Juha-Matti Korvanen

Sodankylässä lento-onnettomuus

36 viestiä aiheessa

28.6.2005 18:29:22 Sodankylä ilmaliikenneonnettomuus: pieni

 

Tuolla lailla sanoo Suomen pelastustoimen tehtävien lista Pronto. https://pronto.tietopalvelut.com/media1/onnettomuuslista1.htm

Kone tuli tonttiin Sodankylän kunnan alueella. Työni puolesta olin paikalla, mutta enempää en kerro vaitiolovelvollisuuden takia. Media kertokoon lisää, jos kerrottavaa on.

 

Mistä lähtien sod vpk:ssa on alettu kirjoittelemaan vaitiolovelvollisuussopimuksia? ;) No joo onhan niitä kirjoittamattomia sääntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä lähtien sod vpk:ssa on alettu kirjoittelemaan vaitiolovelvollisuussopimuksia? ;) No joo onhan niitä kirjoittamattomia sääntöjä.

 

Ei kirjotella, mutta järkikin sen sanoo..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä lähtien sod vpk:ssa on alettu kirjoittelemaan vaitiolovelvollisuussopimuksia? ;) No joo onhan niitä kirjoittamattomia sääntöjä.

Kyllähän kyseisessä toimessa on vaitiolovelvollisuus niin kuin nykyään erittäin monissa toimissa (kokeneena isoveljen valvonnasta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on voimassa oleva työsopimus palomiehen tehtävään Lapin Pelastuslaitoksella, eli ei VPK-hommia. Ihan rehellinen ja kunnollinen 9-tuntinen päivätyö. ;) Ja siinä lapussa on hyvin selvällä suomella vaitiolovelvollisuuden pykälät.

 

Mitä koska sä olet pelastusopiston käyny? :P No joo sekun kiusaan huvikseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodankylässä noin 10 kilometriä Tankavaarasta pohjoiseen tapahtui tiistai-iltana lento-onnettomuus. Cessna A185 -tyyppinen lentokone teki puoli seitsemän aikaan pakkolaskun maastoon nelostien itäpuolelle.

Kuusipaikkaisessa koneessa oli lentäjän lisäksi yksi matkustaja. Molemmat saivat vähäisiä vammoja, ja heidät toimitettiin terveyskeskukseen.

 

Jyväskylästä lähtenyt kone oli matkalla Inarinjärvelle. Koneen moottori sammui kesken lennon, ja ohjaaja toi koneen ohjattuna alas. Laskeutumisen loppuvaiheessa kone kierähti nokan kautta ylösalaisin.

 

Onnettomuustutkintalautakunnan Ari Huhtalan mukaan kierähtäminen johtui siitä, että kyseessä oli vesitasoin varustettu kone, jonka ponttoonit ottavat maahan ensimmäisinä.

 

Onnettomuustutkintalautakunta ryhtyy tutkimaan tapausta keskiviikkoaamuna.

----------------------------------------

 

Nettiin asettamani koukku siis nappasi, ylläolevan lähde on tässä:

http://www.kaleva.fi/html/JTpage493347.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuustutkintalautakunnan Ari Huhtalan mukaan kierähtäminen johtui siitä, että kyseessä oli vesitasoin varustettu kone, jonka ponttoonit ottavat maahan ensimmäisinä.

http://www.kaleva.fi/html/JTpage493347.html

 

Jaa, että on AHu tällaista sanonut... Oman näkemykseni mukaan pyörillä varustettu C185 kippaa helpommin ympäri kuin kellukkeilla varustettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on voimassa oleva työsopimus palomiehen tehtävään Lapin Pelastuslaitoksella, eli ei VPK-hommia. Ihan rehellinen ja kunnollinen 9-tuntinen päivätyö. ;) Ja siinä lapussa on hyvin selvällä suomella vaitiolovelvollisuuden pykälät.

Muistaakseni jo työlaki sanoo, että työnantajalle tärkeät tiedot (sanamuoto väärä, en jaksa Finlexiä avata) ovat vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia. Kyseessä on nk. salassapitovelvollisuus, joka kirjataan usein työsoppariin tyyliin "NN:n tulee tämän työsopimuksen aikana ja myös sen jälkeen noudattaa vaitiolovelvollisuutta koskien työnantajan yrityssalaisuuksia tms...".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä aika harmittava tilanne koneen toiminnakin kannalta. Konehan oli mitä todennäköisemmin matkalla talvisäilöstä tms. takaisin Inariin ansiolentotoimintaan, ja nyt toiminnan aloittaminen viivästyy varmaankin aika reippaasti. Ivalon lentopalvelun pojat siellä hykertelevät ja hierovat käsiään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä aika harmittava tilanne koneen toiminnakin kannalta. Konehan oli mitä todennäköisemmin matkalla talvisäilöstä tms. takaisin Inariin ansiolentotoimintaan, ja nyt toiminnan aloittaminen viivästyy varmaankin aika reippaasti. Ivalon lentopalvelun pojat siellä hykertelevät ja hierovat käsiään.

 

Ainakin Lähdesmäen Tero kuvasi CDO:n Kuopiossa jokunen kuukausi sitten. Olisiko sitten ollut siellä säilössä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Lähdesmäen Tero kuvasi CDO:n Kuopiossa jokunen kuukausi sitten. Olisiko sitten ollut siellä säilössä...

 

Juu en osaa sanoa oliko säilössä vai ei, mutta siellä se ainakin vielä kesäkuun alussa majaili http://www.airliners.net/open.file/857718/M/

 

 

Muistaakseni lähti piakkoin tuon kuvan ottamisen jälkeen kohti pohjoista.

 

On muuten eka kerta kun löytyy kaputin tehneestä koneesta kuva...hyvä ettei kenellekkään käynyt kummemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu en osaa sanoa oliko säilössä vai ei, mutta siellä se ainakin vielä kesäkuun alussa majaili http://www.airliners.net/open.file/857718/M/

 

Muistaakseni lähti piakkoin tuon kuvan ottamisen jälkeen kohti pohjoista.

 

 

Ahaa..ai että se on käynyt kuitenkin pohjoisessa jo ennen tätä yritystä? Missäköhän asioissa se on sitten täällä Jyväskylässä ollut ja missäköhän se täällä majaili, kun ei ainakaan ole pistänyt silmään kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa..ai että se on käynyt kuitenkin pohjoisessa jo ennen tätä yritystä? Missäköhän asioissa se on sitten täällä Jyväskylässä ollut ja missäköhän se täällä majaili, kun ei ainakaan ole pistänyt silmään kentällä.

 

Voihan se olla että se on ollut jossain lammikossa parkissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raumalan Reijo kommentoi tosiaan tapahtunutta päivän IS:ssä.

Kolmisen vuottahan sitten koneesta katkesi kampiakseli lennolla mutta järvi oli kohdilla ja kone säilyi ehjänä. Nyt alas maastoon tultiin kellukkeilla ja Raumala tuumaa, että kone on entinen vaikka miehelle ja matkustajalle ei käynyt juuri kuinkaan. Edelliskerralla niska ja reisi saivat kipeää.

 

Reijostahan tuli dokumentti televisiosta parisen vuotta sitten, kun hänelle oli myönnetty lentokapteenin arvonimi. On miehellä ainakin uraa ja kokemusta takana melkoisesti ja tuon dokumentin lopussa oli vielä jälkikäteen lisätty osio, jossa käsiteltiin ensimmäistä kaputtia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa..ai että se on käynyt kuitenkin pohjoisessa jo ennen tätä yritystä? Missäköhän asioissa se on sitten täällä Jyväskylässä ollut ja missäköhän se täällä majaili, kun ei ainakaan ole pistänyt silmään kentällä.

 

 

Niin siis otetaan sen verran takaisin, että OLETIN sen lähteneen pohjoiseen, kun kuitenkin siellä se liikennöi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raumalan Reijo kommentoi tosiaan tapahtunutta päivän IS:ssä.

Kolmisen vuottahan sitten koneesta katkesi kampiakseli lennolla mutta järvi oli kohdilla ja kone säilyi ehjänä. Nyt alas maastoon tultiin kellukkeilla ja Raumala tuumaa, että kone on entinen vaikka miehelle ja matkustajalle ei käynyt juuri kuinkaan. Edelliskerralla niska ja reisi saivat kipeää.

 

Reijostahan tuli dokumentti televisiosta parisen vuotta sitten, kun hänelle oli myönnetty lentokapteenin arvonimi. On miehellä ainakin uraa ja kokemusta takana melkoisesti ja tuon dokumentin lopussa oli vielä jälkikäteen lisätty osio, jossa käsiteltiin ensimmäistä kaputtia.

 

Tämä kaputtikone EI ollut OH-CDO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kaputtikone EI ollut OH-CDO

 

Näin en tarkoittanutkaan vaan tuo oli ihan lehdestä välitettyä Reijon haastattelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kaputtikone EI ollut OH-CDO

 

Ai se mikä jäi sinne erämaahan sen moottoririkon seurauksena? Eikös se nimenomaan ollut CDO?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai se mikä jäi sinne erämaahan sen moottoririkon seurauksena? Eikös se nimenomaan ollut CDO?

 

En nyt saa mieleen ko. konetta. Se oli kuitenkin punainen, mitä DO ei liene koskaan ole ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt saa mieleen ko. konetta. Se oli kuitenkin punainen, mitä DO ei liene koskaan ole ollut.

 

Minä kun taas väittäisin jo siinä dokumentissa nähtyjen kuvien perusteella koneen olleen "telttaoskari". Ja muutenkin muistikuva kertoo samaa... Vai olikohan se sittenkään siinä dokumentissa, vai sittenkin jossakin lehdessä? Kuitenkin sinisen koneen muistan siellä rannassa nähneeni peiteltynä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään