalujen puhdistamiseen tieteellisen tarkan tutkimustyön täydellisyyteen hiomalla menetelmällä... my ass.. ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen puhdistellut ihan muovilätkällä jonka leikkasin kennon levyiseksi. Siihen päälle taitellen ja kumilenkillä kiinni tuommoinen "PecPad" mitä ostin duunireissulta, pari tippaa Eclipseä päälle ja kläämimään sitä lasilevyä mikä on sensorin päällä, missä ne moskat on.

Pistähän ihan huvikses kuvaa tosta sun laitteestas jos mahdolista. "Tee se itse insinöörit" on aina parhaita. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika varman päälle kannattaa ottaa sitten, mitä varovaisuuteen tulee. Naarmu lowpassfiltteriin tarkoittaa että kenno menee vaihtoon. Samalla rahalla melkein heittää rungon roskiin ja ostaa uuden.

Eli kennoon ei kannata koskea, ellei ole pakko. Iso kumipuhallin on varsin tehokas irtopölyn poistaja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo toki. Varovainen pitää olla. Tosin se kennon filtterin päällä on lasi, joten ei se nyt ihan aivastuksesta naarmuunnu. Mutta ei tietenkään kannata sörkkiä sinne millään jääraapalla :)

Aki, tässähän tämä ;D

ccd-clean.png

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iso kumipuhallin on varsin tehokas irtopölyn poistaja.

Riippuu ehkä kameramerkistä ja sitä kautta kennon tyypistä. Itse olen onnistunut Nikon D70:n kennolta poistamaan muutaman pienen langanpätkän, muuten kumipuhaltimen käyttö tuntuu vain lisäävän likaa kennolla >:(. Aika ajoin olen käyttänyt kameran huollossa puhdistettavana (tehdään odottaessa), kun oma aika ei riitä puhdistustyökalujen tee-se-itse askarteluun.

Rajala Cameralla näyttää olevan myynnissä sekä Canoniin että Nikoniin Giant-kennonpuhdistin hintaan 39 euroa. Onko kenelläkään lisätietoa tai kokemuksia tästä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ostin paikallisesta kameraliikkeestä hienoisella riskillä ihan paineilmasprayn. Nikonin tai Canonin maahantuojalta (en muista kummasta oli) joku kaveri oli kuulemma sanonut, että sillä hän itse suihkii suurimmat ja sitkeimmät pölyt/karvat pois. Aikani emmittyäni uskalsin sitten lopulta sitä testata ja hyvin tuntuu toimivan. Pitää vaan huolen, että se purkki ei heilu suhuutellessa. Ainakin tuolla on pienempi vaara sohaista vääriä osia :P

EDIT: tarkennettakoon vielä sen verran, että se on sellainen hellävaraisempi suihku, kuin esim tietokoneista pölyjen puhaltamiseen tarkoitetut...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Imurilla...

(En suosittele heikkohermoisille, mutta toimii...)

Sun on pakko käyttää imuria kun paineilmat meni sääskien hätistelyyn ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Imurilla tosiaan saa helposti peilin vinksalleen tai suljinlehdet ruttuun. Pölyn irrottamisessa se ei ole kovin tehokas, kun ei voi viedä pintaan kiinni. Puhallus on paljon tehokkaampi matkan päästä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En puhdista kennoa. Ihan turhaa touhua, eihän noi sensorit edes pölyynny...

[ Attachment removed / expired ]

No okei, aika pian tuon kuvan jälkeen kävin kyllä puhdistuttamassa Nikonilla. ;D Olen kyllä harkinnut kotikeinoin puhdistamistakin, mutta kun toistaiseksi tekevät Nikonilla ilmaiseksi, niin antaa ammattimiesten hoitaa homma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Metkaa, miten noi vaihtelee. Mulla ei ole 5 kuukaudessa tullut yhtään röhnää kennoon. Peilipesän kyllä puhallan usein, enkä pidä kameraa ilman putkea turhaan, enkä käännä kameraa ylöspäin putki irti, mutta könyän kumminkin pöpelikössä kameran kanssa ja vaihdan putkea tiuhaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Metkaa, miten noi vaihtelee. Mulla ei ole 5 kuukaudessa tullut yhtään röhnää kennoon. Peilipesän kyllä puhallan usein, enkä pidä kameraa ilman putkea turhaan, enkä käännä kameraa ylöspäin putki irti, mutta könyän kumminkin pöpelikössä kameran kanssa ja vaihdan putkea tiuhaan.

Siellä "tiilikasalla" pölyää ihan saamaristi, kiitos sen louhoksen vieressä ja Antti viihtyy siellä aika paljon .. ;)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siellä "tiilikasalla" pölyää ihan saamaristi, kiitos sen louhoksen vieressä ja Antti viihtyy siellä aika paljon .. ;)

Tiilikasalla ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa lasia vaan pärjää koko ajan pitkällä zoomilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiilikasalla ei kuitenkaan tarvitse vaihtaa lasia vaan pärjää koko ajan pitkällä zoomilla.

Juu, vaikkei bajonetista pääsisikään sisään (joka sekään tuskin on täysin tiivis) mutta pölyisissä oloissa kameran kaikki kolot on täynnä moskaa, joka sitten tunkee joka paikkaan laukussa jne..

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otappas varsin testikuva pienimmällä mahdollisella aukolla, niin alkaa kummasti pieniä pisteitä löytymään. Esim mulla on kennolla semmoisia hiukkasia, joita ei näy vielä jollain 13:n aukolla, mutta auta armias mikä pistemeri tulee näkyviin, kun ottaa kuvan 40:n aukolla :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otappas varsin testikuva pienimmällä mahdollisella aukolla, niin alkaa kummasti pieniä pisteitä löytymään. Esim mulla on kennolla semmoisia hiukkasia, joita ei näy vielä jollain 13:n aukolla, mutta auta armias mikä pistemeri tulee näkyviin, kun ottaa kuvan 40:n aukolla :P

Onneksi sitä harvoin tulee kuvattua aukolla 40 :)

Paras pistemeri muuten tulee kun kuvaa ilman putkea, tarvii vain sikanopean valotuksen eikä kirkasta valoa ettei pala puhki kaikki..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään