Jari Toivonen

Miksi on niin hiljaista?

12 viestiä aiheessa

Hei!

Olen tarkkailijana vatsimissa ja ihmettelen sitä, että paljon koneita pörrää Helsingin ympäristössä, mutta kovin on hiljaista kuulokkeissa. Kerran kuulin parin kaverin sanovan jotain. Olen ollut nyt noin puoli tuntia linjoilla. Onko yleensäkin näin hiljaista? Eihän tässä aloittelija opi mitään.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sehän riippuu ihan siitä onko lennonjohtoa paljon paikalla.Kannattaa kattoa vacc.fi,onko suomessa johtoa.

Ja olethan kattonut että olet laittanut niitä taajuuksia sinne kuuntelulle tarpeeksi.Missä muuten tarkkailet?Squawkbox,Vrc?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta! Lennojohtoa oli paikalla, asemia oli neljä kuuntelussa. Viimeistä kysymystä en ymmärrä.

Tässä on yksi ohje miten voit ns. observoida http://vacc.fi/tutorials/general/obs/        En tiedä sitten onko jo vanhentunut ohjelma,mutta tuossa ohje tuolle ohjelmalla :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeistä kysymystä en ymmärrä.

Niin siis että mitä ohjelmaa käytät kun kuuntelet lennonjohtoa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän asrc-ohjelmaa ja juuri niin kuin ohjeissa sanotaan. Ilmeisesti kuuntelutuntini aikana lennonjohtajat eivät olleet kovin puheliaita. Alarivin tekstiosioon ilmestyi muutaman kerran jonkinlaisia lennonjohto-ohjeita.

Ehkä minun pitää tarkkailla silloin, kun on niitä isompia tapahtumia, siis oliko ne joksus torstaisin ja sunnuntaisin, vai?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä minun pitää tarkkailla silloin, kun on niitä isompia tapahtumia, siis oliko ne joksus torstaisin ja sunnuntaisin, vai?

Niitä ei käytönnössä enää ole. Oletko kirjoittanu asrc:ssä esim. ".atis EFHK_APP" jonka jälkeen saat näkyviin APP:n voiceserverin ja kanavan... Voiceserveri ei välttämättä aina ole tuo voice.vatsim.fi vaan se onkin jokin muu. Kanavakin riippuu täysin käyttäjästä. Mutta yleensä se on ihan efhk_app. Servinfosta näkee hyvin onko suomessa/helsingissä edes mitään liikennettä, jossei ole, niin silloin ei mitään pitäisi kuuluakkaan  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys, mutta mihin se atis pitää kirjoittaa ja mitä sen pisteen vasemmalle puolelle tulee. Ohjeissa kyllä sanottiin, että Suomessa Voice Server on aina voice.vatsim.fi. Ja mistä minä näen, mikä serveri on käytössä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siihen "laatikkoon" mihin yleensäkin pystyy kirjoittamaan. Pisteen vasemmalle puolelle ei tule mitään eli kirjoitus alkaa siitä pisteestä: .atis efhk_app Jonka jälkeen asrc:n oikeassa yläreunassa rupee EFHK_APP vilkkumaan, tuplaklikkaat sitä, ja saat atis-viestin näkyviin, missä on voiceserveri ja kanava mainittu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä on neljä latikkoa: frequency, id, voice server, voice channel. Mihin niistä?

Sitten toinen kysymys: kirjauduin sisään, niin pian sen jälkeen yhteys katkaistiin ja ruudun vasemmassa alareunassa luki, että mun tunnukset on jo käytössä. Täh?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti voice server kohtaan tulee se atiksesta katsomasi voice serveri.. Ja channel=Kanava eli voice channel kohtaan tulee se kanavan nimi. Atiksessa lukee siis esim. voice.vatsim.fi/efhk_app joista eka on serveri ja jälkimmäinen on kanava. Millä "tunnuksella" yritit kirjautua verkkoon? JT_OBS tms.? Joku on saattanut olla samalla JT_OBS tunnuksella jo verkossa, jolloin sinä lennät pois. Eli vaihda siihen vaikka JJT_OBS tai mitä tahansa ikinä haluatkin, niin pääset sisään taas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kärsivällisyydestä! Nyt on hyvät ohjeet.

Pääsin lopulta sisään omilla tunnuksillani. Ja nyt kuului jo vähän lennonjohtoakin. Mutta aika hiljaista on vieläkin. Omalta osaltani päätän keskustelun nyt tähän.

Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään