Guest ittisgasgas

FSUIPC JA SB3?

19 viestiä aiheessa

Paljonko se maksaa ja mistä saa?

 

Ei-rekisteröity ei maksa mitään löytyy mm. täältä tiedostokirjastosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos!Pitää alkaa kattoon jos lentäis VATSIM...

 

Muistahan lukea sitten tarvittavat materiaalit.. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistahan lukea sitten tarvittavat materiaalit.. ;)

Muuten mitä kaikkia materiaaleja pitäisi lukea?Niitä näyttää olevan niin montaa sorttia :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten mitä kaikkia materiaaleja pitäisi lukea?Niitä näyttää olevan niin montaa sorttia :-\

 

Mielellään kaikki, tai ainakin mahdollisimman paljon. Kannattaa lukea, opetella, lukea ja lukea ja tehdä sitten pieniä testejä. Kyllä se sitten siitä alkaa soljumaan.

 

Yksi paikka mistä ainakin itse aloittelin täydentämään opintoja on www.vatsim.net/prc eli Pilot Resource Center jossa on jonkin verran materiaalia ja myös testejä. Myös mittarilentämisestä löytyvää materiaalia kannattaa kahlata läpi, vaikka aluksi voi tietysti ihan VFR:ssä lentää. Se ei vaan aina ole niin hirmuisen helppoa kun simun koneesta ulosnäkeminen on kohtuullisen haasteellista.

 

-tuomo

 

PS. Tästä on myöskin hyvä alkaa kaivelemaan materiaalia. http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,27010.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos taas näistä :) Mutta kaksi asiaa jäi vaivaamaan,joita en löytänyt matskuista.

1.Pitääkö vatsim-lennolla painaa jotain namiskaa,jotta pystyisi puhuumaan muille?

2.Mitä tarkoittaa se kun sanotaan vaikka "tiedotus golf/oscar jne."?esimerkki:"Päivää Porin torni, Oscar Hotel Alfa Bravo Charlie, tiedotus Oscar, pyydän rullata"

Eli mistä tietää mikä tiedotus ja miksi pitää sanoa se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

1: SB asetuksissa voit määritellä minkä tahansa näppäimen radion "tangentiksi". Itse käytän vasenta Ctrl-näppäintä

2: Tuo on ATIS-tiedotuksen versio, joka vaihtuu tasaisin väliajoin. Kertomalla tuon ATIS-tiedotteen koodin lentäjä viestittää ATC:lle, että viimeisin ATIS on kuunneltuna.

 

Arttu

 

Kiitos taas näistä :) Mutta kaksi asiaa jäi vaivaamaan,joita en löytänyt matskuista.

1.Pitääkö vatsim-lennolla painaa jotain namiskaa,jotta pystyisi puhuumaan muille?

2.Mitä tarkoittaa se kun sanotaan vaikka "tiedotus golf/oscar jne."?esimerkki:"Päivää Porin torni, Oscar Hotel Alfa Bravo Charlie, tiedotus Oscar, pyydän rullata"

Eli mistä tietää mikä tiedotus ja miksi pitää sanoa se?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloittelevalle VATSIM-pilotille suosittelen ironisesti IVAO Finlandin erinomaista Lentäjän Käsikirjaa, siinä on ihan samat perusjutut mitä käytetään toisessakin verkossa :)

 

http://www.ivao.fi/flying/opas/ - vasemman reunan valikosta eri osiot  (Aki, voisit laittaa sisällysluettelon myös tohon aloitussivulle kun se näyttää noin tyhjältä..)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aki, voisit laittaa sisällysluettelon myös tohon aloitussivulle kun se näyttää noin tyhjältä..

 

Juu pitää laittaa. Pitäs muutenkin viimeistellä tuota mittarilentopuolta tuolta.

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen pikkuhiljaa aloittamassa Vatsimiin tähtäävän opiskelun (viides vuosi Virtual Finnairilla)! kai se aika viimeinkin jo olisi?. Muutamia kysymyksiä on kuitenkin herännyt jo ennen varsinaista opiskelua. Ehkä on liian aikaista edes kysyä, mutta kun muutama asia vain askarruttaa.

 

1. SID. Antaako lennonjohtaja vakiolähtöreitin kiitotien mukaan, vai täytyykö se päättää itse käytetyn kiitotien (lentosuunnan) mukaan.

 

2. STAR. Teen plaanini Fs Navigaattorilla. Koska lennän kaukoreittejä en voi tietää mikä kiitotie on käytössä lähestymisen aikaan. Milloin (missä vaiheessa ennen lähestymistä) pystyn saamaan selville käytetyn kiitotien? Päättelenkö STAR:in itse sen mukaan mistä suunnasta lähestyn, vai ilmoittaako lennonjohtaja mitä STAR:ia käytän, olettaen että lennonjohtopalvelua on saatavilla? Entäpä jos esim. EFHK:lla ei olekaan palvelua tai EFES:issä lähestymisen alkaessa? Fs Navigator on erittäin hidas latautumaan nykyään (viimeisten ilmaisten Airacien asennuksen jälkeen), ja kestää siis aikansa ennenkuin pystyn muuttamaan STAR:ia.

 

Toisaalta kysymys pähkinänkuoressa:

 

Päättääkö lentäjä vai lennonjohto käytettävistä SID / STAR -reiteistä?

 

Ja vielä yksi: Kaikissa materiaaleissa kerrotaan että ensin on syytä aloittaa VFR -lennoilla. Tietääkseni KO. lennoilla voi käyttää sekä Englantia, tai Suomea, onko näin? (Olisi tarpeetonta mielestäni käyttää Suomea, koska lennän kuitenkin VF:n kaukoreittejä vatsimissa, kunhan olen valmis niihin).

 

Kerta kiellon päälle. Olen kuunnellut EFHK:n liikennettä jo vuosikymmenet. Onko mahdollista aloittaa vatsim -lennot suoraan IFR -lentoina (onko joku onnistunut)? Itselläni voisin veikata että pitkien selvitysten takaisinlukemisessa todennäköisesti tulisi ongelmia, koska jo "nopeutettu FS2004 -lennonjohto" ja esim. rullausohjeet eivät mene yhdelläkertaa muistiin siten että voisin ne luetella takaisin oikein. Paperillekaan kirjoittaminen ei auta, koska en kertakaikkiaan ehdi kaikkea kirjoittamaan. Ymmärrän sen että VFR -lennot ovat sinänsä tarpeen, koska pienkoneilla hoppu on vähäisempää lentonopeuksien takia.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SID ja STAR reitit päättää aina lennonjohtaja, jos sellainen on paikalla. STAR-reitin pystyy päättelemään lennonjohtajan ATIS:sta, koska yhdelle kiitotielle on aina oma STAR:nsa. Joskus yhdelle kiitotielle voi tosin olla useampikin stari, muttei muistaakseni ainakaan suomessa. Jossei lennonjohtajia ole paikalla, päätät itse tuulien mukaan mikä kiitotie on sopivin, ja käytät sitten sille kiitotielle olevaa SID:iä/STAR:ia. VFR lennoista ei ole mitenkään pakko aloittaa, ja niitä voi lentää myöskin englanniksi. Mutta sanoisin, että on paljon helpompaa aloittaa VFR lennoista ja suomeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

En ole mikään VATSIM expertti, mutta uskoisin osata vastata kysymyksiisi.

 

Olen pikkuhiljaa aloittamassa Vatsimiin tähtäävän opiskelun (viides vuosi Virtual Finnairilla)! kai se aika viimeinkin jo olisi?. Muutamia kysymyksiä on kuitenkin herännyt jo ennen varsinaista opiskelua. Ehkä on liian aikaista edes kysyä, mutta kun muutama asia vain askarruttaa.

 

1. SID. Antaako lennonjohtaja vakiolähtöreitin kiitotien mukaan, vai täytyykö se päättää itse käytetyn kiitotien (lentosuunnan) mukaan.

 

2. STAR. Teen plaanini Fs Navigaattorilla. Koska lennän kaukoreittejä en voi tietää mikä kiitotie on käytössä lähestymisen aikaan. Milloin (missä vaiheessa ennen lähestymistä) pystyn saamaan selville käytetyn kiitotien? Päättelenkö STAR:in itse sen mukaan mistä suunnasta lähestyn, vai ilmoittaako lennonjohtaja mitä STAR:ia käytän, olettaen että lennonjohtopalvelua on saatavilla? Entäpä jos esim. EFHK:lla ei olekaan palvelua tai EFES:issä lähestymisen alkaessa? Fs Navigator on erittäin hidas latautumaan nykyään (viimeisten ilmaisten Airacien asennuksen jälkeen), ja kestää siis aikansa ennenkuin pystyn muuttamaan STAR:ia.

 

1. Delivery antaa reittiselvityksessä käytettävän SID:in, luonnollisesti sellaisen joka johtaa ensimmäiselle reittipisteellesi :). Toki jos Sinulla on toive lentää joku tietty reitti ja mielestäsi sää ja liikenne sen saattaisivat sallia, niin voit pyytää lennonholhoajalta haluamaasi lähtöreittiä.

Sama juttu kiitoteiden suhteen. ATIS-tiedotteesta käy useimmiten ilmi käytettävä kiitotie, ja viimeistään rullauksen jakso kertoo Sinulle käytettävän baanan. Tässä sama juttu että jos olet henkisesti valmistautunut lähtemään baanalta 22R, ja rullaus käskyttää sinut 22L:lle, niin ei muuta kun rohkeasti vaan pyyntö, että sopisko lähteä tuolta toiselta. Yleensä melkein aina - ainakin omalla kokemuksella on onnistunut.

Sitten vielä sellainen juttu että aika usein olen saanut selvityksen tutkalta suoraan ensimmäiselle reittipisteelle vaikka SID on vielä "kesken". Tässäkin tapauksessa olen kertonut johdolle haluavani lentää SID:n mukaisesti ja sekin on aina onnistunut. Toisaalta voit kuitata tässä tapauksessa selvityksen ja lentää sen mukaan.

 

2. Vaikka lentää lyhyempääkin reittiä niin ei voi tietää mitä baanoja on kohteessa käytössä. Tee plaani viimeiseen reittipisteeseen, vaikka hookoolle tullessa esim. ORM äläkä ala pohtimaan STAReja vielä alkupäässä. Kun olet lähettyvillä johto selvittää sinulle käytettävän kiitotien tyyliin "OHABC expect ILS 04L". Tässä vaiheessa tiedät jo että 04L on kohde joten sen mukaan voit löytää oikean STAR-kuvion lennettäväksi viimeiseltä reittipisteeltä selvitetyn kiitotien finaaliin. Itseasiassa, jos muistikuvani pitää hämärästi paikkaansa, lennonjohto selvittää sinut myös STAR-reitille, mutta viimeisestä RNAV-lähestymisestäni on jo sen verran aikaa etten muista varmasti. Toisaalta voit myös kysyä! Ja vektoreita saa kanssa jos haluaa.

 

Tuohon vielä että kuka on paikalla ja kuka ei kommentoin. Eli jos hookoolla ei ole ketään mutta EFES_CTR on paikalla niin "hän" selvittää Sinut aina laskuun saakka. Muista ettei toisen kentän torni joka olisikin kuulolla kuitenkaan anna selvityksiä toiselle kentälle. Hierarkiasta lisää vacc-sivuilla.

Jos ketään ei ole paikalla etkä ole kenenkään johdon alla, niin vaihda taajuudelle 122.800, joka on Unicom text only kanava. Kun lähestyt niin kirjoita SB:n viestikentään Unicomin puolella tyyliin "OHABC, at ORM STAR XXX to land ILS 04L" Kirjoita siis sellainen viesti että toinen alueella oleva kone ymmärtää missä olet ja mitä olet suunnilleen tekemässä. Ja tässä vaiheessa luonnollisesti sitten STAR:in korkeuksien ja suuntien mukaan!

 

Ja vielä yksi: Kaikissa materiaaleissa kerrotaan että ensin on syytä aloittaa VFR -lennoilla. Tietääkseni KO. lennoilla voi käyttää sekä Englantia, tai Suomea, onko näin? (Olisi tarpeetonta mielestäni käyttää Suomea, koska lennän kuitenkin VF:n kaukoreittejä vatsimissa, kunhan olen valmis niihin).

 

Kerta kiellon päälle. Olen kuunnellut EFHK:n liikennettä jo vuosikymmenet. Onko mahdollista aloittaa vatsim -lennot suoraan IFR -lentoina (onko joku onnistunut)? Itselläni voisin veikata että pitkien selvitysten takaisinlukemisessa todennäköisesti tulisi ongelmia, koska jo "nopeutettu FS2004 -lennonjohto" ja esim. rullausohjeet eivät mene yhdelläkertaa muistiin siten että voisin ne luetella takaisin oikein. Paperillekaan kirjoittaminen ei auta, koska en kertakaikkiaan ehdi kaikkea kirjoittamaan. Ymmärrän sen että VFR -lennot ovat sinänsä tarpeen, koska pienkoneilla hoppu on vähäisempää lentonopeuksien takia.

 

T: Mika

 

Itse lensin ensilentoni IFR koska VFR oli kaikkea muuta kuin hallussa :). Kaikki meni hyvin. Alla oli Baron58 ja muistaakseni todella hiljaiselta hookoolta menin EFTP:lle. Ei ollut mitään ongelmaa. Sitten taas toisaalta ensi kerran VFR:ssä kaikki meni ihan käteen, koska olen tottunut lentämään vain mittareilla. Jos ja kun Sinulla on IFR-puoli hanskassa niin ei muuta kuin lentoon. Siinä on toki enemmän radioliikennettä ja fraseologiaa, mutta aiankin mielestäni kannattaa ottaa ensilento Suomen sisällä jolloin voi tarvittaessa kysyä suomeksi jotain asiaa, ja ainakin omaa kohellustani on helpottanut se että laitan Remarks kohtaan: VATSIM newbie. Se toimii aina! :)

 

Jos tunnet että takaisinluvussa tulee ongelmia niin harjoittele niitä. Netti on täynnä esimerkkejä, ja fraseologia on standardin mukaista. Toisaalta on muistettava ettei kuittia tarvitse antaa armeijan tyyliin heti ja sujuvasti. Saat rauhassa kirjoittaa paperille, voit pyytää "Say again" jota itse käytän aika paljon, ja kun alat lukemaan takaisin niin rauhassa vaan. Sitten jos (ja kun) takaisinluku katkeaa. Ajatus katoaa hermostuttaa ei tule mitään - niin tee meikäläiset :). Olen saanut reittiselvityksen ja tiedostanut sen mutta puolet haihtuu taivaan tuuliin kun pitää lukea takaisin, niin luet vaan sen osan mitä muistat "OHABC...ööö..kiitotie 22L...selvä 8000jalkaa...ööö". Ainakin oman kokemuksen mukaan lennonjohto sanoo Sinulle uudelleen sen mitä et lukenut takaisin ;D. Itselleni tuollaisia kävi aika paljon, ja nykyjäänkin pyydän aika usein sanomaan uudelleen jos on vähänkin epäselvää. Ja muista että se VATSIM-newbie teksti antaa huomattavasti ymmärrystä!

 

Enpä nyt oikein muuta osaa antaa. Katso joku viikonloppu jos on vaikka hookoo ja EFES miehitettynä ja lähde kokeilemaan ihan EFHK-EFTP pätkä jollain hitaalla perusmittarikoneella. Kyllä se siitä suttaantuu :).

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu siis. VFR:stä aloitetaan myös oikeassa elämästä. Vatsimissa kahdestakin syystä siinä on järkeä:

 

  • Opettelet lentämään sitä konetta ja ihan perusjuttuja, kuten laskukierroskuviot, perusjutut lentokentällä operoimisessa. Rullausselvitykset, kiitoteiden ylitykset, odotuspaikat, rullauskarttojen luvut, fraseologian ja radioliikenteen perusasiat ym on hyvä oppia ihan ilman mitään IFR-menetelmiä samassa sopassa mukana. Toki jos homma on sillai tuolta osin jo hanskassa, voi tietenkin lentää kuten lystää jos vaan osaa :)
  • Uusia softia on opeteltavana vähintäänkin se Squawkbox, ja sen operoinnissa on oma oppimisensa, ja ihan pelkästään siinä että siellä taivaalla on muitakin, ja se lennonjohtaja on oikea ihminen.. siinä on paljon uutta kerralla. Hitaalla koneella on sillai fiksu aloittaa että ei tarvitse olla niin kiire jos tulee pientä teknistä ongelmaa tms - 80 solmua vs 400 solmua kuitenkin aiheuttaa aika eri kokoisen hässäkän virtuaalitaivaalla jos (kun) jotain ei menekään ihan putkeen ;)

 

Eli oman harkinnan mukaan toki.

 

Offtopic:ina taasen, se VFR on kivaa. ;) Yritetään järjestää nyt tässä kevään ja kesän aikaan jotain VFR-toimintaa tuon Malmilla olevien ilmailukerhojen lentopaikkakisan tiimoilta, matkalentoja ja jotain puljajuttuja voisi tehdä.

 

Ketäs kiinnostaisi järkätä Nummijärven jää-fly-in? Mitenhän hankala tuollainen jääkiitotie olisi tehdä? FinnIce taisi tehdä jäät kantaviksi vai olikos se niin? Tapahtuma on 09-11. maaliskuuta ( http://www.netikka.net/air.pilot/nummijarvi/ ) - tuonnekin olisi kiva tehdä virtuaaliflaikkari, tosin menen itse tuonne paikan päälle - mutta noin ideana jos aktiviteettia puuttuu..? :)

 

//T

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon Toni, Tuomo ja Tuomas  :)

 

Sain erittäin täydellisen vastauksen, ja kannustusta yllin-kyllin. Lentelen edelleen offlinessa VF:lla kertaillen menetelmiä, kunnes taidot riittää Vatsim -lentoihin. Se kokeilenko ensin VFR:ssa laskukierroksia TMS. on sitten mietittävä kun aika on. Yllättävää silti että suoraankin voi lähteä IFR -lennolle isolla koneellakin. Kummatkin tavat ovat tuttuja, mutta viimevuosina on tullut lenneltyä vain Virtual Finnairissa IFR. IFR kiinnostaa enemmän, ja onhan siinä puolensakin kun ei tarvitse lentää "käsin" jos ei sitä välttämättä halua (SID / STAR). Jää sitten enemmän aikaa sekoilla lennonjohtajan kanssa  ;D. Hiljaa hyvä tulee (toivottavasti).

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään