Guest Staok

Uudet pilotit huom!

21 viestiä aiheessa

Terve!

 

Meillä pohjoismaissa on jäsentilanne nousussa ja uusia jäseniä ilmestyy VACCiin melkein pari-kolme kuussa, mikä on varsin hieno asia(en tiedä tällä hetkellä IVAO Finlandin statistiikkaa, joku lienee kykenevä valaisemaan) sillä uudet pilotit tuovat aina lisää uuttaa harrastuksen pariin, mutta liialla luulolla ja välinpitämättömyydellä voi pilata monen ihmisen harrastuksen, tarkoituksena on luoda mahdollisimman hyvä illuusio oikeasta lentämisestä ja siihen jos mihin voi omalla käytöksellä ja paneutumisella vaikuttaa.

 

Ymmärretääköön nyt siis, että EN osoittele ketään täällä sormella, enkä suinkaan tarkoita loukata ketään seuraavalla avautumisella.. Älkää suinkaan myöskään säikähtäkö, ei se online-lentäminen ole vaikeaa, se vaatii vaan paneutumista ja asioiden jatkuvaa lukemistal

 

Ymmärrän, että uuden sivun avaaminen simu-uralla on jännittävää ja vaikeaa, uusia asioita tulee kerralla paljon ja niiden oppiminen vaatii kärsivällisyyttä ja avointa mieltä. Minkään sortin ylimielisyys ei ole paikallaan, olet sitten lentänyt simulla jo 10 vuotta tai vuoden, vaikka luulet tietäväsi asiat, niin ei välttämättä kumminkaan ole, sillä asiat ovat todellakin toisin onlinepuolella, täällä korostuu se ns. as real as it gets-henki. Käykää se simun lentokoulu läpi ennen ekaa verkkolentoa, lukekaa ne materiaalit mitä on saatavilla ajatuksella läpi ja materiaalin puutteesta on turha valittaa, sitä on paljon niin IVAOn kuin VATSIMinkin puolella.

 

Tästäkin on sanottu jo tuhat kertaa, mutta lienee jälleen paikalla muistuttaa: Lentäkää ne ekat lennot(20h-50h) sillä perus-cessnalla mikä simusta löytyy tämä koskee siis kaikkia, lensit sitten työksesi airbussia tai aloitit harrastuksen vastikään.

 

Aloittakaa se lentäminen VFRää lentäen(VATSIMissä pyörii nyt loistava VFR Afternoon eventti, IVAOsta en tiedä), aloittakaa laskukierroksilla, vfr matkalennoilla. Sitten voitte jatkaa IFRään ja sitäkin korkeintaan Baronilla tai vastaavalla.

 

Kerratkaa ne sääoppinne, lentosäännöt, ilmatilaluokat ja ihan perusproseduurit(koskee ihan teitä putkilla lentäviäkin "pr00" pilotteja) niin ne kerrataan aina sillon tällöin oikeasti, meinaan niissä on paljon asiaa ja niitä on varsinkin vähän nuoremman pilotin vaikea kerrasta jos toisesta hahmoittaa, niin on vähän kokeneemmallakin.

 

Ja kaikista viimeinen ja ehkä eniten ilmenevä ongelma: Älkää disconnectatko jos se lennonjohtaja yrittää autaa teitä, me ollaan täällä teitä varten ja neuvotaan parhaamme mukaan niin nuoria kuin vanhempiakin, uusia kuin kokeneitakin. Mitään mitä se lennonjohtaja sanoo ei ole tarkoitettu vittuiluksi. Kysyä saa ja pitää aina. Jos tulee epäselviä selvityksiä, softaongelmia yms, se lennonjohtaja kyllä auttaa parhaansa mukaan.

 

Lukekaa ne tämän boardin stickynä olevat jutut läpi, niistä on hyötyä. Tämä oli siis käsky ihan kaikille niin vasta-alkaneelle kun teille monta tuhatta tuntia tuubia ajaneillekkin, kertaus on opintojen äiti.

 

EDIT1:

 

Ehdotankin täten VACC-Finlandin uuden palvelun avaamista. Lennonjohtajilla on omat kouluttajansa, minusta voitaisiin perustaa pilotteja varten Tutor-palvelu jotta alun epäselvyydet saadaan hoidettua pois alta ja uusi elämys verkkolennon parissa olisi mahdollisimman nautinnollinen. Allekirjoittanut on ensimmäisenä vapaaehtoisena, toivottavasti muut seuraavat perässä.

 

//Captain Salomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ehdotankin täten VACC-Finlandin uuden palvelun avaamista. Lennonjohtajilla on omat kouluttajansa, minusta voitaisiin perustaa pilotteja varten Tutor-palvelu jotta alun epäselvyydet saadaan hoidettua pois alta ja uusi elämys verkkolennon parissa olisi mahdollisimman nautinnollinen.
SVIL:n tutor-projektihan on jo olemassa, mutta ainakin minun osalta se on elänyt hiljaiseloa. Olisihan tuossa ideaa, mutta se vaatii aika paljon pohdintaa, ennen kuin siitä saisi suunnitelman.

 

Hmm. Olisikohan syynä muuten tuohon mun henkilökohtaiseen hiljaiseloon se, että tuolla on ihan väärä sähköpostiosoite mun kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Musta tuntuu, että SVIListä on nyt enemistö firman leivissä ja se elää vähän hiljaiseloa sen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Musta tuntuu, että SVIListä on nyt enemistö firman leivissä ja se elää vähän hiljaiseloa sen takia.
Enkä mäkään tässä enää kauaa hengaa.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tota noin... :P

 

Kiitokset Käptain Salomaalle muistilistasta, se perusfiilinki haettu jo Cessnalla siellä. Mahtaako Käptain Salomaa muistaa sitä meikäläisen ensimmäistä TGL sessiotani Pirkkalassa joskus aikoja sitten Cessnalla, olit meinaan Pirkkalan lähestymisessä. Sanotaanko että "hieman" on omat taidot siitä parantuneet. :P Tosin jännitystasoni ei välttämättä ole laskenut. ;D :-\

 

Mutta joo. Tässä nyt menee aika bussin materiaalia lukiessa sekä uusien kompuutterikilkkeiden funktioita ihmetellen, ja AXP:n laitetta odotellessa. Josko sitten olisi mun aika tulla sinne virtuaalitaivaalle, jostain syystä jäänyt multa tuo Vatsim -toiminta nollaan. Kai se on se "WTF, en osaa, voi s**tana" -fiilinki minulla, joka on ollut mulla aina _hyvin_ vahva. Mutta kai se on parempi olla liian vahva kun ei ollenkaan? ;)

 

Ja jos saisin ylläolevien herrojen kommentteihin lisätä sen verran, että opetelkaa operoimaan niitä koneita mitä lennätte Vatsimissa jotta osaatte painaa oikeita nappeja. Ei parhaastakaan kompuutterikilkkeestä tai autopilotista ole hyötyä jos sitä ei osata käyttää oikein eri käyttötarkoituksiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä mister Kettistä korjatakseni, osatkaa myös sitten lentää niitä rahakkaita sijoituksianne käsin, sillä se käytetään kumminkin microsoftin tuotetta pääasiassa joka voi kosahtaa milloin tahansa, miksi tahansa.

 

Ja myöskin: Kaikki me ollaan alottelijoita oltu ja oltu samassa pinteessä ja vaikka ei ns. alottelijoita ollakkaan niin opittavaa riittää silti.. paljon.

 

Toki vaikka perustuntuma onkin jo kessnalla niin käykääpäs tekemässä kerran kahdessa kuukaudessa jollain pienemmällä koneella itsellenne mittaritarkkari. Ihan perusmittarin salat ja kaikki läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä mister Kettistä korjatakseni, osatkaa myös sitten lentää niitä rahakkaita sijoituksianne käsin, sillä se käytetään kumminkin microsoftin tuotetta pääasiassa joka voi kosahtaa milloin tahansa, miksi tahansa.

 

Ja myöskin: Kaikki me ollaan alottelijoita oltu ja oltu samassa pinteessä ja vaikka ei ns. alottelijoita ollakkaan niin opittavaa riittää silti.. paljon.

 

Toki vaikka perustuntuma onkin jo kessnalla niin käykääpäs tekemässä kerran kahdessa kuukaudessa jollain pienemmällä koneella itsellenne mittaritarkkari. Ihan perusmittarin salat ja kaikki läpi.

 

Tässä voisi realismihenkinen pilotti ottaa ajatuksen IRL-kelppareista: Esim. SEP (yksimoottoriset mäntäkoneet) pysyy voimassa lentämällä vuodessa vähintään 12 tuntia SEP-kalustolla, muutoin pitää käydä tarkkari ("inssiajo") uudestaan vaikka kuinka lentäisi isompaa rautaa joka päivä. Samoin mittarijuttuja ym isoilla koneilla lentävät joutunevat kyllä kertaamaan niitä puolen vuoden välein ihan käsin lentäen.

 

Jos tuntuu nololta lähteä "pikkuritsalla" harjoittelemaan, miettikää onko se sitten vähemmän noloa kun se bussi "lähti vaan jotenkin oudosti tuonne".. :) Sitäpaitsi esim. Dreamfleetin Bonanzassa on kyllä opeteltavaa ja haastetta ihan kokeneemmallekin lentäjälle, ei kannata urautua vain yhteen lokeroon :)

 

Pääkaupunkiseudulla voi hyvin tutustua VATSIMiin tulemalla Malmin Ilmailukerhoon käymään, OH-SIM on olemassa käyttöä varten. Lauantaisin klo 12- on hyvä, tosin tänään meillä on SAR eli etsintä- ja pelastuslentäjien koulutusta mutta sitäkin voi hyvin tulla seuraamaan, kelikin näyttää siltä että oikeatkin koneet kenties lentävät jne.. Mutta menee sen verran offtopic-hommiksi että taidan lähteä tästä kentälle ;D

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps. Taas tuossa pari päivää sitten nähtiin, että tuo lentäminen ilman autopilottia on pakko osata. Olin tulossa Avrolla laskuun Helsinkiin, sain selvityksen ILS-lähestymiseen 22L:lle. LOC-moodi autopilotista päälle, ja suuntasäteestä kiinni n. DME 15 (nopeutta 185 kt). Kaikki sujui hyvin, yht'äkkiä ennen liukupolun nappaamista kone alkaa viedä suuntasäteestä sivuun. En tiennyt (enkä tiedä edelleenkään) mitä tuossa kävi, joten varmuuden vuoksi pyyntö uuteen lähestymiseen. LJ selvittää uuteen ILS:ään oikean kautta, autopilotti välittömästi pois ja siitä eteenpäin käsin. Ruuhkaa ei Helsinkiin tuolloin ollut, mutta jos olisi ollut ja käsinlentäminen ei olisi ollut hallussa, ei hyvää olisi seurannut. Uudessa lähestymisessä kytken sitten APP-moodin päälle, ja kone tulee sujuvasti (olisiko ollut n. 7 mailin finaali) suuntasäteessä. Osaisiko joku sanoa, mitä tuossa kävi? Mikään nappula ei ollut väärässä asennossa, sen uskallan sanoa. Kaarron aikana kävin kaiken mahdollisen ohjaamossa läpi, joka siihen olisi voinut vaikuttaa.

 

Kone siis vaan ajautui suuntasäteestä pois, oikealle, kaikki nappulat oikein ja a/p kytkettynä... Eli mitä tahansa tuolla voi käydä, seuratkaa myös lennon kulkua  ;).

 

p.s. Joskus on myös hauskaa lennellä nousut aina pinnoille saakka käsin, samoin lähestymiset kauempaa. Suositellaan harrastettavaksi kuitenkin vain ruuhkahuippujen ulkopuolella, ruuhkassahan muun liikenteen seuraaminen on tavallistakin tärkeämpää.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo.. itekki olin vähä turhan välinpitämätön alkuaikoina... mut käsilaskut menee hyvin ja muu käsilentäminen, ILS:sää en edes osaa ilman GPS:sää  ;D ajan käsin suuntasäteeseen ja sitten laitan ils:sän päälle  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joo.. itekki olin vähä turhan välinpitämätön alkuaikoina... mut käsilaskut menee hyvin ja muu käsilentäminen, ILS:sää en edes osaa ilman GPS:sää  ;D ajan käsin suuntasäteeseen ja sitten laitan ils:sän päälle  :P

Tarkoitat kai autolandin? Ja miten meinasit ILS lähestymisen tehdä GPS:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat kai autolandin? Ja miten meinasit ILS lähestymisen tehdä GPS:llä?

 

Tai siis, joo autolandia tarkotan.. en osaa laittaa autopilottia ajamaan ils säteseen nii katon GPS:stä missä se sulka on, ja sitten autoland

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai siis, joo autolandia tarkotan.. en osaa laittaa autopilottia ajamaan ils säteseen nii katon GPS:stä missä se sulka on, ja sitten autoland

ILS-lähestyminen ei ole siis Autoland... Kannattaa opetella lentämään tuloreitit, racetrackit yms, ettei tarvi tuon gepsun avulla suuntasädettä metsästellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ILS-lähestyminen ei ole siis Autoland... Kannattaa opetella lentämään tuloreitit, racetrackit yms, ettei tarvi tuon gepsun avulla suuntasädettä metsästellä.

 

Joo, olisko mitään hyvää sivua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko FSN:ään tuleva Wiki palvella asiassa...?  Jahka sen saa kyhättyä esille ensin..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko FSN:ään tuleva Wiki palvella asiassa...?  Jahka sen saa kyhättyä esille ensin..  :P

 

Toisaalta tuo Perusedellytykset VATSIM/IVAO lentämisessä kertoo jo melko kattavasti asiat mitkä tulisi osata,loppuhan on vain itsestä kiinni ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tarkoituksena olisikin siirtää näitä eripuolella foorumia leijuvia ohjeketjuja tuonne "itse sivuston" puolelle, jossa ne olisivat paremmin (?) esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tarkoituksena olisikin siirtää näitä eripuolella foorumia leijuvia ohjeketjuja tuonne "itse sivuston" puolelle, jossa ne olisivat paremmin (?) esillä.

 

Juu, näin juuri. Eli "pysyvät stickyt" voisi siirtää wikiin ja linkittää sinne..?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään