Guest Heska

Lähtö Hyvinkäältä

7 viestiä aiheessa

Moi

Hyvinkää tuntui hyvältä paikalta lyhyisiin lentoihin, mutta: 1. Miten koneen saa parkille?  2. Helsingin app:iin vai TWR:iin  yhteys ennen rullausta ja nousua?

Kiitos opastuksesta etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvikään alueella on valvomatonta ilmatilaa alle 2500 ft, joten ennen lähtöä ei tarvitse ottaa yhteyttä keneenkään. Kuitenkin "unicom"-jaksolla pitää kertoa aikeet muulle liikenteelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Koneen voi (ja se pitää!) siirtää esim. slew-toiminnolla (paina "y" ja siirtele konetta kursoreilla tai joystickillä (varovasti ja hitaasti, muuten olet pian Tampereella tai Tallinnassa.. :)) joystickillä kunnes kone on oikeassa paikassa parkissa. Näin voi tehdä jos kentällä ei ole mallinnettu parkkiruutuja mitä voisi simun valikosta valita.

 

Tai sitten vain rullaat sen sinne parkkiin kerran, sammutat moottorin ja pistät virrat pois, täytät tankit ym, ja tallennat tilanteen nimellä "EFHV parkissa". Ja lataat sen aina kun haluat lähteä Hyvinkäältä.

 

On tosiaan erittäin tärkeää että saat sen koneen POIS kiitotieltä ENNEN kuin yhdistät vatsim-verkkoon, koska muuten joku saattaa olla juuri tekemässä laskua kun yhdistettyäsi putkahdat siihen keskelle eteen :)

 

Hyvinkää on valvomaton ns "korpikenttä" missä ei ole omaa lennonjohtoa eikä sen ole myöskään valvotun ilmatilan "sisällä" muutoin kuin 2500 jalasta ylöspäin on Helsingin TMA:n eli lähestymisalueen "lattia" - TMA on siis välillä 2500ft - FL245 (lentopinta 245 eli "24500 jalkaa")

 

Tuon TMA:n hoitaa Helsingin Lähestyminen (EFHK_APP) jos on paikalla, muutoin Tampereen Alue (EFES_CTR).

 

Eli periaatteessa jos lennät esim. Hyvinkäältä Malmille 1300 jalassa, ei tarvitse jutella millekään lennonjohdolle kuin vasta noin 10 minuuttia ennen Malmin lähialuetta jotta saat selvityksen sinne.

 

Toisaalta taas, oikeassa elämässä mm. aktivoidaan lentosuunnitelma jonkun lennonjohtoelimen kanssa - sen voi tehdä useallakin tavalla. Tässä nyt simulaattorimielessä ei ole kauheasti merkitystä miten sen tekee, mutta mielenkiinnon vuoksi höpisen nyt vähän enemmänkin aiheesta ;) Oikeassa elämässähän lentosuunnitelman yksi tärkeä merkitys on siinä, että jokaisella lennolla mille on jätetty lentosuunnitelma, saadaan etsintä- ja pelastuspalvelua jos kone ei ole määränpäähänsä saapunut puoli tuntia arvioidun saapumisajan jälkeen. Eli jos sattuisi esim. niin että joutuisi tekemään pakkolaskun eikä ehtisi ilmoittaa siitä radiolla mihinkään, etsintä aloitetaan lentosuunnitelmaan jätetyn lentoreitin varrelta. Siksi plaaniin merkitty reitti on myös VFR-lennolla ihan tärkeä asia. Mutta siihen plaanin avaamiseen:

 

  • Maasta ennen lentoonlähtöä, radioyhteys harvoin toimii korpikentältä, joten paras tapa on soittaa juuri ennen lentoonlähtöä kännykällä EFES:iin ja ilmoittaa lentoonlähtö ja ilmasta vahvistaa toteutunut lähtöaika radiolla kun ollaan riittävän korkealla että se kuuluu. Vatsimissa jos EFES on paikalla tämän voinee toki hoitaa radiolla koska se aina kuuluu. (1)
  • Ilmasta lentoonlähdön jälkeen radiolla. Näinkin voi tehdä ja tehdään, mutta hommassa on se ongelma, että jos ajat lähtökiidossa päin mäntyä ja esim. jäät puristuksiin lentokoneen hylkyyn, kukaan ei tiedä siitä, koska lentosuunnitelma ei ole aktiivinen, ja siten se vain raukeaa kun lähtöilmoitusta ei aikanaan kuulu. Näinkin on käynyt, muutama vuosi sitten oli onni mukana kun ohikulkija huomasi kiitotien päässä rutussa olleen koneen missä pilotti oli virunut jo aika monta tuntia pakkasessa.
  • Toki sitten jos lähdet valvotulta lentopaikalta, plaani tietenkin aktivoituu lennonjohtajan toimesta

 

Lennon jälkeen plaanin päättäminen on samanlainen juttu.

 

  • Plaanin voi päättää ilmasta radiolla(2) - sama kommentti kuin yllä, jos ajat laskun pitkäksi, siitäkään ei kukaan tiedä, koska lentosuunnitelmasi on jo päättynyt. Toisaalta homma toimii ihan OK jos tiedät että kentällä on joku vastassa odottamassa sinua ja huolehtii hälytyksen hätäkeskukseen jos laskusi menee päin puuta. Sama lähdönkin kanssa toki - eli kannattaa miettiä nämä asiat tältä kantilta fiksusti :)
  • Järkevin tapa on päättää plaani vasta maasta laskun jälkeen puhelimella. Tällöin ollaan turvallisesti maan pinnalla jälleen. Verkkolentämisessä taasen tässä toimii radio ihan OK. Toki sitten ongelma on se, että se helposti tohinassa unohtuu. Toisaalta plaaniin nykyään laitetaan pilotin kännykkänumero juuri tuosta syystä, koska se on se mihin EFES ensimmäisenä soittaa jos laskuilmoitusta ei kuulu..(3)
  • Valvotulla lentopaikalla taasen lennonjohtaja päättää plaanisi laskun jälkeen.

 

Parit radioesimerkit - lennonjohdon höpinät kursiivilla - nämä eivät nyt välttämättä mene AIVAN täysin "by the book" koska kirjoittelen tässä pikaisesti, mutta jotenkin näin homma hoitunee kyllä:

 

(1) "Iltapäivää Tampereen alue, Oscar hotel Charlie Alfa Mike" "Oscar Alfa Mike, Tampereen alue, jatka" "Aktivoin lentosuunnitelman Hyvinkäältä, arvioin lentoonlähdön aikaan 14, Oscar Alfa Mike" "Oscar Alfa Mike, lentosuunnitelmasi on aktivoitu aikaan 10, ilmoita kun olet ilmassa" "Ilmoitetaan ilmassa, Oscar Alfa Mike"

 

(2) "Tampereen alue, Oscar Alfa Mike lähestyy Punkaharjun kenttää laskua varten, päätän lentosuunnitelman tähän" "Oscar Alfa Mike, lentosuunnitelmasi päättyi aikaan 33"

 

(3) "Tampereen alue, Oscar Hotel Charlie Alfa Mike, päättäisin lentosuunnitelman" "Oscar alfa mike, jatka" "Oscar alfa mike, oli VFR-lento Hyvinkäältä Punkaharjulle, laskeuduimme Punkaharjulle aikaan 35" "Oscar alfa mike, kiitos. Lentosuunnitelmasi on päätetty." Puhelimessa ei tietenkään tarvitse käyttää vastaanottajan kutsutunnusta lausetta aloittaessa :-) Kerran muistan soittaneeni vatsim-lennon jälkeen Kemppaiselle laskuilmoituksen... "o_O" ;D

 

Lisälukemista: http://www.ilmailuhallinto.fi/lennonsuunnittelu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäänpä pari esimerkkiä korpikenttälentämisen radioliikenteestä. Tällaisella valvomattomalla lentopaikallahan viestit lähetetään pääsääntöisesti "sokeasti" eli vain tiedoksi muulle liikenteelle ja jokainen vastaa itse siitä että huomioi muun liikenteen, lentosääntöjen mukaisesti. 

 

"Hyvinkään liikenne, OH-XYZ lähestyy Malmin suunnasta laskua varten, arvio laskukierrokseen 10 minuuttia, onko muuta liikennettä? "

 

Johon usein ei kuulu mitään vastausta. Mutta paikallinen lentäjä saattaa vastata: "OH-XYZ, tässä OH-CAM, tervetuloa, pari konetta kierroksessa, käytössä kiitotie 22 ja kahvipannu on kerhokämpässä kuumana".

 

Tähän sitten OH-XYZ voi vastata esim. "O-AM, kiitos tiedosta, O-YZ".

 

Hetken päästä ollaan jo lähellä:

"Hyvinkään liikenne, O-YZ liittyy kahden minuutin kuluttua oikeaan myötätuuleen kiitotie 22".

"Hyvinkään liikenne, O-YZ liittyy oikeaan myötätuuleen kiitotie 22 ja huomioidaan myötätuuliosalla oleva Cessna".

"Hyvinkään liikenne, O-YZ oikealla perusosalla kiitotie 22".

 

Laskun jälkeen:

"Hyvinkään liikenne, O-YZ poistui kiitotieltä".  Tässä OH-XYZ EI siis sano "Kiitotie vapaa" koska se tarkoittaisi että kiitotiellä ei todellakaan ole mitään estettä. Todellisuudessa on nimittäin täysin mahdollista että sillä välin OH-XYZ:n laskua odotellut radioton kone on jo rullannut kiitotien lähtöpaikalle lentoonlähtöä varten. Radion käyttö ei ole korpikentälllä pakollista.

 

Muita korpikentällä mahdollisia radioviestejä:

"Hyvinkään liikenne, OH-987 myötätuulessa". Tässä on kyseessä laskuun tuleva purjekone. Moottorikoneen pitää väistää, eli hyvä vastaus tähän voisi olla vaikkapa: "Selvä, tässä O-YZ, olen oikealla myötätuuliosalla ja teen kaksi ympyrää vasemmalle".  Purjekoneethan käyttävät Hyvinkäällä vasemmanpuoleista laskukierrosta kiitotielle 22, ja moottorikoneet oikeanpuoleista. 

 

"O-YZ, Hyvinkään maa, meillä on purjekone vielä kiitotiellä". Eli purjelentotoiminnan valvoja kertoo esteestä. Tähän voi reagoida joko odotuskuviolla kuten yllä, tai vaikkapa näin:  "Hyvinkään maa, O-YZ, sopiiko laskea purjekoneen yli".

 

Kertokaa jos yllä olevassa oli jotain pahasti väärin. Nämä ovat omassa IRL-korpikenttälentämisessä opittuja, toivottavasti toimivat simussakin  ;)

 

EDIT: Laitanpa vielä tänne muutamia esimerkki-radiosanontoja, jotka käytetään kun lähdetään lennolle.

 

"Hyvinkään liikenne, OH-XYZ rullaa hallilta [/tankkauspaikalta] odotuspaikalle kiitotie 22".

 

-rullataan kiitotien päähän sen vieressä olevalle odotuspaikalle, tehdään koekäyttö ja varmistetaan että kiitotie on vapaa ja ei ole ketään tulossa laskuun.

 

"Hyvinkään liikenne, OH-XYZ rullaa lähtöpaikalle 22, välitön lentoonlähtö, oikea kaarto, suunta kohti Räyskälää" [ / tai "jäädään laskukierrokseen"]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä vois tehdä ihan hyvin ketjun tonne ilmailupuolellekin, mut kehitellään ny toistaiseksi tässä :) Ihan hyviä vinkkejä.

 

Mä olen tottunut sanomaan "OH-CAU vapautti kiitotien 22" kun rullaan pois, se lienee kanssa OK, tosin tietty se saattaa helposti antaa vaikutelman että kiitotie tosiaan ON vapaa, mikä oli hyvä pointti.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hienoista vastauksista! Toivottavasti hyötyä muillekin Vatsiminaloittelijoille.

Loistavan avuliasta  porukkaa!! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Hyvinkää tuntui hyvältä paikalta lyhyisiin lentoihin, mutta: 1. Miten koneen saa parkille?  2. Helsingin app:iin vai TWR:iin  yhteys ennen rullausta ja nousua?

Kiitos opastuksesta etukäteen.

 

Sen saa parkkiin laittamalla "normaalisti" kunhan sinulla on Hyvinkään scenery ja AFCADit. Kummatkin on saatavilla kirjastosta, ja AFCAD on nimellä Finnish Afcads tms. mutta löytynee haulla, sisältää koko suomen "virallisten" kenttien AFCADit. (siis virallinen kenttä= on ICAO koodi)  :) toivottavasti auttoi. Ja valaisevaa tekstiä Tuomakselta (jälleen  :P) ja Nilsiltä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään