Kalle Autio

Piper Pawnee vs. Cessna 188

11 viestiä aiheessa

Samaan käyttötarkoitukseen samantapaiset vehkeet. Ei ne insinörtit pöhlöjä ole :P

 

Tosin tuossa tuo kuvakulma tekee tepposet. Onhan niillä jotain samoja piirteitä, mutta todellisuudessa nuokin on ihan erinäköisiä kapistuksia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt vasta pysähdyin katsomaan, kuinka samannäköisiä nämä kaksi konetta ovatkaan :o. Osaisiko joku valaista, onko koneilla ollut jotain yhteistä historiaa suunnitteluvaiheessa tms. Entäpä eroavatko koneet paljon toisistaan suorituskyvyssä?

 

Vika on oikeastaan siinä, että amerikkalainen insinööri nimeltään Fred Weick suunnitteli valtion (CAA) laskuun Texas A&M yliopistossa Colle Stationissa lannoituskoneen konseptin, jossa oli paljon uusia innovatiivisia keksintöjä, jotka myöhemmin kopioitiin suoraan tähän aivan uuteen ilma-alusryhmään. Koneen vuonna 1950 valmistunut protoyyppiAG-1 muistuttaa melkoisessa määrin sekä Pawneeta että AgWagonia.

 

William T. Piper oivalsi koneelle olevan markkinoita ja palkkasi Weickin johtamaan yhtiönsä kehitystyötä 1957 Vero Beachiin. Weick oli jo aiemmin vuonna 1953 auttanut yhtiötä kehittämään Piper PA-18 Super Cubista lannoituskoneversion PA-18A:n (joita tuli muutama Suomeenkin; VKV ja CPT), erityisesti sen levitysjärjestelmän osalta. Samana vuonna yhtiö oli sponssannut Weickin suunnittelutyötä AG-1:stä yksinkertaisemman konstruktion luomiseksi, joka sai tyyppimerkinnän AG-3. Tämä oli itseasiassa Piper PA-25 Pawneen prototyyppi. Weickin ensimmäinen tehtävä yhtiössä vuodesta 1957 eteenpäin olikin suunnitella AG-3 sarjatuotantoa varten.

 

Pawnee oli alunperin suunniteltu 150 hv:n moottorille, mutta aikaa myöten otti nokallensa 260 hv:n Lycomingin. Piper hallitsi lannoituskone markkinoita koko 1960-luvun alkupuolen, mutta kehitystä ei seurattu Cessnalla hiljaa.

 

Itseasiassa yhtiö oli jo 1953 modifioinut mallinsa 305 (kuka tietää mikä tyyppi?) tyypiksi 325 asentaen lannoitesäiliön kuskin taakse ja levittimen päätelineiden väliin. Protoja valmistettiin kaikkiaan 4: kaksi 1953 ja kaksi 1956. Malli ei kuitenkaan päässyt sarjatuotantoon, koska modifioituna se ei soveltunut sarjatuotantoon. Vuoteen 1963 mennessä läksy oli kuitenkin opittu ja Piperin valtavasta menestyksestä oli opittu paljon. Samalla AG-1:stä oli tutkittu erittäintarkalla silmällä.

 

Cessna rakensikin aivan uuden tyypin, mallin 188, johon tuli Cessna 185:n siivet ja C180:n takarunko (tosin kiinteällä vakaajalla, koska massakeskiön asema liikkui vain vähän Weickin perussuunnittelun oivallisuuden takia), runko ja nokkapellit. Cessna jopa vuokrasi kilpailijansa valmistaman koneen oppiakseen siitä lisää ja kuunteli samalla lannoitusoperaattoreiden toiveita. Runkoon tehtii tosin sellainen muutos, että ohjaamon takaseinästä lukien koneen kantava rakenne on irroitettavien pintapeltien alle piilotettu 4130-kromimolybdeenirunko, joka on paitsi erittäi kevyt, niin suojaa myös ohjaajaa erittäin hyvin mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

 

Prototyyppi lensi vuonna 1965 ja oli käyttäjien toiveiden mukaisesti hyvin samankaltainen kuin Pawnee, joskin isommille kuormille tarkoitettu. Tästä syystä pienin AgWagoniin asennettu moottori oli Cont. O-470 (230 hv; esim. CCB ja CCQ), joka pian kasvoi A188 malliin 300 hv:n IO-520-D malliksi. Edelleen tuli tästä raskaampi malli AgTruck ja AgHuskyssa oli sitten 310 hv:n turbomoottori.

 

Suorituskyvystä sen verran, ettei ainakaan AgWagonilla kannata purjekoneiden hinaustoiminnassa käyttää maksimitehoja, vaan 25 tuuman "ahtopaine" riittää ihan mainiosti kaksipaikkaisellekin. Pawnee on tehoiltaan hieman pienempi, mutta tyhjämassaltaan myös, joten se kompensoi koneiden suoritusarvoja. Lisäksi jo AgWagoneissa oli useimmissa vakiokierrospotkuri, mikä paransi huomattavasti koneen ominaisuuksia.

 

Molempien koneiden ohjaamot sitä vastoin ovat erittäin tilavat ja myös turvalliset. Epäilemättä Pawneessakin pystyy tekemään pitkän työpäivän kevyesti. Tämä on omasta puolestani kuitenkin hieman mututuntuntumaa, sillä en ole itse lentänyt kuin AgWagonilla.

 

Eipä ole myöskään sattumaa, IMCO CallAir A-9(OH-CAA) ja CallAir B-1 (OH-CAB) olivat kuin AG-1:n klooneja. Hyvin oli Fred työnsä tehnyt!

 

Muuten itse pidän Weickiä menneen vuosisadan merkittävimpänä yleisilmailun suunnittelijana ja hän on silmissäni todellinen Guru, jopa vakoilukoneiden Kelly Johnsonia suurempi. Kuuklettakaapa huviksenne, mitä kaikkea äijä on suunnitellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 305 on sama kuin O-1 Bird Dog.

Ja PA-18A-mallia oli myös Tampereen Ilmailuyhdistyksen muinainen hinauskone OH-CPN.

 

Edit: Kiitokset Jounille mielenkiintoisesta selvityksestä, enpä ollut suurinta osaa tuosta tarinasta koskaan kuullutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 305 on sama kuin O-1 Bird Dog.

Ja PA-18A-mallia oli myös Tampereen Ilmailuyhdistyksen muinainen hinauskone OH-CPN.

 

Tästä Juhalle karmaa ja kiitos tuosta oikaisusta, muistan sen vastedes. Ja sitten vielä kyssäri, joka liittyy tuohon CallAir B-1 koneeseen OH-CAB. Missä mielessä se on ollut ainutlaatuinen tyyppi suomalaisten siviili-ilma-alusten joukossa?

 

Tällä kertaa taidetaan Juha jättää skaban ulkopuolelle, sillä en minä sitä karmanappia kuitenkaan muista painaan 130 tunnin kuluttua. Ja tehtävä taitaa muutenkin olla liian helppo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten vielä kyssäri, joka liittyy tuohon CallAir B-1 koneeseen OH-CAB. Missä mielessä se on ollut ainutlaatuinen tyyppi suomalaisten siviili-ilma-alusten joukossa?

 

Sattuisiko olemaan niin, että 400 hp moottori olisi teholtaan suurin Suomeen rekisteröidyistä 1-moottorikoneiden moottoreista?

 

EDIT: siis mäntämoottoreista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuisiko olemaan niin, että 400 hp moottori olisi teholtaan suurin Suomeen rekisteröidyistä 1-moottorikoneiden moottoreista?

 

EDIT: siis mäntämoottoreista?

 

Hämmästyttävää! Ei ihan oikein, mutta riittävän lähelle kuitenkin. On suurin bokser-moottori, sillä tottahan Beaverissa on 475 hv:n tähtimoottori. Tästä Ilkalle tunnustusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmästyttävää! Ei ihan oikein, mutta riittävän lähelle kuitenkin. On suurin bokser-moottori, sillä tottahan Beaverissa on 475 hv:n tähtimoottori. Tästä Ilkalle tunnustusta.

 

Mitenkäs on laita Norsemanin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs on laita Norsemanin?

 

Ja, lantakoneista kun puhutaan, Thrush Commanderin...

 

Toki, toki... Beaver tuli ensimmäisenä vaan mieleen esimerkkinä kun niitä oli 4 kpl...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään