Guest Juhowee

Holdingeista...

16 viestiä aiheessa

..eli tuli vähän ehkä tyrittyä tänään Kuopiossa kun sieltä oli tulossa iso kone laskuun ja itse olin laskukierroksessa ja sitten lennonjohtaja käski mennä läntiseen holding kuvioon ja oliko se nyt OscarTangoUniform joka sitten sanoi että VFR -koneita ei laiteta holdingeihin. Noh, en tietenkään tiennyt htään missä tuo holding on, kun en ollut ajatellut kartalla varustautua siihen. Menin vaan pyöriin johonkin vähän kauemmas kiitotiestä... jotenkin sen klaarasin ;)

 

Mutta epäselväksi jäi, että laitetaanko VFR koneet holdingeihin, sillä paikalla ollut OHCTU(ko se oli?) , eli tuo aikaisemmin mainittu kone siis sanoi että ei VFR koneita laiteta holdingeihin. Ja uskon että OTU kyllä tiesi, asiantuntevalta kuullosti, meni meinaan piruiluksikin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa tapauksessa olisi ollut helpompaa laittaa laskukierroksessa ollut kone pyörimään paikallaan ympyrää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa tapauksessa olisi ollut helpompaa laittaa laskukierroksessa ollut kone pyörimään paikallaan ympyrää?

 

Jepjep. Mutta kyseinen lennonjohtaja vasta harjoittelee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa hyvä kylänväki.

 

Ongelmanahan on se, että kun IFR sektorille tulee IFR kone niin siellä ei saa yhtään vfr-räpsyä olla pyörimässä --> vfr-koneet vfr-odotuksiin. IFR sektorit näkyvät VAC-kartoissa.

 

Toki jos ohjeistaa koneen lentämään reippaasti kauemmas kiitotiestä ja sanoo, että pyöri tuossa niin se käy myöskin, mutta säästää jaksoa selvittää odotuksiin, myöskin näin lennonjohtaja voi olla varma siitä, että tarvittava porrastus on saavutettu. Toki myös jotain maamerkkejä voi käyttää tähän tarkoitukseen niin kauan kunhan tarvittava porrastus säilyy.

 

Esimerkkinä tästä vaikka Malmilla mahdollinen: "Oscar Alpha Unifrom, jää pyörimään siihen Jakomäen itäpuolelle", tai "Oscar Alpha Uniform, pysy siinä Ikean eteläpuolella ja Lahdentien itäpuolella." Tämä toki edellyttää sitä, että pilotilla on kartat (jotka jokaisella tottakai on, eikö olekkin ;) ) ja vähän kartanlukutaitoa. Mitään hirveän pieniä juttuja ei kannata antaa rajoiksi. Tästä hyvin liioiteltu esimerkki: "Oscar Alpha Uniform, siinä on se keltakattonen talo missä on musta bemari pihassa, pysy sen itäpuolella" - tyyliset jutut on siis no-no.

 

Johtopäätös:

 

VFR-koneet saa määrätä VFR-odotuksiin ja aina kun lennetään niin on edes se VAC-kartta mukana.

 

/Cpt. salomaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta epäselväksi jäi, että laitetaanko VFR koneet holdingeihin, sillä paikalla ollut OHCTU(ko se oli?) , eli tuo aikaisemmin mainittu kone siis sanoi että ei VFR koneita laiteta holdingeihin. Ja uskon että OTU kyllä tiesi, asiantuntevalta kuullosti, meni meinaan piruiluksikin ;)

Jepjep... Terveiset vaan OHSTUlta. Emmä nyt tiiä, olenko niin asiantunteva, mutta harvemmin niitä GA koneita laitetaan VFR holdingeihin jos yksi IFR saapuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se riippuu niin tilanteesta. Sekä "holdiin" eli VAC-karttaan mahdollisesti merkittyyn odotuskuvioon (joka siis tarkoittaa vain ympyrän lentämistä tietyn paikan päällä) käskemistä käytetään, kuten myös esim. voidaan pyytää lentämään ympyrää myötätuulessa. Kumpikinhan on sama asia: "pyöri ympyrää tovi sellaisessa paikassa ettet ole tiellä että saadaan toinen kone pois alta".

 

Tuo riippuu tosiaan tilanteesta - esim. Lappeenrannan LIAS-lentonäytöksessä jouduttiin sinne eteläiseen (tms) holdiin koska kentän yllä teki Pitts taitolentoharjoitusta. Myötätuuli olisi siksi ollut huono paikka. Toisaalta taas jos kierroksessa on vain yksi kone, ja kentälle tulee IFR-saapuva, se yksi mahtuu ihan hyvin siinä myötätuulessa pyörimään jos vain osaa pysyä paikallaan.

 

VFR-portista sisään tuleva kone samaan soppaan taas kannattaa siinä ehkä jättää toviksi pyörimään sinne VFR-portin ulkopuolelle (tai odotuskuvioon jos kentällä sellainen on siinä sopivan lähellä) ja ottaa se sitten sieltä kun tuumaa että muu liikenne ehtii alta sopivasti pois.

 

Eli ei tuossa kumpikaan ole "oikea" tai "väärä" tapa. Kiireisessä tilanteessa ja tuoreiden pilottien kanssa laskukierroksessa voi olla turvallisempaa pistää ne johonkin kuvioon (VFR-holdissa sitten lennetään samalla korkeudella ja lentäjät pitävät itse huolen porrastuksista..) Nimim. samaisella LIAS:in keikalla olin 11 ultran kanssa siinä samassa holdissa. Mentiin sitten oikein isoa ympyrää siinä että mahduttiin kaikki samaan rinkiin, muuten olisi ollut jo melkoisen hurjaa menoa ;)

 

Edit: Ja kun toinen johtaa, on ihan hyvä että "lentävät virtuaalilennonjohtajat" eivät ala siinä neuvomaan mikä on hyväksi, kun se menee vain enemmän sekaisin se touhu. Kun lennetään, lennetään. Ja kun johdetaan, johdetaan.  :thmbup: Tämä on ihan yhtä rasittavaa oikeassakin elämässä, jaksoa kuormitetaan ihan turhaan keskinäiseen kädenvääntöön.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta harvemmin niitä GA koneita laitetaan VFR holdingeihin jos yksi IFR saapuu.

 

Ai jaa. Kas kun itse olen kentän laidalla kykkiessäni törmännyt moiseen vähän väliä. Siinä ei paljon joku Cessnan "kiire" paina, jos on Finnair tai ilmavoimat tulossa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jaa. Kas kun itse olen kentän laidalla kykkiessäni törmännyt moiseen vähän väliä. Siinä ei paljon joku Cessnan "kiire" paina, jos on Finnair tai ilmavoimat tulossa...

Asia on sitten näin. Se, mitä itse tässä nyt ajan takaa, oli se, että en ole itse henk. koht. koskaan törmännyt vastaavaan. Ja muutenkin tässä tapauksessa saapuva Finnair (mikä siis oli tämä saapuva IFR), oli kyllä komian matkan päässä.

 

Esimerkiksi tässä tapauksessa, mikä nähtiin, olisi ollut paljon järkevämpää vain laittaa tuo läpäriä tekevä cessna pyörimään paikallaan ympyrää, mutta samalla säilyttää vaadittava porrastus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai jaa. Kas kun itse olen kentän laidalla kykkiessäni törmännyt moiseen vähän väliä. Siinä ei paljon joku Cessnan "kiire" paina, jos on Finnair tai ilmavoimat tulossa...

 

Eihän tässä tuosta ollut kyse ollenkaan - holdia tulee toki, mutta mietittiin sitä *missä* se kone käsketään pyörimään. Kehotan lukemaan hiukan tarkemmin ketjun sisällön ennen näppikseen tarttumista  ;)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kylläpä niitä VFR-koneita laitetaan ihan surutta holdaamaan. VFR holdingit on tietenkin vähän niin ja näin miten ne tehdään. Vaikkakin kartoissa on kuvat paikoista mutta tarkkaa suunnitusmenetelmää niihin ei yleensä ole. Joissakin paikoissa saattaa olla jokin korkeampi masto mihin LJ sitten käskee pyörimään.. Yleensä kuulee selvityksiä siirry itäiseen odotukseen tai siirry mittarisektorin itäpuolelle jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tässä tuosta ollut kyse ollenkaan - holdia tulee toki, mutta mietittiin sitä *missä* se kone käsketään pyörimään. Kehotan lukemaan hiukan tarkemmin ketjun sisällön ennen näppikseen tarttumista  ;)

 

No höh, miten niin ei ole? Kun nimenomaan viestissäni on juuri siitä kyse. Kuten sanoin, olen eräänkin kerran törmännyt (siis kuunnellut skannerista) tilanteeseen, missä torni käskee lähestyvän tai joskus jopa laskukierrosta tekevän Cessnan pyörimään nimenomaan vaikkapa nyt itäiseen odotukseen, jotta saapuva Finnair tai Ilmavoimat pääsee ensin alas. Esim. jos on tulossa useampia Hornetteja peräjälkeen laskuun, kuten yleensä tulee, olen kuullut laskukierroksessa olevan Cessnan määrätyn odotukseen. Ja kun Sami sanoi, että harvemmin niitä koneita laitetaan VFR holdingiin, niin ajattelinpa vain kertoa, mitä olen itse havainnoinut...

 

Mutta ei ilmeisesti pitäisi sekaantua täyspäisten asioihin, joten pidetään sitten suu soukemmalla tästä lähtien...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta harvemmin niitä GA koneita laitetaan VFR holdingeihin jos yksi IFR saapuu.

 

Tuo riippuu ilmatilaluokasta missä ollaan. D ilmatilassa IFR ja VFR ei tarvitse porrastaa keskenään, joten VFR saa pyöriä esim. myötätuulessa tai muussa vastaavassa paikassa. C ilmatilassa pitää porrastaa keskenään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo riippuu ilmatilaluokasta missä ollaan. D ilmatilassa IFR ja VFR ei tarvitse porrastaa keskenään, joten VFR saa pyöriä esim. myötätuulessa tai muussa vastaavassa paikassa. C ilmatilassa pitää porrastaa keskenään..

Tuosta olen kuules harvinaisen tietoinen. Lainaan itseäni:

"Esimerkiksi tässä tapauksessa, mikä nähtiin, olisi ollut paljon järkevämpää vain laittaa tuo läpäriä tekevä cessna pyörimään paikallaan ympyrää, mutta samalla säilyttää vaadittava porrastus."

 

Ja joka tapauksessa.. Tässä tilanteessa, mistä tämä koko aihe sai alkunsa, oli tämä saapuva IFR KAUKANA (mahtoiko olla edes ctr:llä), kun pieni cessna tungetaan VFR holdingiin. Tähän asiaan itse puutuin, sillä kanssalentäjän/lennonjohtajan silmissä vaikutti aika absurdilta. Tokihan tilanteen näkee parhaiten tutkaruudulta, mutta koska kyseessä kuitenkin oli koulutustapahtuma, päätin antaa vinkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami V, se että sinä tiedät ei välttämättä tarkoita että kaikki muut tätä threadia lukevat tietää. ;)

 

Itseasiasta tuosta voidaan luopua ymmärtääkseni C-ilmatilassakin jos:

a) Lähilennonjohtaja näkee jatkuvasti ao. ilma-alukset ja pystyy säilttämään niiden välillä riittävät etäisyydet siten, ettei yhteystörmäysvaaraa synny

b) jokainen ilma-alus on jatkuvasti muiden ao. ilma-alusten näkyvissä ja he ilmoittavat pystyvänsä säilyttämään porrastuksen tai

c) kun kaksi ilma-alusta seuraa toisiaan ja jäljempänä lentävän ilma-aluksen ohjaamomiehistö ilmoittaa, että edellä lentävä on näkyvissä ja hän voi säilyttää oman porrastuksen.

 

Se, että oppii arvioimaan, ehtiikö ennen saapuvaa ilma-alusta lähtemään ja/tai laskemaan ilma-alus, ei tapahdu heti ensimmäisillä kerroilla ja mielummin on varovainen näin päin kuin niin, että porrastus alitetaan. Tästä itseasiassa juuri eilen juttelin erään täälä Turussa PPL-lupakirjaa lentävän kanssa ja hän kertoi, että myös IRL huomaa että uudet lennonjohtajat on tuon suhteen varovaisempia ja vanhat konkarit uskaltaa pistää koneen sitten läpi vaikka saapuva olisi lähempänäkin. Samalla lailla on esim. vektoroinnin kanssa, ensin mielummin tehdään vähän isompi kierros koneelle ja reilusti pidempää porrastusta ja kun ajan myötä oppii miten lentäjät yleensä toimii, niin se on helpompaa ajaa tiiviimpään koneita alas.

 

Ensimmäisillä kerroilla on kyllä paljon muistamista ja oppimista :) Ja jos tiedät että kone on vähän kauempana (tai että perään tulee toinen kone) niin pyydä selvitys jostain holdin puoleisesta ilmottautumispisteistä ulos ja käy vähän katsomassa maisemia. Paljon kivempaa kun pelkkää holdia ajaminen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No höh, miten niin ei ole? Kun nimenomaan viestissäni on juuri siitä kyse. Kuten sanoin, olen eräänkin kerran törmännyt (siis kuunnellut skannerista) tilanteeseen, missä torni käskee lähestyvän tai joskus jopa laskukierrosta tekevän Cessnan pyörimään nimenomaan vaikkapa nyt itäiseen odotukseen, jotta saapuva Finnair tai Ilmavoimat pääsee ensin alas.

 

Juu, sekaantua sopii toki, puhuttiin vain sitten eri asioista hiukan. Olen itsekin pyörinyt sekä myötätuulessa että julkaistussa odotuskuviossa liikenteen takia, toinen oli Helsinki-Vantaalla OH-COXilla tai CTL:llä muistaakseni (C-ilmatila) kun oli saapuvaa aavistuksen nopeampaa kalustoa ;D ja toisaalta Malmilla ja muistaakseni Pirkkalassa on tullut pyörittyä myötätuulessa.

 

Mutta joo, tuossa toki riippuu vatsim:issa siitäkin, miten hyvin se VFR-kone pysyy perässä selvityksissä ja osaa hommansa ja ymmärtää missä pitää olla. Jos kuviot ovat koneella hakusessa on paljon mukavampi pistää se hiukkasen kauemmas pyörimään niin ei pulssi nouse niin paljon :)

 

SVFR on sitten asia erikseen vielä, siinähän pitänee kai ottaa koneet joko alas tai pukata ne ulos lähialueelta jos eivät halua tulla alas, jotta esim. IFR-liikennettä tulee laskuun..?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään